«Творчість Тараса Григоровича Шевченка»
Підручник О.Я.Савченко
«Літературне читання 3 клас».
Другий семестр, лютий.
Тема : Творчість Тараса Григоровича Шевченка.
Мета: Розширити знання учнів про творчість і життя Шевченка ; формувати у дітей уміння працювати в команді ,розвивати вміння виразно читати,образне мислення і мовлення; виховувати патріотичні почуття , любов до рідного краю
Обладнання: дерево творчості, листочки, портрет Т. Г. Шевченка.
Хід уроку.
I.Організаційний момент.
Добрий день!
У добрий час раді ми вітати вас!
З миром зустрічаємо,
Щастя вам бажаємо!
II.Актуалізація опорних знань.
1.Гра «Вставте пропущені букви».
Вч…тьс…,бр…тт… м…ї,
Д…м…йт…,ч…т…йт…,
Ч…ж…г… н…вч…йт…сь
І св….г… н… ц…р…йт…сь.
- Прочитайте вірш і назвіть його автора.
- Так, це рядки Т.Г.Шевченка.
2.Гра «Переплутанка».
- Відновіть порядок слів у рядках відомого вірша Т.Г.Шевченка.
вода, з-під ,Тече, явора,
на, яром, долину,
над,водою, Пишається,
калина,Червона,
калинонька, Пишається,
молодіє, явір,
їх, верболози, кругом,а,
зеленіють, Й, лози.
III Повідомлення теми і мети уроку.
- Ви, мабудь, вже здогадалися, що сьогодні ми будемо знайомитися з творами відомого поета і художника, геніальною особливістю і водночас людиною, рідною і близькою кожному українцеві, - Т.Г. Шевченком. Девізом нашого уроку стали слова М. Рильського «Хто не шанує видатних людей свого народу, той сам не вартий пошани».
Щовесни, коли тонуть сніги.
І на рясті ясніє веселка,
Повні сил і живої снаги,
Ми вшановуємо пам'ять Шевченка
IV Вивчення нового матеріалу.
Нам з вами важко уявити Україну часів Шевченка і те, як серед ланів золотої пшениці, зелених садів жилось обшарпаним, голодним селянам-кріпакам, змореним тяжкою працею. І щоб це все уявити ви мали завдання провести пошукову роботу в групах дослідників з теми: «Творчість Т.Г. Шевченка». І зараз ми побачимо виступ груп.
1. Виступ першої групи дослідників
1-й учень: В Україні у ті часи ббули пани і кріпаки-селяни. З раннього ранку до пізньої ночі працювали вони на панських ланах, відробляючи панщину. Часу для роботи на своєму полі майже не залишалось.
2-й учень: Крім панщині, кріпаки були змушені сплачувати різні податки, на які в них не було грошей. За борги пани били кріпаків різками, обмінювали їх на тварин (коней, собак), розлучали батьків і дітей, чоловіків і дружин.
Учитель: Благословенна та година,
І тая хата, і село.
Що Україні принесло
Найбільшого з великих сина…
3 Інсценізація уривку із життя Т.Шевченка.
Тарас: Матусю, а чи правда, що небо на залізних стовпах тримається?
Мати: Так, мій синочку, правда. (Жінка сідає на лаву, хлопчик біля неї, кладе голову на коліна матері)
Тарас: А чому так багато зірок на небі?
Мати: Це, коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює. І горить та свічка, поки людина не помре. А як помре- свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Тарас: Ьачив, матусю, бачив…Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?
Мати: Бо, коли людина зла, заздрісна, скупа, то її свічка ледь жевріє, а коли добра, робить людям добро, тоді свічечка горить ясно, і світло це видно далеко.
Тарас: Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.
Мати: Старайся, мій хлопчику. (Гладить сина по голові).
4. Виступ другої групи дослідників.
1-й учень: 9 березня 1814 року в селі Моринці на Черкащині у бідній кріпац2ькій хаті Шевченків народився хлопчик. Батьки дали ім'я йому Тарас.
2-й учень: Прізвище Шевченко пов'язане з назвою професії-швець. Шевцем був прадід поета по батьковій лінії. Син шевця – Шевченко. Звідси й прізвище – Шевченко.
3-й учень: Коли хлопчику минав другий рік, уся родина переселилася до села Кирилівки. Сім'я була велика: батько Григорій, мати, Катерина, троє сестер (Катря, Ярина, Марійка), іще два братики (Микита і Йосип) та дідусь Іван. Усіх – дев'ятеро.
4- учень: Не тільки сум і горе з дитинства бачив Шевченко. Він зростав серед мальовничої природи. Гарно було в Кирилівці. Коло хати був розкішний квітник, стара крислата верба, за хатою розкинувся садок, а там левада, засіяна квітами, а через леваду в'ється річечка. Ця краса повсякчас оточувала Тараса.
Учитель: Тарас захоплювався красою природи, змальовував цю красу у своїх творах. А зараз ми послухаємо вірші Т.Г Шевченка.
5. Читання віршів Т.Г. Шевченка.
6. Інсценізація уривку із життя Тараса Шевченка
Оксана: Чом ти плачеш! Ох дурненький Тарасе. Давай я сльозу витру. Не сумуй, Тарасику, адже кажуть, найкраще від усіх ти читаєш, найкраще з усіх співаєш, ще й. кажуть, малюєш. От виростеш і будеш малярем? Еге ж?
Тарасик: Еге ж, малярем.
Оксана: І розмалюєш нашу хату.
Тарасик: Атож. А всі кажуть, що я ледащо і не нащо не здатний. Ні, я не ледащо! Я буду таки малярем!
Оксана: Авжеж, будеш! А що ти ледащо, то правда. Дивись, де твої ягнята? Ой, бідні ягняточка. Що чабан у них такий – вони ж пити хочуть.
7. Виступ дослідників.
1-учень: Як минуло Тарасові 9 років, померла його добра мати, а у хату прийшла зла мачуха. Цілими днями приходилось ховатися від неї у бур'янах.
2-учень: А коли хлопчикові виповнилося 11років, його спіткало нове горе – раптово, застудившись у дорозі, помер батько. О так став Тарас круглим сиротою.
3-учень: Прагнучи здобути освіту, Тарас стає наймитом у дяка в школі. А потім зустрівся хлопцеві сільський маляр, що розгледів талант Тараса і готовий був вчити його, якщо той принесе йому дозвіл від пана. Дозволу хлопчик не отримав, а натомість став козачком у пана Енгельгарда.
4-учень: Лише на 24-му році життя став Тарас Шевченко вільною людиною. У 1838 році пан дав свободу кріпакові Шевченку. Це сталося завдяки відомим діячам живопису і літератури: В. Жуковському, К. Брюллову, Є. Гребінці, які зібрали і заплатили за нього викуп – 2500 карбованців.
5-учень: Т. Шевченко прожив короткий вік – всього 47 років. З них 24 він пробув у кріпацькій неволі і 10 років відбував каторжну службу у казахських степах. За складання надто сміливих віршів цар запроторив його на військову службу рядовим солдатом із забороною писати й малювати.
6-учень: У 44 роки поет повернувся до Петербурга. Здоров'я його було підірване. Три роки боровся Тарас Шевченко з недугою. Помер він 10 березня 1861 року і був похований у Санкт-Петербурзі.
7-учень: Але в травні 1861 року тіло Великого Кобзаря було перевезено в Україну. З того часу 22 травня відзначається як день пам'яті поета, день національного трауру України. Як заповідав поет, його поховали на Чернечній горі (нині Тарасова) під Каневом.
8-учень: Пам'ятаєте?
Як умру, то поховайте
Мене на могилі
Серед степу широкого
На Вкраїні милій…
9-учень: Тарас Шеквченко – наша національна гордість. Українці називають його своїм Кобзарем. Та й книгу, яку він писав усе життя, поет назвав «Кобзарем». Вона побачила світ у 1838 році.
8.Фізкультхвилинка.
9.Робота з підручником.
1.Робота над віршем «Садок вишневий коло хати…».
а) Читання вірша вчителем.
б) Словникова робота.
Хрущі – червоно-бурі жуки.
Зіронька встає – з'являється на небі.
в) Самостійне читання.
- Хто подає вечеряти?
г) Читання вірша учнями.
д) Бесіда.
- Зі скількох строф складається вірш?
- Яка пора року змальована у творі?
- Як відтворено весняний сільський вечір в Україні?Зачитайте.
10.Робота над віршем «Вітер з гаєм розмовляє…».
а) Словникова робота.
Скіпка – велика хвиля.
б) Читання вірша вчителем.
в) Перечитування вірша учнями.
г) Робота над образними висловами.
- Про що розповідає поет у вірші?
- Як ви розумієте вислів « вітер з гаєм розмовляє»?
д) Робота над ілюстрацією до вірша.
- Що зображено на малюнку?
- Чи відповідає намальоване на картині словам вірша? Зачитайте.
11.Прослуховування в записі вірша Т.Г.Шевченка «Перебендя».
- Хто такий Перебендя?
- Що він робив?
12.Фізкультхвилинка.
V. Узагальнення та систематизація набутих учнями знань.
Гра «Мікрофон»
- Ким є Шевченко для України?
- Як його називають у народі, чому?
- Де і в якій родині народився поет?
- Де поховано Т.Г. Шевченко?
- Як Україна вшановує пам'ять Шевченка?
- Коли народився Шевченко?
- Коли помер Великий «Кобзар»?
VI. Підсумок уроку.
1) Гра «Дерево життя і творчості Т.Г. Шевченка»
Діти відповідають на питання учителя і кріплять до дерева листочки, на яких записані дати з життя поета.
9 березня 1814 року (народився поет)
22 квітня 1838 року (викупили з кріпацтва)
1840 рік (вийшов «Кобза»)
1843 рік (поет повернувся до України)
1845 рік (закінчив Академію)
1847 рік (арешт поета, заслання)
1858 рік (видав буквар для дітей)
10 березня 1861 рік (помер)
2) Заключний виступ учнів.
1-учень:
Спи спокійно поете!
Ми, нащадки твої,
Пронесем крізь віки твоє ім'я
Спи спокійно, поете!
Вкраїна твоя
Вже розправила крила орлині –
2-учень:
Так як мріяв колись ти
В жагучих пісках.
На засланні в тяжкій самотинні.
Спи спокійно поете
Образ огненний твій
Ні зітерти ні бурі, ні часу.
3-учень:
У єдиній сім'ї – славній, вольній, новій – ми тебе не забудем, Тарасе!
Спи спокійно, Тарасе! Нащадки твої словом шани й любові тебе пом'янули.
4-учень: І народи Вкраїни Заповітів священних твоїх не забули!
Список літератури:
1.Допоки сонце з неба сяє, тебе не забудем ! : Методичний посібник. Видання друге, перероблене та доповнене. Дніпропетровськ: «Видавництво «Промінь», 2004 рік.
2.Т.Г.Шевченко «Золоті вірші великого Кобзаря з коментарями». Донецьк : ТОВВКФ «БАО» 2008 рік.
3.Т.Г.Шевченко «Кобзарь» : рад.шк. 1986 рік.
4.П.Колесник «Безсмертний Кобзар». Державне видавництво дитячої літератури Київ 1961 рік.
5.О.Я.Савченко «Літературне читання» 3 клас , нова програма 2013 р.
ТВОРЧІСТЬ ТАРАСА ГРИГОРОВИЧА ШЕВЧЕНКО
Відкритий урок з літературного читання 3 клас
«Творчість Тараса Григоровича Шевченка»
Підготувала:
вчитель початкових класів
Панасюк І.І.
Підручник О.Я.Савченко
«Літературне читання 3 клас».
Другий семестр, лютий.
Тема : Творчість Тараса Григоровича Шевченка.
Мета: Розширити знання учнів про творчість і життя Шевченка ; формувати у дітей уміння працювати в команді ,розвивати вміння виразно читати,образне мислення і мовлення; виховувати патріотичні почуття , любов до рідного краю
Обладнання: дерево творчості, листочки, портрет Т. Г. Шевченка.
Хід уроку.
I.Організаційний момент.
Добрий день!
У добрий час раді ми вітати вас!
З миром зустрічаємо,
Щастя вам бажаємо!
II.Актуалізація опорних знань.
1.Гра «Вставте пропущені букви».
Вч…тьс…,бр…тт… м…ї,
Д…м…йт…,ч…т…йт…,
Ч…ж…г… н…вч…йт…сь
І св….г… н… ц…р…йт…сь.
- Прочитайте вірш і назвіть його автора.
- Так, це рядки Т.Г.Шевченка.
2.Гра «Переплутанка».
- Відновіть порядок слів у рядках відомого вірша Т.Г.Шевченка.
вода, з-під ,Тече, явора,
на, яром, долину,
над,водою, Пишається,
калина,Червона,
калинонька, Пишається,
молодіє, явір,
їх, верболози, кругом,а,
зеленіють, Й, лози.
III Повідомлення теми і мети уроку.
- Ви, мабудь, вже здогадалися, що сьогодні ми будемо знайомитися з творами відомого поета і художника, геніальною особливістю і водночас людиною, рідною і близькою кожному українцеві, - Т.Г. Шевченком. Девізом нашого уроку стали слова М. Рильського «Хто не шанує видатних людей свого народу, той сам не вартий пошани».
Щовесни, коли тонуть сніги.
І на рясті ясніє веселка,
Повні сил і живої снаги,
Ми вшановуємо пам’ять Шевченка
IV Вивчення нового матеріалу.
Нам з вами важко уявити Україну часів Шевченка і те, як серед ланів золотої пшениці, зелених садів жилось обшарпаним, голодним селянам-кріпакам, змореним тяжкою працею. І щоб це все уявити ви мали завдання провести пошукову роботу в групах дослідників з теми: «Творчість Т.Г. Шевченка». І зараз ми побачимо виступ груп.
1. Виступ першої групи дослідників
1-й учень: В Україні у ті часи ббули пани і кріпаки-селяни. З раннього ранку до пізньої ночі працювали вони на панських ланах, відробляючи панщину. Часу для роботи на своєму полі майже не залишалось.
2-й учень: Крім панщині, кріпаки були змушені сплачувати різні податки, на які в них не було грошей. За борги пани били кріпаків різками, обмінювали їх на тварин (коней, собак), розлучали батьків і дітей, чоловіків і дружин.
Учитель: Благословенна та година,
І тая хата, і село.
Що Україні принесло
Найбільшого з великих сина…
3 Інсценізація уривку із життя Т.Шевченка.
Тарас: Матусю, а чи правда, що небо на залізних стовпах тримається?
Мати: Так, мій синочку, правда. (Жінка сідає на лаву, хлопчик біля неї, кладе голову на коліна матері)
Тарас: А чому так багато зірок на небі?
Мати: Це, коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює. І горить та свічка, поки людина не помре. А як помре- свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Тарас: Ьачив, матусю, бачив…Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?
Мати: Бо, коли людина зла, заздрісна, скупа, то її свічка ледь жевріє, а коли добра, робить людям добро, тоді свічечка горить ясно, і світло це видно далеко.
Тарас: Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.
Мати: Старайся, мій хлопчику. (Гладить сина по голові).
4. Виступ другої групи дослідників.
1-й учень: 9 березня 1814 року в селі Моринці на Черкащині у бідній кріпац2ькій хаті Шевченків народився хлопчик. Батьки дали ім’я йому Тарас.
2-й учень: Прізвище Шевченко пов’язане з назвою професії-швець. Шевцем був прадід поета по батьковій лінії. Син шевця – Шевченко. Звідси й прізвище – Шевченко.
3-й учень: Коли хлопчику минав другий рік, уся родина переселилася до села Кирилівки. Сім’я була велика: батько Григорій, мати, Катерина, троє сестер (Катря, Ярина, Марійка), іще два братики (Микита і Йосип) та дідусь Іван. Усіх – дев’ятеро.
4- учень: Не тільки сум і горе з дитинства бачив Шевченко. Він зростав серед мальовничої природи. Гарно було в Кирилівці. Коло хати був розкішний квітник, стара крислата верба, за хатою розкинувся садок, а там левада, засіяна квітами, а через леваду в’ється річечка. Ця краса повсякчас оточувала Тараса.
Учитель: Тарас захоплювався красою природи, змальовував цю красу у своїх творах. А зараз ми послухаємо вірші Т.Г Шевченка.
5. Читання віршів Т.Г. Шевченка.
6. Інсценізація уривку із життя Тараса Шевченка
Оксана: Чом ти плачеш! Ох дурненький Тарасе. Давай я сльозу витру. Не сумуй, Тарасику, адже кажуть, найкраще від усіх ти читаєш, найкраще з усіх співаєш, ще й. кажуть, малюєш. От виростеш і будеш малярем? Еге ж?
Тарасик: Еге ж, малярем.
Оксана: І розмалюєш нашу хату.
Тарасик: Атож. А всі кажуть, що я ледащо і не нащо не здатний. Ні, я не ледащо! Я буду таки малярем!
Оксана: Авжеж, будеш! А що ти ледащо, то правда. Дивись, де твої ягнята? Ой, бідні ягняточка. Що чабан у них такий – вони ж пити хочуть.
7. Виступ дослідників.
1-учень: Як минуло Тарасові 9 років, померла його добра мати, а у хату прийшла зла мачуха. Цілими днями приходилось ховатися від неї у бур’янах.
2-учень: А коли хлопчикові виповнилося 11років, його спіткало нове горе – раптово, застудившись у дорозі, помер батько. О так став Тарас круглим сиротою.
3-учень: Прагнучи здобути освіту, Тарас стає наймитом у дяка в школі. А потім зустрівся хлопцеві сільський маляр, що розгледів талант Тараса і готовий був вчити його, якщо той принесе йому дозвіл від пана. Дозволу хлопчик не отримав, а натомість став козачком у пана Енгельгарда.
4-учень: Лише на 24-му році життя став Тарас Шевченко вільною людиною. У 1838 році пан дав свободу кріпакові Шевченку. Це сталося завдяки відомим діячам живопису і літератури: В. Жуковському, К. Брюллову, Є. Гребінці, які зібрали і заплатили за нього викуп – 2500 карбованців.
5-учень: Т. Шевченко прожив короткий вік – всього 47 років. З них 24 він пробув у кріпацькій неволі і 10 років відбував каторжну службу у казахських степах. За складання надто сміливих віршів цар запроторив його на військову службу рядовим солдатом із забороною писати й малювати.
6-учень: У 44 роки поет повернувся до Петербурга. Здоров’я його було підірване. Три роки боровся Тарас Шевченко з недугою. Помер він 10 березня 1861 року і був похований у Санкт-Петербурзі.
7-учень: Але в травні 1861 року тіло Великого Кобзаря було перевезено в Україну. З того часу 22 травня відзначається як день пам’яті поета, день національного трауру України. Як заповідав поет, його поховали на Чернечній горі (нині Тарасова) під Каневом.
8-учень: Пам’ятаєте?
Як умру, то поховайте
Мене на могилі
Серед степу широкого
На Вкраїні милій…
9-учень: Тарас Шеквченко – наша національна гордість. Українці називають його своїм Кобзарем. Та й книгу, яку він писав усе життя, поет назвав «Кобзарем». Вона побачила світ у 1838 році.
8.Фізкультхвилинка.
9.Робота з підручником.
1.Робота над віршем «Садок вишневий коло хати…».
а) Читання вірша вчителем.
б) Словникова робота.
Хрущі – червоно-бурі жуки.
Зіронька встає – з’являється на небі.
в) Самостійне читання.
- Хто подає вечеряти?
г) Читання вірша учнями.
д) Бесіда.
- Зі скількох строф складається вірш?
- Яка пора року змальована у творі?
- Як відтворено весняний сільський вечір в Україні?Зачитайте.
10.Робота над віршем «Вітер з гаєм розмовляє…».
а) Словникова робота.
Скіпка – велика хвиля.
б) Читання вірша вчителем.
в) Перечитування вірша учнями.
г) Робота над образними висловами.
- Про що розповідає поет у вірші?
- Як ви розумієте вислів « вітер з гаєм розмовляє»?
д) Робота над ілюстрацією до вірша.
- Що зображено на малюнку?
- Чи відповідає намальоване на картині словам вірша? Зачитайте.
11.Прослуховування в записі вірша Т.Г.Шевченка «Перебендя».
- Хто такий Перебендя?
- Що він робив?
12.Фізкультхвилинка.
V. Узагальнення та систематизація набутих учнями знань.
Гра «Мікрофон»
- Ким є Шевченко для України?
- Як його називають у народі, чому?
- Де і в якій родині народився поет?
- Де поховано Т.Г. Шевченко?
- Як Україна вшановує пам’ять Шевченка?
- Коли народився Шевченко?
- Коли помер Великий «Кобзар»?
VI. Підсумок уроку.
1) Гра «Дерево життя і творчості Т.Г. Шевченка»
Діти відповідають на питання учителя і кріплять до дерева листочки, на яких записані дати з життя поета.
9 березня 1814 року (народився поет)
22 квітня 1838 року (викупили з кріпацтва)
1840 рік (вийшов «Кобза»)
1843 рік (поет повернувся до України)
1845 рік (закінчив Академію)
1847 рік (арешт поета, заслання)
1858 рік (видав буквар для дітей)
10 березня 1861 рік (помер)
2) Заключний виступ учнів.
1-учень:
Спи спокійно поете!
Ми, нащадки твої,
Пронесем крізь віки твоє ім’я
Спи спокійно, поете!
Вкраїна твоя
Вже розправила крила орлині –
2-учень:
Так як мріяв колись ти
В жагучих пісках.
На засланні в тяжкій самотинні.
Спи спокійно поете
Образ огненний твій
Ні зітерти ні бурі, ні часу.
3-учень:
У єдиній сім’ї – славній, вольній, новій – ми тебе не забудем, Тарасе!
Спи спокійно, Тарасе! Нащадки твої словом шани й любові тебе пом’янули.
4-учень: І народи Вкраїни Заповітів священних твоїх не забули!
Список літератури:
1.Допоки сонце з неба сяє, тебе не забудем ! : Методичний посібник. Видання друге, перероблене та доповнене. Дніпропетровськ: «Видавництво «Промінь», 2004 рік.
2.Т.Г.Шевченко «Золоті вірші великого Кобзаря з коментарями». Донецьк : ТОВВКФ «БАО» 2008 рік.
3.Т.Г.Шевченко «Кобзарь» : рад.шк. 1986 рік.
4.П.Колесник «Безсмертний Кобзар». Державне видавництво дитячої літератури Київ 1961 рік.
5.О.Я.Савченко «Літературне читання» 3 клас , нова програма 2013 рік.
Панасюк Інна20 Лютий 2015, 14:420 коментарів
СТАТТІ АВТОРА
Тиждень початкової школи. Місто майстрів "Світлофорія".07 Січень, 14:120 коментарів
Казочки для чомучок04 Лютий, 15:300 коментарів
ЕКОЛОГІЧНА ОСВІТА В ІНТЕРЕСАХ СТАЛОГО РОЗВИТКУ.19 Жовтень, 15:120 коментарів
ПОСЛЕДНИЕ КОММЕНТАРИИ
«Формування навичок письма на уроках англійської мови» Гарний матеріал!
18 Червень, 19:13
Участь у міському конкурсі «Чудовий світ орігамі» серед учнівської молоді міста. Ви молодці!
27 Травень, 09:26
Участь у міському конкурсі «Чудовий світ орігамі» серед учнівської молоді міста. ЧУДОВІ РОБОТИ!
12 Травень, 23:30
Блог Підвисоке ДНЗ https://pidvisotskij-zdo.blogspot.com
20 Квітень, 21:55
Site is designed based on "Klasna Ocinka ". Support by KhAI