Урок трудового навчання
Клас: 5
Розділ програми: Основи матеріалознавства
Тема: Технологія випилювання підставки під чашку з фанери
Мета:
Тип уроку: комбінований
Обладнання та матеріали для учнів: копіювальній папір, ескізи, фанера, наждачний папір, лобзик, пилочки, випалювач, столик-підставка, зображення необхідного обладнання та інструктажу.
Очікувані результати:
Література:
Хід уроку
I. Організація класу до уроку
1.1 Привітання
Продзвенів дзвінок,
Кличе на урок.
Фанеру й пилочки готуй,
Красу і радість тут відчуй.
Знову день почався, діти,
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам починати
Кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні ми будемо працювати з фанерою, ножицями та іншими матеріалами, тому ми повинні повторити ла техніки безпеки.
1.2 Повторення правил техніки безпеки, правил роботи з конструкційтими матеріалами
Які правила техніки безпеки ви знаєте?
1. Заходити і виходити з кабінету можна лише з дозволу вчителя.
2. Чергові учні мають допомагати вчителеві підготувати класну кімнату, матеріали до уроку.
3. На робочому столі в учнів мають бути всі необхідні інструменти і матеріали за темою заняття.
4. Індивідуальні інструменти і матеріали учні мають зберігати у спеціальній робочій папці.
5. Учням заборонено користуватися несправними меблями чи обладнанням.
6. Заборонено використовувати на уроках трудового навчання джерела відкритого вогню.
7. Перед початком робот звільнити робоче місце від зайвих предметів і матеріалів.
8. Починати виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
9. Необхідно застосовувати інструмент тільки за його призначенням.
10. Заборонено розміщувати пальці рук проти ріжучої частини інструмента.
11. Передавати інструмент з гострими кінцями можна лише ручкою від себе.
12. Заборонено класти інструменти з гострими кінцями на край стола.
13. У разі ушкодження будь-якого шкільного обладнання, меблів слід негайно припинити користування ними, повідомити про це вчителя чи інших працівників школи.
14. Заборонено змітати рукою сміття, здувати обрізки, стружки з робочого місця. Слід використовувати для прибирання сміття ганчірку або спеціальну щітку.
15. Після завершення роботи слід упорядкувати робоче місце, прибрати сміття.
Добре, що ви згадали всі правила. А одним із головних правил є – працювати у спецодязі. Я впевнена, що ви будете їх дотримуватися.
1.3 Перевірка наявності інструментів, обладнання, матеріалів до уроку
А зараз ми перевіримо, чи всі оснащені необхідним обладнанням до уроку. (Вивісити на дошку зображення усього обладнання, що необхідне на уроці. По черзі попросити показати кожен з інструментів. Якщо в когось з учнів не має якогось обладнання, попросити учнів поділитися)
II. Мотивація навчальної діяльності
Метою сьогоднішнього заняття є: навчитися виготовляти відставку під чашку.
Процес виготовлення даного виробу є досить складним, але чим складніше, тим приємніший успішний результат.
Для чого нам це необхідно? Цей виріб буде дуже приємним подарунком для ваших рідних чи друзів. Адже особливо приємно отримувати подарунки, що мають практичну цінність, а саме підставкою під чашку можна користуватися навіть декілька разів на день.
III. Вивчення нового матеріалу
3.1 Актуалізація опорних знань учнів.
- На минулих заняттях ми з вами розібрали види конструкційних матеріалів, дефекти фанери, технологію виготовлення фанери, сортування, текстуру. А саме: на минулому занятті ми розробляли підставку під чашку, створювали ескізи.
- Як потрібно робити ескіз?
В першу чергу тонким олівцем, а контур можна навести більш товстою лінією;
3.2 Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
А тема сьогоднішнього уроку: «Виготовлення підставки під чашку», а саме випилювання та оздоблення.
Сьогодні ви повинні остаточно закріпити свої знання про роботу з фанерою та лобзиком, та на практиці виготовити виріб.
3.3 Пояснення нового матеріалу.
Щоб успішно виготовити виріб – нам потрібно добре засвоїти наступну інформацію.
При виборі заготовки для виготовлення виробу варто звернути увагу на нерівності фанери, приховані порожнини в місцях неякісного склеювання шарів шпону, розшарування крайок, а також на сколи, що трапляються на крайках фанери. Ці та інші дефекти призводять до неякісного виготовлення виробу, утворення великої кількості відходів та витрачання зайвого часу на роботу. В залежності від наявності дефектів відбувається сортування фанери. Приклади ви можете побачити на дошці.
Фанерну заготовку з нанесеним на неї малюнком (розміткою) кладуть на столик для випилювання і притримують лівою рукою. Лобзик беруть за ручку правою рукою і, приставивши до заготовки пилочку, починають випилювати.
Під час випилювання стежать, щоб пилочка рухалась рівномірно перпендикулярно до площини заготовки зі швидкістю приблизно 60…80 подвійних рухів на хвилину. Пиляти лобзиком необхідно повільно та рівномірно. При випилюванні кутів (особливо гострих) зручніше пиляти у двох напрямках. Внутрішні кути випилюють уздовж сторони кута до його вершини, а зовнішні - уздовж сторони кута від його вершини. У цьому випадку не потрібно змінювати напрямок пиляння, а кут буде випиляний досить чітко. Зовнішні контури слід випилювати із зовнішнього боку від лінії розмічання, а внутрішні - з внутрішнього. Це означає, що лінія розмітки повинна залишатися на заготовці для орієнтації під час подальшої обробки.
Зазор між лінією розмітки і пропилом не повинен перевищувати 0,5 мм. Лінії розмітки після випилювання слугуватимуть межами обробки деталі напилком. За наявності у заготовки зовнішніх і внутрішніх контурів насамперед випилюють внутрішні контури. При випилюванні в заготовці внутрішніх контурів у ній нео6хідно зробити отвори для встановлення в них пилочки. Їx роблять поблизу лінії розмітки, але так, щоб не пошкодити її. Отвори можна просвердлити або зробити за допомогою шила. В обох випадках під заготовку слід підкласти шматок непотрібної деревини або фанери, щоб запобігти можливому сколюванню нижніх шарів деревини.
Для роботи краще використовувати шило з тригранним заточуванням. Отвір роблять майже наскрізним доти, доки на зворотному боці не з'явиться слід від інструмента. Заготовку перевертають і продовжують свердлити отвір з протилежного боку: така послідовність зменшує ризик розколювання шпону з нижнього боку заготовки під час виготовлення отвору. Після цього рамку лобзика слід стиснути в спеціальному пристосуванні і відкрутити гайку верхнього затискача. Звільнений кінець пилочки вставляють у виготовлений отвір і знову закріплюють у верхньому затискачі. Знявши затискний пристрій, заготовку разом з лобзиком обережно кладуть на столик для випилювання і починають працювати. Дрібні роботи здійснюють у круглому отворі столика, а випилювання великих та середніх контурів виконують у вирізі столика.
При пилянні на згинах контуру фанеру повільно повертають, не припиняючи руху пилочки в пропилі. Коли рух пилочки набуде потрібного напряму, можна пиляти далі вздовж лінії розмітки. Великі за обсягом роботи виконують електричними стаціонарними лобзиками. Використовують для випилювання також ручні електричні лобзики.
3.4 Узагальнення й закріплення знань.
1.3 якої технологічної операції розпочинається виготовлення виробу за допомогою лобзика? (розмітка)
2. Яка послідовність підготовки лобзика до випилювання? (закріплення пилочки)
4.Яка послідовність виготовлення деталей , що мають зовнішні і внутрішні контури? (гострі кути пиляти з двох сторін)
5. Яких правил безпеки необхідно дотримуватися під час роботи лобзиком? (правильно закріпити пилочку, слідкувати за пилочкою, не підсовувати пальці)
IV. Практична робота
4.1 Інструктаж(паралельно демонструвати правильну техніку виконання роботи).
Зараз я розповім порядок виконання роботи, а потім перевірю як ви його запам’ятали:
Техніка безпеки при випилюванні:
4.2 Закріплення інструктажу.
(роздатковий матеріал: технологічна картка виробу(інструктаж))
А зараз пригадаємо..
4.3 Критерії оцінювання.
Оцінки в кінці уроку буду виставляти за такими критеріями.
Оцінка |
Виконана робота |
5 балів |
Шліфування фанери |
6 балів |
Нанесення повної розмітки на фанеру |
7 балів |
Часткове випилювання виробу |
8 балів |
Повне випилювання виробу |
9 балів |
Шліфування країв |
10 балів |
Початок випалювання |
11 балів |
Повне випалювання |
12 балів |
Творчій підхід |
4.4 Самостійна робота.
Виготовлення підставки під чашку.
Обладнання і матеріали: заготовки з тришарової фанери, лобзик, столик для випилювання, набір пилочок, олівець, копіювальний папір, канцелярські кнопки.
Розподіл часу:
V. Підбиття підсумків уроку
5.1 Повторення окремих теоретичних питань.
Ажурне випилювання - майстерне випилювання виробу, який містить багато складних контурів .
Дефект -недолік , вада .
Порожнина - нічим не заповнений простір .
5.2 Оцінювання робіт.
Отже, давайте вийдемо до дошки по чотири чоловіка, та спробуємо разом, об’єктивно оцінити своїх однокласників. Тож давайте почнемо з першого ряду.
5.3 Прибирання робочих місць.
Будь-ласка складіть свої речі і сядьте рівно. Тепер нам потрібно обрати 2 чергових, що зроблять вологе прибирання, 2, що заметуть сміття, 2, що складуть допоміжне обладнання на місце, та ще 2, що підсунуть стільці.
5.4 Домашнє завдання.
Принесіть будь-ласка на наступний урок паркетний лак, пензлики та фарби(за бажанням).
VI. Резерв часу
Оскільки в нас ще залишився час до кінця уроку, то пропоную вам перевірити ваші знання за допомогою усного тестування.
Я дала кожному по три картки. 1 – зелена, 2 – синя, 3 – жовта.
Зараз я буду зачитувати вам питання, з варіантами відповіді, якщо відповідь 1, то ви підіймаєте зелену картку, якщо 2 – синю, а якщо 3, то жовту. Готові? Почнемо.
1. У якому положення потрібно зафіксувати пилочку, для пиляння?
2. Як потрібно правильно випилювати відносно контуру?
3. Як потрібно наносити малюнок на фанеру?
4. З випилювання якого контуру потрібно починати?
5. За допомогою чого малюнок переноситься на матеріал?
Молодці, діти! Ви сьогодні плідно попрацювали та більшість з вас отримали гарні оцінки.
VII. Планування дошки, зразки, наочності.