Урок трудового навчання "Я-споживач" (7 клас)
Щодня ми користуємось речами, які виготовлено на підприємствах — заводах, фабриках, у цехах, фірмах, на сільськогосподарських фермах, споживаємо різні товари й послуги, тобто всі ми є споживачами. Щоби правильно обрати потрібний продукт, необхідно знати деякі важливі правила аби бути грамотним споживачем. Хто ж такий споживач? Що відомо про нього? З якого віку стають споживачами? Відповіді на ці запитання можна спробувати знайти на уроці трудового навчання, форма проведення: міні - проект з елементами гри.
Тема. Я - споживач
Мета уроку:
навчальна: формувати знання про сутність споживача, маркування товарів, вміння читати етикетку виробів; продовжувати формувати вміння працювати з різними інформаційними джерелами знань;
виховна: виховувати творчу активність, самостійність у формуванні нових знань,сприяти професійній орієнтації учнів, виховувати навички споживчої культури та культури спілкування;
розвивальна: розвивати пізнавальні інтереси в учнів, логічне мислення, практичні навички раціональної споживчої поведінки, вміння аналізувати, порівнювати та вибирати.
Дидактичні засоби: дидактичні картки, інформаційні картки, підручник «Трудове навчання (для дівчат) 7 кл.» (автор Терещук А.І.)
Інструменти та матеріали: упаковки різних товарів, картонна коробка, клей, папір, кольорові олівці, ножиці.
Тип уроку: урок застосування знань, навичок та вмінь.
Форма проведення: міні - проект з елементами гри.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Перевірка наявності учнів та готовності їх до заняття.
II. Актуалізація та корекція опорних знань, умінь та навичок.
Учитель. Щодня ми користуємось речами, які виготовлено на підприємствах — заводах, фабриках, у цехах, фірмах, на сільськогосподарських фермах, споживаємо різні товари й послуги, тобто всі ми є споживачами. Щоби правильно обрати потрібний продукт, необхідно знати деякі важливі правила аби бути грамотним споживачем.
— Хто ж такий споживач? Що вам відомо про нього? З якого віку стають споживачами? (Вправа «мозкова атака»)
Споживач – це окрема особа, підприємство або навіть держава, яка має матеріальні та духовні потреби, а також можливості для їх задоволення (тобто засоби для придбання товарів та послуг).
Навіть маленька дитина є споживачем.
ІІІ. Повідомлення теми уроку, мети і завдань уроку
Учитель. Тема уроку «Я - споживач» (запис в зошиті). Головним лейтмотивом споживчої освіти є гасло «Споживач – король ринку». Однак, всі ми знаємо, як цей король відчуває гірке розчарування від довгожданої, але неякісної покупки. Для того, щоб з’ясувати чи забезпечено наш захист виробниками відповідно до державних вимог і на що слід звертати увагу здійснюючи покупки, на уроці ми будемо не тільки споживачами, а й чесними виробниками (група 1) та прискіпливими ревізорами на чолі з Дариною «Фреймут» (група 2) (учні попередньо об’єднуються в групи, виконують домашні підготовчі завдання з теми проекту).
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів
Епіграф до уроку
Головною потребою кожного школяра мають стати праця, самостійна думка, відкриття істини.
В. Сухомлинський
V. Самостійне застосування учнями знань, виконання завдань
Учасники команди ревізорів звертають увагу присутніх на маркування товарів та вимоги до нього.
МАРКУВАННЯ — це комплекс написів, умовних позначень та зображень, які розміщені на зовнішній упаковці, транспортних бирках і самому товарі для цілей індивідуалізації, транспортування, завантаження та розвантаження товару. Маркування розрізняють виробниче і торгове.
Обираючи товар, ми вивчаємо його ЕТИКЕТКУ. Саме з маркування на етикетках та упаковках ми дізнаємося про безпосередньо сам продукт. Носіями виробничого маркування можуть бути етикетки, кольєретці, вкладки, ярлики, бирки, контрольні стрічки, клейма, штампи.
