18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Інтегрований урок з трудового навчання та образотворчого мистецтва для 7 класу "Оздоблення дерев´яних виробів петриківським розписом"

Про матеріал

Мета: показати взаємопроникнення трудового навчання та живопису, підвести дітей до висновку, що існує безмежна кількість варіантів оздоблення виробів , поглибити відомості про петриківський розпис ,

розвивати вміння виконувати шліфувальні операції з деревяними заготовками, удосконалювати навички композиційного вирішення твору, переносити малюнок на виріб та виконувати оздоблювальні операції, розвивати творчі здібності та уяву учнів при виконанні практичної частини проекту;

виховувати свідоме дотримання правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог, прищеплювати любов до традицій декоративно-ужиткового мистецтва, інтерес до пізнання культури свого народу.

Тип уроку: комплексного застосування знань, умінь, навичок учнів.

Обладнаня інструменти і матеріали: дерев´яні заготовки, шліфувальна бумага, графітові олівці, копіювальний папір, фарби гуаш, пендзлі, стакани для води, інструкційні картки, ескізи для лопаточок дерев´яних , мультимедійна дошка, музичний супровід.

Перегляд файлу

 

Дата             (сл1)

 

Клас:7

 

Форма проведення: Інтегрований урок з трудового навчання та образотворчого мистецтва  

 

Тема: Оздоблення дерев´яних виробів петриківським розписом

Мета: показати взаємопроникнення трудового навчання та живопису, підвести дітей до висновку, що  існує безмежна кількість варіантів оздоблення виробів , поглибити відомості про петриківський розпис ,                 

          розвивати вміння виконувати шліфувальні операції з деревяними заготовками, удосконалювати навички композиційного вирішення твору, переносити малюнок на   виріб та виконувати оздоблювальні операції,  розвивати творчі здібності та уяву   учнів при виконанні практичної частини проекту;

        виховувати свідоме дотримання  правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог, прищеплювати любов до традицій  декоративно-ужиткового мистецтва, інтерес до пізнання культури свого народу.

 

Тип уроку: комплексного застосування знань, умінь, навичок учнів.

 

Обладнаня інструменти і матеріали: дерев´яні заготовки, шліфувальна бумага,  графітові олівці, копіювальний папір, фарби гуаш, пендзлі,  стакани для води, інструкційні картки, ескізи для лопаточок дерев´яних , мультимедійна дошка, музичний супровід.

 

Об´єкт праці:  Дерев´яні заготовки лопаточок кухонних.

 

Міжпредметні зв´язки: образотворче мистецтво, біологія, історія.

 

Профорієнтація: майстри декоративного розпису.

 

План уроку

1. Організаційний момент.(1хв)

2. Актуалізація. Перевірка випереджального завдання (3 хв.)

3. Мотивація (2хв)

4. Повідомлення теми (1 хв.)

5. Вивчення матеріалу(3хв.)

6. Бліц опитування (4хв.)

7.Фізкульт. хвилинка (1 хв.)

8.Практична частина уроку (25 хв.)

9.Підсумок. (5 хв.)

 

 

Хід уроку

 

1. Організаційний момент.(1хв)

 

- перевірити присутніх;

- перевірити наявність форми;

-перевірити готовність до уроку. (учні, заповніть картку з самооцінювання)

 

 2. Актуалізація. Перевірка випереджального завдання (3 хв.)

 

Що було задано додому?

(Виконати на А4 малюнок і робочий ескіз розпису для оздоблення дерев´яної лопаточки).  (сл2)

Давайте перевіримо як ви виконали  випереджальне завдання, обміняйтесь ескізами. Перевірте роботу сусіда на відповідність до вимог по розробці ескізу.

                               ВИМОГИ ДО ЕСКІЗУ:
- Композиція, з квітами або ягодами поєднана в єдине ціле, а не в набір листків та ягід випадково розсипаних натлі.
-Гармонійно підібрані  традиційні кольори.
-Раціонально використано оздоблювальну площину.

Після  перевірки д/з , запитати :

- В кого є помилки? А в кого немає помилок?

Продемонструвати роботи  найкращі і з типовими помилками.

(учні, заповніть картку з самооцінювання)

 

3. Мотивація (2хв)

  • (сл3 )Марія Яненко – член Національної спілки художників України, майстер народної творчості  
  • (сл4)Твори Марії Яненко зберігаються у Дніпропетровському художньому музеї, Дніпропетровському національному історичному музеї та Національному музеї українського народного декоративного мистецтва (Київ), приватних колекціях в Україні та за кордоном.
  • (сл5)Знана майстриня петриківського розпису Марія Яненко вперше провела творчу зустріч і майстер-клас на батьківщині. Роботи художниці нещодавно виставлялись у Парижі, а тепер вони зайняли цілий експозиційний поверх Дніпропетровського художнього музею. Марія Яненко проводить майстер-клас з петриківського розпису.

 

 

4. Повідомлення теми і мети уроку (1 хв.) 

 

(сл6)Тема: Оздоблення дерев´яних виробів петриківським розписом

 

(сл7) Мета:виконати шліфувальні операції з деревяними заготовками, перенесити малюнок на   виріб та виконати оздоблювальні операції. 

 

5. Вивчення матеріалу(3хв.) сл8-13

 

Петриківський розпис це особлива сторінка фольклорного пластично-просторового мистецтва — селянський хатній стінопис українців . Прикрашали мальованим розписом побілені вапном стіни над вікнами й дверями та піч (сл8 ) у багатьох регіонах України: на Київщині, на Півдні України, на Поділлі, на Полтавщині і, звісно, на Дніпропетровщині.

Селянський хатній стінопис і дав могутній поштовх розвитку мистецького явища, відомого нині й за межами України — петриківського декоративно-орнаментального малярства.

Кожна господиня с. Петриківки прагнула зробити свій будинок наймальовнічишим. Вважалося, що яскраві красиві картини є зовнішнім проявом духовних багатств внутрішнього світу людини.

У 2012 році Міністерство культури України визначило (сл9) петриківський розпис об'єктом (елементом) нематеріальної культурної спадщини України. Також цей розпис було номіновано до Репрезентативного списку нематеріальної культурної спадщини людства ЮНЕСКО.

(сл10)Цей розпис можна назвати національним брендом української культури і мистецтва.

(сл.11)А оскільки в той час Петриківка була великим торговельним центром, роботи сільських художників здобули популярності в інших регіонах України.

Характерною рисою петриківського розпису є те, що     Тварин малюють у профіль, а квіти — анфас.(сл12) М. Шишацька  декоративне панно квіти 1964 р ,  Г. Пруднікова  декоративнее панно з двома фантастичними  птахами 1963 р.

(сл13).Особливістю розпису є також те, що елементи малюнку слід виводити одним мазком.

(сл14) Ягоди калини частіше малюють пальцем.   Умочивши палець у фарбу, торкаються ним до паперу й лишають кругленьку плямочку, трохи світлішу й випуклу в центрі та неначе обведену темнішим контуром довкола.

(сл15) Традиційним для «петриківки» є жар-птах — міфічна істота, яка приносить щастя, з фантастичними візерунками по всьому тулубі.  

(сл16)Поступово складений колорит розпису являє собою поєднання чотирьох основних кольорів: жовтого, червоного та зеленого.

 

(сл17)  6. Бліц опитування (3хв.)

Вчитель задає питання учень коротко і швидко відповідає

 

 

 

Давайте  пригадаємо деякі факти з історії петриківського розпису.

*(сл 18) Що розмальовували  в українському селі до ХІХ століття? (стіни над вікнами й дверями та піч).

*(сл19) Коли Міністерство культури України визначило петриківський розпис об'єктом  нематеріальної культурної спадщини України?

(У 2012 році ).

* (сл20) Цей розпис можна назвати національним брендом української культури і мистецтва.  (так)

* (сл21). Що означає слово «живопис»? (Писати життя)

* (сл22)  На які предмети домашнього вжитку початку XIX століття поширився розпис? (на — посуд, скрині, брички).

*(сл23) Назвіть мову живопису. (колір).

* (сл24) Які характерні риси петриківського розпису ви знаєте?    (Тварин малюють у профіль, а квіти — анфас.)

*(сл.25) Як називають властивості фарб по-різному передавати кольори і прийоми роботи? (техніка).

*(сл26). Назвіть особливість розпису.  (елементи малюнку  виводять одним мазком.)

*(сл.27) Гармонія поєднання кольорів у єдине ціле це називається.... (колорит).

*(сл28) Які елементипетриківського розпису виконують пальцем . (калину, виноград).

*(сл29) Де сформувалося українське декоративно-орнаментальне народне малярство?  (На Дніпропетровщині в селищі Петриківка).

*  (сл30) Назвіть три  визначальні риси розпису, що відрізняють його від інших подібних видів малярства  (Цє техніка виконання, візерунки, їх кольори та біле або світло-жовте тло).

*(сл31) В якому році офіційно визнали петриківський  розпис?

(Петриківський  розпис визнали офіційно у 1936 після виставки народної творчості в Києві.)

*(сл32) Які традиційні для «петриківки»  міфічні істоти.( жар-птах)

*(сл33)  Де і коли відкрилась перша школа в якій навчали малювати петриківський розпис? (На Дніпропетровщині в селі Петриківці  у1936 році) 

* (сл34) Хто заснував першу школу в якій навчали малювати петриківський розпис?

(Олександр Статив) .

(учні, заповніть картку з самооцінювання)

7(сл35) .Фізкульт. хвилинка (1 хв.)

 

Фізичні вправи під музичний супровід.

 

8.(сл.36) Практична частина уроку (24 хв.)

8.1  Назвати та записати тему та мету практичної роботи.

 Тема практичної роботи:  Оздоблення дерев´яних виробів петриківським розписом.

Мета практичної роботи: виконати шліфувальні операції з деревяними заготовками, удосконалити навички композиційного вирішення твору, перенести малюнок на   виріб та виконати оздоблювальні операції. 

6.2 Проведення інструктажу з техніки безпеки та санітарно-гігієнічних вимог; (відкрили інструкцію по Т.Б. повторили правила)

          6.3 Познайомити учнів з інструкційними картками, інструментами і матеріалами: дерев´яні лопаточки, наждачна бумага, фарби гуаш, пендзлі №1, №2, №3, стаканчики з водою, ескіз виробу в кольорі та робочий;

 6.4 (сл.37) Продемонструвати прийоми роботи по виконанню шліфувальних операцій з деревяними заготовками; (сл.38)

 - Учні виконують  роботи;

 Під час виконання робіт контролювати дотримання учнями санітарно-гігієнічних  вимог, правил безпечної роботи, допомагати учням, у яких виникають труднощі, відмічати тих , хто краще  справляється з роботою. Перевірити  роботи .

  • (сл.39) Перенесення малюнка на виріб за допомогою копіювального паперу. (сл.40)Під час роботи слідкувати  щоб ескіз з копіювальним  папером не совались
  • (сл.41) Продемонструвати правильно виконану роботу.
  • Перевірити виконання рбіт продемонструвати кращі роботи та роботи з типовими помилками.
    1.        (сл.42) Продемонструвати прийоми роботи по розпису дерев´яної лопаточки. Наносимо червону фарбу вивченими мазками на    квіти. (сл.43) Потім  наносимо   зелену  фарбу вивченими мазками на    листя .
    2.        (сл.44) Калинку    виконують  тримаючи ватну паличку вертикально набрати фарбу і нанести на лопаточку в зазначеному  місці.
  • Виконання розпису дерев´яної лопаточки .
  • Під час п.р. здійснити три цільові обходи з метою корегування роботи учнів, виявленні помилок, та їх усунення (якщо це можливо).

6.8  Припинення роботи учнів;

 - Перевірка робіт та їх аналіз. (учні, заповніть картку з самооцінювання)

 - Продемонструвати кращі  роботи та роботи з типовими помилками, пояснити причини їх виникнення.

9.Підсумок. (5 хв.)

Про що дізнались нового?

