Урок трудового навчання у 9 класі "Виготовлення композицій з природного матеріалу"

Про матеріал
Учителем представлена розробка уроку трудового навчання у 9 класі для учнів з особливими освітніми потребами (слабозорих), яка включає методичнї рекомендації з поясненнями, конспект уроку, додатки до уроку (поняття, схеми, фото учнів).
Перегляд файлу

 

 Трудове навчання є складовою єдиної системи спеціального навчання, виховання і розвитку учнів з порушеннями зору, сприяє формуванню предметних, міжпредметних, та ключових компетентностей учнів на основі врахування індивідуальних психофізичних можливостей дитини з порушеннями зору і покликане створювати умови для формування особистості, підготовленої до життя та активної трудової діяльності в умовах сучасного високотехнологічного суспільства. Зміст трудового навчання в школі для дітей з порушеннями зору має ті ж самі цілі й завдання, що і в загальноосвітній школі, які реалізуються з урахуванням психофізичних  особливостей цієї категорії учнів, корекції недоліків у фізичному і сенсомоторному розвитку, але суттєво відрізняються методи та організація трудової діяльності. Учні таких шкіл навчаються за спеціальною програмою для 5-10 класів для дітей сліпих та зі зниженим зором, розробленою лабораторією тифлопедагогіки Інституту спеціальної педагогіки НАПН України під редакцією Синьової Є.П., Вавіної Л.С., Легкого О.М. Ця програма є оригінальною та специфічною, розтягнутою у часі і складеною на основі врахування індивідуальних зорових можливостей дітей з порушеннями зору. Наприклад, програма для слабозорих учнів не передбачає таких видів робіт, як вишивання, тому, що це потребує значного навантаження на зір, замість того включено розділ „Виготовлення сувенірів” (12 годин), що дає можливість виготовляти вироби декоративно-ужиткового мистецтва та розвивати творчі здібності. Автор статті пропонує урок обслуговуючої праці у 9 класі „Виготовлення композиції з природного матеріалу” з розділу „Виготовлення сувенірів”, проведеного у другому семестрі, наприкінці березня.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комунальний заклад

«Харківська спеціальна школа № 12»

Харківської обласної ради

 

 

 

 

 

 

 

ВИГОТОВЛЕННЯ КОМПОЗИЦІЇ З ПРИРОДНОГО МАТЕРІАЛУ

(урок трудового навчання в 9 класі)

 

 

 

 

 

Виконав

вчитель

трудового навчання

вищої категорії

Федосова В.Б.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Харків

2019


Урок  № 47/48

Клас 9                                                                                                                     Дата 02.03.2019

 

Тема: Виготовлення композиції з природного матеріалу.

 

Мета: Продовжувати знайомити учнів з поняттям Ікебана, як художньо-психологічного образу в оздобленні інтер'єру, повторити поняття аранжування та композиції, скласти композицію з природного матеріалу в стилі Морибана; коригувати сенсорне сприйняття, уява, кольоросприймання; розвивати творчі здібності, розширювати словниковий запас, вміння використовувати знання з креслення і геометрії в процесі аранжування квітів; виховувати любов до природи, почуття прекрасного, бажання зробити навколишнє обстановку комфортною

Обладнання: реферати учнів з ілюстраціями, зразки готових композицій, роздатковий матеріал (малюнки, схеми, технологічні картки), вазочки для композицій, природний матеріал (гілочки дерев, сухоцвіти), штучні квіти і листя, клей, ножиці, пензлики, пластилін

Тип уроку: комбінований

Запис на дошці: тема і епіграф:

"У природі квітів, але лише одне мистецтво може в вінок їх сплести".

В. Гете.

Праворуч на дошці: композиція

аранжування

ікебана

стиль Нагеіре

стиль Морибана

форма

лінії

кут нахилу ліній

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

1. Привітання.

2. Повідомлення теми та мети уроку.