Етикетки наносяться друкарським чи іншим способом на товар або упаковку. Крім того, вони можуть бути самостійним носієм інформації, який приклеюється або прикладається до товару. Наприклад, більшість упакованих у виробничих умовах продовольчих товарів мають на упаковці етикетку, на яку текст, малюнки та інша інформація нанесені друкарським способом. Етикетування консервних банок здійснюється шляхом приклеювання паперової етикетки або нанесення її літографським способом. Іноді етикетку наносять безпосередньо на товар (наприклад, маркування на денці посуду, на електропобутових товарах).
Законодавство України надає наступне визначення: «етикетка – бирка, напис, ярлик, що містить малюнки чи написи, написані, надруковані, нанесені за допомогою трафарету, витиснені або вдавлені та прикріплені до одиниці упаковки з харчовими продуктами».
Етикетка - це ярлик (наклейка, підпис), прикріплений до товару з метою надання певної інформації про нього.
На етикетці мають бути вказані:
• назва товару;
• виробник товару, його адреса;
• склад продукту;
• розмір (для промислових товарів);
• термін придатності (для продовольчих товарів, мила, зубної пасти тощо);
• застережна інформація, інформація про догляд за товаром, умови зберігання тощо.
5.1. Вступний інструктаж:
Група 1 - ВИРОБНИКИ.
Учням пропонується оформити упаковку для цукерок, використовуючи готові інформаційні картки або виготовити свої наклейки чи підписи, спираючись на знання, здобуті на попередніх заняттях(«Елементи грамоти споживача», 5 клас), домашнє завдання та життєвий досвід свій або рідних.
Група 2 - РЕВІЗОРИ
Учням пропонується проаналізувати етикетки різних товарів продовольчої та промислової груп: упаковки для електротоварів, тістечок, ярлики до текстильних виробів, використовуючи дидактичні та інформаційні картки, підручник (ДОДАТОК 1, 2). Результати виконаної роботи оформити в зошиті та зробити висновки.
5.2. Самостійна робота учнів.
5.3. Поточний інструктаж.
5.4. Заключний інструктаж (короткий аналіз виконуваних робіт, аналіз характерних помилок, які допускали).
5.5. Звіт учнів про роботу і теоретичне обґрунтування отриманих результатів (групи по черзі представляють результати роботи, знайомлять присутніх із символами на етикетках, ревізори аналізують роботу виробників) (10 хв.).
VІ. Рефлексія
Робота в парах: розробка правил для розумного споживача
1 Читає склад та обирає здорову їжу.
2 Користується экокосметикою і побутовою НЕ хімією.
3 Легко відрізнить екосертифікати від псевдо маркувань.
4 Не купує зайвого.
5 Ходить за покупками з екоторбинкою.
6 Відмовляється від пластика на касі.
7 Не викидає продукти.
8 Сортує відходи.
9 Закриває кран, коли чистить зуби .
VІІ. Підбиття підсумків
7.1. Аналіз результатів діяльності.
З правами споживачів ви будете знайомитись на уроках правознавства.
В Україні працює Закон «Про захист прав споживачів, що регулює відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг різних форм власності, встановлює права споживачів, а також визначає механізм їх захисту та основи реалізації державної політики у сфері захисту прав споживачів. (Документ 1023-12, чинний, поточна редакція — Редакція від 10.06.2017, підстава 1734-19).
Державне підприємство «Волиньстандартметрологія» спільно з Волинською обласною організацією « Союз споживачів України» у 2013 році підготували та видали брошуру «Пам’ятка юному споживачу», щоб допомогти у захисті споживчих прав, пропаганди здорового способу життя і раціонального харчування.
Тож давайте набуті знання і навички перенесемо в реальне життя, щоб не відчувати гіркоти розчарування від неякісного товару та спілкування з не надто ввічливим продавцем та запобігти виснажливій процедурі захисту своїх прав
7.2. Виставлення вмотивованих оцінок.
7.3. Домашнє завдання:
7.4. Прибирання робочих місць.
ДОДАТОК 1
«Інформаційний захист під час купівлі продовольчих товарів»
Вимога до інформації |
Наявність |
Назва харчового продукту |
|
Назва та повна адреса і телефон виробника, адреса потужностей (об’єкта) виробництва. Для імпортних – назва, повна адреса і телефон імпортера |
|
Кількість нетто харчового продукту в установлених одиницях вимірювання (вага, об’єм або поштучно) |
|
Склад харчового продукту в порядку переваги складників, у т.ч. харчових добавок та ароматизаторів, що використовувались у його виробництві |
|
Калорійність та поживна цінність із вказівкою на кількість білка, вуглеводів та жирів у встановлених одиницях вимірювання на 100 г харчового продукту |
|
Кінцева дата споживання «Вжити до» або дата виробництва та строк придатності |
|
Номер партії виробництва |
|
Умови зберігання та використання, якщо харчовий продукт потребує певних умов зберігання й використання для забезпечення його безпечності та якості |
|
Застереження щодо споживання харчового продукту певними категоріями населення (дітьми, вагітними жінками, літніми людьми, спортсменами та алергіками), якщо такий продукт може негативно впливати на їх здоров’я у разі його споживання |
|
Критерії перевірки |
Стан інформації (правдива чи ні) |
Штрих-код |
|
Індекс Е |
|
Позначка ГМО |
|
Знаки відповідності |
|
Екомаркування |
|
Алгоритм роботи:
«Інформаційний захист під час купівлі непродовольчих товарів»
Вимога до інформації |
Наявність |
Найменування підприємства-виробника, його адреса |
|
Товарний, фірмовий знак |
|
Назва виробу |
|
Артикул |
|
Номер моделі |
|
Розмір |
|
Ґатунок |
|
Рекомендації по догляду |
|
Назва різновиду волокна, використаного для виробу |
|
Позначення стандарту або технічних умов |
|
Критерії перевірки |
Стан інформації (правдива чи ні) |
Рекомендації по догляду |
|
Відповідність розміру міркам |
|
Алгоритм роботи:
ДОДАТОК 2
УМОВНІ ПОЗНАЧЕННЯ НА УПАКОВЦІ ТОВАРІВ |
||
Знак у вигляді трикутника з трьох стрілок, що означають замкнутий цикл (виробництво – застосування – утилізація), вказує, що дана упаковка придатна для подальшої переробки. Усередині трикутника можуть бути одна або дві цифри, які вказують на тип пакувального матеріалу:1-19 – пластик,20-39 – папір та картон,40-49 – метал,50-59 – деревина,60-69 – тканини і текстиль,70-79 – скло |
||
Цей знак означає, що пакувальний матеріал вироблений з повторно переробленої сировини або містить частку повторно переробленого матеріалу. |
||
Знак “дбай про чистоту”. Цей знак означає, що упаковку треба викинути до урни безпосередньо після споживання її вмісту. Часто біля цього знака може бути символ, який говорить про те, що перед викиданням картонні коробки і упаковку від напоїв слід зім’яти, щоб вони займали менше місця і контейнер занадто швидко не заповнювався. |
||
Знак “викидай окремо”. Розподіл упаковки: картон слід викинути до макулатури (бо це папір), а пластиковий (політилен -PE) мішок повинен потрапити до пластику. |
||
Екологічний знак придатності до рециклінгу. |
||
Цей знак розміщується на упаковці і означає можливість повторного використання. |
||
Знак “біодеградуюча упаковка” – знак, призначений для упаковок, що розкладаються і не виділяють шкідливих речовин. |
||
Вага нетто (без упаковки), розташоване поряд число у рамці означає брутто (з упаковкою). |
||
Маркування CE, розміщене на продукті або його упаковці, є декларацією виробника, що його продукт відповідає вимогам директив, що зобов’язують в ЄС. Цей символ може наноситись на електричні пристрої, іграшки, предмети індивідуального захисту (окуляри сонцезахисні, каски і т.п.), медичні вироби та інше. |
||
Знак “Зелена крапка” і означає, що виробник забезпечує прийом маркованого пакувального матеріалу на вторинну переробку, заздалегідь оплатив її. Знак був упроваджений у Німеччині і зараз діє на теріторії 15 країн-членів ЄС. На території України цей знак не має змістовного значення для товаровиробників, споживачів чи контролюючих органів. |
||
Знак заборони іграшки дітям віком до 3-х років. |
||
Національний знак оцінки відповідності. Цей знак є єдиним знаком, що свідчить про відповідність продукції загальнообов’язковим вимогам безпеки, що діють на території України відносно продукції певної категорії. |
||
ПОЗНАЧЕННЯ НА УПАКОВЦІ КОСМЕТИЧНИХ ТОВАРІВ |
||
Символ, який інформує, що даний продукт, ані жоден з його складників не був тестований на тваринах. Цей знак використовується виробниками все рідше, оскільки тепер тестування продуктів на тваринах заборонене. |
||
Знаки,що мають подібне значення: |
||
|
Логотип, що належить організації Internationaler Herstellerverband gegen Tierversuche in der Kosmetik ( IHTK), яка вже багато років бореться за заборону проведення тестів косметичних засобів на тваринах. Усі продукти, які відповідають вимогам IHTK, позначаються цим екологічним символом. |
|
Цей символ інформує споживача, що продукт не містить фреонів, які руйнують озон, тим самим сприяючи глобальному потеплінню. Знак не належить жодній організації. |
||
Цей символ інформує нас, як довго можна вживати даний косметичний засіб. |
||
Символ, який означає, що на залученій до косметичного засобу листівці надана додаткова інформація, яка не змістилася на упаковці або доцільно була перенесена на листок-вкладиш. Листок-вкладиш зазвичай містить дані про склад косметичного засобу та попередження, пов’язані з його застосуванням. |
||
ПОЗНАЧЕННЯ НА УПАКОВЦІ ЕЛЕКТРОТОВАРІВ |
||
Логотип Energy Star, наноситься лише на енергозбережні товари та їх упаковки. |
||
Енергетична етикетка для більшості побутових приладів, промислового обладання, лампочок, а також для автомобілів щодо їх енергоефективності. Енергоефективність позначається класами від А до G. При цьому клас А позначає найвищу енергоефективність, а G — найнижчу. Етикетка енергоефективності дає користувачу й іншу корисну інформацію, яка допомагає зробити вибір між моделями товарів. |
||
Символ, який означає, що продукту не можна викидати до звичайних контейнерів на відходи. Обов’язком споживача є передача виробу до визначеного пункту збору з метою рециклінгу електровідходів. |
||
ПОЗНАЧЕННЯ НА УПАКОВЦІ ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ |
||
Інформація про натуральність продукції (сировини) органічного походження, вирощеної без застосування хімікатів, виробленої без барвників і штучних харчових добавок. |
||
Знаки,що мають подібне значення: |
||
Цей знак є декларацією виробника, його застосування не вимагає обов’язкового проведення випробувань та оцінки продукції на вміст ГМО органом з оцінки відповідності. Ставити маркування про наявність чи відсутність ГМО зобов’язує виробника Закон України “Про безпечність та якість харчових продуктів”. |
||
“Євролисток” – єдиний знак Європейського Союзу, який використовується для позначення упаковки органічних харчових продуктів, вирощених без хімічних добрив. |
||
Товарний знак “Vegan” (Веган, Великобританія) означає відсутність компонентів тваринного походження. Сертифікат належить Vegan Society – веганському благодійному товариству, яке просуває і підтримує вегетаріанський спосіб життя. Його головною ідеєю є виключення будь-якого насильства над тваринним світом, всі форми жорстокого поводження з тваринами та їх експлуатації, вживання будь-яких продуктів тваринного походження в їжу, побічні продукти або їх похідні, використання тварин для всіляких дослідів в медичній та косметичній промисловості, застосування ГМО з тваринних генів, не допускають випробування на тваринах як з ініціативи виробника, так і від його імені чи інших осіб, підконтрольних виробнику. |
||
Знаків Vegan може бути декілька, їх відрізняє характерне зображення літери “V”: |
||
Організація з незалежної сертифікації натуральних органічних продуктів QAI (Quality Assurance International) підтримує виробництво еко-продукції в США і по всьому світу. Компанія QAI займається проблемою глобального оздоровлення планети. З метою досягнення цього результату QAI і отримав ISO 14001 (див. статтю “Екологічні знаки на упаковках товарів (частина I)”). QAI прагне не впливати на навколишнє середовище і приймає суворі та ефективні заходи для запобігання або обмеження її забруднень. |
||
Знак органічного походження продукції, використовується в Польщі. |
||
Цей символ видається Шведським Товариством Контролю Сільгосппродукції. Позначає товари вирощені без застосування хімічних добрив і пестицидів. |
||
Продукція з маркуванням “Rainforest Alliance™ Сертифіковано” , що поставляється тільки з плантацій та ферм, які дотримуються усіх численних екологічних, соціальних і ділових стандартів, що регулюють екологічне сільське господарство в тропіках. |
||
“Dolphin-friendly”. Цим знаком маркуються морепродукти, риба, консерви. Це означає що в процесі вилову риби не використовувалися дрифтерні сіті. |
||
СОЦІАЛЬНІ ПОЗНАЧЕННЯ |
||
Знак Справедливої Торгівлі. Це маркування можна знайти на продукції, виробники якої за свою роботу отримують гідну винагороду, достатню, щоб покрити усі свої витрати і отримати прибуток. Зазвичай йдеться про сільськогосподарських виробників та виробників handmade країн третього світу, нездатних конкурувати з європейськими. Сільськогосподарський сектор в цих країнах не підтримується державою так, як це робиться в інших країнах. Проте нині можна купити практично все: від Fair Trade бананів до футбольних м’ячів. |
||
Fair Trade Federation – екологічний знак організації, яка об’єднує північноамериканських виробників, що працюють згідно з ідеєю справедливої торгівлі. Про екологічний символ організації можуть старатися виробники, які платять відповідну заробітну плату, не використовують працю дітей, створюють безпечні умови праці, не нищать навколишнього середовища і дбають про передачу повних даних про продукт споживачам. |
||
Логотип WFTO (World Fair Trade Organization). Товарний знак FTO Mark або WFTO не є системою маркування продукції, а усього бренду, що гарантує, що стандарти справедливої торгівлі впроваджені в компанії і стосуються усього: умов праці, заробітної плати, дитячої праці, довкілля та ін. |
||
Європейське екологічне маркування European Ecolabel, використовується на добровільній основі, було введене в 1992 році для підтримки зусиль компаній по виведенню на ринок більш екологічних продуктів та послуг. Критерії визначення екологічності в European Ecolabel дуже жорсткі, характеристики продукту вимірюються і аналізуються на предмет дії на довкілля впродовж усього його життєвого циклу, включаючи отримання сировини на передвиробничому етапі, виробництво, збут і утилізацію продукту. Знак European Ecolabel – маркування, якому споживачі дійсно можуть довіряти. |
||
The Blue Angel (Der Blaue Engel) – найcтарший знак, який підтверджує екологічну безпеку. Це символ захисту довкілля. Він гарантує,що товари:- зроблені за допомогою засобів, нешкідливих для довкілля- були перевірені на шкідливі речовини, такі як формальдегіди і розчинники- безпечні для використання в будинках та офісах- не загрожують здоров’ю людей. |
||
Спеціальний знак для килимів, який підтверджує, що при виготовленні килима не використовувалася дитяча праця. |
||
ШТРИХ-КОДИ КРАЇН
Австралія – 93 |
Канада – 00-09 |
Сальвадор – 740-745 |
Австрія – 90-91 |
Кіпр – 529 |
Сербія – 860 |
Аргентина – 779 |
Китай – 690-691 |
Сінгапур – 888 |
Бельгія – 54 |
Колумбія – 770 |
Словаччина – 858 |
Болгарія – 380 |
Коста-Ріка – 740-745 |
Словенія – 383 |
Болівія – 777 |
Куба – 850 |
США – 00-09 |
Боснія і Герцеговина – 387 |
Латвія – 475 |
Таїланд – 885 |
Бразилія – 789 |
Литва – 477 |
Тайвань – 471 |
Великобританія – 50 |
Люксембург – 54 |
Туніс – 619 |
Угорщина – 599 |
Мавританія – 609 |
Туреччина – 869 |
Венесуела – 759 |
Малайзія – 955 |
Україна – 482 |
В'єтнам – 893 |
Мальта – 535 |
Уругвай – 773 |
Гваделупа – 489 |
Марокко й Західна Сахара – 611 |
Філіппіни – 480 |
Гватемала – 740-745 |
Мексика – 750 |
Фінляндія – 64 |
Німеччина – 400-440 |
Молдова – 484 |
Франція – 30-37 |
Гондурас – 740-745 |
Нідерланди – 87 |
Хорватія – 385 |
Греція – 520 |
Нікарагуа – 740-745 |
Чехія – 859 |
Данія – 57 |
Нова Зеландія – 94 |
Чилі– 780 |
Домініканська республіка – 746 |
Норвегія – 70 |
Швейцарія – 76 |
Ізраїль – 729 |
Панама – 740-745 |
Швеція – 73 |
Індія – 890 |
Парагвай – 784 |
Шрі-Ланка – 479 |
Індонезія – 899 |
Перу – 775 |
Еквадор – 786 |
Ірландія – 539 |
Польща – 590 |
Естонія – 474 |
Ісландія – 569 |
Португалія – 560 |
Південна Корея – 880 |
Іспанія – 84 |
Росія – 460 |
Південно-Африканська Республіка – 600-601 |
Італія – 80-83 |
Румунія – 594 |
Японія – 49 |
У трикутнику зазначається код типу пластику:
Код |
Скорочення |
Повна назва |
Призначення |
1 |
PETE |
Поліетилентерфталат |
Використовується для виготовлення упаковок (пляшок, банок, коробок і т.і.) для розливу прохолодних напоїв, соків, води. Також цей матеріал зустрічається в упаковках для різного роду порошків, сипких харчових продуктів. Добре піддається переробці і повторному використанню. |
2 |
HDPE |
Поліетилен високої щільності |
Використовується для виготовлення пакетів для молока і води, пляшок для відбілювачів, шампунів, мийних та чистячих засобів, а також для виготовлення пластикових пакетів, каністр для моторної та інших машинних олив тощо. Добре піддається переробці і повторному використанню. |
3 |
PVC |
Полівінілхлорид |
Використовується для упакування рідин для побутової хімії. Іноді застосовують для упакування харчових продуктів, матеріал для виготовлення дитячих іграшок, будівельних матеріалів. Цей пластик містить токсичні речовини, практично не піддається переробці. Процес виробництва, використання та утилізації PVC супроводжується утворенням діоксинів та інших токсичних речовин. |
4 |
LDPE |
Поліетилен низької щільності |
Використовується у виробництві поліетиленових пакетів, гнучких пластикових упаковок та пластикових пляшок. Добре піддається переробці і повторному використанню. |
5 |
PP |
Поліпропілен |
Використовується для виготовлення кришок для пляшок, дисків, пляшок для сиропу та кетчупу, стаканчиків для йогурту. |
6 |
PS |
Полістирол |
Використовується у виробництві піддонів для м'яса та птиці, контейнерів для яєць. |
7 |
|
Інші види пластику |
Суміш різних пластиків або не вказані вище полімери. Упаковку, позначену цією цифрою, не можна переробити, і вона потрапляє на звалище або в піч сміттєспалювального заводу. |
QR-код
QR-кодом (скор. від Quick Response – «швидкий відгук») називають матричний двовимірний штрих-код, розроблений в Японії в середині 1990-х. Однак повсюдно його почали використовувати зовсім недавно, коли набули поширення мобільні пристрої зв'язку (телефони і смартфони) і спеціальні програми, здатні його розпізнавати.
На відміну від лінійного штрихкоду, що сканується променем, QR-код визначається сенсором як двовимірне зображення. Двовимірний QR-код може містити велику кількість інформації – до 7089 цифрових знаків або 4296 цифр і букв. Це дозволяє зашифрувати в ньому ємне повідомлення або (частіше) адресу веб-сторінки.
Основна перевага QR-кода – це легке розпізнавання скануючим обладнанням (в тому числі і фотокамерою мобільного телефону), що дає можливість використовувати цей вид кодування в торгівлі, виробництві, логістиці.
Відсканувавши QR-код фотокамерою смартфона і отримавши його автоматичну розшифровку (за допомогою спеціальної програми), можна прочитати текст або перейти на веб-сторінку, яка зазвичай служить для надання детальної інформації, яку не можна розмістити на упаковці в місці нанесення QR-коду. Наприклад, це опис товару з демонстраційним або рекламним відеороликом, який запуститься безпосередньо на екрані смартфона.
Харчові домішки марковані індексом «Е»
Харчові домішки марковані індексом «Е» – природні, ідентичні природнім або штучно синтезовані речовини, які додають у їжу як інгредієнт з технологічних міркувань: подовжити термін зберігання (консерванти), перетворити їжу в відношенні кольору, смаку (щоб зберегти і підвищити смак), текстури, консистенції, зовнішнього вигляду.
Харчові домішки маркуються індексом «Е» у відповідності до номеру класифікатора Європейського Союзу.
Будь-який харчовий продукт переробки містить харчові домішки, до яких відносяться і сіль, лимона чи оцтова кислота та інші, що традиційно застосовуються людством тисячоліття для приготування їжі.
Звичайне яблуко містить:
Антиокислювачі та регулятори кислотності
Барвники
Консерванти
Підсилювачі смаку та запаху
Інші
Ароматизатори
Харчові домішки додають до продуктів харчування щоб надати їм бажаних властивостей. За їх допомогою можна поліпшити смак і вигляд продукту, запобігти окисленню, псуванню, утворенню плісняви.
Харчові домішки поділяються на декілька класів:
Е100-Е182 |
барвники |
Е200-Е299 |
консерванти |
Е300-Е399 |
антиоксиданти (запобігають окисленню, а, отже, подовжують термін зберігання продукту) |
Е400-Е499 |
стабілізатори (зберігають потрібну консистенцію продукту) |
Е500-Е599 |
емульгатори (за дією схожі на стабілізатори) |
Е600-Е699 |
поліпшувачі смаку й аромату |
Е700-Е799 |
запасний діапазон позначок |
Е900-Е999 |
газифікатори, посилювачі смаку |
Е1000 та інші |
глазурувальні речовини, підсолоджувачі, домішки, що запобігають утворенню грудочок у цукрі, борошні, солі, крохмалі |
Системне споживання харчових домішок не натурального походження призводять до хімічного забруднення організму, яке, в свою чергу, спричиняє появу різноманітних захворювань. У розвинених країнах дозволено застосування лише біля 60% від наявного списку харчових домішок.
В Україні під забороною знаходяться лише небезпечні барвники Е102, 103, 105, 110, 111, 120, 121, 124, 123, 125, 126,127, 130, 152 та небезпечний формальдегід Е240, що раніше використовувався як консервант.
Решта харчових домішок допущені в нашій країні до вільного використання в складі харчів чи напоїв. Але не всі з них нейтральні до організму людини.
Харчові домішки Е104, 122, 141, 150, 171, 173, 180, 241, 477 вважаються підозрілими або потенційно небезпечними.
Консерванти й стабілізатори Е131, 142, 210 - 213, 215 - 217, 240, 330 відносяться до канцерогенних речовин, Е221 - 226 – вважаються такими, що викликають розлади шлунково-кишкового тракту, а Е338 - 341, 407, 450, 461 - 463, 465, 466 - такими, що подразнюють шлунок.
Домішки Е230 - 232, Е238 шкідливі для шкіри, Е311 - 313 спричиняють появу висипок, Е250, Е251 - протипоказані людям із серцево-судинними захворюваннями, а Е320 - 322 підвищують рівень холестерину в крові.
Харчові домішки натурального походження, нейтральні до організму людини*: E100, 101, 140, 141, 160а, 160b, 160с, 160d, 160e, 160f, 163, 242, 297, 301, 302, 304, 306, 308, 309, 335, 340, 343, 350-354, 356, 415, 417, 442, 470a, 470b, 471, 472a, 472b, 472e, 472f, 474-477, 481, 493, 507, 513, 528, 530,535, 538, 551, 574, 577, 905a, 938, 939, 942, 948, 948, 957, 959, 966.
* за умов відсутності алергічної реакції або індивідуальної непереносимості до компоненту
Інформаційні знаки та позначки
|
Знак «Не викидати у смітник» Цей знак означає, що прилад містить небезпечні речовини і потребує спеціальних умов для утилізації. Продукцію марковану таким знаком не можна викидати у звичайний контейнер для сміття, а слід здати до спеціального приймального пункту. |
|
Подразнюючий Як правило, цей знак можна знайти на баночках з різними миючими та чистячими засобами. При попаданні в очі і на шкіру такий продукт може викликати свербіж, подразнення і навіть запалення. Після роботи з цією речовиною слід не допускати потрапляння в очі, а також ретельно мити руки. Намагайтеся також працювати в добре провітрюваних приміщеннях – випаровування цих продуктів можуть викликати кашель і запалення дихальних шляхів. |
|
Шкідливий Цей знак найчастіше зустрічається на упаковках з розчинниками, лаками і фарбами. Він інформує про те, що продукт містить одну або кілька шкідливих чи токсичних речовин. |
|
Їдкий Їдкими можуть бути, наприклад, різні засоби по очищенню каналізаційних труб. Попереджувальний значок говорить про те, що до складу продукту входить луг або кислота у великій концентрації. А значить, при попаданні на шкіру засіб може викликати важкі опіки і серйозні пошкодження шкіри, м'язової тканини і слизової оболонки. При роботі з такими продуктами треба обов'язково одягати рукавички. |
|
Небезпечний для довкілля Цей знак попереджає про шкідливість продукту для природи. До його складу можуть входити речовини, які створюють загрозу для життя живих організмів – водних і наземних. |
Дата виготовлення Строк придатності встановлюється виробником на підставі відповідних чинних нормативних документів із зазначенням встановлених умов зберігання. |
|
Номер партії Номер партії, порядковий номер або внутрішній артикул відноситься до службової інформації, що дозволяє ідентифікувати продукцію. |
|
|
Знак «Парасоля» Цей знак означає що продукцію слід оберегти від вологи. |
|
Матеріал, придатний для контакту з харчовими продуктами Цей знак означає, що упаковка продукту вироблена з матеріалу який придатний для контакту з харчовими продуктами. |
|
Цей знак означає, що прилад має елементи вироблені зі скла або іншого крихкого матеріалу.
|
|
Цей знак означає, що маркований ним прилад слід берегти від нагрівання.
|
|
Цей знак означає, що марковану ним продукцію слід берегти від випромінювання.
|
|
Цей знак зазначає граничне значення температурного режиму зберігання (застосування). |
|
Цей знак зазначає, що маркована ним продукція є вогненебезпечною.
|
1