Що ми зробили на уроці?

Чи досягли мети уроку? (Так, ми виконали  шліфувальні операції з деревяними заготовками, удосконалили навички композиційного вирішення твору, перенесли малюнок на   виріб та виконали  розпис дерев´яних лопаточок.  )

-Оголошення  та виставлення оцінок;

             Урок завершено.

Оцінювання навчальних досягнень учня_____________ на уроці

 

Готов

ність до уроку

Випереджальне завдання

 

 

Індивіду-

альні відповіді

бліц-опитування.

1-3б

Норма часу

Дотриман

ня правил т/б

Якість виробу

самоаналіз

Підсумок

 

12б

Правильність виконання  мазків

акуратність

Доцільність виконання пітушіння

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оцінювання навчальних досягнень учня_____________ на уроці

 

Готов

ність до уроку

Випереджальне завдання

 

 

Індивіду-

альні відповіді

бліц-опитування.

1-3б

Норма часу

Дотриман

ня правил т/б

Якість виробу

самоаналіз

Підсумок

 

12б

Правильність виконання  мазків

акуратність

Доцільність виконання пітушіння

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оцінювання навчальних досягнень учня_____________ на уроці

 

Готов

ність до уроку

Випереджальне завдання

 

 

Індивіду-

альні відповіді

бліц-опитування.

1-3б

Норма часу

Дотриман

ня правил т/б

Якість виробу

самоаналіз

Підсумок

 

12б

Правильність виконання  мазків

акуратність

Доцільність виконання пітушіння

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Православний храм із петриківським розписом

У Києві є церква, оздоблена петриківським розписом. Внутрішню частину Свято-Юріївського храму, що належить Київському патріархату, за кілька тижнів розписали художниці із села Петриківка Галина Назаренко та Ірина Кібець. Це перший храм в Україні та світі, розписаний петриківським розписом. Він розташований на Михайлівській площі за готелем «Інтерконтиненталь».

Розпис у храмі відповідає православним християнським звичаям, кожна квітка і колір мають своє символічне значення. Оскільки храм присвячено святому великомученику Юрію (Георгію) Переможцю, а колір мучеників — червоний, то в оздобленні багато червоних «юріївських» хрестів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Технологічна карта виробу

«Лопаточка  оздоблена петриківським розписом»

з/п

Послідовність

операцій

 

Ескіз

Інструменти

 і матеріали

1

 Дерев´яну лопаточку вскрити клеєм ПВА,  та залишити до повного висихання

  

 дерев´яна лопаточка, пендзель,

клей ПВА

 

2

Після повного висихання треба відшліфувати поверхню лопаточки наждачною бумагою

 дерев´яна лопаточка вскрита клеєм ПВА висушена,

 наждачна бумага

3

 За бажанням можна зробити фон. Пофарбувати лопаточку в жовтий колір. Дати  просохнути

дере в´яна   лопаточка     пендзель, фарба гуашева жовта чашка з водою

4

 На лопаточку покласти копіювальний папір а зверху ескіз, перевести малюнок. 

 дере в´яна   лопаточка ,  шарикова  ручка,   копіювальний папір,   ескіз

5

 Під час роботи слідкувати  щоб ескіз з копіювальним  папером не совались

 дере в´яна   лопаточка ,  шарикова  ручка,   копіювальний папір,   ескіз

6

 Ось так, правильно, буде виглядати нанесений на лопаточку малюнок

 

 

7

 Тепр наносимо червону фарбу вивченими мазками на    квіти

 

 дере в´яна   лопаточка      пендзель, фарба гуашева червона, чашка з водою

8

 Тепр наносимо   зелену  фарбу вивченими мазками на    листя

 дере в´яна   лопаточка      пендзель, фарба гуашева червона, чашка з водою

9

 Калинку    виконують  тримаючи ватну паличку вертикально набрати фарбу і нанести на лопаточку в зазначеному  місці

 дере в´яна   лопаточка      ватна паличка, фарба гуашева червона, чашка з водою

10

Після повного висихання  виробу вскрити лаком

 

 

 

 

doc
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
768
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку