Урок-тренінг з географії та трудового навчання

Про матеріал
Тема. Материки світу. Створення моделей національного одягу Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів за темою: «Природа материків та океанів»; продовжувати формувати уявлення про карту півкуль, учити читати карту і працювати з нею, про національний одяг людей різних країн та континентів, знаходити потрібну інформацію, аналізувати, робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; вдосконалювати навички роботи в техніці «Об’ємна аплікація»; розвивати вміння працювати в групі, оригінальність мислення, фантазію у створенні національних костюмів, творчу уяву; коригувати уявлення про об’єкти, засобами різноманітної наочності, навички користування інструкціями вчителя при виконанні завдань; збагачувати активний та пасивний словники термінами; виховувати комунікабельність, інтерес до природи Землі, відчуття гармонії та краси.
Перегляд файлу

Тема. Материки світу. Створення моделей національного одягу

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів за темою: «Природа материків та океанів»; продовжувати формувати уявлення про карту півкуль, учити читати карту і працювати з нею, про національний одяг людей різних країн та континентів, знаходити потрібну інформацію, аналізувати, робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; вдосконалювати навички роботи в техніці «Об’ємна аплікація»; розвивати вміння працювати в групі, оригінальність мислення, фантазію у створенні національних костюмів, творчу уяву; коригувати уявлення про об’єкти, засобами різноманітної наочності, навички користування інструкціями вчителя при виконанні завдань; збагачувати активний та пасивний словники термінами; виховувати комунікабельність, інтерес до природи Землі, відчуття гармонії та краси.

Матеріали до уроку: карти: «Фізична карта світу», «Тваринний світ», «Країни. Народи. Культура», лепбуки, презентація Power Point, індивідуальні картки.

Зоровий ряд: картинки із зображенням моделей національних костюмів людей різних народів та континентів.

Обладнання та матеріали: глобус, шаблони деталей національного одягу, клей, кольорові олівці.

Словник: ендемік

Міжпредметні зв’язки: географія, природознавство, трудове навчання.

Тип уроку: інтегрований.

Методи роботи: розповідь, вправи-енергізатори, бесіда з поясненням, проблемне питання, демонстрація, практична робота.

Форма проведення: урок-тренінг

Очікування:

  • зацікавленість учнів даною темою;
  • використання учнями власного життєвого досвіду;
  • створення в класі сприятливої емоційної атмосфери;
  • створення ситуації успіху.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент
    1.    Вправа-привітання «Усмішка по колу»

Завдання: учасники уроку-тренінгу стають в коло, беруться за руки, кожний з них посміхається друзям зліва-справа, вітається та бажає приємного дня.

  1.    Вправа-енергізатор «Австралійський дощ»

Завдання: учасники стають у коло, повторюють рухи вчителя по колу ланцюжком.

  • В Австралії піднявся вітер (потирання долонь).
  • Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
  • Дощ посилюється (почергове плескання долонями по плечах).
  • Починається справжня злива (плескання по стегнах).
  • А ось і град та справжня буря (тупіт ногами).
  • Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах).
  • Дощ стихає (плескання долонями по плечах).
  • Лише рідкі каплі падають на землю (клацання пальцями).
  • Тихий шелест вітру (потирання долонь).
  • Ура! Сонце! (Руки догори).
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку

На Землі багато куточків, які так і манять до себе. Пустеля Сахара і діючі вулкани, льодовики та коралові острови – все це так хочеться побачити. І це можливо! Треба тільки мати під рукою карту, бажання більше знати і трішечки фантазії. Отже, на сьогоднішньому уроці ми поринемо у дивовижний світ природи материків.

  1. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

- Що таке глобус?

- Яким кольором позначають на карті сушу?

- Яким кольором позначають на карті воду?

- Давайте згадаємо, скільки є материків та океанів на нашій планеті. Покажіть їх на карті.

  1.    Розподіл учнів по робочих зонах. (Учням пропонується за допомогою цифр обрати материк, який вони будуть представляти)

Проведемо перекличку. Африканці готові? Південні і північні американці? Євразійці? Австралійці? Антарктидці чи антарктидійці?

- Чому  я не можу підібрати назву для жителів Антарктиди?

  1. Застосування знань у стандартних і змінних умовах.
    1.    Робота з лепбуками. (Зонування учнів по робочих місцях)
  • Визначення за контурами материків

Для того, щоб почати, треба за контуром впізнати свій материк і прикріпити до нього назву, яка є в ваших лепбуках.

  • Візуальне визначення розмірів материків

Для подальшої роботи, нам потрібно попрацювати зі слайдами презентації.

  •    Що можна дізнатися із порівняльної діаграми?
  •    Який материк найменший, найбільший? Який третій за величиною?
  • Визначення найтеплішого та найхолоднішого материків

Тепер ви вже знаєте величину свого материка, а зараз я вам пропоную за діаграмою визначити температурні режими кожного з них.

  •    Який материк найтепліший?
  •    Який материк найхолодніший?
  •    Скільки материків можна назвати теплими?
  • Визначення найвищих точок материків

Ми з вами визначили які материки за величиною та температурою повітря. Тепер за допомогою фізичної карти знайдіть найвищу вершину даних континентів та назвіть їх.

  •    За допомогою діаграми визначте найвищу вершину світу.
  •    На якому материку вона знаходиться?
  • Визначення найдовших річок материків

Окрім гір на кожному материку є ще й ріки. Давайте за допомогою фізичної карти назвемо найбільші ріки кожного з континентів.

  •    Подивіться на екран і за допомогою порівняльної діаграми назвіть

      найдовшу річку світу.

  •    На якому материку вона протікає?
  • Тваринний світ материків

Кожний з материків багатий на тваринний світ, а які ж тварини і де мешкають, ви мені допоможете пригадати.

Не дивлячись на те, що наша планета Земля дуже велика і тваринний світ різноманітний є окремі види тварин, які проживають тільки на даному материку – вони  називаються ендеміки.

  • Твариною ендеміком материка Африка є бегемот.
  • Материка Євразія – зубр, панда.
  • Материка Австралія – кенгуру, качкодзьоб, єхидна.
  • Материка Південна Америка – броненосець, анаконда, піранії.
  • Материка Північна Америка – скунс.
  • Материк Антарктида – імператорський пінгвін, синій кит.

Вправа-енергізатор «Настрій»

Завдання: за допомогою ходи продемонструвати різний настрій.

Рухайтесь як: дуже втомлена людина, щаслива людина, людина, яка 

     постійно чогось боїться, канатоходець.

  1. Експериментальна робота. Арт-терапія «Створення національного одягу»

Сьогодні ви познайомились з природою материків. Усі материки відрізняються між собою розмірами, формами земної поверхні, природними умовами. Але на планеті Земля живе багато людей різних національностей. Кожний народ має свою культуру – свої звичаї, народні пісні, страви, національний одяг.

Який національний одяг в українців? (Чоловічий костюм: вишита сорочка, шаровари, пояс. Жіночий костюм: вишита сорочка, фартух (плахта, смугаста спідниця), віночок. Поверх сорочки одягали безрукавки. Жінки доповнювали свій одяг намистом, сережками).

- Чому одяг різних національностей відрізняються один від одного? (Це пов’язано з різними географічними та кліматичними особливостями конкретного району Земної кулі).

Залежно від клімату окремих географічних територій захисна функція набувала різного значення, що зумовлювало появу великої кількості видів та форм одягу, виконаних із різноманітних матеріалів, різними техніками.

Саме національний одяг можна вважати яскравою відмінною рисою одного народу від іншого. Ми ж продемонструємо Вам яким одягом так пишаються і водночас відрізняються різні народи. 

Сьогодні на уроці ми ознайомимось з національним одягом народів різних материків та спробуємо створити сучасний жіночий або чоловічий костюм з елементами народних традицій.

  1.    Робота з картою «Країни. Народи. Культура»

Почнемо з найбільшого материка – Євразія, що складається з двох частин «Європа» та «Азія». В Європі є дуже багато різних країн. На цьому материку живемо і ми, тут знаходиться наша країна Україна. Україна розташована в центрі Європи. Дуже цікавий національний костюм жителів країни, яка називається Шотландія. А цікавий він тим , що чоловіки носять кілт – спідницю з широким ременем з пряжкою, жакет, берет, а також гетри - хоси . Тканина обов’язково має бути у клітинку і називається вона тартан. Жіночий костюм  виглядає так: нижнє плаття - біле, довжиною по щиколотки; верхнє плаття до коліна з тартану, прикрашають тасьмою, іноді є фартух, пояс, бурштинові намиста.

