ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ МАТЕМАТИКИ В 5 КЛАСІ
ТЕМА: Ділення десяткових дробів на натуральне число.
Мета уроку: Сформувати уміння і навички учнів виконувати ділення десяткових дробів на натуральне число, сформувати вміння застосовувати це правило в різних ситуаціях ділення десяткового дробу на натуральне число. Розвивати математичне мовлення, інтерес до математики, пізнавальну активність, цілісне мислення учнів, усі види пам’яті. Зміцнювати здоров’я учнів. Виховувати бажання працювати на уроці, вивчати математику.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І етап — організаційний. Синхронізація роботи правої та лівої півкуль головного мозку, мотивація сприйняття навчального матеріалу, активізація різних каналів сприйняття інформації (сенсорне, чуттєве налаштування).
(Діти стоять колом, у колі — стіл, у центрі стола — свічка).
Продзвенів уже дзвінок,
Всім пора нам на урок,
Встаньте всі рівненько,
Привітаймось гарненько:
«Добрий день!»
— Діти, я рада всіх вас бачити і із задоволенням поспілкуюся з вами. Сьогодні незвичайний урок. Ми зібралися в дружньому колі. Візьміться за руки (права рука зверху), подивіться один на одного, посміхніться, потисніть руки. Ми віддали один одному часточку свого тепла, а свічка в колі єднає нас в єдине ціле.
Ви бували весною в лісі? Немає нічого красивішого й привабливішого від нашого лісу! Ліс — найбільше творіння природи, краса і гордість нашої планети. Прогулянки лісом — це так приємно, а спостережливій людині — ще й цікаво. Мудреці вважають, що найкращій відпочинок дарує нам природа. Отож, я запрошую вас на «Прогулянку до лісу», в казкову країну весни.
— На ваших партах знаходяться кольорові метелики ( червоний, жовтий, зелений) виберіть один і підніміть його та покажіть товаришам, з яким настроєм ви прийшли на урок та чого очікуєте на його кінець.
«На узліссі». Перед тим як відправитись на прогулянку, давайте пригадаємо:
- Як знайти невідомий множник у рівнянні 4х=1,2?
- Чи є коренем цього рівняння число 0,3?
- Як знайти невідомий дільник у рівнянні 2,5:х=5?
- Чи є коренем цього рівняння число 5; 0,5; 0,05?
— Тема нашого уроку «Ділення десяткового дробу на натуральне число».
Запрошую всіх до уявної подорожі.
(Звучить тиха спокійна музика).
II етап — символьний: здобуття нових знань, формування мисле образу.
а) Підготовча частина (проектування віртуальної моделі комфортної зони мислення).
Уявіть, що ви сидите навесні під березою. Притуліть голову до дерева, подумки погладьте його кору. Вдивіться в дерева і траву. Вдихніть аромат весняних квітів. Прислухайтеся до звуків: шелесту трави і співу птахів. Відчуйте легкий вітерець на своєму обличчі. Ось пробивається до вас весняний сонячний промінець. Він гладить вашу голівку, торкається ваших очей, вушок, щічок, проходить по шиї, плечам, рукам, тулубу, ногам і розслаблює їх. Відчуйте, як уходить напруга з голови та тіла, і вам стає напрочуд спокійно і приємно.
б) Основна частина (проектування віртуальної моделі інформації, що вивчається).
Уявіть, як ви підставляєте обличчя сонечку. І раптом на ваше обличчя нібито падає крапелька. Яка вона? Мабуть, вона м’яка та ніжна? Ось вона стікає вам на губи, потім потрапляє в рот, уявили? Яка ж вона на смак? Мабуть, солодка, ароматна? Ось знову зривається крапелька. Ви підставляєте долоньки, і капає одна крапелька, а за нею — друга, ніби дві крапки — зовсім як знак ділення: дві крапки, одна над одною. Давайте попросимо крапельки ознайомити вас із діленням десяткових дробів на натуральне число.
Спочатку уявіть собі число 258. Поділимо його на 3.
258 ׀ 3 _ - 24_ 86 18 - 18 0
|
25,8 ׀ 3 _ - 24_ 8,6 18 - 18 0
|
Отже, можна сказати, що при діленні десяткового дробу на натуральне число (кутком) можна:
1) ділити дріб на натуральне число, не звертаючи уваги на кому;
2) після закінчення ділення цілої частини діленого треба в частці поставити кому.
в) Заключна частина.
Подумки, у своїй уяві подякуйте крапелькам за даровану вам мить, за те, що вони стали символом знаку ділення і — попрощайтеся з крапельками, з сонечком, з берізкою, які допомогли вам трішечки розслабитися, відпочити. Зробіть глибокий вдих, посміхніться.
ІІІ етап — логічний і лінгвістичний: «виведення» образу інформації на рівень словесного осмислення.
Обмін думками:
— Хто з вас, діти, зміг розслабитись і здійснити уявну подорож?
Як вам це сподобалось?
Де ви побували?
Під яким деревом сиділи?
Що у вас було на губах, долоньках?
Чим стали для вас крапельки?
Хто ще хоче поділитися своїми враженнями?
А хто хоче намалювати те, що підказала вам ваша уява?
IV етап — моторно-кінестетичний: малювання образу-символу ділення, смакове і рухове закріплення інформації.
Фізкультхвилинка:
— Розігріємо ручки, пальчики. Розбудимо оченята, вушка, голову.
(Активізація біологічно активних зон. Учні труть долоньки, гладять пальчики, очі, вушка, голову)
а) Куштуємо березовий сік (задіяні канали смакової, нюхової, ситуативної пам’яті).
б) Малюємо дві крапельки соку в альбомах (відтворення мислеобразу);
Порівняння малюнків дітей з демонстраційним матеріалом
V етап — співвіднесення мислеобразу з інформацією, що вивчається. Активне опрацювання матеріалу уроку. Архівування інформації.
а) 8,68:7=1,24;
б) ціла частина діленого менша від дільника
в) обчислення не закінчується діленням цілої частини
г) ділення натурального числа на натуральне число: 3/8=0,375
2) Вирішення завдань на ділення:
Усний рахунок
Обчисли:
а) 0,48 : 2; б) 0,48:3; в) 0,48:12;
г) 0,48: 4 д) 0,48:6 ; е) 0,48: 8; є) 0,48:24.
3) Фізкультхвилинка
а) Руками робимо « Кулак-ребро-долоня»
б) По черзі руками в повітрі пишемо фігуру «8».
4) «Зашифроване слово». Розв’яжи і дізнаєшся хто до нас завітає в гості
5) 3:2; 6) 0,36:9; 7) 3,6:2; 8) 360,36:12; 9) 121,11:11.
л |
і |
с |
о |
в |
и |
ч |
о |
к |
3,4 |
0,07 |
0,3 |
51,36 |
1,5 |
0,04 |
1,8 |
30,03 |
11,01 |
5) «У гостях у дідуся Лісовичка»
— Здрастуйте, діти! Я дуже радий, що ви прийшли до мене в гості. Я — хранитель лісу. По лісу ходжу, природу охороняю, недоліки помічаю. Допомагаю тим, хто потребує допомоги. А для вас у мене завдання є. Якщо виконаєте його, то сміливо заходьте вглиб лісу.
(Робота в групах)
— Молодці, природолюби! Виконали завдання. А тепер давайте прощатися. Шкода мені з вами розлучатися, та чекають мене великі лісові справи. Іноді до лісу приходять такі діти, які ламають дерева, розоряють мурашники. Можна цих дітей до мене на стежку відправити, щоб вивчили правила поведінки в лісі. А ви приходьте до мене, не забувайте мене!
6) Ліси — легені нашої планети
Ліс — це джерело радості і здоров’я.
Рослини не тільки прикрашають ліс, але й приносять чималу користь людям: лікують їх. Ліси називають зеленою аптекою і легенями нашої планети. І недарма. Лісові рослини виділяють багато кисню і поглинають велику кількість вуглекислого газу. Підраховано, що один гектар лісу за годину поглинає стільки вуглекислого газу, скільки його утворюється при диханні 200 осіб. Давайте обчислимо, скільки потрібно зелених насаджень нашому селу? А жителям Слов’янського району?
1) 1:200=0,005 (га) потрібно для 1 людини;
2) 864·0,005=4,32 (га) для жителів села;
3) 34115·0,005=170,575 (га) для жителів району.
Відповідь: 4,32 га, 17,575 га
7) «Привал»
Ідучи лісом, ви стомилися і тепер саме час відпочити.
Фізхвилинка «Подивись на небо»
8) «На лісовій галявинці»
— Подивіться! Ми на лісовій галявині. Скільки навколо рослин і кожна з них по-своєму приваблива!
Дізнайся, яка рослина лісу — скарб вітамінів.
Для цього знайди корінь рівняння:
Розв’язання
х+ 3,2 = 15,2 : 4;
х+ 3,2 = 3,8;
х = 3,8 - 3,2;
.
Відповідь: 0,6.
Плоди цієї рослини здавна вживаються людиною в їжу. Водний настій листя суниці лісової застосовується, як сечогінний засіб при сечокам’яній і жовчнокам’яній хворобах. Їх вживання також призначається при діабеті та недокрів’ї. Плоди застосовують як вітамінний засіб.
9) «Заповітна стежинка» (самостійна робота)
— Шановні п’ятикласники, поки ви шукали корисні рослини, зайшли в саму глибину лісу і зараз дідусь Лісовичок нічим не зможе вам допомогти. Щоб вийти з лісу і повернутися додому, ви повинні проявити самостійність, показати волю і завзятість.
«Ланцюжок обчислень»
: 4 :5 :3 :2 :15
72 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V етап — заключний: підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів, рефлексія.
Закінчується наша прогулянка. Ми підійшли до «Галявини Вражень». Кожний із вас набрав певну кількість балів — це і будуть ваші оцінки за сьогоднішній урок. Я додаю вам ще по 1 балу — за гарну поведінку та активну участь.
Кожен, хто побував у якійсь подорожі чи на прогулянці, завжди ділиться своїми враженнями. Я хочу, щоб ви поділилися своїми.
— Підніміть, будь ласка, руку, хто сьогодні отримав задоволення від власної праці?
— Чи вичерпали ви свої можливості?
— Чи є бажання повторити сьогоднішні відчуття?
— Що вам найбільше сьогодні вдалося, що запам’яталося?
Прошу вас продемонструвати свої враження від уроку за допомогою смайликів.
На згадку про нашу зустріч я хочу подарувати вам квіточку. Налийте в блюдо води і опустіть на неї свою квітку. Вона розпуститься. Нехай ці слова стануть для вас порадою.
VІ етап - Домашнє завдання
А для того, щоб ви повернулися з галявини вражень до рідної домівки, маєте вдома виконати домашнє завдання.
1. Опрацювати § 32, с.286-287,
2. №1364, 1379, 1402,1412*.
Я щиро дякую вам за роботу. Ви всі були розумними, вправними, показали гарні знання. До нової зустрічі!