Урок 1
Тема: Біологія – наука про життя. Науки, що вивчають життя.
Мета: ознайомити учнів з наукою про життя – біологією; сформувати уявлення про біологію як науку, що вивчає живі організми, ознайомити учнів з різноманітністю наук, що вивчають живі організми планети; з їхнім значенням для вивчення життя у різних його проявах;
розвивати уміння порівнювати значення наук для вивчення органічного світу; розвивати культуру спілкування; сприяти розвитку логічного і критичного мислення;
виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; проводити просвітницьку роботу з метою усвідомлення того, що біологія має важливе значення для вирішення проблем сьогодення, тому що її вважають наукою ХІХ століття.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: фото та малюнки різноманітних організмів, таблиці, портрети Ж.Б.Ламарка і Г.Тревірануса.
Основні поняття та терміни: біологія, ботаніка, зоологія, морфологія, мікологія, мікробіологія, вірусологія, бактеріологія, екологія, систематика, анатомія, фізіологія, гігієна, генетика, палеонтологія, цитологія.
Хід уроку
І. Організаційний етап(гра «Знайомство»):
Вчитель запрошує дітей стати в коло та ставить завдання, на які учні відповідають рухом (піднімають руку або оплески).
Завдання:
Плесніть у долоні ті, хто вважає, що знання з біології потрібні у повсякденному житті.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
- Що ви вивчали в курсі природознавства?
- Які науки вивчають природу?
- Що таке жива і нежива природа?
- Які живі організми вам відомі?
-Де живуть живі організми?
-Навіщо треба вивчати живі організми?
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
1. Метод « Прес»:
Давні цивілізації уявляли Землю в образі божества, материнського і плодючого, а людей – дітьми, яких вона живить. Сплинуло багато віків… Ставлення людини до природи змінилося: воно стало більш науковим, бережливим.
Епіграф:
Багатство нашої планети – це
повітря, вода, ґрунт, тваринний та рослинний світ.
Доля природи – наша доля!
Щоб зберегти природу, її потрібно знати.
Але природу не можна пізнати споглядально – її потрібно вивчати.
- Чи погоджуєтеся ви з цими словами ? Виразіть свою думку у форматі:
Я вважаю …
Тому що …
Наприклад , …
Отже , я вважаю …
2. Повідомлення теми і мети уроку .
Давайте поглянемо навколо себе. Скрізь можна побачити неживі і живі об’єкти природи. Чим же вони відрізняються між собою? В чому сутність життя? Вирішенням цих питань ми займемося на уроках біології.
ІV. Засвоєння учнями нового матеріалу.
Людина здавна, з доісторичних часів, жила поряд із живими істотами. Ще ближчою стала вона до них, коли почала культивувати рослини й одомашнювати тварин. У міру освоєння рослинного і тваринного світу розвивались і поглиблювались знання людини. З поверхових і часто неточних уявлень про природу поступово формувалися певніші й точніші знання. Пам’ятки стародавніх культур — китайської, індійської, ассиро-вавилонської, єгипетської, грецької — свідчать про те, що ще задовго до початку нашої ери був накопичений значний емпіричний матеріал з галузі біології
Вже багато століть люди намагаються знайти відповідь на питання про сутність життя на планеті. Але щоразу стикаються з новими таємницями. Провідником людини у вивченні живого є наука біологія.
Термін «біологія» вперше був ужитий у 1797 р. німецьким професором анатомії Теодором Рузом (1771–1803). Пізніше в 1800 р. термін застосував професор Дерптського університету К. Бурдах (1776–1847), а в 1802 р. Ж. Б. Ламарк (1744–1829) і Л. Тревіранус (1779–1864).
— Як ви вважаєте, чому виникла біологія як наука?
Очікувана відповідь учнів:
Біологія як наука виникла через необхідність пізнання людиною навколишнього світу, у зв’язку з матеріальними умовами життя суспільства, розвитку виробничих відносин, медицини, практичних потреб людини.
— Що вивчає наука біологія?
(Учитель вислуховує думки учнів)
Формулювання висновку:
Біологія вивчає різноманітність живих організмів, їхню будову, життєдіяльність, розмноження, походження, зв’язки між собою і з неживою природою, природні угруповання організмів та класифікує їх.
— Які асоціації у вас викликає поняття «біологія»?
Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «біологія».Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.
