Урок тудового навчання в 8 класі «Підготовка матеріалу для різьблення. Розмітка і виконання основних елементів» з циклу «Художня обробка деревини»

Про матеріал
Запропонований план–конспект уроку з трудового навчання в 8 класі створений з урахуванням сучасних вимог до викладання: активне використання сучасних методик і технологій, реалізація особистісно-зорієнтованого, компетентністного і діяльнісного підходів. Урок дозволяє в нетрадиційній формі охарактеризувати основні тенденції розвитку декоративно-ужиткового мистецтва в Україні шляхом відродження національних традицій.
Перегляд файлу

ЛУГАНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ

БАХМУТСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ

ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

Урок

з трудового навчання в 8 класі

«Підготовка матеріалу для різьблення. Розмітка і виконання основних елементів» з циклу «Художня обробка деревини»

Розробила: вчитель трудового навчання Вінокурова Г.М.

 

 

 

Запропонований план–конспект уроку з трудового навчання в 8 класі створений з урахуванням сучасних вимог до викладання: активне використання сучасних методик і технологій, реалізація особистісно-зорієнтованого, компетентністного і діяльнісного підходів. Урок дозволяє в нетрадиційній формі охарактеризувати основні тенденції розвитку декоративно-ужиткового мистецтва в Україні шляхом відродження національних традицій.

 

 

 

 

 

2020

Урок з циклу «Художня обробка деревини»

Тема: Підготовка матеріалу для різьблення. Розмітка і виконання основних елементів.

Епіграф:Немає такої роботи, яка не вимагає навчання.

Мета: Навчити учнів готувати матеріал для різання, познайомити з процесом різання деревини стамесками, різаками, ножами, закріпити початкові знання про інструменти і пристосування для різання; розвивати у них (учнів) вміння зіставляти й аналізувати конструкції технічних об'єктів, залучаючи учнів до самостійного порівнянні інструментів для різання деревини; виховувати акуратність в роботі, дати поняття про контроль якості виробів для формування естетичного смаку і почуття відповідальності за виготовлений об'єкт.

Тип уроку: Урок формування та засвоєння умінь і навичок.

Методи уроку: Пояснювально-ілюстративний, програмоване опитування, лекція, практична робота.

Обладнання та матеріали: Верстат, різаки, ножі, держаки, молоток, цвяхи, заготовки, косинці, лінійки, олівці, плакат, зразки готових виробів, магнітофон.

Хід уроку

1. Організаційний момент

1) Привітання

2) Перевірка наявності учнів

3) Перевірка готовності до уроку (спец. одяг)

4) Пояснення користування картками оцінювання.

2. Мотиваціянавчальноїдіяльності.

Оголошення теми та мети уроку (запис в зошити).

3. Актуалізація опорних знань

1. Питання для повторення;

1) Яку деревину з твердих порід використовують для різьблення? Які м'які породи деревини застосовують для роботи по дереву?

  - Т: береза, дуб, горіх, груша, клен.

М: липа, вільха.

2) Назвіть позитивні і негативні сторони деревини липи.

  - «+»: Липа чисто ріжеться, мало схильна до розтріскування і викривлення.

  "-": Через низьку твердість не використовують для виготовлення меблів, її застосування обмежене дрібними побутовими виробами: шкатулки, рамки, полички, різьблені іграшки, посуд.

З) Чому деревина берези, незважаючи на її твердість частіше застосовується при різанні?

- Якість різьблення краще - рельєф виходить більш чітким і чистим; деревина берези добре забарвлюється і обробляється.

4) Деревину якого дерева можна назвати універсальною для різання?

- Деревина горіха - найкращий матеріал для різьблених робіт. Вона прекрасно ріжеться у всіх напрямках, рідко сколюється і дозволяє виконати найтонше різьблення. Деревина горіха добре обробляється, полірується. Її використовують при виготовленні меблів як для різьблення на масиві, так і для накладної різьби  в поєднанні з іншими породами.

5) Чому м'яка деревина дешевше твердої деревини?

- Тому що м'які породи ростуть швидше; вироби з твердої породи міцні та довговічні.

6) Де можна використовувати елементи різьблення?

