Тема: Тваринний світ України. Різноманітність тваринного світу.
Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України. Вплив людини на тваринний світ.
Очікувані результати:
-учні зможуть пояснювати зміст понять називати видовий склад тваринного світу, наводити приклади акліматизації та реакліматизації тварин, характеризувати фауністичний склад лісів, луків, степів, боліт, водойм;
-сформують вміння аналізувати вплив господарської діяльності людини на рослинний покрив, робити висновки щодо закономірностей поширення основних видів тварин в Україні;
-вдосконалять навички індивідуальної та групової роботи під час уроку;
-розвинуть екологічні компетентності, допитливість, спостережливість, логічне мислення та усвідомлять наслідки впливу людської діяльності на тваринний світ України та своєї місцевості.
Обладнання: підручники, атласи, карта «Тваринний світ України», комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація «Закономірності поширення тваринного світу України»
Тип уроку: комбінований, з використанням ІКТ
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП
1. Перевірка готовності класу до уроку
2.Активізація пізнавальної діяльності учнів
Прийом «Бліц-опитування»
1) Що таке релікти?
2) Ендеміки?
3) Рослинні угрупування?
4) Ліси?
Еврістична бесіда:
ІІ. ОСНОВНИЙ ЕТАП
1.Оголошення теми та визначення очікуваних результатів уроку. Знайомство з картою уроку:
1. Різноманітність тваринного світу
2. Поширення тварин.
3. Тварини, занесені до Червоної книги України. Охорона і відновлення тваринних ресурсів.
Прийом крок уперед (учні висловлюють особисту думку щодо очікувань від цього уроку)
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ. ФОРМУВАННЯ ТА ВДОСКОНАЛЕННЯ ГЕОГРАФІЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ
Прийом «Проблемне питання»
Який вплив має господарська діяльність людини на тваринний світ України?
3.1. Різноманітність тваринного світу
Доцільно використати вправу Мозковий штурм («Що ми знаємо про тваринний світ України?, використовуючи знання, отримані при вивченні інших предметів у попередніх класах (природознавство, біологія.)
«Словничок»
Учні з’ясовують зміст поняття «тваринний світ» та «фауна», та значення понять записують в зошит
Представлення учнями випереджального завдання «Тварини, які мешкають на території України»
3.2. Поширення тварин.
Доцільно використати роботу в групах
За допомогою підручника, карти атласу «Тваринний світ України», відеоролик https://www.youtube.com/watch?v=XKGbSg36i3E
опишіть, які тварини характерні для:
Полісся (група 1);
Лісостепу (група 2);
Степу (група 3);
Українських Карпат (група 4);
Кримських гір (група 5);
Азовсько-Чорноморського узбережжя (група 6).
«Фізкультхвилинка»
3.3.Тварини, занесені до Червоної книги України. Охорона і відновлення тваринних ресурсів.
Учні діляться своїми знаннями про роль тварин у природі
(вправа «Асоціативний Кущ»)
«Словничок»
Учні з’ясовують зміст поняття «акліматизації» та «реакліматизації тварин», та значення понять записують в зошит
Представлення учнями випереджального завдання «Тварини, які занесені до Червоної книги України»
ІV. ЗАВЕРШАЛЬНИЙ ЕТАП
1. Систематизація, узагальнення вивченого.
Для систематизації та узагальнення можна використати
Прийом «Знайди пару» (встановіть відповідність)
1) Релікти;
2) Ендеміки;
3) Рослинні угрупування;
4) Ліси;
5) Червона книга України;
а) нині уже понад 600 видів рослин;
б) 15 % території України, найбільше у гірських районах і на півночі країни;
в) види рослин, які залишилися від давніх геологічних епох;
г) рослини, що ростуть на певній території, пристосувавшись до однакових природних умов;
д) рослини, що трапляються тільки на даній території
«Географічний диктант» («так» чи «ні»)
1. На різноманітний тваринний світ України вплинули різноманітні природні умови та обширність території? (так)
2. За природними умовами територію України можна поділити на природні комплекси: степ, гори, моря? (ні)
3. Червона книга в Україні була створена 1976 року? (так)
4. Тваринний світ не змінювався протягом геологічних періодів? (ні)
5. В Україні налічується близько 44 тис. видів тварин? (так)
6. Росомахи та летючі білки зникли у 16 ст.?(ні)
7. До І видання «Червоної книги» було занесено 85 видів рідкісних тварин?(так)
8. Тваринний світ України має зональні та азональні типи фауни? (так)
9. Фауна Українських Карпат належить до азонального типу фауни? (так)
10. Фауна лісостепу поєднує представників тваринного світу мішаних лісів і полісся? (ні)
2. Підведення підсумків уроку.
На цьому етапі уроку доцільно виконати вправу «Мої очікування», під час якої учні висловлюють думку про те чи справдилися їх очікування від уроку.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
2. Підготувати повідомлення про рідкісних тварин нашого краю