Вчитель географії Висогорець Лариса Василівна навчально-виховний комплекс №1 м.Покровська Донецької області
Конспект уроку з географії 9 клас
Тема: «Туризм. Туризм в Україні . Чинники розвитку туризму в країні, регіоні» Мета: навчальна: сформувати знання учнів про туризм, як галузь національної економіки, вміння визначати види туризму та чинники розміщення туризму ;сформувати поняття «туризм», «рекреаційні ресурси», «інфраструктура» ,навчити розрізняти ці поняття, ознайомитись з особливостями розвитку туризму в Україні; розвивальна: розвивати в учнів усвідомлення того, що Україна є невід’ємною складовою світового туристичного простору ; розвивати навички підприємницької діяльності ; вивчити життя і діяльність культурних діячів рідного краю; виховна: виховувати у підростаючого покоління національної свідомості, любові до рідного краю, його природи та історико-культурного виховання, почуття гордості до своїх земляків за їхні досягнення і внесок у розвиток свого населеного пункту.
Тип уроку :формування нових знань, умінь і навичок.
Наочність: політична карта світу, підручники, атласи, проектор.
Опорні і базові поняття: туризм , інфраструктура, рекреаційні ресурси, природно-заповідний фонд.
Очікувальні результати: учні зможуть визначати види туризму, розрізняти поняття туризм, , інфраструктура, рекреаційні ресурси, природно-заповідний фонд.
Хід уроку
I.Організаційний етап (привітання учнів, перевірка готовності до уроку )
Доброго дня, любі діти!
Сьогодні ви маєте змогу
учитись, творити, радіти
і світ прекрасний пізнавати.
II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності . Поділ класу на дві групи. Діти протягом уроку самостійно оцінюють себе та записують результати .Демонстрація презентації «Найприбутковіші туристичні об’єкти світу . (Звучить мелодія)
Розповідь учителя з елементами бесіди.
Щойно ви прослухали музичний фрагмент Леонтовича Миколи Дмитровича, що перекликається з темою нашого інтегрованого уроку. Ми переглянули деякі туристичні об’єкти світу і ви вже здогадались ,що існує галузь, яка дає можливість заробити гроші на задоволенні певних потреб людини. Країни, які мають такі об’єкти ,приваблюють туристів.
-А чи любите ви подорожувати?
-Що приваблює вас у подорожі?
-Які частини світу ви відвідали?
III. Актуалізація опорних знань , умінь і навичок
Прийом «Асоціативний кущ»
На дошці написані слова: Унікальні об’єкти України
(учні по черзі записують місця, які б вони хотіли відвідати )
-Хто з вас може назвати місця ,які відвідав український композитор, педагог Микола Дмитрович Леонтович?
Прийом «Реклама» -Я пропоную вам скласти рекламу на туристичний об’єкт, який розміщений на території нашого населеного пункту. І дати по черзі відповіді на запитання:
-Чи може ваша реклама привабити туристів до нашого міста ? -Чи даватиме це прибуток?
-Як привабити туристів і яких заходів треба вжити для цього ?
-Що цікавого ви можете розповісти про ці об’єкти ,що їх об’єднує?
IV. Вивчення нового матеріалу Розповідь учителя з елементами бесіди
Тож ,як ви вже зрозуміли, тема нашого уроку «Туризм». 1.Туризм , як складова національної економіки. Прийом «Формуємо поняття»
Розповідь учителя з елементами бесіди.
Кожна людина мріє подорожувати, пізнавати невідоме. У багатьох країнах світу туризм відіграє важливу роль у формуванні економіки і занятості населення. Спробуємо дати визначення цього поняття.
Можливі варіанти:
-Туризм- це подорож цікавими місцями. - Туризм- це відпочинок. - Туризм- це пізнання невідомого. - Туризм- це прибуткова галузь. - Туризм- це будь яка подорож з метою відпочинку.
У вас на партах лежать конверти з пазлами . Складіть їх та зачитайте визначення понять: Туризм – це активний відпочинок, що позитивно впливає на зміцнення здоров’я, фізичного розвитку людини та пов’язаний з перебуванням за межами постійного місця перебування. -Суть туристичної галузі – це прибуток від задоволення певних потреб людини(лікування, поїздки культурно – історичними місцями, круїзні подорожі ,альпінізм, рибальство тощо).
Прийом «Так чи ні?»
А зараз інше завдання: вам пропонується різні види діяльності, тож потрібно, на поданих вам аркушах, вказати тільки ті види діяльності ,що належать до туристичної галузі.
№ |
Вид діяльності людини |
Туризм |
1 |
відпочинок на березі річки |
|
2 |
відвідування бібліотеки |
|
3 |
дипломатична поїздка |
|
4 |
похід до музею Леонтовича М.Д. |
|
5 |
відвідування виставки цінних порід метеликів |
|
6 |
сімейна подорож до Карпат |
|
7 |
лікування в санаторії |
|
8 |
переїзд студента на навчання в інше місто |
|
9 |
відвідування рок-концерту в м. Покровська |
|
10 |
похід до картинної галереї |
|
11 |
спортивні змагання |
|
12 |
романтична поїздка до Києва |
|
Прийом « Склади схему»
Розповідь учителя з елементами бесіди.
Туризм є одним із найбільш ефективних засобів рекреаційних потреб населення ,бо сюди входять оздоровлення, пізнання спілкування .Останнім часом значення туризму зростає. –Які ж види туризму є? Про це ми дізнаємось ,опрацювавши схему. (з’єднання стрілочкою)
Види туризму |
1 |
за статусом |
|
пішохідний, транспортний |
2 |
за масштабами |
|
активний, пасивний |
3 |
за термінами відпочинку |
|
рекреаційний, лікувальний, пізнавальний, діловий |
4 |
за способами пересування |
|
міжнародний, внутрішній |
5 |
за способами проведення часу |
|
індивідуальний, груповий |
6 |
за формою організації подорожей |
|
дитячий, молодіжний, дорослий, людей похилого віку |
7 |
за віком учасників подорожей |
|
локальний, регіональний ,світовий |
8 |
за методом |
|
нетривалий ,стандартний, тривалий |
Прийом «Вгадай за описом»
Кожна команда отримує описи об’єктів. Діти уточнюють , до якого виду туризму відноситься цей вид ,та показують його місце знаходження на карті. (Один із об’єктів - це пам’ятник Леонтовичу М. Д.)
2.Чинники розвитку туризму
Пояснення вчителя з елементами бесіди
Розвиток туристичної галузі залежить від території, сприятливої для відпочинку і оздоровлення, наявності пам’яток природи, культурної спадщини. Все це є чинниками, які впливають на розвиток туристичної галузі.
Прийом «Картографічна лабораторія»
Використовуючи інформацію карт, підручника, атласу заповнити таблицю (в зошиті)
№ |
Чинники ,що впливають на розміщення галузі |
Приклади |
1 |
природничо-географічний |
|
2 |
геополітичний |
|
3 |
транспортний |
|
4 |
демографічний |
|
5 |
культурно-історичний |
|
-Який із цих чинників можна застосувати при розвитку туризму в нашому регіоні? Наведіть приклади.
3. Туристична інфраструктура
Пояснення вчителя з елементами бесіди
Для розвитку туристичної галузі потрібно створити певні умови. А саме: забезпечити прийом туристів, харчування, обслуговування, місце тимчасового перебування та перевезення туристів.
Туристична інфраструктура-це сукупність установ і закладів у туристичній діяльності ,які задовольняють потреби туристів в прийомі ,обслуговуванні та перевезенні.
Прийом «Туристичне агенство»
Я пропоную вам уявити себе робітниками туристичного агенства. Основне завдання агенства – привабити велику кількість клієнтів. Скласти опис агенства, вказати, які послуги надаєте.
4. Туризм в Україні (учні завчасно підготували статистичну інформацію про рух туристів в Україні протягом 5 рокі ,вдіти озвучили свої дані)
5.Природно реакційні ресурси та туристичні Пояснення вчителя з елементами бесіди
Україна має великі реакційні ресурси, до яких належать географічні об’єкти, що використовуються чи можуть бути використані для лікування, оздоровлення населення. -А що ж таке рекреакційні ресурси?
Рекреакційні ресурси—це сукупність природно—технічних, природних, соціально—економічних комплексів та їх елементів, що сприяють відновленню, розвитку духовних і фізичних сил людини, її працездатності.
Соціально—економічні процеси туризму—це культурні об’єкти, пам’ятники архітектури, історичні та археологічні музеї, місця, пов’язані з життям перебування відомих людей.
Прийом «Ланцюжок» -Назвіть відомі вам туристичні об’єкти України.
Як і інші ресурси, реакційні розташовані нерівномірно. Їх можна поділити за регіонами. У кожної групи є карточки .Пропоную вам розмістити їх на карті за регіонами: Європа, Азія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія.
Прийом «Україна в іменах»
Вишита колоссям і калиною, Вигойдана співом солов’я, Зветься величаво—Україною, Земле зачарована моя.
Україна-чарівний і неповторний край. Не можна відвести очей від тихих річок із вербами, від густих лісів, напоєних ароматами, від хліборобних степів півдня та краси Карпат. А який чудовий південь України з Чорним та Азовським морем. Вона вражає своєю красою і нікого не залишає байдужим. Слава країни-це не лише її територія, мова, природні багатства, головне-люди. Своїми здобутками вони прославляють країну на весь світ. Це композитори, поети, вчені, філософи ,письменники, політики.
Прийом «Подорожуємо Україною» Майже всі населені пункти України мають умови для «зеленого туризму» Використовуючи картографічні матеріали, групи представляють туристичні райони України. Iгрупа - курорти Одещини, Миколаївщини , Херсонщини, Приазов’я, Криму . IIгрупа-Карпатський туристичний район.
Прийом «Сім пам’яток м..Покровська» На попередньому уроці ви отримали завдання-користуючись різними джерелами інформації, скласти карту-подорож м.Покровська. Указати особливості його формування та визначити його прибутковість
V.Закріплення знань та умінь Бесіда -Які види туризму вам відомі? --Назвіть відомі вам туристичні об’єкти України - Суть туристичної галузі? -Позначити на контурній карті туристичні об’єкти Карпат.
VI.Підсумок уроку
Прийом «Так-ні» Визначити позитивні і негативні наслідки розвитку туризму в Україні . Переглянувши очікування від уроку ,я хочу зазначити ,що ви добре засвоїли матеріал . Сьогодні ви довели ,що від сумлінної праці кожного з нас залежить загальний результат, показали ,що ви колектив. Я гадаю що ви справедливо оцінили свою роботу на уроці, прошу здати оцінювальні листочки
VII. Домашнє завдання
Опрацювати текст відповідного параграфу. Випустити буклет – путівник своїм містом.