"У природі квітів, але лише одне мистецтво може в вінок сплести", - з цим висловлюванням Гете не можна не погодитися. Природа дарує нам багато квітів, але скласти з них таку композицію, щоб отримати насолоду, непросто. Складання квіткових композицій - велике мистецтво, Для того, щоб цьому навчитися, потрібно побачити прекрасне в природі, а якщо додати фантазію, то на наших очах звичайні гілочки дерев і кущів, корчі, квіти перетворюються в чудовий матеріал, з якого можна скласти красиву композицію. Торік ми складали композиції, які належать українському національному мистецтву. Згадайте, що ми з вами робили? (Ми виготовляли обереги і віночки). Учитель показує український вінок і оберіг. Особливо красиві українські віночки. Дівчата вплітали у них різні квіти: ромашки, волошки, маки. Однакових віночків не було. Скільки дівчат в селі - стільки й віночків, бо плетіння українських вінків - це народна творчість.

А ми продовжуємо знайомитися з японським національним мистецтвом складання ікебани. На попередніх уроках ми розглянули такі поняття, як композиція, аранжування, ікебана, правила побудови ікебани. Дізналися, що в побудові ікебани розрізняють два стилю: стиль Нагеіре і стиль Морибана. На цьому уроці ми дізнаємося, що лежить в основі побудови ікебани та складемо композицію ікебана в стилі Морибана. На першому уроці ви підготували необхідний матеріал, вазочки, гілочки сухоцвіти, штучні квіти і листя, а зараз приступимо до реалізації наших ідей в аранжуванні квітів. Сьогодні у вас є можливість проявити творчість, а у мене можливість оцінити вашу роботу на 12 балів (максимально).

 

ІІ. Актуалізація опорних знань з ключових питань

Перш ніж складати композицію, давайте згадаємо, що позначають поняття «композиція» та «аранжування»? Ці поняття близькі, але проте розглядати їх потрібно відокремлено.

Що таке композиція? (Композиція - це строго організована сукупність ліній, форм, колірних поєднань, яка виражає ідейний і естетичний зміст твору).

Що таке аранжування? (Аранжування - це сам процес складання композиції із застосуванням художніх і технічних прийомів).

Що значить аранжувати? (Складати композицію).

Ось і сьогодні ми будемо займатися аранжуванням квітів, тобто складати композицію.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Короткий огляд підготовлених рефератів з переглядом ілюстрацій

На попередньому уроці вам були запропоновані теми повідомлень про мистецтво складання композицій. Ви підготували реферати з окремих питань, суть яких ви зараз коротко викладіть.

Реферат № 1. "Поняття ікебана, правила побудови ікебани в тривимірному просторі".

Ікебана - композиція з квітів, в перекладі з японського позначає «дати життя квітам», в якій квіти постають як художньо-психологічний образ. Ікебана символізує, що людина - частка світобудови і необхідно шукати шляхи зближення людини і природи. Ікебана народилася в Японії в VI столітті за правління принца сіток, який сприяв становленню буддизму в Японії в якості державної релігії. В основу принципу аранжування квітів була покладена тріада, яка відображає світогляд тієї епохи, філософії та естетики, яка визначається як «Небо - вгорі, Земля - ​​внизу, між ними - Людина». Ці поняття включають три початку буття, три сфери життя: Небо, Земля, Людина. І в композиціях вони представляють три елементи (лінії) у певному співвідношенні і складають основу структури в організації простору. Японці вважають, що трикутник - одна з найдосконаліших форм, тому Ікебана будується в тривимірному просторі.

Основні правила побудови ікебани - чистота ліній, витонченість, мінімальна кількість рослин; Небо і людина - гілки дерев, Земля - квіти (допускається однак, що всі три лінії якої гілки, або квіти.)

Реферат № 2. "Історія виникнення і розвитку ікебани".