Можливі варіанти відповідей учнів: життя, рослини, тварини, гриби, бактерії, людина, наука.
Узагальнення результатів.
Учні самостійно формулюють визначення: «Біологія — це наука про життя».
-ботаніка – вивчає рослини;
-зоологія – вивчає тварини;
-морфологія – вивчає організм в цілому;
-мікологія – вивчає гриби;
-мікробіологія – наука про мікроскопічні організми, до неї входять вірусологія та бактеріологія;
-екологія – наука про взаємозв’язки між організмами та середовищем;
-систематика – вивчає різноманітність організмів та класифікує їх;
-анатомія – наука про будову організму;
-фізіологія – наука про функції та процеси життєдіяльності організму;
-гігієна – вивчає вплив різних факторів на організм та його здоров’я;
-генетика – наука, що вивчає спадковість і мінливість організмів;
-палеонтологія – вивчає вимерлі організми;
-цитологія – вивчає клітини організмів.
Більшість багатоклітинних організмів складаються із органів, органи утворені із тканин, тканини із клітин, клітини з молекул, молекули з атомів. Це називають рівнями організації життя.
Атомний та молекулярний властивий і живій і неживій природі. Їх вивчають небіологічні, хоча й природничі науки – фізика та хімія. Наприклад, біохімія є поєднуючою наукою між біологією і хімією, біофізика – між фізикою і біологією.
Взагалі в біології існують багато підпорядкованих наук, яких об’єднують у три великі розділи: «Структурні», «Функціональні», «Різноманітність».
До наук, що вивчають структури належать цитологія, гістологія, морфологія, анатомія, біофізика та біохімія.
До наук, що вивчають функції – фізіологія, генетика, екологія.
А до наук, що вивчають різноманітність – ботаніка, зоологія, мікологія, арахнологія, вірусологія, бактеріологія…
Крім того, існують ще й прикладні науки – охорона природи, агрономія, медицина. Вони допомагають використати набуті знання у господарській діяльності та взагалі у житті.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
БІОЛОГІЯ
Науки: Організми:
1. 1.
2. 2.
1 - Систематика. А – Туберкульозна паличка.
2 – Ботаніка. Б – Білий гриб.
3 – Зоологія. В – Гербарій.
4 – Мікробіологія. Г – Царство.
5 – Вірусологія. Д – Горобець.
6 – Мікологія. Е – Вірус грипу.
Учні повинні знайти терміни (по горизонталі, по вертикалі), які «заховалися» у таблиці.
а |
в |
і |
р |
у |
я |
ц |
и |
т |
о |
е |
к |
о |
л |
н |
р |
і |
р |
л |
о |
г |
и |
я |
р |
з |
к |
о |
п |
р |
я |
л |
р |
о |
м |
і |
к |
т |
л |
і |
о |
о |
я |
д |
ж |
а |
е |
у |
м |
і |
к |
р |
о |
б |
і |
о |
л |
о |
г |
і |
я |
г |
с |
л |
к |
у |
с |
л |
о |
м |
л |
г |
к |
о |
р |
о |
і |
о |
р |
о |
к |
о |
о |
т |
б |
о |
і |
н |
р |
а |
н |
я |
л |
к |
л |
е |
л |
г |
а |
р |
г |
я |
о |
к |
к |
а |
в |
о |
в |
о |
л |
д |
і |
н |
і |
і |
г |
л |
а |
о |
н |
д |
г |
ф |
г |
о |
ш |
я |
і |
о |
я |
і |
е |
г |
р |
о |
ж |
і |
м |
і |
г |
ц |
п |
к |
л |
о |
я |
в |
д |
о |
т |
є |
я |
ь |
я |
і |
и |
у |
а |
о |
м |
т |
г |
ж |
п |
е |
VІ. Підведення підсумків уроку.
Біологію називають провідною наукою ХХІ ст. Без досягнень біології нині неможливий прогресивний розвиток людства!
VІІ. Домашнє завдання:
1 - Систематика. А – Туберкульозна паличка.
2 – Ботаніка. Б – Білий гриб.
3 – Зоологія. В – Гербарій.
4 – Мікробіологія. Г – Царство.
5 – Вірусологія. Д – Горобець.
2.Знайти пару:
1 - Систематика. А – Туберкульозна паличка.
2 – Ботаніка. Б – Білий гриб.
3 – Зоологія. В – Гербарій.
4 – Мікробіологія. Г – Царство.
5 – Вірусологія. Д – Горобець.
2.Знайти пару:
1 - Систематика. А – Туберкульозна паличка.
2 – Ботаніка. Б – Білий гриб.
3 – Зоологія. В – Гербарій.
4 – Мікробіологія. Г – Царство.
5 – Вірусологія. Д – Горобець.
2.Знайти пару:
1 - Систематика. А – Туберкульозна паличка.
2 – Ботаніка. Б – Білий гриб.
3 – Зоологія. В – Гербарій.
4 – Мікробіологія. Г – Царство.
5 – Вірусологія. Д – Горобець.
2.Знайти пару:
1 - Систематика. А – Туберкульозна паличка.
2 – Ботаніка. Б – Білий гриб.
3 – Зоологія. В – Гербарій.
4 – Мікробіологія. Г – Царство.
5 – Вірусологія. Д – Горобець.
6 – Мікологія. Е – Вірус грипу.
а |
в |
і |
р |
у |
я |
ц |
и |
т |
о |
е |
к |
о |
л |
н |
р |
і |
р |
л |
о |
г |
и |
я |
р |
з |
к |
о |
п |
р |
я |
л |
р |
о |
м |
і |
к |
т |
л |
і |
о |
о |
я |
д |
ж |
а |
е |
у |
м |
і |
к |
р |
о |
б |
і |
о |
л |
о |
г |
і |
я |
г |
с |
л |
к |
у |
с |
л |
о |
м |
л |
г |
к |
о |
р |
о |
і |
о |
р |
о |
к |
о |
о |
т |
б |
о |
і |
н |
р |
а |
н |
я |
л |
к |
л |
е |
л |
г |
а |
р |
г |
я |
о |
к |
к |
а |
в |
о |
в |
о |
л |
д |
і |
н |
і |
і |
г |
л |
а |
о |
н |
д |
г |
ф |
г |
о |
ш |
я |
і |
о |
я |
і |
е |
г |
р |
о |
ж |
і |
м |
і |
г |
ц |
п |
к |
л |
о |
я |
в |
д |
о |
т |
є |
я |
ь |
я |
і |
и |
у |
а |
о |
м |
т |
г |
ж |
п |
е |
а |
в |
і |
р |
у |
я |
ц |
и |
т |
о |
е |
к |
о |
л |
н |
р |
і |
р |
л |
о |
г |
и |
я |
р |
з |
к |
о |
п |
р |
я |
л |
р |
о |
м |
і |
к |
т |
л |
і |
о |
о |
я |
д |
ж |
а |
е |
у |
м |
і |
к |
р |
о |
б |
і |
о |
л |
о |
г |
і |
я |
г |
с |
л |
к |
у |
с |
л |
о |
м |
л |
г |
к |
о |
р |
о |
і |
о |
р |
о |
к |
о |
о |
т |
б |
о |
і |
н |
р |
а |
н |
я |
л |
к |
л |
е |
л |
г |
а |
р |
г |
я |
о |
к |
к |
а |
в |
о |
в |
о |
л |
д |
і |
н |
і |
і |
г |
л |
а |
о |
н |
д |
г |
ф |
г |
о |
ш |
я |
і |
о |
я |
і |
е |
г |
р |
о |
ж |
і |
м |
і |
г |
ц |
п |
к |
л |
о |
я |
в |
д |
о |
т |
є |
я |
ь |
я |
і |
и |
у |
а |
о |
м |
т |
г |
ж |
п |
е |
а |
в |
і |
р |
у |
я |
ц |
и |
т |
о |
е |
к |
о |
л |
н |
р |
і |
р |
л |
о |
г |
и |
я |
р |
з |
к |
о |
п |
р |
я |
л |
р |
о |
м |
і |
к |
т |
л |
і |
о |
о |
я |
д |
ж |
а |
е |
у |
м |
і |
к |
р |
о |
б |
і |
о |
л |
о |
г |
і |
я |
г |
с |
л |
к |
у |
с |
л |
о |
м |
л |
г |
к |
о |
р |
о |
і |
о |
р |
о |
к |
о |
о |
т |
б |
о |
і |
н |
р |
а |
н |
я |
л |
к |
л |
е |
л |
г |
а |
р |
г |
я |
о |
к |
к |
а |
в |
о |
в |
о |
л |
д |
і |
н |
і |
і |
г |
л |
а |
о |
н |
д |
г |
ф |
г |
о |
ш |
я |
і |
о |
я |
і |
е |
г |
р |
о |
ж |
і |
м |
і |
г |
ц |
п |
к |
л |
о |
я |
в |
д |
о |
т |
є |
я |
ь |
я |
і |
и |
у |
а |
о |
м |
т |
г |
ж |
п |
е |
а |
в |
і |
р |
у |
я |
ц |
и |
т |
о |
е |
к |
о |
л |
н |
р |
і |
р |
л |
о |
г |
и |
я |
р |
з |
к |
о |
п |
р |
я |
л |
р |
о |
м |
і |
к |
т |
л |
і |
о |
о |
я |
д |
ж |
а |
е |
у |
м |
і |
к |
р |
о |
б |
і |
о |
л |
о |
г |
і |
я |
г |
с |
л |
к |
у |
с |
л |
о |
м |
л |
г |
к |
о |
р |
о |
і |
о |
р |
о |
к |
о |
о |
т |
б |
о |
і |
н |
р |
а |
н |
я |
л |
к |
л |
е |
л |
г |
а |
р |
г |
я |
о |
к |
к |
а |
в |
о |
в |
о |
л |
д |
і |
н |
і |
і |
г |
л |
а |
о |
н |
д |
г |
ф |
г |
о |
ш |
я |
і |
о |
я |
і |
е |
г |
р |
о |
ж |
і |
м |
і |
г |
ц |
п |
к |
л |
о |
я |
в |
д |
о |
т |
є |
я |
ь |
я |
і |
и |
у |
а |
о |
м |
т |
г |
ж |
п |
е |
а |
в |
і |
р |
у |
я |
ц |
и |
т |
о |
е |
к |
о |
л |
н |
р |
і |
р |
л |
о |
г |
и |
я |
р |
з |
к |
о |
п |
р |
я |
л |
р |
о |
м |
і |
к |
т |
л |
і |
о |
о |
я |
д |
ж |
а |
е |
у |
м |
і |
к |
р |
о |
б |
і |
о |
л |
о |
г |
і |
я |
г |
с |
л |
к |
у |
с |
л |
о |
м |
л |
г |
к |
о |
р |
о |
і |
о |
р |
о |
к |
о |
о |
т |
б |
о |
і |
н |
р |
а |
н |
я |
л |
к |
л |
е |
л |
г |
а |
р |
г |
я |
о |
к |
к |
а |
в |
о |
в |
о |
л |
д |
і |
н |
і |
і |
г |
л |
а |
о |
н |
д |
г |
ф |
г |
о |
ш |
я |
і |
о |
я |
і |
е |
г |
р |
о |
ж |
і |
м |
і |
г |
ц |
п |
к |
л |
о |
я |
в |
д |
о |
т |
є |
я |
ь |
я |
і |
и |
у |
а |
о |
м |
т |
г |
ж |
п |
е |
а |
в |
і |
р |
у |
я |
ц |
и |
т |
о |
е |
к |
о |
л |
н |
р |
і |
р |
л |
о |
г |
и |
я |
р |
з |
к |
о |
п |
р |
я |
л |
р |
о |
м |
і |
к |
т |
л |
і |
о |
о |
я |
д |
ж |
а |
е |
у |
м |
і |
к |
р |
о |
б |
і |
о |
л |
о |
г |
і |
я |
г |
с |
л |
к |
у |
с |
л |
о |
м |
л |
г |
к |
о |
р |
о |
і |
о |
р |
о |
к |
о |
о |
т |
б |
о |
і |
н |
р |
а |
н |
я |
л |
к |
л |
е |
л |
г |
а |
р |
г |
я |
о |
к |
к |
а |
в |
о |
в |
о |
л |
д |
і |
н |
і |
і |
г |
л |
а |
о |
н |
д |
г |
ф |
г |
о |
ш |
я |
і |
о |
я |
і |
е |
г |
р |
о |
ж |
і |
м |
і |
г |
ц |
п |
к |
л |
о |
я |
в |
д |
о |
т |
є |
я |
ь |
я |
і |
и |
у |
а |
о |
м |
т |
г |
ж |
п |
е |