Урок " Творчість Т. Г. Шевченка на уроках математики".

Про матеріал

Закріпити знання та навички з теми " Творчість Т.Г. Шевченка" у 8 класі можна цікавим способом, поєднавши урок літератури та математики. Учні, виконуючи завдання з теми " Лінійна функція та її графік", повторюють найважливіші моменти з життя Кобзаря, окрім того, дізнаються багато цікавого в процесі самостійної домашньої роботи.

Перегляд файлу

1

 

Бінарний урок на тему:

Творчість Шевченка на уроках математики.

Розв’язування вправ з теми «Функція. Лінійна функція та її графік»

Мета:

  • узагальнити та систематизувати знання та вміння учнів із теми «Функція»; розвивати вміння застосовувати свої знання і навички у нестандартних ситуаціях, розвивати логічне мислення та творчі здібності;
  • повторити та закріпити знання учнів про життя та творчість Т.Г. Шевченка, удосконалювати навички виразного читання; на прикладі життя та творчості Кобзаря виховувати учнів справжніми громадянами своєї держави.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок

Форма уроку: бінарний урок (математика та українська література)

Методи і прийоми: фронтальне опитування, бесіда, декламування, дидактична гра(інсценування поезій, кросворд, ребус, лото, «перевір себе»), ілюстрації, малюнки, таблиці. відео, фотографії, схеми, портрети.

Елементи інноваційного навчання:

  1. інтеграція навчальних предметів (математика та українська література)
  2. проблемне навчання (Чи потрібні знання про функцію? Де вони застосовуються? Знання з яких навчальних предметів ми використовуємо при  вивчені  творчості Т.Г.Шевченка?)
  3. елементи особистісно-зорієнтованого навчання 9завдання з урахуванням інтересів та можливостей учнів)

Обладнання: таблиці, роздатковий матеріал, ілюстрації, фотографії, відеофрагменти, виставка літератури, малюнки, диски із музикою та відеофрагментами, ТЗН, переносні дошки та інше.

Епіграф: У росяні вінки заплетені суцвіття

                До ніг тобі, титане, кладемо,

                Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,

                Тебе своїм сучасником звемо.

                                                 В. Симоненко

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

1. Мотивація навчальної діяльності на уроці

2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

3. Систематизація та узагальнення знань

Фронтальне опитування учнів по темі «Функція» та побудова таблиці-схеми (СЛС по дані темі), побудова графіка функції, що відображає відповідність між роками і подіями у житті та творчості Т.Шевченка.

Аналіз графіка функції з відтворенням та закріпленням знань про життєвий та творчий шлях Т.Г.Шевченка

4. Систематизація навчальних вмінь та навичок учнів

Розв’язування різнотипних вправ по дані темі, читання графіків функцій, знаходження ОВ функцій, побудова графіків функції(лото-тополя), розв’язування кросвордів та ребусів, задання функцій таблично за побудованим графіком.

Закріплення знань, умінь та навичок виразного читання поетичної спадщини Кобзаря:

  1. «Кобзар»- настільна книга українця. Сторінками збірки.
  2. Ідейно-художній аналіз балади «Тополя»
  3. Аналіз таблиці «Цікаво знати»
  4. Ідея та значення вічного «Заповіту»

 

5. Узагвальнення вивченої теми та роботи на уроці. Підсумок уроку.

6. Повідомлення домашнього завдання

Повторити розділ «Функція», підготуватися до контрольної роботи, розв’язати вправу №   , додатково №   Проаналізувати на уроках з яких предметів ви зустрічалися із поняттям функції(можливо навіть не використовуючи цього терміну)? Які професії вимагають знань про функцію?

Написати твір-роздум «Що потрібно робити українцям для того,щоб здійснився Шевченків заповіт?», вивчити напам’ять будь-яку поезію Шевченка. Подумати, знання яких предметів ми використовували при вивченні життя та творчості Т.Г.Шевченка

 

 

І. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

Вступне слово вчителя

Урок алгебри, який ми проведемо сьогодні буде надзвичайно цікавим. Ми зможемо повторити все, що нам відомо про функцію, лінійну функцію та її графіки, але разом з цим згадати про творчий шлях Великого Кобзаря, адже  перша декада березня завжди присвячена вшануванню пам’яті Т.Г.Шевченка. Кожна вправа чи завдання з алгебри будуть пов’язані із повторенням та закріпленням відомостей про життя великого українського поета.

 

Вч. математики. Учні давайте пригадаємо, що ми знаємо про функцію. (під час кожної відповіді вставляю потрібні відомості в таблицю на зворотній стороні дошки)

  1. Що ми називаємо функцією?
  2. Залежна змінна – це
  3. Незалежна змінна – це
  4. Область визначення та область значення функції.
  5. Способи задання  функції
  6. Графік функції.
  7. Поняття лінійної функції
  8. Що є графіком лінійної функції?
  9. Властивості лінійної функції.