В Азії є країна, яку називають «країною сонця що сходить». Ця держава першою на землі зустрічає сонце і називається Японія. Національний одяг Японії – кімоно. Кімоно нагадує собою Т-подібний халат. Його довжина може різнитися. Одяг закріплюється на тілі поясом, який розташований на талії. Замість ґудзиків використовують паски і мотузочки. Характерною рисою кімоно є рукави, які зазвичай набагато ширші за товщину руки. На відміну від жіночого, чоловіче кімоно виглядає простішим і стриманішим. Його основною відмінністю є будова рукава, який вужчий і менший за аналогічні у жіночому вбранні. Сучасний чоловічий одяг менш барвистий. Переважають чорний і різні відтінки сірого, синього та зеленого кольорів. Крім цього, чоловіки частіше за жінок носять шаровароподібні штани.

Африка – другий  за розміром материк, поділений  екватором навпіл. Африка – найтепліший материк на Землі. В Африці є країна пірамід – Єгипет. Єгипет - найдавніша країна світу. Вже протягом багатьох століть національний одяг Єгипту, як жіночий так і чоловічий, дуже зручний та вільний і нагадує звичайну сорочку, яку одягають через голову. Для того, щоб прикрасити простий одяг єгиптяни використовували різні пояси, браслети, намиста (із золота), головні убори. Так, на голову чоловіки одягали червону шапочку із фетру. Взуття єгиптян дуже просте. Як правило, це сандалі та шльопанці без каблуків.

Північна Америка – третій за величиною материк. Корінні жителі Північної Америки – індіанці. Чоловіки носили сороку зі шкіри оленів, хутра бобра, видри, лисиці або іншої тварини та замшеві легінси. Доповнювався костюм нагрудником із кісток та шкіри бізона. Жінки носили прямого крою сорочки до коліна, легінси, мокасини (знайоме взуття). Сорочки шили зі шкури бізона і обшивали бахромою з замші, яка символізувала хутро бізона.  Індіанці не стриглися. Тому навіть у чоловіків було довге волосся. Індіанці носили високі головні убори з пір'я, які часто прикрашалися рогами бізона – символом могутності.  Свій одяг зі шкіри  індіанці прикрашали бісером, нитками, бахромою, тасьмою, пір’ям.  І чоловіки, і жінки любили браслети не лише для рук, але і для ніг, сережки. Намиста робили з пір'я, насіння плодів, оленячих копит, шкаралупи, кігтів ґрізлі, раковин і зубів тварин.

Південна Америка – це найвологіший материк земної кулі.

Найяскравіша країна Південної Америки – Бразилія. Саме в Бразилії щорічно проходить карнавал. Костюми танцюристів карнавалу дуже яскраві та барвисті. Національний жіночий одяг складається з нижньої накрохмаленої спідниці, поверх якої - яскравий довгий наряд. На плечі накидають вату – білосніжну, нібито щільну кофтину. Їх взуття - це таманко і чінелас (легкі сандалі). Доповнюють ці красиві наряди легкими тюрбанами, а шию і руки прикрашають всілякими браслетами та намистом з каменів, яскравого пташиного пір'я. Чоловіки на свята одягають яскравий костюм з білою сорочкою,. широким поясам та капелюхом.

Австралія – найсухіший материк Землі. Корінні жителі Австралії – це аборигени. До приходу європейців австралійці практично не знали одягу. Одяг аборигенів складається з пов'язок, виготовлених зі шкури кенгуру, які носять на стегнах та прикрас.  В Центральній Австралії, наприклад, весь одяг обмежувався в жінок фартухом, у чоловіків – поясом з людського волосся й підвішеною до нього перламутровою мушлею. При цьому їхні тіла вигадливо розмальовані.

На відміну від настільки мізерною одягу, прикраси у австралійців були набагато більш рясні і різноманітні. Форма їх досить проста: це здебільшого пов'язки, що носяться на голові, на шиї (намиста), на руках (браслети), на ногах. Пов'язку робили з рослинних волокон, пір'я, раковин, зубів, квітів тощо.

Антарктида – найхолодніший материк. На нашому континенті постійного населення немає, тому познайомимося з національним костюмом ескімосів, народу, який живе у схожих з Антарктидою суворих умовах Півночі на узбережжі Льодовитого океану. Їх одяг був добре пристосований до холодного клімату . Одяг азіатських ескімосів - глухий, з оленячих і тюленячих шкір.  Літній одяг шився з хутра  оленя в один шар, причому обов'язково хутром до тіла. Чоловіки ходили в короткій кухлянці з капюшоном зі шкури оленя або тюленя, звернених хутром до тіла. На ноги надягали хутряні панчохи і взуття з тюленячих шкір без шерсті. Хутряні шапки , рукавиці та весь одяг прикрашали вишивкою або мозаїкою з хутра. Покривали татуюванням руки, кисті, передпліччя.

  1.    Вступний інструктаж

Ми з вами ознайомились з національним одягом різних країн та континентів, а тепер я пропоную кожній групі створити національний костюм кожного материка в техніці «Об’ємна аплікація».

Перед початком виконання практичної роботи:

  • уважно розгляньте готовий зразок костюма національного одягу;
  • продумайте та вирішіть, якими зробити деталі одягу: які орнаменти прикрашатимуть тканину, чи буде вона однотонна, чим буде оздоблений одяг;
  •  яке взуття, головні убори та прикраси доповнюватимуть одяг, щоб створити повноцінний костюм;
  •  на шаблоні замалюйте відкриті ділянки тіла людини олівцем;
    1.    Самостійна практична робота арт-терапія «Створення національного одягу». (Вчитель перевіряє чи всі учні приступили до роботи, контролює правильність виконання трудових прийомів та операцій, звертає увагу на вихідну робочу позицію, перевіряє обсяг виконаної роботи).
    2.    Заключний інструктаж. (Підведення підсумків практичної роботи).
  1. Рефлексія
    1.    Робота на індивідуальних картках. (Завдання диференційовані відповідно до навчальних можливостей  учнів, додаток1, 2)

Завдання: з’єднати назви речей з відповідним материком.

  1. Закінчення тренінгу
  •  Ми молодці!

 


Додаток 1

Завдання: з’єднати назви речей з відповідним материком.

Назва речей

Назва материка

Ми знаємо

Панама

Південна Америка

Вологий

Вода

Антарктида

Холодний

Парасолька

Євразія

Великий

Літак

Австралія

Сухий

Валянки

Африка

Теплий

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Завдання: з’єднати назви речей з відповідним материком

Назва речей

Назва материка

C:\Users\леся\Desktop\24557.jpg

 

      Панама

C:\Users\леся\Desktop\physic_south_america4.jpg

 

Південна Америка

C:\Users\леся\Desktop\novus.1384852479.SNCPSG10.obj.0.1.jpg.oe.jpg.pf.jpg.1350nowm.jpg.1350x.jpg        

 

         Вода

 

 

АнтарктидаC:\Users\леся\Desktop\antarktika.png

C:\Users\леся\Desktop\62133-500x500.png

 

     Парасолька

 

 

ЄвразіяC:\Users\леся\Desktop\e001.jpg

C:\Users\леся\Desktop\93.jpg    

 

      Літак

 

 

АвстраліяC:\Users\леся\Desktop\original_4.jpg

C:\Users\леся\Desktop\Без названия.jpg

 

       Валянки

C:\Users\леся\Desktop\xg56na.jpg

 

Африка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комунальний загальноосвітній навчальний заклад

«Чернівецький обласний навчально-реабілітаційний центр 1»

 

 

 

 

(урок-тренінг з географії та трудового навчання

у 9-Б та 9-В класах)

 

Картинки по запросу материки світу

 

 

 

 

 

Вчителі О.Фуштей,

 О.Козак

 

 

 

 

 

 

 

2018

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Інкл
Додано
15 грудня 2021
Переглядів
363
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку