тРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ .Мета: актуалізувати, систематизувати інформацію щодо ВІЛ/СНІД; сприяти усвідомленню підлітками негативних поведінкових факторів як основної загрози репродуктивному здоров'ю; сформувати толерантне ставлення до людей, що живуть з ВІЛ.
Тема: Репродуктивне здоров'я молоді.
Мета: актуалізувати, систематизувати інформацію щодо ВІЛ/СНІД; сприяти усвідомленню підлітками негативних поведінкових факторів як основної загрози репродуктивному здоров'ю; сформувати толерантне ставлення до людей, що живуть з ВІЛ.
Обладнання: папір А4, стікери, олівці, фломастери, маркери, ножиці, скотч, клей, журнали, газети.
Підготувати заздалегідь: плакат «Дерево очікувань» та «Правила нашої групи; стікери у формі листя (для написання очікувань учнів), стікери у формі квіток(наприкінці уроку учні додають на дерево квітки, якщо очікування здійснилися);маленькі кольорові клейкі аркуші для кожного учасника.
Хід тренінгу
Хід вправи: тренер просить учасників тренінгу по черзі назвати своє ім'я і розповісти про якийсь свій страх: «чого я боюся». Після цього тренер підводить короткий підсумок: «Страхи бувають різні. «Страх-рятівник», наприклад, сигналізує про небезпеку і часто рятує людину. Але є страхи «навіяні» - коли їх використовують для маніпуляції людиною . Наприклад, їй кажуть: «Якщо ти мене любиш, ти зробиш це, інакше втратиш мене. Такі страхи виникають від недостатньої інформованості, від невміння людини протистояти маніпуляціям. Це робить її дуже вразливою! Зараз усіх лякають ризи куваннями інфікування ВІЛ, інфекціями, що передаються статевим шляхом. Може скластися враження, що захиститися від них неможливо, «все погано і немає виходу». Це зовсім не так, і на занятті ми розберемося, як уникнути цих ризиків».
Учасників тренінгу розподіляють на групи за кольоровими стікерами які лежать у них на столах, потім кожна група формулює 2-3 правила у формі ребуса чи пантоміми, яку показують іншим а вони відгадують потім все це фіксується на фліп-чарті та сторюються єдині правила.
Розповідь тренера: Тисячі людей в Україні живуть з ВІЛ інфекцією. Ходять до магазинів, на роботу, їздять в одних і тих самих транспортних засобах, товаришують з нами, спілкуються, контактують фізично. Замисліться! Ми працюємо і навчаємося разом. У школах, інших навчальних закладах також навчаються діти, хворі на СНІД. Як уберегтися від ВІЛ-інфекції, як навчитися спілкуватися з хворими на СНІД?
На відміну від інших інфекційних хвороб, інфікування ВІЛ, здебільшого, є наслідком особистої поведінки людини. Єдина людина у світі, яка може нас врятувати від епідемії СНІДу – це ми самі. Тільки знання про ВІЛ/СНІД є найголовнішим ворогом цієї хвороби.
Очікування (5хв.)
Учасники записують на стікерах свої очікування від заняття і, коментуючи їх приклеюють на «Дереві Знань».
4.Інформаційне повідомлення: «ВІЛ і СНІД»
ВІЛ- це початкова стадія інфекції, а СНІД – це наявність кількох хронічних хвороб – кінцева стадія. Це захворювання вперше виявили в сША, коли група чоловіків потрапила до лікарні із запаленням легень, у них було виявлено кілька хронічних хвороб. У 70-ті роки ХХст. Було виявлено нове інфекційне захворювання. У багатьох країнах земної кулі СНІД набрав характеру епідемії. Це захворювання здатне за 10-20 років поставити людство під загрозу вимирання.
СНІД є смертельно небезпечним захворюванням, яке сучасна медицина поки що неспроможна вилікувати. Збудник хвороби – специфічний вірус, що отримав назву ВІЛ.
Віруси, що потрапляють в кров, руйнують захисні сили організму людини, що робить її беззахисною перед іншими хворобами. Діагноз, тобто хвора людина чи ні, може поставити лікар, на підставі аналізу крові. СНІД передається статевим шляхом, через кров, чоловічі та жіночі виділення організму. У країні склалася дуже тривожна і небезпечна ситуація. Загальна кількість інфікованих складає 1% від населення країни і дедалі більше поширюється. Цей вірус може уразити кожного. Немає значення професія людини і де вона мешкає. На СНІД можна заразитися як у містах, так і у провінції.
Тренер роздає учасника картки з написами певних дій і пропонує усім вишикуватися в такій послідовності: високий ризик інфікування ВІЛ, низький, немає ризику.
Картки до вправи «Ризик інфікування ВІЛ»:
6.Вправа «МОЗ попереджає!» (15 хв.)
Тренер об’єднує учасників у три підгрупи, кожна з яких отримує Аркуші А1, А3, маркери, кольоровий папір, клей, ножиці та додаток 1 із завданням. Усі дії, описані в завданні, потрібно відобразити на плакаті, листівці або у рекламному ролику. На підготовку плакатів – 10 хв.
7.Вправа «Послухай притчу» ( 5хв.)
Все в твоїх руках
Колись давно в Стародавньому Китаї жив розумний, але дуже пихатий мандарин. Щодня він лише приміряв убрання та розмовляв з підданими про свій розум і згадував про давню зустріч з імператором. Так минали дні за днями, роки за роками. Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з'явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось ченця найрозумнішою людиною в світі? Але нікому не виказав свого обурення, а запросив мудреця до себе в палац, задумавши обдурити ченця: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе, я роздушу метелика, а якщо мертве – я випущу його».
Настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей. Усім хотілося подивитися на двобій найрозумніших людей у світі.
Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. І ось двері відчинилися і до зали увійшов невеликий худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло посміхаючись, мандарин наказав: Скажи-но мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?». Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Все в твоїх руках». Збентежений мандарин випустив метелика з рук, той полетів на волю, радісно тріпочучи крильцями.
Обговорення по колу: Які думки навіяла вам притча?
Висновок: Тепер ви знаєте, що не лише ваше життя, а й здоров'я та щастя ваших майбутніх дітей в ваших руках, і кожен з вас несе 100% відповідальність за те, що отримає, тобто за те, що отримає, тобто за своє майбутнє. А наше майбутнє – це наші діти! То ж з вдячністю згадайте своїх батьків, котрі дали вам життя. І задумайтеся, що робите ви, щоб майбутні ваші діти були здоров'я та щасливі.
8. Підсумки (5хв.)
Педагог-тренер роздає учасникам маленькі кольорові аркуші і пропонує записати свої думки і враження від заняття. Далі всі учасники по колу озвучують свої записи і прикріплюють їх на «Дереві знань».
Потім тренер пропонує відгадати загадку: «Вона нічого не коштує, але створює багато чого. Вона збагачує тих, хто її одержує, не збіднюючи тих, хто її дарує. Вона триває мить, а у пам'яті лишається надовго. Немає багатіїв, хто міг би прожити без неї, і немає таких бідних, які не стали б багатші її милістю. Вона створює щастя в домі, атмосферу доброзичливості у справах і є паролем для друзів водночас. Водночас її не можна ані купити, ані випросити, ані позичити, ані краси, бо вона – це цінність, яка не принесе жодної користі, якщо не йтиме від чистого серця». (Усмішка)
То ж усміхніться один одному! І люди, зігріті вашою усмішкою, прихиляться до вас. Усміхайтеся! І це приведе вас до щастя.
На завершення тренер пропонує кожному поділитися з групою своєю емоцією, закінчуючи фразою: «Я бажаю всім бути щасливими і для цього….(що робити