Вч. математики. Давайте глянемо на графік функції побудований у нас на дошці.

Цей графік функції зростає чи спадає?

Вісь ординат відповідає ….(рокам)

Вісь абсцис відповідає ….(подіям)

Даний графік функції задає хронологічну таблицю життя  і творчості Шевченка; графік функції на всій ОВ зростає, оскільки творчість Кобзаря набувала і набуває великого значення в житті кожного українця.

 Вчитель літератури.

Кобзарем його ми звемо,

Так від роду і до роду:

Кожний вірш свій і поему

Він присвячував народу.

                        М.Рильський

            Ось він – благородний, мужній Шевченко.

Поет слова, пензля і співу. Свій погляд спрямував на нас з вірою у справедливість, взаєморозуміння, любов, братерство. Немов велика свічка, виліплена із українського воску, освітлює нації шлях до добробуту.

 Мабуть, немає такої людини, яка б не знала Шевченкового слова, не читала б «Кобзаря». Ми ж традиційно щовесни вшановуємо пам'ять великого сина України. Саме тому сьогоднішній урок математики пов'язаний із творчістю Т.Г.Шевченка.

  Готуючись до заняття, ми на знак любові і пошани до українського Пророка сплели вінок,  який в кінці уроку прикрасимо символічними кольоровими стрічками.

  Незважаючи на нелегке, повне трагізму і болю життя, що обірвалося дуже швидко, Тарас Шевченко пізнав і багато доброго. Та головне – він «став володарем у царстві духа, велетнем у царстві людської культури» (І.Франко), символом всіх, хто бореться за національну незалежність і демократичні права.

 

 

 

22 травня 1861

 

10березня 1861

1860

1859

1857

1850

5 квітня 1847

1845

1840

22квітня 1838

1833

1829

1823

1822

9березня 1814

 

 

Народився

Померла мама

Помер тато

Разом з паном Енгельгардтом їде у Вільно

Віддано на навчання живописом до пана Ширяєва

Викуп з кріпацтва

Видано «Кобзар»

Закінчив академію мистецтв і створив «Заповіт»

Перший арешт Шевченка

Повторний арешт

Звільнення із заслання

Дозвіл виїзду на Україну, яким він так і не скористався

Вихід друком «Кобзаря» російською та українською мовами

Помер у Петербурзі

Перепохований на Україні у Каневі на Чернечій горі

 

Отже, почнемо аналіз нашого графіка. Які координати має перша точка?

9 березня 1814 року.

У селі Моринцях Звенигородського повіту Київської губернії у сім’ї кріпаків Григорія та Катерини народився син Тарас. У батьків він був четвертою дитиною. Мав сестер Катерину, яка його няньчила, Марію, Ярину та братів Микиту і Йосипа. Жили вони у старенькій хаті кріпака Копія, якого забрали у солдати. Та коли Копій втік з війська, почав вимагати у Шевченків плату за проживання у його хаті. Не витримавши здирництва, сім’я Тараса Григоровича переїжджає у Кирилівку до діда Івана.  Згодом тут вони придбали хату у пана Енгельгардта).

Вчитель літератури. Тарасик ріс розумною, допитливою дитиною. Мав  щире серце і багату на добро душу. Хотів усе знати.

І взяла доленька за руку

Малого хлопця, одвела

        Його до школи – не в науку –

Носити воду школярам.

      Так козаком хотілось стати,

    Панів рубати на друзки…

А довелося – у палати

    До Енгельгардта в козачки.

Звучить пісня «Садок вишневий коло хати». Виходять мати і Тарасик.

Тарасик. Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?

Мати. Так, синочку, правда.

Тарасик. А чому так багато зірок на небі?

Мати. Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре – свічка гасне, зірочка падає. Бачив?

Тарасик. Бачив, матусю. А чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?

Мати. Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли людина добра, любить ближніх, тоді і свічечка її горить ясно, і світло це далеко видно.

Тарасик. Я буду добрим. Я хочу щоб моя свічечка світила найясніше.

Мати. Старайся, мій хлопчику…

Тарасик відходить убік, спостерігаючи за зорями.

Мати. Як гірко, як нестерпно жаль,

             Що долі нам нема з тобою!

             Ми вбогі, змучені раби,

             Не маєм радісної днини,

             Нам вік доводиться терпіть,

             Не розгинать своєї спини.

             Промовиш слово – і нагай

             Над головою люто свисне,

             І так усюди – з краю в край

             Панує рабство ненависне.

             Росте неправда на землі

             Згорьованій, сльозами злитій.

             О любі діточки малі,

             Одні залишитесь на світі!

  Сину мій, прости. Прости, що доля твоя буде тяжкою.

Мати накидає на голову велику чорну хустку.

Тарасик. Я бачив пекло… Там неволя,

                 Робота тяжкая, ніколи

                 І помолитись не дають.