Історія ікебани йде в глиб століть. Це мистецтво увійшло в культуру Японії разом з буддизмом, в VІ столітті спочатку в Китай з Індії через Центральну Азію, а потім до Японії. І незважаючи на те, що ікебана багато чого взяла з культур Індії та Китаю, вона являє чисто японський феномен. Історія ікебани змінювалася протягом 13 століть. Наприкінці ХVII століття аранжування квітів стає обов'язковим предметом в навчальних закладах для молодих жінок. В Європу ідея створення ікебани прийшла тільки в ХХ столітті. Виділяється два стилю в створенні ікебани.

Реферат № 3. «Стиль Нагеіре в створенні ікебани».

Нагеіре - композиція, де використовують тільки квіти одного виду в невеликій кількості (лілії, іриси, хризантеми), в високій вазі або плетеної кошичку.

Реферат № 4. «Стиль Морибана в створенні ікебани».

Морибана - композиція, де використовують не тільки живі рослини, але і сухоцвіти, трави, гілки дерев та інший природний матеріал, в низьких широких вазочках. Цей новий тип розробив майстер Охара в 1668г., Він створив школу, яка за своєю значимістю стала найбільшим науковим і навчальним центром. Морибана зараз один з найбільш поширених стилів.

- Ми й будемо робити ікебану в стилі Морибана.

(Одночасно з зачитуванням основних понять в рефератах проглядаються ілюстрації).

 

2. Бесіда про прийоми побудови ікебани.

- Що лежить в основі побудови ікебани? (Форма, лінії, кут нахилу ліній).

- Ми зупинимося на цьому докладніше.

Виходячи з триєдності композиції скажіть, яка форма лежить в основі побудови ікебани? (Трикутник).

- А ось чіткість форми утримується на трьох осьових (основних) лініях. Тому основу композиції становлять лінії. Розглянемо найбільш популярні геометричні лінії в аранжуванні квітів на малюнках (см. Додаток рис. 24, 25, 26).

- Які ж бувають лінії? (Учитель, розмовляючи з учнями, розкриває, що позначає кожна лінія в композиції).

А. Горизонтальні лінії - створюють враження спокою, врівноваженості, тиші.

Б. Вертикальні - висоти, сили, енергії, стрункості

В. Активні - надають композиції динамічність, спрямованість вгору.

Г. Пасивні - смуток і печалі.

Д. Розбіжні - передають чіткість і строгість

Є. Поникле - невпевненість, пониклий настрій

26. звивалася, ізломлені, переплетені і спіральні лінії - передають настрої в природі (вітер, ураган, буря), створюють хаотичність і динамічність.

Однак характер композиції, її об'ємність визначаються кутом нахилу основних ліній. Подивіться як визначається кут нахилу ліній в композиціях на малюнку (див. Додаток рис. 32).

Однак основу в трикутнику, тобто характер композицій становить чітка вертикальна (прямостоящая) або похила компоновка ліній.

Розглянемо схеми, де умовно позначено:

● - Небо. ■ - Людина, ▲ - Земля.

Подивіться на схему: компоновка ліній може бути вертикальної або похилої. Це залежить від кута нахилу ліній.

а). розгляньте вертикальну компоновку (рис. 33, 34 в додатку) Характеристика прямостоящей (вертикальної) форми полягає в тому, щоб підкреслити прагнення вгору, тому кут нахилу мінімальний. ("Небо" - 0 °, "Людина" - 10 °, "Земля" - 15 °) варіант № 1.

Як ви думаєте, які квіти найбільш підходять для цього варіанту виготовлення ікебани? (Квіти з негнучким, прямим стеблом або вертикальні гілочки).

Які це квіти? (іриси, гладіолуси, троянди, дельфініум, кали).

А ось у варіанті № 2 трохи збільшили кут нахилу, щоб використовувати гнуться гілки дерев і чагарників.

Зверніть увагу на головний вид (вид з боку) і на вигляд зверху і чітко виділіть трикутник;

Б). а тепер розгляньте похилу компоновку (см. завантаж. рис. 35, 36)

У даних композиціях лінії прагнуть до нахилу. Тут характер визначає Небо, розташоване під кутом 45 °, інші елементи повинні підтримувати акцент нахили. Тому Небо завжди розташоване в лівому кутку, "Людина" і "Земля" під кутом 15 ° або 75 ° ліворуч (варіант № 1) або праворуч (варіант № 2) від "Неба", але елемент "Небо" завжди розташований зліва.

Зверніть увагу на головний вид і вид вгорі, чітко виділіть трикутник.

У зв'язку з чим ми збільшуємо кут нахилу? (Для того, щоб використовувати квіти з гнеться стеблом, траву, гілки чагарників).

Отже узагальнимо вивчене:

В якому стилі ми будемо складати композицію?

Чим характеризується цей стиль?

Які основні види компонування використовуємо?

 

3. Робота з технологічними картками.

Визначтеся яку компоновку ви вибираєте. Повторимо алгоритм створення композиції за технологічною картці. (Учитель роздає картки).

 

 

Технологічна картка "Алгоритм складання композиції"

1. Підбір низьких ваз для складання композицій (ікебани)

2. Вибір схеми компоновки.

3. Вибір природного матеріалу, необхідного для складання композицій.

4. Складання пробного варіанту композицій.

5. Остаточна установка і закріплення елементів композиції в вазочках.

 

IV. Физкультпауза.

1. Руки в замок над головою, потягнутися, подивитися на руки, прогнутися (4-6 разів.)

2. Руки в замок над головою, поворот тулуба вправо, вліво (6 разів)

3. Моргання.

 

V. Виконання практичної роботи з виготовленням композиції

1. Контроль за ходом виконання роботи.

2. Індивідуальна робота.

 

VI.Підбиття підсумків

(Роботи виставляються на окремий стіл).

Подивіться на ваші композиції і виберіть найбільш вдалі ікебани. А чи правильно вони складені? Який психологічний образ несуть в собі ці роботи? Які почуття вони викликають? (Враховуючи підготовчу роботу учнів - підготовлені повідомлення, активну участь на уроці і складену композицію (результат) учитель оцінює учнів за 12-ти бальною системою. Учні проявляють творчість, тому можуть бути оцінені на 12 балів.)

- У нас в класі є й інші композиції. Чи можна їх назвати ікебанами? Чому? Аргументуйте відповідь.

Де ми бачимо використання таких композицій, чому навчилися на уроці? (Оформлення магазинів, офісів, житла, салонів, кафе, готелів, театрів і т.д.)

Хто займається оформленням інтер'єру? (Дизайнер-озеленювач, флорист, художник-оформлювач, фахівець з фітодизайну та аранжуванні квітів).

У нашому місті є спеціальні навчальні заклади, які готують фахівців з прикрашання інтер'єру. Це житлово-комунальний технікум Харківської Державної Академії міського господарства художньо-промисловий інститут, Університет будівництва та архітектури, ліцеї № 22, 40.

Ви також можете відкрити свої майстерні по виготовленню предметів прикраси інтер'єру для продажу, як на приклад була створена фірма «Роксолана» в Києві, яка зараз охоплює широкий спектр роботи в плані оформлювальної діяльності в містах України та Зарубіжжя. Ви можете виготовляти такі композиції у себе вдома для індивідуальних замовників і це буде вашим додатковим заробітком.

 

VII. Домашнє завдання.

Якщо ви сьогодні отримали натхнення і у вас з'явилося бажання створити нові образи, то ви можете з тих матеріалів, які можна знайти в цей час року, скласти будинку композицію, яка може прикрасити бібліотеку, актовий зал, або класи нашої школи.

 

 

Використана література:

 

1. Корнієнко Г.С. Добруцький К.І. Мистецтво квітів. - До .: МВП "Комп'ютерні системи", 1992. • 175с. іл. Ілюстроване методичний посібник з техніки аранжуванні квітів.

2. Ніколаєнко Н.П. Композиції з квітів (ікебана). Альбом. Ташкент: з-во ЦК КПУз., 1988

3. Пронников В.А. Ікебана або всесвіт, відбита в кольорах. М .: Наука, 1985

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки до уроку :

Композиція - це строго організована сукупність ліній, форм, колірних поєднань, яка виражає ідейний і естетичний зміст твору.

Аранжування - це сам процес складання композиції із застосуванням художніх і технічних прийомів.

Аранжувати- складати композицію.

Ікебана - композиція з квітів, в перекладі з японського позначає «дати життя квітам», в якій квіти постають як художньо-психологічний образ.

Основні правила побудови ікебани - чистота ліній, витонченість, мінімальна кількість рослин; Небо і людина - гілки дерев, Земля - квіти (допускається однак, що всі три лінії якої гілки, або квіти.)

Нагеіре - композиція, де використовують тільки квіти одного виду в невеликій кількості (лілії, іриси, хризантеми), в високій вазі або плетеної кошичку.

Морибана - композиція, де використовують не тільки живі рослини, але і сухоцвіти, трави, гілки дерев та інший природний матеріал, в низьких широких вазочках.

 

Технологічна картка "Алгоритм складання композиції"

 

 

1. Підбір низьких ваз для складання композицій (ікебани)

2. Вибір схеми компоновки.

3. Вибір природного матеріалу, необхідного для складання композицій.

4. Складання пробного варіанту композицій.

5. Остаточна установка і закріплення елементів композиції в вазочках.

 

Реферат № 1. "Поняття ікебана, правила побудови ікебани в тривимірному просторі".

Ікебана - композиція з квітів, в перекладі з японського позначає «дати життя квітам», в якій квіти постають як художньо-психологічний образ. Ікебана символізує, що людина - частка світобудови і необхідно шукати шляхи зближення людини і природи. Ікебана народилася в Японії в VI столітті за правління принца сіток, який сприяв становленню буддизму в Японії в якості державної релігії. В основу принципу аранжування квітів була покладена тріада, яка відображає світогляд тієї епохи, філософії та естетики, яка визначається як «Небо - вгорі, Земля - ​​внизу, між ними - Людина». Ці поняття включають три початку буття, три сфери життя: Небо, Земля, Людина. І в композиціях вони представляють три елементи (лінії) у певному співвідношенні і складають основу структури в організації простору. Японці вважають, що трикутник - одна з найдосконаліших форм, тому Ікебана будується в тривимірному просторі.

Основні правила побудови ікебани - чистота ліній, витонченість, мінімальна кількість рослин; Небо і людина - гілки дерев, Земля (допускається однак, що всі три лінії якої гілки, або квіти.)

 

Реферат № 2. "Історія виникнення і розвитку ікебани".

Історія ікебани йде в глиб століть. Це мистецтво увійшло в культуру Японії разом з буддизмом, в VІ столітті спочатку в Китай з Індії через Центральну Азію, а потім до Японії. І незважаючи на те, що ікебана багато чого взяла з культур Індії та Китаю, вона являє чисто японський феномен. Історія ікебани змінювалася протягом 13 століть. Наприкінці ХVII століття аранжування квітів стає обов'язковим предметом в навчальних закладах для молодих жінок. В Європу ідея створення ікебани прийшла тільки в ХХ столітті. Виділяється два стилю в створенні ікебани.

 

Реферат № 3. «Стиль нагеіре в створенні ікебани».

Нагеіре - композиція, де використовують тільки квіти одного виду в невеликій кількості (лілії, іриси, хризантеми), в високій вазі або плетеної кошичку.

 

Реферат № 4. «Стиль Морибана в створенні ікебани».

Морибана - композиція, де використовують не тільки живі рослини, але і сухоцвіти, трави, гілки дерев та інший природний матеріал, в низьких широких вазочках. Цей новий тип розробив майстер Охара в 1668г., Він створив школу, яка за своєю значимістю стала найбільшим науковим і навчальним центром. Морибана зараз один з найбільш поширених стилів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Lena\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image1.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Lena\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image3.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Lena\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image2.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Lena\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image4.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Lena\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image5.jpeg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Lena\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image6.jpeg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Технології, 9 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
2 листопада 2019
Переглядів
2254
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку