Урок у 5 класі ("Рівняння")

Про матеріал
Узагальнюючий урок у 5 класі з теми: "Рівняння". Мета уроку: узагальнити та систематизувати знання з теми; продовжувати формувати вміння та навички знаходити невідомі компоненти арифметичних дій та розв'язувати задачі за допомогою рівнянь.
Перегляд файлу

Тема: Рівняння

Мета: узагальнити та систематизувати знання з теми; продовжувати формувати вміння та навички знаходити невідомі компоненти арифметичних дій та розв’язувати задачі за допомогою рівнянь; розвивати навички усного рахунку, увагу, пам’ять, логічне мислення; виховувати почуття патріотизму, любові до рідної землі, бережливості; формувати вміння співпрацювати в парі (групі); оцінювати власні знання

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Обладнання: презентація до уроку, роздавальній матеріал.

Хід уроку (Слайд 1; 1.1 )

  1. Організаційний етап.
  • Любі діти! У наш клас завітали гості.

Привітайтеся.

Ми вам раді, люди добрі,

І вітаєм щиро Вас.

Всіх запрошуєм ласкаво

На урок у п’ятий клас.

  1. Повідомлення теми, цілей та завдань уроку.
  • Сьогодні, діти, у нас з вами останній урок з теми «Рівняння». (Слайд 1; 1.2)

Тож запишемо тему уроку в зошит

  • Що ви очікуєте від цього уроку? (Буде цікавий урок, бо працюємо в творчій лабораторії;  будемо розв’ язувати рівняння та задачі за допомогою рівнянь; буде незвичний урок, бо на ньому присутні гості, на екрані – історична особа, на столах лежать рюкзачки )
  • Дійсно, сьогодні ми узагальнимо знання з даної теми. І пропоную девізом нашого уроку взяти слова великого київського князя Володимира Мономаха (Слайд 1; 1.3) : «Що вмієте, того не забувайте, а чого не вмієте, тому навчайтесь»
  1. Перевірка домашнього завдання
  • А повторення пройденого матеріалу ми почнемо з перевірки домашнього завдання.

Про кого задача? (Про туристів)

(Слайд 2 ; 2.1 - емблема туристів)

  • Хто такі туристи?  (Це особи, які здійснюють подорож по Україні або до іншої країни)
  • Скільки кілометрів подолала туристична група першого дня? (32 км) Другого дня? (35 км) Третього дня? (38 км)

Рівняння

  • Яке число є коренем рівняння? (2710)

(Слайд 2; 2.2  – 2710 км)

  • Це число з’явилось у нас на уроці не випадково. Саме 2710 км ми маємо пройти сьогодні під час подорожі, в яку я вас усіх запрошую.
  • Увага на екран (Слайд 2; 2.3 – 20 листопада учні 5–А класу здійснюють подорож довжиною 2710 км)

  1.         Мотивація навчальної діяльності
  • Де вона буде пролягати, дізнаємося, коли розв’яжемо ці рівняння.
  • Моїм асистентом буде …

х – 13 = 26

 

х = 39

Бать

14 + х = 19

х = 5

їна

х : 12 = 5

х = 60

щина

84 : х = 12

х =7

моя

88 – х = 44

 

х =44

ків

15 * х = 45

 

х =3

Укра

                       (Рівняння – на дошці (на листочках).

  • Перед тим, як розв’язувати ці рівняння, давайте пригадаємо, а що таке рівняння? (Це рівність, що містить невідоме число)
  • Яке число називається коренем (або розв’язком) рівняння? (Це значення невідомого, при якому рівняння перетворюється на правильну числову рівність)
  • Що означає розв’язати рівняння (знайти всі його корені, або показати, що їх немає)

Під час розв’язування кожного рівняння, вчитель з’ясовує:

  • Як знайти невідомий доданок; невідоме зменшуване; невідомий від’ємник?
  • Як знайти невідомий множник; невідоме ділене; невідомий дільник?

(Діти усно розв’язують рівняння, асистент поряд вивішує відповіді)

  • А тепер треба назвати ці числа в порядку зростання.

(Асистент перегортає аркуші, та вивішує їх на дошку) (6 учнів – наліпки + один учень біля дошки читає рівняння, називає невідомий компонент + розміщує відповідь)

  • Саме з Україною ми і пов’яжемо сьогоднішній урок. (Слайд 3 - Відео - краєвиди) (Слайд 4)

Україна – чарівний і квітучий край, в якому є просторі степи й густі ліси, лагідні моря й величні гори. Сьогодні я пропоную Вам насолодитися цією красою.

 

 

 

  1. Виконання практичних завдань на повторення та закріплення основних умінь і навичок. (Слайд 5)

  • Ми вирушаємо на Південь України. Починаємо з міста Одеса. Нашої осінної пори хочеться тепла і чогось смачненького. І звичайно, як ми можемо обійтися без південних фруктів .То ж пригощайтеся. Дістаньте з рюкзаку цей фрукт.На зворотній стороні на вас чекає смачненьке завдання з теми «Рівняння». (Слайд 6.1)

Через 1 хвилину в зошитах треба записати ім’я дівчинки, яка правильно розв’язала рівняння. (Слайд 6.2)

Надійка

Людмилка

176 : (41 + (19 – 2х) : 3) = 4,
41 + (19 – 2х) : 3 = 176 : 4,
41 + (19 – 2х) : 3 = 44,
(19 – 2х) : 3 = 44 – 41,
(19 – 2х) : 3 = 3,
19 – 2х = 3 : 3,
19 – 2х = 1,
2х = 19 – 1,
2х = 18,
х = 18 : 2,
х = 9.

176 : (41 + (19 – 2х) : 3) = 4,
41 + (19 – 2х) : 3 = 176 : 4,
41 + (19 – 2х) : 3 = 44,
(19 – 2х) : 3 = 44 – 41,
(19 – 2х) : 3 = 3,
19 – 2х = 3 * 3,
19 – 2х = 9,
2х = 19 – 9,
2х = 10,
2х = 10 : 2,
х = 5.

  • Яких знань бракувало Надійці? (Правило знаходження невідомого діленого)
  • Чи всі впорались з цим завданням. Якщо хтось помилився, виправте
  • А ми подорожуємо далі. (Слайд 7)

  • Поїдемо ми зараз у Буковель,

Де шапки гір в польоті, наче хмари,

Де сосни нам шепочуть свої чари,

Краси та свіжості відвідаєм коктейль.

  • Де знаходиться Буковель? (На Заході України)
  • Саме там на нас чекають зимові розваги.
  • Та катання на лижах – це серйозна справа, яка вимагає уваги, дисциплінованості та наполегливості.
  • Уявіть, ми рухаємося на захід, а такі самі туристи - мандрують до Одеси.
  • Пропоную розв’язати задачу (Слайд 8.1)

Текст задачі читає за презентацією учень.

Відстань між Одесою та Івано-Франківськом становить 780 км. Із цих міст одночасно назустріч один одному виїхали 2 рейсові автобуси ї зустрілися через 6 годин. Яка швидкість з кожного з автобусів, якщо швидкість одного з них на 10 км/год менша від швидкості іншого?

(Слайд 8.2)

  • Яка відстань між містами? (780 км)
  • Через скільки годин зустрілися автобуси? (Через 6 годин)
  • Що відомо про швидкості автобусів? (Швидкість одного з них на 10км/год менша від швидкості іншого)
  • Які ваші пропозиції? (Прийняти за х – швидкість першого автобуса) (Слайд 8.3)

  • Тоді яка буде швидкість другого автобуса? (х + 10) (Слайд 8.4)

  • Яке рівняння можна скласти за умовою задачі?
  • Запишіть в зошиті назву завдання (задача)

Запис дітей в зошитах та на дошці:  (1 учень - 2 наліпки)

  1. (х + х + 10) * 6 = 780

(2х + 10) * 6 = 780

2х + 10 = 780 : 6

2х + 10 = 130

2х = 130 – 10

2х = 120

х = 120 : 2

х = 60

  1. V1 = 60 км/год

V2 =60 + 10 = 70 (км/год)

Відповідь : 60 км/год; 70 км/год.

 

  1.         Фіз.хвилинка (40 секунд) (Слайд 9)
  • Плідно попрацювали, прийшов час відпочити. В повітрі одночасно двома руками малюємо гори, краєвидом яких ми можемо насолоджуватися в Буковелі.

Ми піднімаємося на вершину, стає прохолодніше. Давайте натягнемо шапкИ, щоб не змерзнути.

На вершині гори повітря стає ще свіжішим. Хочеться дихати і дихати. Вдих-видих.

 

  1.      Виконання практичних завдань на повторення та закріплення основних умінь і навичок. (Слайд 10)

  • Подорож продовжується. Шумлять ліси у нашому Поліссі.
  • Де знаходиться Полісся? (На Півночі України)
  • Ви знаєте, діти, 13 листопада оголошено Міжнародним Днем добрих справ. Саме наша школа прийняла участь у флешмобі. Про це наступна задача. (Слайд 11.1)

Задача. Учні п’ятих класів зібрали у два рази більше макулатури, ніж учні шостих класів. Скільки кілограмів макулатури зібрали п’ятикласники, якщо разом із шестикласниками вони здали 360 кг?

А) 2х = 360;

Б) х + х = 360;

В) 2х – х = 360;

Г) 2х + х = 360.

  • Читаємо задачу. Що треба прийняти за х?А скільки макулатури зібрали п’ятикласники?
  • Що ще відомо в задачі? (Разом здали 360 кг) (Слайд 11.2)

  • Яке з запропонованих рівнянь відповідає умові?

Треба його розв’язати в зошиті самостійно. (Таймер 2 хвилини) (1 учень розв’язую задачу на зворотній стороні дошки – 2 наліпки) (Слайд 11.3)

  • Запишіть в зошиті назву завдання (задача)

2х + х = 360

3х = 360

х = 360 : 3

х = 120

120 * 2 = 240 (кг)

Відповідь: 240 кг макулатури.

 

  • Перевірте правильність виконання роботи. (Слайд 12)

  • Як ви гадаєте, чому ми говорили про ліс, а задачу розв’язували про макулатуру? (Макулатура захищає ліс від знищення)
  • Так скільки ж дерев в Поліссі врятували п’ятикласники, якщо 60 кг макулатури рятують одне дерево? (4 дерева) (усно)

240 : 60 = 4 (д.)

  • Дякую вам за активну участь у добрій справі.

 

 

 

(Слайд 13)

  • Наш маршрут проходить через український степ, який розташований в основному на Сході. Він пропонує вам виконати самостійну роботу в зошитах.Але перед цим запитаю: «Де вам в житті, на вашу думку, знадобляться знання з теми «Рівняння»?»

(Ми можемо використати ці знання для розв’язання життєвих сітуацій) – 1 наліпка

  • То ж спробуйте самостійно скласти розв’зання певних задач за допомогою рівнянь. Вони знаходяться в рюкзаку. (Слайд 14)

(Діти працюють в зошитах. Після закінчення самостійної роботи, зошити здають вчителю) (Слайд 15)

  • Наша подорож, діти, закінчується. І якщо Україна – наша Батьківщина, у широкому розумінні цього слова, то наша рідна домівка, наша школа, наше Запоріжжя – це наша мала Батьківщина. Я глибоко переконана, що всі ви в душі – патріоти своєї держави.

 

 

  1.   Підсумок уроку. Рефлексія.
  • Діти, чи вдалося нам досягти мети уроку? (Ми узагальнили наші знання з теми «Рівняння»)
  • Чи сподобалася вам наша подорож?
  • Що запам’яталося більш за все? (Знаходження помилки у складному рівнянні, розв’язування задачі на рух, цікава фізхвилинка, незвична самостійна робота)
  • Усі ви молодці. Усі учні за сьогоднішній урок отримують оцінки за роботу на уроці.

 

 

  1.         Домашнє завдання.
  • Я рада, що вам сподобався урок, і раджу виконати домашнє завдання. (Слайд 16)

  • А зараз цікаві моменти нашої подорожі. (Фотозвіт) (Слайд 17)

1

 

docx
Додано
7 квітня 2023
Переглядів
415
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку