Урок розрахований для учнів 4 класів з предмету "Літературне читання",які почали вивчати новий розділ "Зарубіжні письменники".Буду рада,якщо моя розробка піде на користь колегам.
Хід уроку
1.Привітання
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він весняний та цікавий,
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімося до гостей,
Привітаймось : “ Добрий день!”
Далі ми часу не гаймо
Літературне читання починаймо.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
- Як завжди ми почнемо урок з мовленнєвої розминки.
- Для чого ми її проводимо? (Щоб налаштуватися на читання,добре читати)
1. Робота над чистомовкою.
Ці-ці-ці — царицями хотіли бути сестриці.
Ці-ці-ці — вони вибралися з світлиці.
Ці-ці-ці — третьої цариці не любили дівиці,
Ці-ці-ці — дві старші сестриці.
2. Читання «слів-пірамід».
Аршин сваха обмова
(По рядам, разом)
3.Словникова робота
-Як ви розумієте ці слова?
Аршин – старовинна міра довжини,приблизно 70 см
Сваха – жінка,яка організовує сватання.
Обмова – брехня.
- Ці слова вам зустрінуться у тексті, будьте уважні.
4.Прочитати слова по рядках.
Св_тл_ц Світлиця |
н_тк_л_ наткала |
с_стр_ц_ сестриця |
н_в_р_л_ наварила |
д_в_ц_ дівиця |
м_в_л_ мовила |
ц_р_ц_ цариця |
р_д_л_ раділа |
— Як одним словом можна сказати про кожну групу слів?
(1 група- іменники, 2 група- дієслова)
3.Вправи для розвитку артикуляції дихання.
— «Цокання» язиком у ротовій порожнині.
— Набравши повітря, якнайдовше вимовляти слово «ні» з поступовим видихом (тричі).
— «Гойдалки». Посміхнутися; відкрити рот; кінчик язика за верхні зуби; кінчик язика за нижні зуби»
- Дуже добре. Я впевнена ,що ви будете дуже гарно сьогодні читати.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Сьогодні, діти, ми з вами вирушаємо в чудову країну казок зарубіжних письменників.
У попередніх класах ви читали і знайомились із казками народів Європи, з літературними казками зарубіжних авторів. Щоб згадати їх ми розгадаємо кросворд.
Розгадування кросворда (Завдання-запитання, які діти бачать на проекторі)
1) У якій казці гарбуз перетворився на карету?
2) У якій казці Шарля Перро розповідається про хитрого і розумного кота? («Кіт у чоботях»)
3) У дівчинки ,яка йшла до бабусі,цей предмет одягу був червоний?(Шапочка)
4) Маленький і товстий, дотепний і хвалькуватий герой казки шведської письменниці Астрід Ліндгрен. (Карлсон)
5) Скільки було гномиків у Білосніжки?
6) Ця королева із казки Ганса Крістіана Андерсена.
— Подивіться на слово по вертикалі. (Пушкін)
— Отже, як ви гадаєте, якою буде тема нашого уроку?
2. Гра «Продовж речення»
• Вивчаючи твори цього розділу, я дізнаюся...
- А для чого нам це знати і це вчити?
- Сьогодні на уроці ми познайомимося з видатним російським письменником О.С.Пушкіним та будемо читати уривки з «Казки про царя Салтана,про сина його славного і могутнього богатиря князя Гвідона СалтАновича і прекрасну царівну Лебідь». Звернемо увагу на засоби характеристики поетичних образів. Будемо зіставляти епізоди тексту з ілюстраціями до казки. Подивимося інсценування уривку цієї казки та проведемо невеличке тестування. То ж будьте уважні!
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Ще з малечку ми усі любили слухати казки. Що таке казка?Які бувають казки? – Які поняття та асоціації виникають у вас зі словом “ казка”? Чому?
- А зараз подивимося чи знавці ви казок ?Відгадаємо загадки.
2. Конкурс знавців казок зарубіжних письменників
• Старенька бабуся у лісі жила,
Гостинці для неї онука несла.
Хто дівчинку ту по дорозі зустрів?
Як казка ця зветься? Хто б відповів? («Червона Шапочка»)
• Допоможе завжди вам,
І птахам, і дітлахам.
Він під деревом сидить,
Добрий лікар... (Айболить).
• Працювала я у хатці,
Танцювала у палаці.
Є така у мене звичка —
Десь губити черевички. (Попелюшка)
• Він веселий й незлобливий,
Цей хороший дивачок.
З ним господар, хлопчик Робін,
І товариш — П’ятачок.
До прогулянок він ласий,
Є на мед чутливий нюх.
Зветься плюшевий ведмедик,
Всім відомо,.. (Вінні-Пух).
• Хто моторчик свій заводить?
З даху в гості хто приходить?
І на свято він дістався —
Скажем дружно: «Здрастуй,... (Карлсон).
• Народилась я в горошині,
В шкаралупі я жила,
Але якось раз мене
З вікна Жаба понесла.
В старої миші я була,
І з кротом зустрічалась я.
І ластівочка мене на крилах
До тюльпану принесла. (Дюймовочка)
- Дуже добре!Ви дійсно знавці зарубіжних казок.
3. Гра «Рибки»
- Отже,ми переходимо з вами до знайомства з великим російським письменником О.С.Пушкіним. Перед нами стаття,біографія поета. Зачитаємо ії.
— Де народився видатний російський поет? У якій сім’ї?
— До кого він ставився з особливою любов’ю?
— Які віршовані казки створив О. С. Пушкін?
-А хто перекладав українською мовою його твори?
- Ми знайомі з багатьма казками цього поета, зараз будемо відгадувати ілюстрацію та назву казки. Дуже добре!
- За короткий вік свого життя О.С.Пушкін прославив себе і свій народ на весь світ, залишивши нам свої твори. Зараз ми вирушаємо у казкове царство Пушкіна, де зустрінемося з героями “Казки про царя Салтана...”.
4.Фізхв-ка
В казковому лісі розминка
Настала фізична хвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз.
За роботу, все гаразд!
5. Інсценізація казки
- Я пропоную вам подивитися на інсценізацію першої частини цієї казки.
- Назвіть персонажів,які діють у цій частині казки.
1) Читання першої частини учнями «ланцюжком».
- А зараз почитаємо казку «ланцюжком»
2) Аналіз змісту першої частини з елементами вибіркового читання.
— Що робили сестри під вікном?
— Про що мріяла кожна з них?
— Хто слухав сестер?
— Що вирішив цар?
— Куди поїхав цар після весілля?
— Який наказ він залишив молодій цариці?
— Хто народився у цариці?
— Що зробила молода мама?
— Чому сестри і сваха захотіли погубити царицю?
— Що вони зробили?
— Який лист написали цареві?
— Як цар відреагував на лист?
3. Робота над ілюстраціями.
— Розгляньте ілюстрації до казки. Який епізод зобразив художник?
— Знайдіть рядочки твору, які відповідають до малюнка (порядах).
4.Характеристика героїв
- Учні, кого ви вважаєте позитивним героєм,негативним,чому?Якими рисами їх наділив автор?
- Кого з героїв казки вам шкода?А кому ви хочете дати пораду?
5.Головна думка
- А яка головна думка цієї казки?(Потрібно жити чесно, не обманювати,нікого не підставляти.У тяжкі хвилини не падати у відчай)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Сьогодні на уроці ви дуже гарно попрацювали і всі сьогодні одержите високі бали. Зараз ми перевіримо свої знання за допомогою невеличкої самостійної роботи (тести)і як ви засвоїли сьогоднішній матеріал.
а) «Казка про царя Салтана…». «Кіт у Чоботах», «Попелюшка»,
б) «Казка про царя Салтана…», казка «Про дівчинку Наталочку та сріблясту рибку», казку «Бузиновий цар»;
в) «Казку про царя Салтана…», «Казку про рибака та рибку», «Казку про мертву царівну…»
2.Героями казки «Казка про царя Салтана…» є:
а) Сестри, баба Бабариха, королевич Єлісей;
б) Княгиня Лебідь, сестра Лебідь, цар Салтан;
в) Князь Гвідон, красна дівиця, Черномор.
3.Якого сина дав Бог цареві:
а)в аршин;
б)в метр;
в)в дюйм.
4.Яку з трьох сестер вибрав у дружини собі цар?
А) Ткачиху; Б) Яка б народила молодця – богатиря; В) Повариху.
5.Як назвав цар подруг своєї жінки – цариці?
А) Баба Бабариха та Ткачиха; Б) Ткачиха й Повариха;
В) Сваха Баба Бабариха та Повариха.
6. Що звелів зробити з царицею і її дитиною цар?
А) Чекати його повернення і нічого не вирішувати;
Б) Посадити в бочку і пустити в море – окіян;
В) Вбити їх у лісі.
- На перерві ,я перевірю ваші тести.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати уривки з казки (с. 135-139).