Тема: Рівняння
Мета: узагальнити та систематизувати знання з теми; продовжувати формувати вміння та навички знаходити невідомі компоненти арифметичних дій та розв’язувати задачі за допомогою рівнянь; розвивати навички усного рахунку, увагу, пам’ять, логічне мислення; виховувати почуття патріотизму, любові до рідної землі, бережливості; формувати вміння співпрацювати в парі (групі); оцінювати власні знання
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Обладнання: презентація до уроку, роздавальній матеріал.
Хід уроку (Слайд 1; 1.1 )
-
Організаційний етап.
-
Любі діти! У наш клас завітали гості.
Привітайтеся.
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро Вас.
Всіх запрошуєм ласкаво
На урок у п’ятий клас.
-
Повідомлення теми, цілей та завдань уроку.
-
Сьогодні, діти, у нас з вами останній урок з теми «Рівняння». (Слайд 1; 1.2)
Тож запишемо тему уроку в зошит
-
Що ви очікуєте від цього уроку? (Буде цікавий урок, бо працюємо в творчій лабораторії; будемо розв’ язувати рівняння та задачі за допомогою рівнянь; буде незвичний урок, бо на ньому присутні гості, на екрані – історична особа, на столах лежать рюкзачки )
-
Дійсно, сьогодні ми узагальнимо знання з даної теми. І пропоную девізом нашого уроку взяти слова великого київського князя Володимира Мономаха (Слайд 1; 1.3) : «Що вмієте, того не забувайте, а чого не вмієте, тому навчайтесь»
-
Перевірка домашнього завдання
-
А повторення пройденого матеріалу ми почнемо з перевірки домашнього завдання.
Про кого задача? (Про туристів)
(Слайд 2 ; 2.1 - емблема туристів)
-
Хто такі туристи? (Це особи, які здійснюють подорож по Україні або до іншої країни)
-
Скільки кілометрів подолала туристична група першого дня? (32 км) Другого дня? (35 км) Третього дня? (38 км)
Рівняння
-
Яке число є коренем рівняння? (2710)
(Слайд 2; 2.2 – 2710 км)
-
Це число з’явилось у нас на уроці не випадково. Саме 2710 км ми маємо пройти сьогодні під час подорожі, в яку я вас усіх запрошую.
-
Увага на екран (Слайд 2; 2.3 – 20 листопада учні 5–А класу здійснюють подорож довжиною 2710 км)
-
Мотивація навчальної діяльності
-
Де вона буде пролягати, дізнаємося, коли розв’яжемо ці рівняння.
-
Моїм асистентом буде …
х – 13 = 26
|
|
х = 39
|
Бать
|
14 + х = 19
|
х = 5
|
їна
|
х : 12 = 5
|
х = 60
|
щина
|
84 : х = 12
|
х =7
|
моя
|
88 – х = 44
|
|
х =44
|
ків
|
15 * х = 45
|
|
х =3
|
Укра
|
(Рівняння – на дошці (на листочках).
-
Перед тим, як розв’язувати ці рівняння, давайте пригадаємо, а що таке рівняння? (Це рівність, що містить невідоме число)
-
Яке число називається коренем (або розв’язком) рівняння? (Це значення невідомого, при якому рівняння перетворюється на правильну числову рівність)
-
Що означає розв’язати рівняння (знайти всі його корені, або показати, що їх немає)
Під час розв’язування кожного рівняння, вчитель з’ясовує:
-
Як знайти невідомий доданок; невідоме зменшуване; невідомий від’ємник?
-
Як знайти невідомий множник; невідоме ділене; невідомий дільник?
(Діти усно розв’язують рівняння, асистент поряд вивішує відповіді)
-
А тепер треба назвати ці числа в порядку зростання.
(Асистент перегортає аркуші, та вивішує їх на дошку) (6 учнів – наліпки + один учень біля дошки читає рівняння, називає невідомий компонент + розміщує відповідь)
-
Саме з Україною ми і пов’яжемо сьогоднішній урок. (Слайд 3 - Відео - краєвиди) (Слайд 4)
Україна – чарівний і квітучий край, в якому є просторі степи й густі ліси, лагідні моря й величні гори. Сьогодні я пропоную Вам насолодитися цією красою.
-
Виконання практичних завдань на повторення та закріплення основних умінь і навичок. (Слайд 5)
-
Ми вирушаємо на Південь України. Починаємо з міста Одеса. Нашої осінної пори хочеться тепла і чогось смачненького. І звичайно, як ми можемо обійтися без південних фруктів .То ж пригощайтеся. Дістаньте з рюкзаку цей фрукт.На зворотній стороні на вас чекає смачненьке завдання з теми «Рівняння». (Слайд 6.1)
Через 1 хвилину в зошитах треба записати ім’я дівчинки, яка правильно розв’язала рівняння. (Слайд 6.2)
Надійка
|
Людмилка
|
176 : (41 + (19 – 2х) : 3) = 4, 41 + (19 – 2х) : 3 = 176 : 4, 41 + (19 – 2х) : 3 = 44, (19 – 2х) : 3 = 44 – 41, (19 – 2х) : 3 = 3, 19 – 2х = 3 : 3, 19 – 2х = 1, 2х = 19 – 1, 2х = 18, х = 18 : 2, х = 9.
|
176 : (41 + (19 – 2х) : 3) = 4, 41 + (19 – 2х) : 3 = 176 : 4, 41 + (19 – 2х) : 3 = 44, (19 – 2х) : 3 = 44 – 41, (19 – 2х) : 3 = 3, 19 – 2х = 3 * 3, 19 – 2х = 9, 2х = 19 – 9, 2х = 10, 2х = 10 : 2, х = 5.
|
-
Яких знань бракувало Надійці? (Правило знаходження невідомого діленого)
-
Чи всі впорались з цим завданням. Якщо хтось помилився, виправте
-
А ми подорожуємо далі. (Слайд 7)
-
Поїдемо ми зараз у Буковель,
Де шапки гір в польоті, наче хмари,
Де сосни нам шепочуть свої чари,
Краси та свіжості відвідаєм коктейль.
-
Де знаходиться Буковель? (На Заході України)
-
Саме там на нас чекають зимові розваги.
-
Та катання на лижах – це серйозна справа, яка вимагає уваги, дисциплінованості та наполегливості.
-
Уявіть, ми рухаємося на захід, а такі самі туристи - мандрують до Одеси.
-
Пропоную розв’язати задачу (Слайд 8.1)
Текст задачі читає за презентацією учень.
Відстань між Одесою та Івано-Франківськом становить 780 км. Із цих міст одночасно назустріч один одному виїхали 2 рейсові автобуси ї зустрілися через 6 годин. Яка швидкість з кожного з автобусів, якщо швидкість одного з них на 10 км/год менша від швидкості іншого?
(Слайд 8.2)
-
Яка відстань між містами? (780 км)
-
Через скільки годин зустрілися автобуси? (Через 6 годин)
-
Що відомо про швидкості автобусів? (Швидкість одного з них на 10км/год менша від швидкості іншого)
-
Які ваші пропозиції? (Прийняти за х – швидкість першого автобуса) (Слайд 8.3)
-
Тоді яка буде швидкість другого автобуса? (х + 10) (Слайд 8.4)
-
Яке рівняння можна скласти за умовою задачі?
-
Запишіть в зошиті назву завдання (задача)
Запис дітей в зошитах та на дошці: (1 учень - 2 наліпки)
-
(х + х + 10) * 6 = 780
(2х + 10) * 6 = 780
2х + 10 = 780 : 6
2х + 10 = 130
2х = 130 – 10
2х = 120
х = 120 : 2
х = 60
-
V1 = 60 км/год
V2 =60 + 10 = 70 (км/год)
Відповідь : 60 км/год; 70 км/год.
-
Фіз.хвилинка (40 секунд) (Слайд 9)
-
Плідно попрацювали, прийшов час відпочити. В повітрі одночасно двома руками малюємо гори, краєвидом яких ми можемо насолоджуватися в Буковелі.
Ми піднімаємося на вершину, стає прохолодніше. Давайте натягнемо шапкИ, щоб не змерзнути.
На вершині гори повітря стає ще свіжішим. Хочеться дихати і дихати. Вдих-видих.
-
Виконання практичних завдань на повторення та закріплення основних умінь і навичок. (Слайд 10)
-
Подорож продовжується. Шумлять ліси у нашому Поліссі.
-
Де знаходиться Полісся? (На Півночі України)
-
Ви знаєте, діти, 13 листопада оголошено Міжнародним Днем добрих справ. Саме наша школа прийняла участь у флешмобі. Про це наступна задача. (Слайд 11.1)
Задача. Учні п’ятих класів зібрали у два рази більше макулатури, ніж учні шостих класів. Скільки кілограмів макулатури зібрали п’ятикласники, якщо разом із шестикласниками вони здали 360 кг?
А) 2х = 360;
Б) х + х = 360;
В) 2х – х = 360;
Г) 2х + х = 360.
-
Читаємо задачу. Що треба прийняти за х?А скільки макулатури зібрали п’ятикласники?
-
Що ще відомо в задачі? (Разом здали 360 кг) (Слайд 11.2)
-
Яке з запропонованих рівнянь відповідає умові?
Треба його розв’язати в зошиті самостійно. (Таймер 2 хвилини) (1 учень розв’язую задачу на зворотній стороні дошки – 2 наліпки) (Слайд 11.3)
-
Запишіть в зошиті назву завдання (задача)
2х + х = 360
3х = 360
х = 360 : 3
х = 120
120 * 2 = 240 (кг)
Відповідь: 240 кг макулатури.
-
Перевірте правильність виконання роботи. (Слайд 12)
-
Як ви гадаєте, чому ми говорили про ліс, а задачу розв’язували про макулатуру? (Макулатура захищає ліс від знищення)
-
Так скільки ж дерев в Поліссі врятували п’ятикласники, якщо 60 кг макулатури рятують одне дерево? (4 дерева) (усно)
240 : 60 = 4 (д.)
-
Дякую вам за активну участь у добрій справі.
(Слайд 13)
-
Наш маршрут проходить через український степ, який розташований в основному на Сході. Він пропонує вам виконати самостійну роботу в зошитах.Але перед цим запитаю: «Де вам в житті, на вашу думку, знадобляться знання з теми «Рівняння»?»
(Ми можемо використати ці знання для розв’язання життєвих сітуацій) – 1 наліпка
-
То ж спробуйте самостійно скласти розв’зання певних задач за допомогою рівнянь. Вони знаходяться в рюкзаку. (Слайд 14)
(Діти працюють в зошитах. Після закінчення самостійної роботи, зошити здають вчителю) (Слайд 15)
-
Наша подорож, діти, закінчується. І якщо Україна – наша Батьківщина, у широкому розумінні цього слова, то наша рідна домівка, наша школа, наше Запоріжжя – це наша мала Батьківщина. Я глибоко переконана, що всі ви в душі – патріоти своєї держави.
-
Підсумок уроку. Рефлексія.
-
Діти, чи вдалося нам досягти мети уроку? (Ми узагальнили наші знання з теми «Рівняння»)
-
Чи сподобалася вам наша подорож?
-
Що запам’яталося більш за все? (Знаходження помилки у складному рівнянні, розв’язування задачі на рух, цікава фізхвилинка, незвична самостійна робота)
-
Усі ви молодці. Усі учні за сьогоднішній урок отримують оцінки за роботу на уроці.
-
Домашнє завдання.
-
Я рада, що вам сподобався урок, і раджу виконати домашнє завдання. (Слайд 16)
-
А зараз цікаві моменти нашої подорожі. (Фотозвіт) (Слайд 17)