Прикраса будинків, меблів, дрібних побутових виробів (дошки для оброблення овочів, шкатулки)

(Після кожної відповіді вчитель говорить кількість балів за відповідь учня)

2. Програмоване опитування

(На чистих аркушах учні відповідають на запитання вчителя «ТАК» - «НІ»)

1. рейєр - це напівкругла стамеска

2. жало різака має одну ріжучу частину - носок

3. долото - інструмент для геометричного різання

4. різаки застосовують для прорізання жилок і ліній у вигляді канавок

5. у жала різака є дві частини: носок (гострий кут) і п'ята (тупий кут)

6. різак - основний інструмент для геометричного різьблення

7. якість ріжучого інструменту залежить від матеріалу, з якого він виготовлений

8. форма і розмір ручки різака значення не має

9. циркуль і транспортир використовують при побудові орнаменту

10. виконувати різьблення по поверхні деревини, зачищеною шліфувальною шкіркою, не слід

(Після перевірки даної роботи вчитель вказує на типові помилки)

ПОЯСНЕННЯ  НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. СЛОВО ВЧИТЕЛЯ (ЛЕКЦІЯ)

1.Різання - одна з основних операцій з обробки деревини, і якість виробу багато в чому залежить від підготовки матеріалу. Набутий матеріал повинен бути добре висушений і мати нормальну питому вологість (8 - 10%). Більш волога деревина ріжеться легше, але чистота поверхні гірше. Занадто суха деревина часто дає відколи. У кімнатних умовах кряжі для висихання витримують один - два роки. Досвідчені майстри визначають вологість деревини по звуку і масі. Чим голосніше звук і легше деревина, тим вона суші.

2.Подготовка робочого місця

Крім інструментів для різання, вивчених на попередньому уроці, необхіднірізні пристосування, що створюють зручність для роботи.

Щоб вирізати деталь міцно тримаючись на верстаті, її закріплюють

державками, які виготовляють з дерева (показ державок).

Часто застосовують кріплення шурупами. Для цього заготовку роблять з припусками25-35 мм, через які попускають шурупи. Виконавши різьбу на заготівлі,шурупи вивертають, а кінці - припуски відпилюють.

3. Розмітка

Точна, акуратна розмітка малюнка - одна з основних умов якісного виконання геометричної різьби. Вам відомо, що роблячи нанесення складних орнаментів на заготівлю використовують кальку і копіювальний папір. Але для відпрацювання навичок побудови рівнобедрених трикутників вам слід зробити розмітку за допомогою олівця, лінійки і кутника. При розмітці геометричної різьби зазвичай викреслюють тільки основні лінії малюнка. Розмітку починають з нанесення твердим олівцем ліній, що обмежують орнамент. Після, розбивають внутрішній простір на елементи геометричного візерунка: спочатку, як правило, квадрати і прямокутники, а потім на трикутники. Лінії ділять на частини за допомогою лінійки.

4. Реклам а об'єкта

Сьогодні ви будете виконувати вирізання трикутників з поглибленням в центрі. Візерунок таких тригранних прорезок дуже виразний. Трикутники різних форм і розмірів широко застосовують в геометричній різьбі. Вони бувають рівнобедрені, рівносторонні, з прямими і кривими сторонами (вчитель звертає увагу на лежачі на столах папки, а саме стр.6). За допомогою різних трикутників створюють складні красиві орнаменти (вчитель показує наочні посібники біля дошки і називає сторінку в папці (стор. 11,12,13).

5.ТЕХНІКА ВИКОНАННЯ

На заготівку переносять малюнок трикутника, потім виконують надріз деревини найбільшої глибини. Ставлять носок косячка в центр трикутника так, щоб п'ятка його була спрямована в один з кутів. Тримаючи різець вертикально, натискають на ручку і роблять надріз від центру в кут. Зробивши три надрізи всередині трикутника, приступають до зрізання деревини від зовнішніх контурів. Косячок приставляють до нижнього лівого кута трикутника і нахиливши його до себе (приблизно під кутом 60 градусів) зрізають нижню грань. Бічні грані трикутників, спрямовані під кутом до волокон деревини, треба зрізати так, щоб різання було по шару деревини. В даному випадку рухом від себе, тому напрямок волокон горизонтально. При недотриманні цього правила і різання проти шару деревини, поверхня зрізу вийде не чистою, з заколи і задираками. Зрізати грані можна за два - три прийоми.

6. КОНТРОЛЬ ЯКОСТІ

1. Грані повинні бути плоскими і точно сходитися по лініях вертикального надрізу.

2. У місцях перетину не повинно бути задирів і Вирів волокон.

3. Лінії, що обмежують боку трикутників на поверхні заготовки повинні бути чіткими і прямими.

(По закінченні лекції вчитель з'ясовує чи немає питань по даній темі)

V ПРАКТИЧНА РОБОТА

ТЕМА: Різьба тригранних виїмок із заглибленням у центрі

МЕТА: Засвоїти прийоми різьблення тригранних виїмок із заглибленням у центрі.

ОБЛАДНАННЯ: різаки, держаки, заготовки, молоток, цвяхи, лінійка, кутник, олівець.

1. ВСТУПНИЙ ІНСТРУКТАЖ

Для того, щоб досягти якості різання і уникнути випадків травматизму, слід дотримуватися правил техніки безпеки. (Вчитель пропонує учням повторити правила б/п при різанні деревини. Один з учнів відповідає правила б/п перед початком роботи, інший - правила б/п під час роботи, третій - правила б/п після закінчення роботи.) (Одному з учнів пропонується прочитати послідовність роботи на стор.2)

ПОСЛІДОВНІСТЬ РОБОТИ

1. Закріпити заготовку в державках.

2. Виконати розмітку та нанесення малюнка на заготовку.

3. Зробити три вертикальних надрізу всередині трикутника (носок косячка в центрі)

4) Зрізати нижню межу

5) Зрізати бічні грані трикутника по шару деревини (від себе)

2. ПОТОЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ (грає класична музика)

1) Проведення фронтальних та індивідуальних інструктажів при виявленні помилок.

 2) Цільові обходи

-Спостереження за дотриманням б/п

- Збір матеріалу для оцінки

3) У середині практичної роботи фізкультурна хвилинка.

Вправи для очей і рук

1. Сидіти з закритими очима, розслабивши м'язи обличчя і відкинувшись на спинку стільця, кисті рук на колінах. (10-15 сек.)

2. Руки зігнути перед грудьми, кисті щільно з'єднати, схрестивши пальці. Повернути кисті пальцями до грудей не роз'єднуючи долоні. Повернути кисті пальцями вперед. Повторити 4-6 разів. Потім відпустити руки і потрясти розслабленими кистями.

3. Руки зігнути в ліктях, долоні вгору і вперед. Виконати по черзі «клацання» пальцями, починаючи з вказівного. Теж у зворотному порядку. Повторити 2-3 рази. Потім опустити руки і потрясти розслабленими кистями.

4. Нахилити голову до грудей, відвести назад. Повторити 4-6 разів. Темп повільний.

5. Дивитися вдалину перед собою на протязі 2-3 сек. Перевести погляд на кінчик носа і затримати на 3-5 сек. Повторити 6-8 разів.

3. ЗАКЛЮЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ

1) Підведення підсумків практичної роботи.

2) Виставлення і аргументація оцінок.

КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ДЛЯ ДАНОЇ  РОБОТИ

46 - висока якість

36 - достатня (іноді звертався до допомоги вчителя)

26 - середній (з допомогою вчителя)

16 - фрагментарне

3) Питання до учнів (практична спрямованість)

- Де ви можете застосувати різьбу орнаментів або де ви бачили її застосування крім даних наочностей?

Відповідь: Скриньки, дошки для оброблення овочів, різьблені рукоятки, полички, прикраси та оздоблення будинків дачного типу.

4) Профорієнтація

Одному з учнів було задано додому підготувати коротку усну доповідь про

професії різьбяра по дереву.

5) Підведення підсумку уроку

а) Питання до учнів:

- Чого ми навчилися на сьогоднішньому уроці?

б) Побажання учням

V І. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити прийоми роботи різання

V ІІ .ПРИБИРАННЯ ПРИМІЩЕННЯ

Черговий, відповідальний за прибирання, за інструменти, за чистоту верстата, підлоги,перевіряє робочі місця

 

 

 

Оцінювання навчальних досягнень учня_____________ на уроці

Готовність до уроку

Індивідуальні відповіді

1-3б

Норма часу

Дотримання правил б/п

Якість виробу

Підсумок

 

12б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

ЛУГАНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ

БАХМУТСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ

ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

Урок

з трудового навчання в 8 класі

«Підготовка матеріалу для різьблення. Розмітка і виконання основних елементів» з циклу «Художня обробка деревини»

Розробила: вчитель трудового навчання Вінокурова Г.М.

 

 

 

Запропонований план–конспект уроку з трудового навчання в 8 класі створений з урахуванням сучасних вимог до викладання: активне використання сучасних методик і технологій, реалізація особистісно-зорієнтованого, компетентністного і діяльнісного підходів. Урок дозволяє в нетрадиційній формі охарактеризувати основні тенденції розвитку декоративно-ужиткового мистецтва в Україні шляхом відродження національних традицій.

 

 

 

 

 

2020

Урок з циклу «Художня обробка деревини»

Тема: Підготовка матеріалу для різьблення. Розмітка і виконання основних елементів.

Епіграф:Немає такої роботи, яка не вимагає навчання.