                 Там матір добрую мою,

               Ще молодую, у могилу

               Нужда та праця положила.

Тарасик сідає, схиляючи голову.

Відеофрагмент про смерть Шевченкового батька.

(Батько. Синові Тарасу з мого хазяйства нічого не треба: він буде неабияким чоловіком, з його буде або щось дуже добре, або велике ледащо. Для його моє наслідство нічого не значить, або нічого не поможе).

Тарасик (повільно піднімаючись зі стільця).

               Там батько, плачучи з дітьми

               (А ми були малі і голі ),

               Не витерпів лихої долі –

               Умер на панщині!... А ми –

               Розлізлися межи людьми,

               Мов мишенята.

Вчитель літератури. Чи відображені на нашому графіку ці трагічні моменти у житті маленького Тарасика.

(1822 р. Знесилена тяжкою працею, померла мати Тараса  Григоровича. З дітьми залишився батько, який згодом одружився вдруге. Мачуха, в якої було 3 власних дітей, сиріт не полюбила. Особливо перепадало Тарасові.

1825р. – смерть батька. Він простудився в одній із чумацьких поїздок, прохворів півроку і помер.

  Життя круглого сироти стало ще тяжчим. Однак навчання хлопчик не покинув. Підлітком Тарас відчув велике бажання стати художником, сам домовився з дяком із Лисянки, який умів малювати ікони, що той навчить його малярській справі. Але панський управитель, зауваживши здібності кріпака, не дає дозволу вчитися, а забирає у двір козачком. Тарас малює потайки).

 

Вчитель літератури.

                  Тяжко-важко в світі жити

                   Сироті без роду:

                   Нема куди прихилитись –

                   Хоч з гори та в воду!..

 

Тарас (виходить на середину класу, одягнений в сорочку, білі штани, капелюх соломяний, за пазухою листки паперу, олівець).

            Мені тринадцятий минало.

            Я пас ягнята за селом…

            Чи то так сонечко сіяло,

            Чи то мені чого було?

            Мені так любо, любо стало,

            Неначе в Бога…

Витягає листки і починає малювати, раптом зривається на ноги і починає довкола оглядатись.

            Поглянув я на ягнята –

            Не мої ягнята!

            Обернувся я на хати –

            Нема в мене хати!

            Не дав мені Бог нічого!...

            І хлинули сльози,

            Тяжкі сльози…

До Тарасика підходить Оксанка і гладить його по голові. Вона одягнена у вишиванку, спідничку, на голові – віночок.

Оксана (витирає Тарасові сльози і цілує). Тарасику…

Тарас. Оксаночко, ти у вінку – найкраща за всіх панянок у світі. Я тобі щось скажу.

Оксана. Ну, що?

Тарас. Я буду вчитися на маляра.

Оксана. О? Так уже годі на кобзаря – підеш на маляра?

Тарас. Років за два буду маляром!

           Зароблю грошей – поставимо хату з віконницями. Віконниці розмалюю лілеями або барвінками, а на дверях … ех! Тебе змалюю і дивитимусь на тебе.

Оксана. Таке вигадаєш!

Тарас. А ти знаєш пісню «Ой зійди, зійди, зіронько моя вечірняя»?

 Оксана (тихо). Ну то й що?

Тарас. Зіронька -  то це ти!

Оксана. Як це? Прирівняв! Чим же я до неї подібна?

Тарас. Гарна ти! Немає кращої за тебе!

Діти співають пісню «Зоре моя вечірняя»  Оксана і Тарасик, взявшись за руки, теж наспівують.

Оксана. Ми в купочці колись росли,

               Маленькими собі любились,

               А матері на нас дивились

               Та говорили, що колись

               Одружимо їх.

Тарас. Не вгадали.

            Старі зарані повмирали,

            А ми малими розійшлись.

Разом. Та вже не сходились ніколи

Розходяться в різні сторони.

 

Вчитель літератури. Діти, погляньте на графік. Про що говорить вам ордината 1829 р.?

(1829 рік – разом із іншими слугами пана Енгельгардта було відправлено Тараса Григоровича до м. Вільно «кімнатним козачком». Тут панів син Павло віддав Шевченка на навчання до художника. Згодом пан з челяддю переїжджає в Петербург).

Вчитель літератури. Наступна точка має ординату 1833рік. З якими подіями в житті Тараса Григоровича вона пов’язана?

1833 році Шевченка віддали на навчання живописних справ до цехового майстра Василя Ширяєва. Художник мав чималу бібліотеку, організовував вечори, на яких читалися і обговорювалися літературні і живописні твори. Це розширювало кругозір молодого Тараса).

Вчитель літератури. Молодці! Зверніть увагу, що тло, на якому побудовано наш графік, змінює колір. З чим це повязано? Можливо, підказкою стане координата наступної точки. Це 1838 рік.

(22 квітня 1838 року Тараса викуплено з кріпацтва.

У вільний від навчання час Шевченко ходив малювати у Літній сад. Тут він познайомився із талановитим земляком Іваном Сошенком. Про обдарованого юнака Сошенко розповів своїм друзям: художникам Карлу Брюллову та Аполлону Мокрицькому, секретарю Академії мистецтв Василю Григоровичу, поету Василю Жуковському, письменнику Євгенові Гребінці. Вони познайомилися з молодим художником і вирішили викупити його з кріпацтва. Карл Брюллов намалював портрет В. Жуковського, вихователя наслідника престолу, який розіграли у лотерею, а за одержані гроші викупили Шевченка з неволі. Цікаво, що портрет купила царська сім’я, таким чином прилучившись до викупу Шевченка з кріпацтва.

- Гадаю, що зміна кольору тла нашого графіка пов’язана зі змінами в житті поета. День, коли його викупили з кріпацтва, став найщасливішим у житті Тараса Григоровича.

Вчитель літератури. Крім того, Шевченка зарахували вільним слухачем до Академії мистецтв у Петербурзі. Однак в Академії Тарас відчує значно більшу потребу віршувати, ніж малювати.

Чим же знаменною була наступна дата в житті Кобзаря?

( 1840 рік. У світ виходить перша збірка творів Т.Г.Шевченка «Кобзар».Її відкривала поезія «Думи мої, думи мої, лихо мені з вами». Збірку допоміг упорядкувати та видати український письменник Євген Гребінка).

Читання напам’ять поезії «Думи мої…». 

Вчитель української. Охарактеризуйте, будь ласка, наступну точку.

( 1843 рік – Т.Г.Шевченко вперше після чотирнадцятилітньої розлуки отримав можливість відвідати Україну. Далеко від рідного краю в уяві виникали картини безмежного українського степу, зеленого гаю, широкого ревучого Дніпра. Поет згадував рідних, батьківську хату.

А коли випала нагода побувати на Україні, то багато подорожував, знайомився з українськими діячами, малював, писав. Тут були написані вірш «Розрита могила», поема «Тризна»).

Вчитель літератури. Перейдемо до аналізу наступної точки.

( 1845 рік. Т.Г.Шевченко закінчив Академію мистецтв і вдруге поїхав на Україну. Тут мріяв жити і працювати. Поета призначають співробітником Київської археологічної комісії.

А ще 1845 року Шевченко створив свій вічний «Заповіт»).

Вчитель літератури. Знову хочу звернути вашу увагу на колір фону нашого графіка. Поясніть, з чим це пов’язано?

( Це пов’язано зі змінами в житті Кобзаря. Бачимо, що наступна точка має ординату 1847. 5 квітня 1847 року Тараса Григоровича було заарештовано. Засудили поета за участь у Кирило – Мефодіївському братстві, члени якого основне завдання своєї роботи вбачали у боротьбі за скасування кріпацтва. Та головним обвинуваченням послужили поема «Сон» та зшиток віршів       « Три літа», у яких автор закликав до боротьби за волю. Шевченка заслали в оренбурзькі степи під найсуворіший нагляд із забороною писати та малювати. Для поета це було найгіршим покаранням).

Вчитель літератури. Перейдемо до аналізу наступної точки. Знайдемо її координати.

( 1850 рік – рік повторного арешту  Т.Г. Шевченка за доносом одного із офіцерів. Поета відправляють у Ново петровське укріплення на півострів Магишлак).

Вчитель літератури. Хто проаналізує події, пов’язані з 1857 роком у житті Кобзаря?

( У 1857 році Тараса Григоровича звільнено із заслання завдяки клопотанню віце-президента Академії мистецтв Ф.Толстого з нагоди коронації Олександра II. Але поетові було заборонено в’їжджати до Москви і Петербурга, тому деякий час він проживав у Нижньому Новгороді. Згодом Шевченко отримав дозвіл на повернення в Петербург).

Вчитель літератури.  Знайдемо координати наступних точок. Травень 1859 року. Він ніс Шевченкові радість і надію.

( Так, адже йому дозволено поїхати на Батьківщину. Втретє і востаннє Тарас Григорович приїжджає в Україну. Лише півтора місяці побув національний геній на рідній землі, бо без пояснень був заарештований і відправлений у Петербург.

1860 рік. Друком виходить друге видання «Кобзаря» українською і російською мовами. Починається хвороба).

Вчитель літератури.  Ось ми підійшли до аналізу останньої точки на нашому графіку. Хто бажає віднайти її координати?

( 10 березня 1861 року перестало битися серце Великого Кобзаря. Тіло поета поховали на Смоленському кладовищі в Петербурзі.

22 травня цього ж року домовину з прахом Т. Г. Шевченка перепоховано в Україні, на Чернечій горі поблизу Канева).

 

Вч. математики. Сьогодні ми будемо розв’язувати вправи, відповіді на які пов’язані з творчістю Т.Г.Шевченка.

 

 

 

 

 

Завдання 1.

Заповніть таблицю користуючись графіком функції

 

 

 

 

х

1

 

3

 

у

 

5

 

0

Рік 

Крб.
                                                

х

1

8

3

8

  у

2

5

0

0

Рік

Крб.
 

Вчитель літератури. Молодці. Ви гарно впоралися із завданням, підтвердили свої знання як з літератури, так і з алгебри, оскільки вправно знаходили координати точок.

Вчитель літератури. Отже, пов’яжемо відповіді рівнянь із Шевченковою долею. 1838 – це, як ви знаєте, знаменний рік у житті Тараса Григоровича. Рік викупу поета з кріпацтва. Запам’ятайте цю дату.

2500 крб. – такою була остаточна ціна Шевченкової волі. К.Брюллов сподівався вмовити пана просто відпустити талановитого хлопця, виявивши цим свою гуманність.Але Павло Енгельгардт зажадав грошей. Т.Шевченко, дізнавшись про таку велику ціну, занедужав. На щастя, вихід із ситуації було знайдено.

 

Вч. математики.(вправа на два варіанти завдань, по одному учню від кожного варіанту розв’язують вправу на дошці)

Завдання 2.

В.1. Дано функцію у=3х+19, знайти значення функції, якщо аргумент х=11.

 

В.2.  Дано функцію  у=(х2+3)/(х-1), знайти значення функції, якщо аргумент х=7

В обох варіантів значення функції дорівнює 26.

 

Вчитель літератури. Отже, тепер ми знаємо, що Т.Г.Шевченко видав свій  « Кобзар» у 26 років.

Вдома ви повинні були підшукати цікаву інформацію, пов’язану зі збіркою поета. Поділіться, будь ласка, з нами?

( У Москві є мініатюрна книга, розміром менша як 1*1міліметр. Це «Кобзар» Т.Шевченка. Його створив український мікромайстер Микола Сядристий. У книзі 12 сторінок, які зшиті павутинкою. Перегортати сторінки можна тільки загостреним кінцем людської волосини. Обкладинка зроблена з пелюстка безсмертника. На ній – портрет поета і зображення хати. Через мікроскоп можна прочитати і вірші.

  • Обкладинку першого видання « Кобзаря» оформив художник Василь Штернберг. На ній зобразив сліпого кобзаря з бандурою та його малого поводиря з песиком).

Вчитель літератури. Дякуємо за цікавинки. Але говорити про Шевченків «Кобзар», що є настільною книгою кожного свідомого українця, не перегорнувши хоча б декілька його  сторінок, не можливо. Адже саме завдяки безсмертним творам не в’яне Шевченкова слава і розквітає радість у людських серцях.

 

Вч. математики

Завдання 3

Перед вами на дошці зображено вісім графіків функцій. Вам потрібно визначити їх область визначення. Для того, щоб перевірити правильність ваших відповідей, вам необхідно серед аркушів із запропонованими відповідями знайти ту, яка на вашу думку є правильною до відповідного графіка функції і прикріпити її зворотною стороною  у відведене місце на дошці.( на зворотній стороні карток-відповідей записано букви П, Р, И, Ч, И, Н, Н, А)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вч математики.

Давайте спробуємо розшифрувати ребус (лілея)

 

У=kх+b     х

_ _””’      ”_  _”’    я 

 

Вч. укр.. літ

 Читець. В таку добу під горою

                Біля того гаю,

                Щось чорніє над водою,

                Щось біле блукає..

З’являється дівчина, одягнена в довгу білу сорочку, з розпущеним волоссям. Вона йде, злегка похитуючись.

Причинна. Так ворожка поробила,

                    Щоб менше скучала,

                    Щоб, бач, ходя опівночі,

                    Спала й виглядала

                    Козаченька молодого,

                    Що торік покинув.

                    Обіщався вернутися,

                    Та, мабуть, і згинув!

Дівчина сідає, опускаючи голову.

Звучить пісня « Така її доля…». Причинна встає і повільно йде.

Читець. Вона все ходить, з уст ні пари,

                Широкий Дніпр не гомонить…

                …Аж гульк – з Дніпра повиринали

                Малії діти, сміючись…

Вибігають дівчата-русалки, танцюють навколо Причинної і примовляють:

1Русалка. Ходімо гріться!

2 Русалка. Зійшов вже місяць!

3 Русалка. Місяченьку, наш голубоньку!

                   Ходи до нас вечеряти!

4 Русалка. Ух! Ух! Солом’яний дух.

Русалки кружляють навколо Причинної, тягнуть її за собою.

Знову звучить мелодія пісні «Така її доля».

На середину класу виходить Лілея. Вона одягнена у довгу білу сорочку, з розпущеним волоссям, заквітчаним квіткою лілеї.

Лілея. За що мене, як росла я,

            Люде не любили?

            За що мене, як виросла,

            Молодую вбили?

            За що вони тепер мене

            В палатах вітають,

            Царівною називають,

            Очей не спускають

            З мого цвіту? Дивуються,

 

 

Вч математики.

Зараз ми пограємося в улюблену вашу гру лото. У кожного на парті є завдання, яке потрібно виконати: побудувати графік функції. Якщо ви вірно виконали своє завдання, то вам потрібно відшукати ваш графік функції на плакаті, що розміщений на дошці і прикріпити свою картку у відповідну частину плакату. Якщо всі справляться із завданням правильно, на вас чекає несподіванка.

(в результаті гри у лото на дошці утвориться малюнок тополі)

Завдання 4.


  1. у=0,5х
  2. у=2х+2
  3. у=3-2х
  4. у=(х-5)/2
  5. у=5х+3
  6. у=2-х
  7. у=-3х+2
  8. у=х-4
  9. у=2х+1

10) у=0,5х-5


 

Вч.укр.. літ.

Молодці! Із завданням справилися. Своїми правильними відповідями утворили ілюстрацію до балади Т.Г.Шевченка «Тополя». (звучить пісня «По діброві вітер віє»)

Читець. Полюбила чорнобрива

Козака дівчина.

Полюбила – не спитала,

Пішов – та й загинув…

Якби знала, що покине,

Була б не любила;

Якби знала, що загине,

Була б не пустила…

Якби знала!...

Минув і рік, минув другий –

Козака немає;

Сохне вона, як квіточка,-

Мати не питає.

За сивого, багатого

Тихенько єднає.

 

Мати. Іди . доню! Не вік дівувати.

Він багатий, одинокий –

Будеш панувати.

 

Дочка. Не хочу я панувати,

Не піду я, мамо!

Рушниками, що придбала,

Спусти мене в яму.

 

Читець.Не слухала стара мати.

Робила, що знала, -

Все бачила чорнобрива,

Сохла і мовчала.

Пішла вночі до ворожки,

Щоб поворожити:

Чи довго їй одинокій

На сім світі жити?

 

Тополя. Бабусенько, голубонько.

Серце моє, ненько!

Скажи мені щиру правду –

Де милий – серденько?

 

Ворожка. Добре, доню; спочинь трошки…

Чини ж мою волю.

Твою долю, моя доню,

Позаторік знала,

Позаторік і зіллячка

Для того придбала.

  • Ось на тобі сего дива!

Піди до криниці;

Поки півні не співали,

Умийся водою,

Випий трошки сего зілля –

Все лихо загоїть.

 

Тополя.спасибі, бабусю!

Чи йти, чи ні?

Ні! Вже не вернуся.

 

Читець. Пішла, вмилась, напилася,

Мов не своя стала,

Вдруге, втретє, та, мов соенна,

В степу заспівала.(тополя тихо співає з нагнітанням емоцій)

 

Тополя. Плавай, плавай, лебедонько,

По синьому морю,

Рости, рости, тополенько,

Все вгору та вгору.

(дівчина стоїть у розпачі. Навколо неї з’являються три пари, які під мелодію «По діброві» танцюють ліричний танець зі стрічками. Закінчується танець і пари обмотують дівчину стрічками(або вінок), роблячи символічну тополю).

Вчитель укр.. літ. Що ж символізує Шевченкова тополя?(самотність) Обгрунтуйте свою відповідь. (діти відповідають, прикріплючи навколо малюнка правильні відповіді у вигляді овалів: «вітер», «поле», «чумак», «чабан», «самота»)

Чому дівчина перетворилася теж у тополю?(бо вона також самотня)

( прикріплюють правильні відповіді до малюнка на дошці6 «мати»(хоче видати заміж), «козак»(загинув), «ворожка»(допоможе чи ні?), «старий»(любить чи ні?)

Які художні засоби використовує автор для розкриття змісту твору?

(Романтичний пейзаж – пейзаж, що надихає читача на задушевне, високе сприйняття художнього тексту; краса природи співзвучна з героєм. Метаморфоза – це докорінна зміна, перетворення кого-небудь або чого-небудь. Наприклад, дівчини в тополю. Обрамлення – особливий художній прийом у творі, який за допомогою              рамки більш яскраво розкриває головну думку твору)

Яку ж тему розкриває автор?(кохання, відчаю, самотності)

За жанром «Тополя» - це….

(балада – невеликий лірично-епічний твір казково-фантастичного. Легендарно-історичного чи героїчного змісту з драматично напруженим сюжетом).

Вч. укр.. літ.

Балада – улюблений жанр молодого поета. Його «Причинна» і «Тополя» вважаються шедеврами цього жанру. Що ж переважає у баладі «Тополя» реальне чи фантастичне?

(учні під час відповіді користуються лото «Тополя», пояснюючи. Що коріння і стовбур – це реальне, крона – казкове).

 

Вч. математики

Повернемося до завдань із алгебри. У кожного на парті  лежить таблиця «Цікаво знати», у цій таблиці допущено пропуски. Вам потрібно заповнити пропущені місця. Щоб отримати цікаву інформацію із життя та творчості Шевченка. Для цього кожна пара учнів отримає завдання із алгебри, які потрібно виконати і правильні відповіді на завдання виконані по порядку записати у пропуски, що в картці «Цікаво знати».

Завдання 5.

1) дано функцію у=23,5 – 0,5х. Знайти точку перетину графіка функції з віссю ОХ. Записати у відповідне місце у таблиці абсцису цієї точки.(47)

 

2) Дано функцію у=5х-27. Для яких значень х, функція дорівнює у=23.(10)

 

3) Функція задана графічно. Знайти:

А) найбільше значення функції(24)

Б) модуль найменшого значення функції(13)

В) абсцису точки перетину з віссю ОХ(1)

Г) значення х, при якому функція має найбільше значення(8)

Д) модуль ординати точки перетину графіка функції з віссю ОУ(3)

 

4) Знайти кутовий коефіцієнт, якщо функція задана формулою у=835х+31.

 

5)Дано дві функції, які задано формулами: у=278х-86 та у=kх+19. відомо, що їх графіки є паралельними прямими. Знайти k. (278)

(учні розв’язують вправи і записують правильні відповіді у пропущені місця на картці).

Вч. укр.. літ.

Давайте прочитаємо цікаву інформацію, яку вдалося вам розгадати.

 

Цікаво знати

Тарас Григорович Шевченко прожив ___ років, з них __років був на засланні, ___роки був кріпаком, а лише __ років – на волі.

Перша збірка «Кобзар» містила __ творів. Цифра __ є складовою назви збірки «Три літа».

Намалював Шевченко ___картин,  з них___  не знайдено.

 

 

Цікаво знати

Тарас Григорович Шевченко прожив 47 років, з них 10 років був на засланні, 24 роки був кріпаком, а лише 13 років – на волі.

Перша збірка «Кобзар» містила 8 творів. Цифра 3 є складовою назви збірки «Три літа».

Намалював Шевченко 835 картин, з них 278 не знайдено.

Вч. укр. літ. Хочу зосередити вашу увагу на останніх цифрах таблиці. Вони є свідченням того, що художня спадщина Тараса Григоровича дуже велика. Та то й не дивно. Адже ще під час навчання в Петербурзі  в академії мистецтв отримав 3 срібні медалі ІІІ ступеня за свої роботи «Циганка-ворожка», «Хлопчик-жебрак дає хліб собаці», малюнок з натури. (учні демонструють свої ілюстровані роботи до творів Шевченка з коментуванням).

 

Вч. математики. А зараз в ігровий спосіб, ми ще раз з вами пригадаємо основні поняття вивченої нами теми із математики «Функція та її графік». Спробуємо розгадати кросворд та знайти його ключове слово.

Завдання 6.

Завдання кросворду:

  1. Функція є _________ змінною.
  2. Незалежна змінна називається __________.
  3. Графіком лінійної функції є___________.
  4. Функція виду у=kх називається пряма ________.
  5. Множина усіх значень х –це  область ____________.
  6. Один із способів задання  функції
  7.  Лінійна функція задається формулою у=kх+b, де k – це _____.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

з

а

л

е

ж

н

о

ю

 

 

 

 

 

 

 

 

2

а

р

г

у

м

е

н

т

 

 

 

 

 

 

 

 

3

п

р

я

м

а

 

 

 

 

4

п

р

о

п

о

р

ц

і

й

н

і

с

т

ь

 

 

 

 

 

 

 

 

5

в

и

з

н

а

ч

е

н

н

я

 

 

 

 

6

г

р

а

ф

і

к

к

о

е

ф

і

ц

і

є

н

т

 

Вч. укр..літ. порахуйте скільки років було Тарасу Григоровичу, коли він створив «Заповіт»?(поетові було 38 років). Що спонукало молодого чоловіка до висловлення останньої волі, адже саме таке значення має слово «заповіт». (Шевченка спонукала до написання «Заповіту» хвороба. Простуда перейшла у запалення легенів. Кобзар добре знав. Що міг померти. Тому вирішив сказати людям своє останнє слово. На папір лягли рядки:

Як умру, то поховайте

Мене на могилі….

(учень читає «Заповіт» напам’ять).

Вч. укр.. літ. Що ви відчуваєте, бачите, читаючи цю поезію? (уява наша малює мудрого Шевченка, який з високої Чернечої гори споглядає на рідну Україну, з її безмежними ланами, широкими степами, могутнім Дніпром та, на жаль, безталанним народом. Вкотре Тарас закликає нас до єдності, братерства, взаєморозуміння).

Вч. укр.. літ. Чому поезія «Заповіт» стала одним із національних гімнів України?(тому, що у вірші висловлена думка, важлива для всієї нації. Ідея твору – будувати незалежну Українську державу, яка уявляється поетові сім’єю великою, новою, вільною).

Вч. укр.. літ. Народна мудрість каже: «Шевченків «Заповіт» облетів увесь світ». Дійсно, що поезію перекладено 120 мовами світу. На слова і мотив «Заповіту» написано понад півсотні музичних творів.

Та чи здійснюємо ми, українці, шевченків «Заповіт»?(роздуми учнів)

Дорогі семикласники. Давайте будемо прислухатися до мудрих порад Національного Пророка:

Учітесь, брати мої,

Думайте, читайте.

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь.

Вч. укр.. літ. На знак любові і пошани до Тараса Шевченка покладемо цей вінок, який прикрасимо стрічками, що символізуватимуть часточки наших сердець і розуму, які ми готові об’єднати заради здійснення пророцтва Кобзаря.

 

Завдання 7.

 

Варіант1. Дано функцію у=14х, чи належить точка А(4;-1)даному графіку функції?

Варіант 2. Дано функцію у=14х, чи належить точка В(0,5; 7)даному графіку функції?

Варіант 3. Дано функцію у=14х, чи належить точкаС(-2/7; 4)даному графіку функції?

Варіант 4. Дано функцію у=14х, чи належить точка D(1/7;2)даному графіку функції?

 

Завдання із літератури

  1. Реве та ….. Дніпр….,

Сердитий …. завива,

….. верби гне ……,

Горами ….. підійма.

             (?    )

  1. Думи мої, ………

Лихо мені з …..!

Нащо стали на …..

…… рядами!

             (?    )

  1. По…… вітер …..

Гуляє по ……,

Край ….. гне …..,

До …. Долу.

            (?    )

  1. Плавай, …., лебедонько,

По ….. морю,

Рости,                         .

Все …. та ….. .

         (?     )

  1. Мені …. минало,

Я …  ягнята …….

Чи    так    сіяло,

Чи ..  мені …   .

          (?   ).

 

Кожна пара учнів на парту отримала завдання із літератури (на квіточках) та із алгебри (на листочках). Вам потрібно виконати це завдання. Якщо ви справилися із ним, підніміть руку і вчитель перевірить його на правильність. Тоді вам надасться можливість пов’язати стрічку у вінок пам’яті Т.Г.Шевченка. (коли учні справляться із завданням вінок ставимо біля портрета Шевченка і запалюємо біля нього свічку).

Учениця. Не він один її любив,

Віддавна Україну

Поети славили в піснях,

Немов красу – дівчину.

Той в ній давнину покохав,

Той мрію молоденьку,

Він перший полюбив її,

Як син кохає неньку.

Хоч би була вона стара,

Сумна, змарніла, бідна,

Для сина вірного  вона

Єдина. Люба. Рідна.

Він перший за свою любов

Тяжкі дістав кайдани,

Але до скону їй служив

Без зради, без омани.

Усе знесла й перемогла

Його любов і сила.

Того великого вогню

І смерть не погасила.

                            (Леся Українка)

Вч. укр.. літ. Ми уважно вчитувалися в Кобзареві поезії і  спробували написати свої. Звичайно, до Тарасових перлоцвітів нам далеко, але не судіть строго.(учні зачитують свої акровірші)

 

Тебе величають царицею,

А хто ж твій покірний слуга?

Розв’язує спритно задачі,

Алгебру й геометрію зна?

Старанний учень гімназії – істина проста!

 

 Кріпаччиною мучений,

                  Мордований,

Безжалісно катований

Забродами царя.

Але нічим не зламаний

Ріст слави Кобзаря.

(Вчителі підводять підсумок уроку. Виставлення оцінок за роботу на уроці)

 

Читець. Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,

І голос твій нам душі окрилля.

Встає в новій красі, забувши лихоліття,

Твоя, Тарасе, звільнена земля.

 

Читець. У росяні вінки заплетенні суцвіття

До ніг тобі. Титане , кладемо,

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,

Тебе своїм сучасником звемо.

                                  (В. Симоненко)

(звучить пісня «Заповіт»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заліщицька державна гімназія

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект бінарного уроку

(математика та українська література)

на тему:

 

 

«Творчість Шевченка на уроках математики.

Розв’язування вправ з теми «Функція. Лінійна функція та її графік»

 

 

 

                                                        Підготували:

                                                               вч. математики

                                                               Костинюк О.М.,

                                                              вч. української

                                                    літератури

                                                              Пацарина Н.М.

 

 

 

 

 

 

2010 рік

doc
Додано
31 липня 2018
Переглядів
1324
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку