Мета: розширити уявлення учнів про сім’ю як чинник здоров’я, про те, що сім’ї бувають різними, що члени родини дбають одне про одного у різний спосіб; спонукати дітей допомагати батькам та іншим членам родини; виховувати дбайливе ставлення до здоров’я всіх членів сім’ї, повагу до старших членів родини.
Обладнання і матеріали: підручник, сніжинки, сердечка, матеріали до плакату «Правила роботи», родинні фото, плакати «Твоя родина», ілюстрації, емблеми, презентація до уроку.
Тип уроку: тренінг
Очікувані результати.
Наприкінці заняття учні повинні:
- знати, що таке родина;
- називати імена своєї родини;
- розуміти поняття «родина», « сім`я”;
- знати яке значення для людей має родина;
- наводити приклади своїх домашніх обов`язків.
- знати яка атмосфера повинна панувати в сім’ї, щоб усі були здорові.
План тренінгу
№ |
Види роботи |
Орієнтовна тривалість |
Ресурсне забезпечення |
І. 1. 2. 3. 4.
|
Вступна частина Вправа «Посміхнися» Хвилинка настрою Вправа «Знайомство» Вправа «Правила тренінгу»
|
10хв
|
Бейджики Матеріали до плакату «Правила тренінгу»
|
ІІ. 1. 2. 3. 4.
5. 6. |
Теоретичний блок Вправа «Клубочок загадок» Повідомлення теми тренінгу Вправа «Очікування» Інформаційне повідомлення-бесіда Колаж «Моя родина» Руханка |
20хв |
Клубочок, загадки Плакати по темі Сніжинки
Фото родин |
ІІІ. 1 2. 3.
4.
5. |
Практичний блок Вправа «Мікрофон» Робота в групах. Вправа «Дружна родина» Руханка-пантоміма « Мої обов’язки в сім’ї» Робота в групах. Мозковий штурм. Корисні поради |
25 хв |
Мікрофон Підручник Малюнки
Картки з завданнями
Підручник |
ІV. 1. 2. |
Заключна частина Творча гра «Палац побажань» Зворотній зв’язок. Вправа «Так чи ні?»
|
10 хв |
Фея Бажання, сердечка |
Хід тренінгу
I. Вступна частина
1. Вправа «Посміхнися»
Вчитель:
Встаньте, діти всі рівненько
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Поверніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий день!»
2. Хвилинка настрою
Вчитель:
― Діти, давайте піднімемо руки долоньками вгору.
― Привітаємося до сонечка, яке не дарує вам в холодну пору багато тепла, але дарує нам посмішку і гарний настрій. А коли буде гарний настрій, то і буде у вас міцне здоров’я. Адже здоров’я – найбільший скарб у житті. Бережіть його! Коли ти здоровий, легко впораєшся з будь-якою справою. Купити здоров’я неможливо. Його потрібно зберігати і зміцнювати.
3. Вправа «Знайомство»
Хоча ми з вами вже давно знайомі, але я хочу запропонувати вам дати відповідь на таке запитання:
-Як би ви хотіли, щоб вас сьогодні називали? Чому?
4. Вправа «Правила тренінгу»
Тренер пропонує учасникам обрати із запропонованих правил, ті за якими буде працювати група та оформити їх на плакаті «Правила роботи».
Чути один одного
Бути ввічливим
Бути активним
Не кричати
Поважати один одного
Не поспішати
Правило піднятої руки
Не перебивати доповідача
II. Теоретичний блок
1. Вправа «Клубочок загадок»
Діти відгадують загадки, передаючи клубок ниток з рук в руки.
1. Хитрі очі, дві косички.
У веснянках ніс та щічки.
Непосида невеличка називається … (сестричка.)
2. Сильний, добрий, справедливий, біля нього ми щасливі.
Знає, вміє він багато.
Гордимось, бо це наш … (тато.)
3. Ніжна, лагідна, рідненька, як голубонька сивенька.
Нам би небо прихилила.
Це … наша мила. (бабуся)
4. Він чимало літ прожив, на повагу заслужив.
Для матусі він — татусь,
а для мене він — … (дідусь.)
5. Пестить, ніжить, і голубить розуміє, дуже любить.
Я до неї пригорнуся,
бо вона моя … (матуся).
Авторські загадки від Лесі Вознюк
6. З ним ніколи не сварюся,
Іграшками поділюся.
Буду з ним дружити, грати.
Познайомтесь, це мій … (братик).
Жанна Вовк
2. Повідомлення теми тренінгу.
То про що ми сьогодні поговоримо? Так дійсно про сім’ю. Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про родинні стосунки.
― Що таке сім’я? Відповіді дітей.
3. Вправа «Очікування»
Діти, напишіть на своїх сніжинках очікування (тобто, що ви очікуєте дізнатись на уроці). І в кінці уроку, якщо вони здійсняться, прикріпимо їх на нашому дереві очікувань.
4. Інформаційне повідомлення – бесіда
У словнику значення слова «сім’я» трактується наступним чином: "Це група людей, що складається із чоловіка, жінки, дітей та інших близьких родичів, які живуть разом". Це ті, кого ми любимо, про кого піклуємося, кому бажаємо здоров’я, щастя і добра. У житті кожної людини родина займає особливе місце. Слово «сім’я» звичне і приємне. Ми одразу згадуємо тата, маму, дідусів, бабусь, братиків,сестричок. У сім’ях разом можуть жити два, три покоління. Наприклад, крім батьків і дітей, можуть жити бабуся, дідусь, прабабуся, прадідусь. Якщо в сім’ї троє і більше дітей, то така сім’я є багатодітною. Родини бувають різні, у яких є і мама, і тато, а буває й так, що є тільки один з батьків. Не в усіх є бабусі й дідусі, братики й сестрички. Є сім’ї, у яких живуть усиновлені діти або діти живуть з бабусею чи дідусем, іншими родичами. Але ви повинні любити і поважати свою сім’ю, допомагати один одному.
Тато – господар дому,
мама – його берегиня,
діти – радість, окраса і поміч.
Це сім’я, родина.
5. Колаж «Моя родина»
( Діти показують фото своєї сім’ї і виготовляють колаж. )
Моя сім’я …. ( велика чи маленька). Вона складається з …
Мою маму звати…
Мій тато…
Братик…
Сестричка…
Дідусь і бабуся…
6. Руханка
В цьому класі друзі всі: я, і ти, і ми, і ви.
Добрий день тому хто зліва,
Добрий день тому хто справа.
Ми одна сім’я.
Руку дай тому хто зліва,
Руку дай тому хто справа.
Ми одна сім’я.
― Діти, скажіть, про що наша руханка?
― Якою повинна бути класна родина?
ІІІ. Практичний блок
1. Вправа «Мікрофон»
Сімейні традиції – це те, що робить кожну родину особливою. Нерідко ми живемо за цими правилами, навіть не помічаючи їх.
По черзі продовжіть фразу: «У нашій родині є такі традиції: ....»
2. Робота в групах. Вправа «Дружна родина»
― Прочитайте текст «Надійкина родина» (Підручник с.61)
― Оберіть правильні відповіді на запитання, що потрібно робити, щоб твоя сім’я була дружньою?
• Допомагати один одному
• Виконувати свої обов’язки
• Постійно гуляти на вулиці
• Говорити ласкаві слова один одному
• Не звертати увагу на прохання батьків
• Разом відпочивати
• Дбати один про одного
• Не допомагати хворим членам сім’ї
• Разом виконувати будь-яку роботу
3. Руханка-пантоміма « Мої обов’язки в сім’ї»
А тепер проведемо руханку і дізнаємося які у вас вдома домашні обов’язки. ( Учні стають в коло. На підготовлених картках - малюнки, які потрібно дитині показати рухами).
Витирати пил, догляд за кімнатними рослинами, тваринами, прибирати пилососом, чистити взуття, виносити сміття, ремонт, підготовка до свята, робота в саду, робота на городі, збір і переробка врожаю
― Діти, а в вашій класній родині є у вас обов’язки?
4. Робота в групах. Мозковий штурм.
Як ти вчиниш, якщо…
• У мами розболілась голова, а ти переглядаєш свій улюблений фільм.
• Сестричка просить почитати книжку, а ти збираєшся на прогулянку.
• Ти з другом розмовляєш по телефону, а тебе покликала мама.
• Тобі захотілося велосипеда, а в батьків немає грошей.
5. Корисні поради
(Підручник с. 63)
― Діти, запам’ятайте ці поради, виконуйте їх завжди і тоді всі члени вашої родини будуть завжди здоровими і щасливими.
IV. Заключна частина
1. Творча гра « Палац побажань»
― Що б ви попросили у Феї Бажання?
Уявіть, ви піднімаєтеся сходинками у її палац. Кожна сходинка - те чи інше побажання для вашої сім’ї. Заплющить очі. Подумайте свої бажання для вашої родини і напишіть їх на серці «Бажання» . Ми подаруємо ці сердечка нашій Феї і вона передасть наші бажання всім нашим родинам.
2. Зворотній зв’язок. Вправа «Так чи ні?»
Якщо ти згоден з тим, що почуєш, скажи: «так» і плесни в долоні.
У дружній сім’ї члени родини повинні:
* Шанувати старших.
* Не прислухатись до порад членів родини.
* Виконувати свої обов’язки.
* Допомагати один одному.
* Сваритися.
* Піклуватися один про одного.
* Робити, що заманеться.
* Разом відпочивати.
* Піклуватися про менших братиків і сестричок.
* Виконувати всі домашні справи разом.
* Цілий день бавитися і гуляти.
* Вітати всіх зі святами, днем народження
3. Вправа «Очікування»
― Діти, візьміть свої сніжинки, прочитайте свої очікування і, якщо вони здійснилися,прикріпіть їх на дерево очікувань.
4.Вправа «Прощання»
― На цьому наш урок-тренінг закінчується.
Бажаємо всім здоров’я багато-багато,
Хай щастя і мир залишаються в хаті,
Хай горе обходить завжди стороною,
А радість приходить і ллється рікою.
Хай Господь дарує надію й тепло
На довгі літа, на щастя й добро!
Янгола – охоронця даруємо вам,
Щоб вас і ваші родини захищав.
Діти стають в коло, беруться за руки і промовляють: «Бажаємо всім міцного здоров’я і жити в дружній сім’ї!»
Працювали ви старанно,
І скажу я вам вкінці,
Що сьогодні на уроці,
Всі були ви молодці!
Дякую за увагу!