Мета: Навчити учнів готувати матеріал для різання, познайомити з процесом різання деревини стамесками, різаками, ножами, закріпити початкові знання про інструменти і пристосування для різання; розвивати у них (учнів) вміння зіставляти й аналізувати конструкції технічних об'єктів, залучаючи учнів до самостійного порівнянні інструментів для різання деревини; виховувати акуратність в роботі, дати поняття про контроль якості виробів для формування естетичного смаку і почуття відповідальності за виготовлений об'єкт.

Тип уроку: Урок формування та засвоєння умінь і навичок.

Методи уроку: Пояснювально-ілюстративний, програмоване опитування, лекція, практична робота.

Обладнання та матеріали: Верстат, різаки, ножі, держаки, молоток, цвяхи, заготовки, косинці, лінійки, олівці, плакат, зразки готових виробів, магнітофон.

Хід уроку

1. Організаційний момент

1) Привітання

2) Перевірка наявності учнів

3) Перевірка готовності до уроку (спец. одяг)

4) Пояснення користування картками оцінювання.

2. Мотиваціянавчальноїдіяльності.

Оголошення теми та мети уроку (запис в зошити).

3. Актуалізація опорних знань

1. Питання для повторення;

1) Яку деревину з твердих порід використовують для різьблення? Які м'які породи деревини застосовують для роботи по дереву?

  - Т: береза, дуб, горіх, груша, клен.

М: липа, вільха.

2) Назвіть позитивні і негативні сторони деревини липи.

  - «+»: Липа чисто ріжеться, мало схильна до розтріскування і викривлення.

  "-": Через низьку твердість не використовують для виготовлення меблів, її застосування обмежене дрібними побутовими виробами: шкатулки, рамки, полички, різьблені іграшки, посуд.

З) Чому деревина берези, незважаючи на її твердість частіше застосовується при різанні?

- Якість різьблення краще - рельєф виходить більш чітким і чистим; деревина берези добре забарвлюється і обробляється.

4) Деревину якого дерева можна назвати універсальною для різання?

- Деревина горіха - найкращий матеріал для різьблених робіт. Вона прекрасно ріжеться у всіх напрямках, рідко сколюється і дозволяє виконати найтонше різьблення. Деревина горіха добре обробляється, полірується. Її використовують при виготовленні меблів як для різьблення на масиві, так і для накладної різьби  в поєднанні з іншими породами.

5) Чому м'яка деревина дешевше твердої деревини?

- Тому що м'які породи ростуть швидше; вироби з твердої породи міцні та довговічні.

6) Де можна використовувати елементи різьблення?

Прикраса будинків, меблів, дрібних побутових виробів (дошки для оброблення овочів, шкатулки)

(Після кожної відповіді вчитель говорить кількість балів за відповідь учня)

2. Програмоване опитування

(На чистих аркушах учні відповідають на запитання вчителя «ТАК» - «НІ»)

1. рейєр - це напівкругла стамеска

2. жало різака має одну ріжучу частину - носок

3. долото - інструмент для геометричного різання

4. різаки застосовують для прорізання жилок і ліній у вигляді канавок

5. у жала різака є дві частини: носок (гострий кут) і п'ята (тупий кут)

6. різак - основний інструмент для геометричного різьблення

7. якість ріжучого інструменту залежить від матеріалу, з якого він виготовлений

8. форма і розмір ручки різака значення не має

9. циркуль і транспортир використовують при побудові орнаменту

10. виконувати різьблення по поверхні деревини, зачищеною шліфувальною шкіркою, не слід

(Після перевірки даної роботи вчитель вказує на типові помилки)

ПОЯСНЕННЯ  НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. СЛОВО ВЧИТЕЛЯ (ЛЕКЦІЯ)

1.Різання - одна з основних операцій з обробки деревини, і якість виробу багато в чому залежить від підготовки матеріалу. Набутий матеріал повинен бути добре висушений і мати нормальну питому вологість (8 - 10%). Більш волога деревина ріжеться легше, але чистота поверхні гірше. Занадто суха деревина часто дає відколи. У кімнатних умовах кряжі для висихання витримують один - два роки. Досвідчені майстри визначають вологість деревини по звуку і масі. Чим голосніше звук і легше деревина, тим вона суші.

2.Подготовка робочого місця

Крім інструментів для різання, вивчених на попередньому уроці, необхіднірізні пристосування, що створюють зручність для роботи.

Щоб вирізати деталь міцно тримаючись на верстаті, її закріплюють

державками, які виготовляють з дерева (показ державок).

Часто застосовують кріплення шурупами. Для цього заготовку роблять з припусками25-35 мм, через які попускають шурупи. Виконавши різьбу на заготівлі,шурупи вивертають, а кінці - припуски відпилюють.

3. Розмітка

Точна, акуратна розмітка малюнка - одна з основних умов якісного виконання геометричної різьби. Вам відомо, що роблячи нанесення складних орнаментів на заготівлю використовують кальку і копіювальний папір. Але для відпрацювання навичок побудови рівнобедрених трикутників вам слід зробити розмітку за допомогою олівця, лінійки і кутника. При розмітці геометричної різьби зазвичай викреслюють тільки основні лінії малюнка. Розмітку починають з нанесення твердим олівцем ліній, що обмежують орнамент. Після, розбивають внутрішній простір на елементи геометричного візерунка: спочатку, як правило, квадрати і прямокутники, а потім на трикутники. Лінії ділять на частини за допомогою лінійки.

4. Реклам а об'єкта

Сьогодні ви будете виконувати вирізання трикутників з поглибленням в центрі. Візерунок таких тригранних прорезок дуже виразний. Трикутники різних форм і розмірів широко застосовують в геометричній різьбі. Вони бувають рівнобедрені, рівносторонні, з прямими і кривими сторонами (вчитель звертає увагу на лежачі на столах папки, а саме стр.6). За допомогою різних трикутників створюють складні красиві орнаменти (вчитель показує наочні посібники біля дошки і називає сторінку в папці (стор. 11,12,13).

5.ТЕХНІКА ВИКОНАННЯ

На заготівку переносять малюнок трикутника, потім виконують надріз деревини найбільшої глибини. Ставлять носок косячка в центр трикутника так, щоб п'ятка його була спрямована в один з кутів. Тримаючи різець вертикально, натискають на ручку і роблять надріз від центру в кут. Зробивши три надрізи всередині трикутника, приступають до зрізання деревини від зовнішніх контурів. Косячок приставляють до нижнього лівого кута трикутника і нахиливши його до себе (приблизно під кутом 60 градусів) зрізають нижню грань. Бічні грані трикутників, спрямовані під кутом до волокон деревини, треба зрізати так, щоб різання було по шару деревини. В даному випадку рухом від себе, тому напрямок волокон горизонтально. При недотриманні цього правила і різання проти шару деревини, поверхня зрізу вийде не чистою, з заколи і задираками. Зрізати грані можна за два - три прийоми.

6. КОНТРОЛЬ ЯКОСТІ

1. Грані повинні бути плоскими і точно сходитися по лініях вертикального надрізу.

2. У місцях перетину не повинно бути задирів і Вирів волокон.

3. Лінії, що обмежують боку трикутників на поверхні заготовки повинні бути чіткими і прямими.

(По закінченні лекції вчитель з'ясовує чи немає питань по даній темі)

V ПРАКТИЧНА РОБОТА

ТЕМА: Різьба тригранних виїмок із заглибленням у центрі

МЕТА: Засвоїти прийоми різьблення тригранних виїмок із заглибленням у центрі.

ОБЛАДНАННЯ: різаки, держаки, заготовки, молоток, цвяхи, лінійка, кутник, олівець.

1. ВСТУПНИЙ ІНСТРУКТАЖ

Для того, щоб досягти якості різання і уникнути випадків травматизму, слід дотримуватися правил техніки безпеки. (Вчитель пропонує учням повторити правила б/п при різанні деревини. Один з учнів відповідає правила б/п перед початком роботи, інший - правила б/п під час роботи, третій - правила б/п після закінчення роботи.) (Одному з учнів пропонується прочитати послідовність роботи на стор.2)

ПОСЛІДОВНІСТЬ РОБОТИ

1. Закріпити заготовку в державках.

2. Виконати розмітку та нанесення малюнка на заготовку.

3. Зробити три вертикальних надрізу всередині трикутника (носок косячка в центрі)

4) Зрізати нижню межу

5) Зрізати бічні грані трикутника по шару деревини (від себе)

2. ПОТОЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ (грає класична музика)

1) Проведення фронтальних та індивідуальних інструктажів при виявленні помилок.

 2) Цільові обходи

-Спостереження за дотриманням б/п

- Збір матеріалу для оцінки

3) У середині практичної роботи фізкультурна хвилинка.

Вправи для очей і рук

1. Сидіти з закритими очима, розслабивши м'язи обличчя і відкинувшись на спинку стільця, кисті рук на колінах. (10-15 сек.)

2. Руки зігнути перед грудьми, кисті щільно з'єднати, схрестивши пальці. Повернути кисті пальцями до грудей не роз'єднуючи долоні. Повернути кисті пальцями вперед. Повторити 4-6 разів. Потім відпустити руки і потрясти розслабленими кистями.

3. Руки зігнути в ліктях, долоні вгору і вперед. Виконати по черзі «клацання» пальцями, починаючи з вказівного. Теж у зворотному порядку. Повторити 2-3 рази. Потім опустити руки і потрясти розслабленими кистями.

4. Нахилити голову до грудей, відвести назад. Повторити 4-6 разів. Темп повільний.

5. Дивитися вдалину перед собою на протязі 2-3 сек. Перевести погляд на кінчик носа і затримати на 3-5 сек. Повторити 6-8 разів.

3. ЗАКЛЮЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ

1) Підведення підсумків практичної роботи.

2) Виставлення і аргументація оцінок.

КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ДЛЯ ДАНОЇ  РОБОТИ

46 - висока якість

36 - достатня (іноді звертався до допомоги вчителя)

26 - середній (з допомогою вчителя)

16 - фрагментарне

3) Питання до учнів (практична спрямованість)

- Де ви можете застосувати різьбу орнаментів або де ви бачили її застосування крім даних наочностей?

Відповідь: Скриньки, дошки для оброблення овочів, різьблені рукоятки, полички, прикраси та оздоблення будинків дачного типу.

4) Профорієнтація

Одному з учнів було задано додому підготувати коротку усну доповідь про

професії різьбяра по дереву.

5) Підведення підсумку уроку

а) Питання до учнів:

- Чого ми навчилися на сьогоднішньому уроці?

б) Побажання учням

V І. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити прийоми роботи різання

V ІІ .ПРИБИРАННЯ ПРИМІЩЕННЯ

Черговий, відповідальний за прибирання, за інструменти, за чистоту верстата, підлоги,перевіряє робочі місця

 

 

 

Оцінювання навчальних досягнень учня_____________ на уроці

Готовність до уроку

Індивідуальні відповіді

1-3б

Норма часу

Дотримання правил б/п

Якість виробу

Підсумок

 

12б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

ЛУГАНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ

БАХМУТСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ

ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

Урок

з трудового навчання в 8 класі

«Підготовка матеріалу для різьблення. Розмітка і виконання основних елементів» з циклу «Художня обробка деревини»

Розробила: вчитель трудового навчання Вінокурова Г.М.

 

 

 

Запропонований план–конспект уроку з трудового навчання в 8 класі створений з урахуванням сучасних вимог до викладання: активне використання сучасних методик і технологій, реалізація особистісно-зорієнтованого, компетентністного і діяльнісного підходів. Урок дозволяє в нетрадиційній формі охарактеризувати основні тенденції розвитку декоративно-ужиткового мистецтва в Україні шляхом відродження національних традицій.

 

 

 

 

 

2020

Урок з циклу «Художня обробка деревини»

Тема: Підготовка матеріалу для різьблення. Розмітка і виконання основних елементів.

Епіграф:Немає такої роботи, яка не вимагає навчання.

Мета: Навчити учнів готувати матеріал для різання, познайомити з процесом різання деревини стамесками, різаками, ножами, закріпити початкові знання про інструменти і пристосування для різання; розвивати у них (учнів) вміння зіставляти й аналізувати конструкції технічних об'єктів, залучаючи учнів до самостійного порівнянні інструментів для різання деревини; виховувати акуратність в роботі, дати поняття про контроль якості виробів для формування естетичного смаку і почуття відповідальності за виготовлений об'єкт.

Тип уроку: Урок формування та засвоєння умінь і навичок.

Методи уроку: Пояснювально-ілюстративний, програмоване опитування, лекція, практична робота.

Обладнання та матеріали: Верстат, різаки, ножі, держаки, молоток, цвяхи, заготовки, косинці, лінійки, олівці, плакат, зразки готових виробів, магнітофон.

Хід уроку

1. Організаційний момент

1) Привітання

2) Перевірка наявності учнів

3) Перевірка готовності до уроку (спец. одяг)

4) Пояснення користування картками оцінювання.

2. Мотиваціянавчальноїдіяльності.

Оголошення теми та мети уроку (запис в зошити).

3. Актуалізація опорних знань

1. Питання для повторення;

1) Яку деревину з твердих порід використовують для різьблення? Які м'які породи деревини застосовують для роботи по дереву?

  - Т: береза, дуб, горіх, груша, клен.

М: липа, вільха.

2) Назвіть позитивні і негативні сторони деревини липи.

  - «+»: Липа чисто ріжеться, мало схильна до розтріскування і викривлення.

  "-": Через низьку твердість не використовують для виготовлення меблів, її застосування обмежене дрібними побутовими виробами: шкатулки, рамки, полички, різьблені іграшки, посуд.

З) Чому деревина берези, незважаючи на її твердість частіше застосовується при різанні?

- Якість різьблення краще - рельєф виходить більш чітким і чистим; деревина берези добре забарвлюється і обробляється.

4) Деревину якого дерева можна назвати універсальною для різання?

- Деревина горіха - найкращий матеріал для різьблених робіт. Вона прекрасно ріжеться у всіх напрямках, рідко сколюється і дозволяє виконати найтонше різьблення. Деревина горіха добре обробляється, полірується. Її використовують при виготовленні меблів як для різьблення на масиві, так і для накладної різьби  в поєднанні з іншими породами.

5) Чому м'яка деревина дешевше твердої деревини?

- Тому що м'які породи ростуть швидше; вироби з твердої породи міцні та довговічні.

6) Де можна використовувати елементи різьблення?

Прикраса будинків, меблів, дрібних побутових виробів (дошки для оброблення овочів, шкатулки)

(Після кожної відповіді вчитель говорить кількість балів за відповідь учня)

2. Програмоване опитування

(На чистих аркушах учні відповідають на запитання вчителя «ТАК» - «НІ»)

1. рейєр - це напівкругла стамеска

2. жало різака має одну ріжучу частину - носок

3. долото - інструмент для геометричного різання

4. різаки застосовують для прорізання жилок і ліній у вигляді канавок

5. у жала різака є дві частини: носок (гострий кут) і п'ята (тупий кут)

6. різак - основний інструмент для геометричного різьблення

7. якість ріжучого інструменту залежить від матеріалу, з якого він виготовлений

8. форма і розмір ручки різака значення не має

9. циркуль і транспортир використовують при побудові орнаменту

10. виконувати різьблення по поверхні деревини, зачищеною шліфувальною шкіркою, не слід

(Після перевірки даної роботи вчитель вказує на типові помилки)

ПОЯСНЕННЯ  НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. СЛОВО ВЧИТЕЛЯ (ЛЕКЦІЯ)

1.Різання - одна з основних операцій з обробки деревини, і якість виробу багато в чому залежить від підготовки матеріалу. Набутий матеріал повинен бути добре висушений і мати нормальну питому вологість (8 - 10%). Більш волога деревина ріжеться легше, але чистота поверхні гірше. Занадто суха деревина часто дає відколи. У кімнатних умовах кряжі для висихання витримують один - два роки. Досвідчені майстри визначають вологість деревини по звуку і масі. Чим голосніше звук і легше деревина, тим вона суші.

2.Подготовка робочого місця

Крім інструментів для різання, вивчених на попередньому уроці, необхіднірізні пристосування, що створюють зручність для роботи.

Щоб вирізати деталь міцно тримаючись на верстаті, її закріплюють

державками, які виготовляють з дерева (показ державок).

Часто застосовують кріплення шурупами. Для цього заготовку роблять з припусками25-35 мм, через які попускають шурупи. Виконавши різьбу на заготівлі,шурупи вивертають, а кінці - припуски відпилюють.

3. Розмітка

Точна, акуратна розмітка малюнка - одна з основних умов якісного виконання геометричної різьби. Вам відомо, що роблячи нанесення складних орнаментів на заготівлю використовують кальку і копіювальний папір. Але для відпрацювання навичок побудови рівнобедрених трикутників вам слід зробити розмітку за допомогою олівця, лінійки і кутника. При розмітці геометричної різьби зазвичай викреслюють тільки основні лінії малюнка. Розмітку починають з нанесення твердим олівцем ліній, що обмежують орнамент. Після, розбивають внутрішній простір на елементи геометричного візерунка: спочатку, як правило, квадрати і прямокутники, а потім на трикутники. Лінії ділять на частини за допомогою лінійки.

4. Реклам а об'єкта

Сьогодні ви будете виконувати вирізання трикутників з поглибленням в центрі. Візерунок таких тригранних прорезок дуже виразний. Трикутники різних форм і розмірів широко застосовують в геометричній різьбі. Вони бувають рівнобедрені, рівносторонні, з прямими і кривими сторонами (вчитель звертає увагу на лежачі на столах папки, а саме стр.6). За допомогою різних трикутників створюють складні красиві орнаменти (вчитель показує наочні посібники біля дошки і називає сторінку в папці (стор. 11,12,13).

5.ТЕХНІКА ВИКОНАННЯ

На заготівку переносять малюнок трикутника, потім виконують надріз деревини найбільшої глибини. Ставлять носок косячка в центр трикутника так, щоб п'ятка його була спрямована в один з кутів. Тримаючи різець вертикально, натискають на ручку і роблять надріз від центру в кут. Зробивши три надрізи всередині трикутника, приступають до зрізання деревини від зовнішніх контурів. Косячок приставляють до нижнього лівого кута трикутника і нахиливши його до себе (приблизно під кутом 60 градусів) зрізають нижню грань. Бічні грані трикутників, спрямовані під кутом до волокон деревини, треба зрізати так, щоб різання було по шару деревини. В даному випадку рухом від себе, тому напрямок волокон горизонтально. При недотриманні цього правила і різання проти шару деревини, поверхня зрізу вийде не чистою, з заколи і задираками. Зрізати грані можна за два - три прийоми.

6. КОНТРОЛЬ ЯКОСТІ

1. Грані повинні бути плоскими і точно сходитися по лініях вертикального надрізу.

2. У місцях перетину не повинно бути задирів і Вирів волокон.

3. Лінії, що обмежують боку трикутників на поверхні заготовки повинні бути чіткими і прямими.

(По закінченні лекції вчитель з'ясовує чи немає питань по даній темі)

V ПРАКТИЧНА РОБОТА

ТЕМА: Різьба тригранних виїмок із заглибленням у центрі

МЕТА: Засвоїти прийоми різьблення тригранних виїмок із заглибленням у центрі.

ОБЛАДНАННЯ: різаки, держаки, заготовки, молоток, цвяхи, лінійка, кутник, олівець.

1. ВСТУПНИЙ ІНСТРУКТАЖ

Для того, щоб досягти якості різання і уникнути випадків травматизму, слід дотримуватися правил техніки безпеки. (Вчитель пропонує учням повторити правила б/п при різанні деревини. Один з учнів відповідає правила б/п перед початком роботи, інший - правила б/п під час роботи, третій - правила б/п після закінчення роботи.) (Одному з учнів пропонується прочитати послідовність роботи на стор.2)

ПОСЛІДОВНІСТЬ РОБОТИ

1. Закріпити заготовку в державках.

2. Виконати розмітку та нанесення малюнка на заготовку.

3. Зробити три вертикальних надрізу всередині трикутника (носок косячка в центрі)

4) Зрізати нижню межу

5) Зрізати бічні грані трикутника по шару деревини (від себе)

2. ПОТОЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ (грає класична музика)

1) Проведення фронтальних та індивідуальних інструктажів при виявленні помилок.

 2) Цільові обходи

-Спостереження за дотриманням б/п

- Збір матеріалу для оцінки

3) У середині практичної роботи фізкультурна хвилинка.

Вправи для очей і рук

1. Сидіти з закритими очима, розслабивши м'язи обличчя і відкинувшись на спинку стільця, кисті рук на колінах. (10-15 сек.)

2. Руки зігнути перед грудьми, кисті щільно з'єднати, схрестивши пальці. Повернути кисті пальцями до грудей не роз'єднуючи долоні. Повернути кисті пальцями вперед. Повторити 4-6 разів. Потім відпустити руки і потрясти розслабленими кистями.

3. Руки зігнути в ліктях, долоні вгору і вперед. Виконати по черзі «клацання» пальцями, починаючи з вказівного. Теж у зворотному порядку. Повторити 2-3 рази. Потім опустити руки і потрясти розслабленими кистями.

4. Нахилити голову до грудей, відвести назад. Повторити 4-6 разів. Темп повільний.

5. Дивитися вдалину перед собою на протязі 2-3 сек. Перевести погляд на кінчик носа і затримати на 3-5 сек. Повторити 6-8 разів.

3. ЗАКЛЮЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ

1) Підведення підсумків практичної роботи.

2) Виставлення і аргументація оцінок.

КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ДЛЯ ДАНОЇ  РОБОТИ

46 - висока якість

36 - достатня (іноді звертався до допомоги вчителя)

26 - середній (з допомогою вчителя)

16 - фрагментарне

3) Питання до учнів (практична спрямованість)

- Де ви можете застосувати різьбу орнаментів або де ви бачили її застосування крім даних наочностей?

Відповідь: Скриньки, дошки для оброблення овочів, різьблені рукоятки, полички, прикраси та оздоблення будинків дачного типу.

4) Профорієнтація

Одному з учнів було задано додому підготувати коротку усну доповідь про

професії різьбяра по дереву.

5) Підведення підсумку уроку

а) Питання до учнів:

- Чого ми навчилися на сьогоднішньому уроці?

б) Побажання учням

V І. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити прийоми роботи різання

V ІІ .ПРИБИРАННЯ ПРИМІЩЕННЯ

Черговий, відповідальний за прибирання, за інструменти, за чистоту верстата, підлоги,перевіряє робочі місця

 

 

 

Оцінювання навчальних досягнень учня_____________ на уроці

Готовність до уроку

Індивідуальні відповіді

1-3б

Норма часу

Дотримання правил б/п

Якість виробу

Підсумок

 

12б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zip
Додано
6 жовтня 2021
Переглядів
835
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку