Урок-тренінг " Шкідливі та корисні звички їх вплив на організм підлітків.

Про матеріал
Даний урок з теми: Біологічні основи здорового способу життя. Тема досить цікава тому подати можливо у форматі тренінгу. В ході уроку використовується вправ психологічного характеру, для виявлення шкідливих і корисних звичок. Учні з задоволенням виконують дані вправи і роблять висновки. Даний матеріал можна використати, як і виховний захід.
Перегляд файлу

Професія:Оператор комп’ютерного набору; обліковець з реєстрації бухгалтерських даних.

Дата:       2020 р.

Тема програми: Біологічні основи здорового способу життя.

Урок № 5

Тема: Шкідливі та корисні звички їх вплив на здоров’я підлітків.

Мета: навчальна: надати достовірну інформацію про шкідливі звички, розкрити чинники, які впливають на формування корисних звичок,  сприяти усвідомленню необхідності набувати корисних звичок і позбутися шкідливих; розвінчати поширені міфи про популярність і магічні властивості куріння, вживання алкоголю та наркотиків; розширити знання учнів  про негативний вплив алкоголю та наркотичних речовин на організм підлітків; розкрити багатогранність лиха та нещасть, які завдають алкоголь та наркотики.

розвиваюча: формувати ключову компетентність, вміння вчитися, розвивати вміння  приймати виважені дії, щодо шкідливих звичок, робити висновки.

виховна: сформувати в учнів установку на негативне ставлення до вживання алкоголю та наркотичних речовин; переконати учнів в необхідності здорового способу життя.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Форма уроку: урок - тренінг.

Методи проведення уроку: словесний, бесіда, випереджаючі завдання,частково-пошуковий, експерименту, пояснювально-ілюстративний.

Дидактичне забезпечення: аркуші паперу,олівці,маркери, презентація в програмі Power Point, відеоролик.

Матеріально-технічне забезпечення: ноутбук, телевізор.

Міжпредметні зв’язки: анатомія, фізіологія, валеологія, історія,фізична культура, народна творчість.

Основні поняття: здоров’я, корисні звички, шкідливі звички, алкоголь, наркотики, паління.

                                                                   Хід уроку

I.Вступна частина

1.Зворотній зв’язок. Привітання:

Доброго ранку, доброго дня!

Здоров’я ми бажаємо щодня!

2. Правила роботи на тренінгу

Кожен може висловлювати свою думку

Не перебивати товаришів

Висловлюватися по черзі

Не глузувати один з одного

Цінувати час

3. Знайомство. Пропоную для кращого знайомства один з одним продовжити фразу: « Мені подобається робити найохочіше…»

4. Стартові завдання

Вправа «Мозковий штурм»

  • Чи вважаєте ви себе здоровою людиною?
  • Що впливає на здоров’я кожного з нас?
  • Чи можливо вважати людину здоровою, якщо вона має психічні розлади? Чому?

Вправа « Модель здоров’я» Проведемо експеримент з аркушем паперу. Зверніть увагу на його початковий стан. Так, він чистий, гладенький, цілий. У вас на столах лежать аркуші паперу. Візьміть олівець любого кольору і проведіть лінію від руки у будь-якому напряму. Тепер відірвіть від аркуша частинку. Решта зімніть.

- Чи змінився стан аркуша?

- Чи легко відновити зруйноване?

- Чи буде це мати той самий вигляд? (Якщо склеїти).

- Що легше: не псувати чи відновити?

Отже, ми бачимо, що листок не можна відновити до тієї форми, в якій він був. Так само і наше здоров’я, на нього впливають шкідливі звички такі як куріння, алкоголь, наркотики. Вони знищують здоров’я людини.

  • Який висновок можна зробити?
  • Так. Відновлювати зруйноване дуже важко, тому треба берегти те, що маємо.

Наступна вправа « Шкідливо – корисно» ( колективна гра: якщо корисна звичка – аплодуємо, якщо шкідлива – не аплодуємо)

  • Вітатися під час зустрічі з людьми;
  • Виконувати ранкову гімнастику;
  • Говорити неправду;
  • Доглядати за своїми речами;
  • Палити цигарки;
  • Правильно харчуватись;
  • Вживати алкоголь;
  • Гризти ручки, олівці;
  • Бути пунктуальним;
  • Гризти нігті;
  • Вживати наркотики;
  • Вживати нецензурну лексику;
  • Робити компліменти іншим людям. Посміхатись.

I. Основна частина

1.Вправа « Сила звички» . Один із сильних здобувачів освіти допоможе в демонстрації. Слухач стає з витягнутими уздовж тіла руками. Вчитель обв’язує його ниткою і просить розірвати цю нитку, напруживши руки. Слухач робить це легко. Вдруге вчитель обертає нитку три рази. Слухач розриває нитку, але прикладає більше зусиль. Після цього обертаємо нитку 21 раз. Скоріше за все слухач не зможе розірвати нитку або зробить це з великими зусиллям. Пояснення, досліди вчених показали . поширені звички формуються за три тижні . (21 день). Існують такі звички, наприклад, вживання наркотиків та алкоголю або паління, що роблять з людини раба. Такі звички порівнюються не з ниткою, а з товстими залізними цепками.

2. Обговорення.

- Як в майбутньому нам можуть нашкодити погані звички?

- Як стануть у пригоді корисні звички?

Найбільш розповсюдженими шкідливими звичками серед молодого покоління є: вживання алкоголю, паління, наркоманія.

Вправа «Створення емоційного настрою»

У вас на столах є аркуші паперу, візьміть його і умовну розділіть на три горизонтальні частини. В ході нашого уроку-тренінгу в кожному з горизонтальних частин ви будете зображати обличчя людини до  теми, яку ми розглядатимемо.

3. Інформаційний блок.

 Алкоголь - грабує людину краще ніж злодій. Злодій бере речі, рідше життя. Алкоголь забирає здоров’я, душу, розум. Злодій намагається крадькома потрапити до житла, а алкоголю людина сама відкриває двері. «П’яні подібні до тварин, у яких видалено головний мозок» , - так писав академік Іван Павлов. Людині достатньо малої дози спиртного , щоб втратити життя.

  Чистий спирт почали одержувати в четвертому столітті араби, які назвали його «алкоголь», що означає «одурманюючий». Першу пляшку горілки виготовили араби у 860 році. Перегонка вина з метою одержання спирту різко збільшила кількість людей, які  вживали алкоголь. Особливо небезпечний для молодого покоління, організм якого активно формується. 

  Алкоголь всмоктується в органи травлення і вже через 1-1,5 год. Його концентрація в крові максимальна, і алкоголь з крові переходить до тканин. При подразненні спиртом слизових оболонок ротової порожнини і шлунка збільшується виділення слини, шлункового соку. Потрапляючи у кров, алкоголь викликає розширення кровоносних судин. При цьому порушується терморегуляція. Алкоголь підвищує звертання крові, що спричинює закупорювання судин, в результаті чого клітини мозку не отримують кисень і гинуть. З роками в людей, які вживають алкоголь гинуть мільйони клітин, які не відновлюються. У підлітків, які звикли до алкоголю, може розвиватися цукровий діабет, порушення статевої функції, вражається серцево-судинна система, виникають авітамінози, порушується діяльність нервової системи. Чутливість людини на токсичну дію алкоголю тим вища, чим він молодший. Так для молоді смертельна доза алкоголю близько 3 г на 1 кг маси тіла. Підраховано, що систематичне вживання алкоголю скорочує життя на 10 років, а хронічні алкоголіки живуть в середньому на 15-20 років менше людей, які не вживають алкоголь.

4. Руханка

Якщо ви згодні з твердженням, що саме це змушує молодь вживати алкоголь – крок вперед, якщо ні залишаєтесь на місці.

*Мода, бажання бути незалежним, здаватися дорослішим

*Нудьга, безпорадність

*Сила характеру

*Приклад дорослих

*Тиск з боку приятелів, бажання не виділятися між іншими

*Знання про наслідки шкідливої звички

*Цікавість, бажання відкрити для себе нові відчуття,спровоковані рекламою

*Здоровий спосіб життя

* Сповідування та релігія

 Ви на власному прикладі переконалися, що встояти на місці дуже не просто, але кожен з вас може міцно стоячи на місці тримати свою життєву позицію і залишатися здоровим.

 Алкоголізм, як хвороба, формується поступово, часто зовсім непомітно для оточуючих і самого алкоголіка. Через 5-10 років може наступити хронічний алкоголізм. За свідченнями вчених, всі ознаки хронічного алкоголізму виникають у підлітків у вісім разів швидше, ніж у дорослих. За результатами соціологічних досліджень причини вживання алкоголю такі:

36% - зустріч з друзями, знайомими

31% - не змогли назвати причини

17% - свята

7%- самітність

9% - сімейні негаразди.

5. Творче завдання « Розтлумач думку»

« Пити до дна - не бачити добра»

« Гуляти з молоду – помирати з голоду»

« Вино з розумом не ладить»

«Перед хмелем падко, в хмелю солодко, після хмелю гидко»

Все це народна мудрість, яка і в наш час залишається гіркою правдою шкідливих звичок.

6. Інформаційний блок

Наркоманія – лихо нашого часу. Наркотики – це черговий крок людини, що вже випробувала на собі дію алкогольних напоїв, запахів галюциногенних хімічних речовин. Як правило при цьому абсолютно не враховується дуже швидке звикання до наркотиків і придбання дуже стійкої наркотичної залежності. Наркотики уживаються, в більшості випадків, в пігулках, способом куріння соломи нарковміщуючих рослин і внутрішньовенних ін'єкцій нарковміщуючих речовин.

7.  Вправа «Асоціації»

Давайте разом подумаємо які асоціації виникають у вас, коли чуєте слово «наркотик».

      ВІЛ             шприц          розбиті долі                     деградація

 

 

 

 

розлади психіки                                Наркотик     смерть

 

 

 

нещасні діти розбій  в’язниця

  Що із перерахованого вас найбільше стримує від уживання наркотичних речовин? Чого ви найбільше боїтеся? (Відповіді )

Чи згодні ви з тим, що чим більше люди знають про наркотики, тим менше у них шансів стати залежними? (Відповіді )

8. Вправа « Мозковий штурм»

  • Назвати типові ознаки наркомана?
  • Якщо ви зустрінете людину, яка має такі ознаки, вам приємно буде спілкуватись?

  Вживання наркотиків – одна з найнебезпечніших шкідливих звичок людини. Людина крім того, що вживає наркотики, своїми руками значно укорочує собі життя, вона стає соціально небезпечною для суспільства. Користуючись не стерильними шприцами, наркомани, в більшості випадків заражаються вірусом імунодефіциту людини. Потрапивши в наркотичну залежність, наркомани, як правило, стають на шлях злочинів. Їм потрібно багато грошей, щоб придбати наркотик, і вони не зупиняються ні перед чим, щоб їх добути, тобто жодних моральних цінностей для наркозалежних людей не існує. Вживання наркотиків скорочує життя у 2- 2.5 рази, тобто на 30-40 років! У всіх наркотиків одна підступна властивість: організм швидко звикає до цих речовин і починає вимагати нових, більших доз.

Давайте разом подивимося, чи багато ви знаєте про таку пастку, як наркотик. Спробуйте самостійно визначити, що є міф , а що факт.

9.Вправа « Міф чи факт»

Визначте, що з цих тверджень є міфом, а що – фактом. Обгрунтуйте свою думку.

Усі наркотики – це потенційна отрута, уживання якої призводить до певних шкідливих наслідків. (Факт)

Чим вищий рівень освіти людини, тим менший у неї ризик стати залежним від наркотиків. (Міф)

 Доказом цього є численні жертви серед відомих усьому світу людей, яких аж ніяк не можна назвати дурнями і слабаками.( Фреді Меркурі, Уітні Х’юстон)

Чим менший прибуток у людини, тим вищим є ризик, що вона стане залежною від наркотиків. (Факт)

Той факт, що сім’я людини є нестабільною (розлучення, зловживання алкоголем), підвищує її ризик стати залежним від наркотиків. (Факт)

Якщо людина часто роздратована або перебуває у депресії, то її ризик стати залежною від наркотиків вищий. (Факт)

Ефект задоволення від уживання наркотиків зростає з кожним наступним використанням. (Міф)

Більше дівчат, ніж хлопців мають схильність до вживання наркотиків. (Міф)

«Нюхання клею» небезпечне для життя, але не смертельне. (Міф)

Деякі депресанти – це ліки, які приписує лікар. (Факт)

Уживання наркотиків легко зупинити. (Міф)

Використання наркотичних речовин лише один раз спричинює порушення функцій мозку. (Факт)

організм швидко звикає до цих речовин і починає вимагати нових, більших доз.

Наркотики – це модно.( Міф)

Міф, який поширюють наркоділки. А сучасні актори, музиканти та інші законо­давці молодіжної моди рішуче виступають проти наркотиків. Сьогодні, навпаки, модно займатися спортом, правильно харчуватися, тобто вести здоровий і продуктивний спосіб життя.

 

 Наркотики допомагають розвʼязати проблеми

Міф. Наркотики ще не розв'язали жодної проблеми. Вони лише поглиблюють їх і породжують нові.

 

10.Інформаційний блок. Паління

Нікотин - сильна отрута, яка швидко впливає на нервову, дихальну, серцево-судинну й травну системи. Залежність від нікотину подібна до герої нової і кокаїнової. Лікарі вважають навіть важче позбутися. У тютюновому диму міститься 1200шкідливих речовин.

 У людини, яка вперше викурила цигарку, вже після перших затяжок виникає гостре отруєння: слинотеча, нудота, збліднення, прискорення пульсу, шум у вухах, підвищене потовиділення, задишка, тремтіння рук і ніг. Тютюнопаління – найрозповсюдженіша шкідлива звичка серед великої кількості населення практично всієї планети. Всі люди знають, що куріння шкідливе для здоров'я людини. Про це попереджають органи охорони здоров'я всіх країн, де виготовляють тютюнові вироби, відповідними написами на упаковках тютюнових виробів. Діти починають палити в старших класах, щоб самим собі здаватися самостійніше, незалежнішими, доросліше і вище за інших однокласників. Як правило – це хлопці з посереднім і нижчим рівнем успішності, дисципліни, адже виділитися з навколишніх пачкою сигарет значно легше, ніж виділитися успіхами в навчанні, спорті, суспільному житті і так далі.

Молодий організм легко звикає до нікотину, але важко справляється з ним.

 Багато хто знає, але далеко не всі звертають увагу на те, що нікотин – наркотик і у курця виникає потреба закурити сигарету в той період коли організмом нейтралізована наркотична дія нікотину, отримана від попередньої сигарети. Чим частіше людина палить – тим сильніше його залежність від нікотину. Крім того, в процесі куріння утворюються шкідливі речовини від згорання тютюну в повітрі. Разом із слиною смоли і шкідливі речовини потрапляють в стравохід, шлунок, негативно впливаючи на спільний стан організму. Не можна забувати, що курець, завдаючи шкоди своєму здоров'ю, шкодить тим людям, Які його оточують, оскільки встановлено, що люди, що знаходяться в одному приміщенні з курцем, вдихають не менше шкідливих речовин, ніж він сам.

 Людина, яка вже палить, не може кинути палити. Проте вона може зберегти здоров'я  людини, що стоїть поряд, якщо палити буде в спеціально відведеному місці для куріння, а не поряд з товаришем. У приміщенні не палять. Провітрити таке приміщення украй складно. Не скоро дим сигарет пройде в приміщенні, де багато палили. Таким повітрям дихати украй небезпечно!

Дуже важливо знати про вплив куріння на здоров'ї людини. А особливо це стосується дівчаток, які останнім часом все частіше палять поряд з хлопчиками. Дівчинка – це майбутня мати дитини. У такому випадку тютюнопаління впливає на організм майбутнього малюка.

Дуже важко кинути палити, відмовитися від шкідливої звички. Значить, перш ніж, ти зважишся на такий крок, подумай про відповідальність за себе і тих людей, що тебе оточують, про те що, швидше за все ти вже ніколи не кинеш цю шкідливу звичку.

11.Створення проблемної ситуації. Поміркуйте, чому тютюнопаління найпоширеніші в бідних країнах і серед бідних людей.

12.Вправа «Підрахунок вартості шкідливої звички»

Порахуйте,  1пачка цигарок в середньому коштує 40 гр, а тиждень, а місяць, а за рік?

Обговорення: Подумайте, як можна було б витратити ці кошти, якби їх не доводилося б витрачати на сигарети.

 

 13. Демонстрація поглиблення залежності від шкідливих звичок

Зараз ми проведемо вправу, яка продемонструє поглиблення залежності. Всі встали і виконуйте мої вказівки. Якщо на якомусь етапі втрачаєте контроль, можна сісти.

 Стали рівно, підняли праву ногу, схрестіть руки на грудях, закрийте ліве око, закрийте праве око, нахиліть голову назад. Кожен з вас відчув утрату контролю на певному етапі. Дехто пройшов усі етапи, а дехто вже на перших етапах утратив контроль. Ця вправа ілюструє індивідуальні відмінності в реакції на шкідливі звички. Ми не можемо знати напевне, коли втратиться контроль та буде вже пізно.

Підсумок заняття:

Здобувачі освіти висловлюють свою думку, передаючи один одному мікрофон:

« Цей урок навчив мене…»

«Найбільше мені сподобалось…»

« Сьогодні я зрозумів…»

« З цього уроку я можу зробити висновок…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Результати навчання:

Наприкінці заняття здобувачі освіти мають уміти:

  • пояснити значення термінів «алкоголь», «наркотики», «ліки», «токсичні речовини», «токсикоманія»;
  • назвати ознаки і наслідки вживання різних доз алкоголю і зловживання алкоголем;
  •   обговорювати причини, з яких люди не вживають алкоголь;
  • навести приклади того, що можуть і чого не можуть зробити алкоголь і наркотики;
  •   спростувати поширені міфи про алкоголь і наркотикин

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 11 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
14 січня 2021
Переглядів
3827
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку