УРОК У 6 КЛАСІ БІОЛОГІЯ НА ТЕМУ Біологія – наука про життя. Науки, що вивчають життя.

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з наукою про життя – біологією; сформувати уявлення про біологію як науку, що вивчає живі організми, ознайомити учнів з різноманітністю наук, що вивчають живі організми планети; з їхнім значенням для вивчення життя у різних його проявах; розвивати уміння порівнювати значення наук для вивчення органічного світу; розвивати культуру спілкування; сприяти розвитку логічного і критичного мислення; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; проводити просвітницьку роботу з метою усвідомлення того, що біологія має важливе значення для вирішення проблем сьогодення, тому що її вважають наукою ХІХ століття.
Перегляд файлу

Урок  1

Тема: Біологія – наука про життя. Науки, що вивчають життя.

Мета: ознайомити учнів з наукою про життя – біологією; сформувати уявлення про біологію як науку, що вивчає живі організми, ознайомити учнів з різноманітністю наук, що вивчають живі організми планети; з їхнім значенням для вивчення життя у різних його проявах;

розвивати уміння порівнювати значення наук для вивчення органічного світу; розвивати культуру спілкування; сприяти розвитку логічного і критичного мислення;

виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; проводити просвітницьку роботу з метою усвідомлення того, що біологія має важливе значення для вирішення проблем сьогодення, тому що її вважають наукою ХІХ століття.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: фото та малюнки різноманітних організмів, таблиці, портрети Ж.Б.Ламарка і  Г.Тревірануса.

Основні поняття та терміни: біологія, ботаніка, зоологія, морфологія, мікологія,  мікробіологія, вірусологія, бактеріологія, екологія, систематика, анатомія, фізіологія, гігієна, генетика, палеонтологія, цитологія.

Хід уроку

І. Організаційний етап(гра «Знайомство»):

Вчитель запрошує дітей стати в коло та ставить завдання, на які учні відповідають рухом (піднімають руку або оплески).

Завдання:

  • Підніміть ліву руку ті, хто знає як звати вчителя біології.
  • Підніміть праву руку ті, хто цікавиться вирощуванням кімнатних або квітково-декоративних рослин.
  • Підніміть дві руки ті, хто доглядає вдома домашніх тварин.
  • Візьміть за руки однокласників, які стоять поруч, якщо ви вважаєте, що кожна людина є часткою живої природи.

Плесніть у долоні ті, хто вважає, що знання з біології потрібні у повсякденному житті.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Бесіда:

 - Що ви вивчали в курсі природознавства?

- Які науки вивчають природу?

- Що таке жива і нежива природа?

- Які живі організми вам відомі?

-Де живуть живі організми?

-Навіщо треба вивчати живі організми?

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

 1. Метод « Прес»:

Давні цивілізації уявляли Землю в образі божества, материнського і плодючого, а людей – дітьми, яких вона живить. Сплинуло багато віків… Ставлення людини до природи змінилося: воно стало більш науковим, бережливим.

Епіграф:
Багатство нашої планети – це

повітря, вода, ґрунт, тваринний та рослинний світ.

Доля природи – наша доля!

Щоб зберегти природу, її потрібно знати.

Але природу не можна пізнати споглядально –  її потрібно вивчати.

- Чи погоджуєтеся ви з цими словами ? Виразіть свою думку у форматі:


Я вважаю …

Тому що …

Наприклад , …

Отже , я вважаю …


2. Повідомлення теми і мети уроку .

Давайте поглянемо навколо себе. Скрізь можна побачити неживі і живі об’єкти природи. Чим же вони відрізняються між собою? В чому сутність життя? Вирішенням цих питань ми займемося на уроках біології.  

ІV. Засвоєння учнями нового матеріалу. 

  1. Біологія як наука.
  1. Розповідь:

Людина здавна, з доісторичних часів, жила поряд із живими істотами. Ще ближчою стала вона до них, коли почала культивувати рослини й одомашнювати тварин. У міру освоєння рослинного і тваринного світу розвивались і поглиблювались знання людини. З поверхових і часто неточних уявлень про природу поступово формувалися певніші й точніші знання. Пам’ятки стародавніх культур — китайської, індійської, ассиро-вавилонської, єгипетської, грецької — свідчать про те, що ще задовго до початку нашої ери був накопичений значний емпіричний матеріал з галузі біології

Вже багато століть люди намагаються знайти відповідь на питання про сутність життя на планеті. Але щоразу стикаються з новими таємницями. Провідником людини у вивченні живого є наука біологія.

Термін «біологія» вперше був ужитий у 1797 р. німецьким професором анатомії Теодором Рузом (1771–1803). Пізніше в 1800 р. термін застосував професор Дерптського університету К. Бурдах (1776–1847), а в 1802 р. Ж. Б. Ламарк (1744–1829) і Л. Тревіранус (1779–1864).

  1. Запитання до учнів:

— Як ви вважаєте, чому виникла біологія як наука?

 Очікувана відповідь учнів:

 Біологія як наука виникла через необхідність пізнання людиною навколишнього світу, у зв’язку з матеріальними умовами життя суспільства, розвитку виробничих відносин, медицини, практичних потреб людини.

  1. Технологія «Мікрофон»
  2. Запитання до учнів:

— Що вивчає наука біологія?

(Учитель вислуховує думки учнів)

Формулювання висновку:

 Біологія вивчає різноманітність живих організмів, їхню будову, життєдіяльність, розмноження, походження, зв’язки між собою і з неживою природою, природні угруповання організмів та класифікує їх.

  1. «Асоціативний кущ»:

— Які асоціації у вас викликає поняття «біологія»?

Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «біологія».Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.

Можливі варіанти відповідей учнів: життя, рослини, тварини, гриби, бактерії, людина, наука.

Узагальнення результатів.

Учні самостійно формулюють визначення: «Біологія — це  наука про життя».

  1. Біологічні науки, які вивчають організми.
  1. Розповідь з елементами бесіди, демонстрація таблиць:

-ботаніка – вивчає рослини;

-зоологія – вивчає тварини;

-морфологія – вивчає організм в цілому;

-мікологія – вивчає гриби;

-мікробіологія – наука про мікроскопічні організми, до неї входять вірусологія та бактеріологія;

-екологія – наука про взаємозв’язки між організмами та середовищем;

-систематика – вивчає різноманітність організмів та класифікує їх;

-анатомія – наука про будову організму;

-фізіологія – наука про функції та процеси життєдіяльності організму;

-гігієна – вивчає вплив різних факторів на організм та його здоров’я;

-генетика – наука, що вивчає спадковість і мінливість організмів;

-палеонтологія – вивчає вимерлі організми;

-цитологія – вивчає клітини організмів.

  1. Робота з підручником – с.5, бесіда:
  • Яка біологічна наука вивчає рослини?
  • Що вивчає зоологія?
  • Які науки вивчають будову організмів?
  • Що є предметом вивчення фізіології?
  • В чому особливість цитології?
  • Що досліджує екологія?
  • Що вивчає вірусологія?
  • Яка наука вивчає мікроорганізми?
  • Обєктом вивчення якої науки є гриби?
  1. Поняття про рівні організації життя та підпорядковані науки(розповідь):

Більшість багатоклітинних організмів складаються із органів, органи утворені із тканин, тканини із клітин, клітини з молекул, молекули з атомів. Це називають рівнями організації життя.

Атомний та молекулярний властивий і живій і неживій природі. Їх вивчають небіологічні, хоча й природничі  науки – фізика та хімія. Наприклад, біохімія є поєднуючою наукою між біологією і хімією, біофізика – між фізикою і біологією. 

Взагалі в біології існують багато підпорядкованих наук, яких об’єднують у три великі розділи: «Структурні», «Функціональні», «Різноманітність».

До наук, що вивчають структури належать цитологія, гістологія, морфологія, анатомія, біофізика та біохімія.

До наук, що вивчають функції – фізіологія, генетика, екологія.

А до наук, що вивчають різноманітність – ботаніка, зоологія, мікологія, арахнологія, вірусологія, бактеріологія…

Крім того, існують ще й прикладні науки – охорона природи, агрономія, медицина. Вони допомагають використати набуті знання у господарській діяльності та взагалі у житті.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Доповнити схему.

БІОЛОГІЯ

    Науки:   Організми:

    1.    1.

    2.    2.                                 

  1. Знайти пару:

1 - Систематика.    А – Туберкульозна паличка.

2 – Ботаніка.    Б – Білий гриб.

3 – Зоологія.    В – Гербарій.

4 – Мікробіологія.   Г – Царство.

5 – Вірусологія.    Д – Горобець.

6 – Мікологія.    Е – Вірус грипу.

  1. «Знайди термін»

Учні повинні знайти терміни (по горизонталі, по вертикалі), які «заховалися» у таблиці.

а

в

і

р

у

я

ц

и

т

о

е

к

о

л

н

р

і

р

л

о

г

и

я

р

з

к

о

п

р

я

л

р

о

м

і

к

т

л

і

о

о

я

д

ж

а

е

у

м

і

к

р

о

б

і

о

л

о

г

і

я

г

с

л

к

у

с

л

о

м

л

г

к

о

р

о

і

о

р

о

к

о

о

т

б

о

і

н

р

а

н

я

л

к

л

е

л

г

а

р

г

я

о

к

к

а

в

о

в

о

л

д

і

н

і

і

г

л

а

о

н

д

г

ф

г

о

ш

я

і

о

я

і

е

г

р

о

ж

і

м

і

г

ц

п

к

л

о

я

в

д

о

т

є

я

ь

я

і

и

у

а

о

м

т

г

ж

п

е

 

VІ. Підведення підсумків уроку.

Біологію називають провідною наукою ХХІ ст. Без досягнень біології нині неможливий прогресивний розвиток людства! 

VІІ. Домашнє завдання:

  • опрацювати § 1;
  • дати відповіді на запитання (с.7);
  • виконати тестове завдання (с.7)

 


 


  1. Знайти пару:

1 - Систематика.    А – Туберкульозна паличка.

2 – Ботаніка.    Б – Білий гриб.

3 – Зоологія.    В – Гербарій.

4 – Мікробіологія.   Г – Царство.

5 – Вірусологія.    Д – Горобець.

  1. – Мікологія.    Е – Вірус грипу.

2.Знайти пару:

1 - Систематика.    А – Туберкульозна паличка.

2 – Ботаніка.    Б – Білий гриб.

3 – Зоологія.    В – Гербарій.

4 – Мікробіологія.   Г – Царство.

5 – Вірусологія.    Д – Горобець.

  1. – Мікологія.    Е – Вірус грипу.

2.Знайти пару:

1 - Систематика.    А – Туберкульозна паличка.

2 – Ботаніка.    Б – Білий гриб.

3 – Зоологія.    В – Гербарій.

4 – Мікробіологія.   Г – Царство.

5 – Вірусологія.    Д – Горобець.

  1. – Мікологія.    Е – Вірус грипу.

2.Знайти пару:

1 - Систематика.    А – Туберкульозна паличка.

2 – Ботаніка.    Б – Білий гриб.

3 – Зоологія.    В – Гербарій.

4 – Мікробіологія.   Г – Царство.

5 – Вірусологія.    Д – Горобець.

  1. – Мікологія.    Е – Вірус грипу.

2.Знайти пару:

1 - Систематика.    А – Туберкульозна паличка.

2 – Ботаніка.    Б – Білий гриб.

3 – Зоологія.    В – Гербарій.

4 – Мікробіологія.   Г – Царство.

5 – Вірусологія.    Д – Горобець.

6 – Мікологія.    Е – Вірус грипу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

а

в

і

р

у

я

ц

и

т

о

е

к

о

л

н

р

і

р

л

о

г

и

я

р

з

к

о

п

р

я

л

р

о

м

і

к

т

л

і

о

о

я

д

ж

а

е

у

м

і

к

р

о

б

і

о

л

о

г

і

я

г

с

л

к

у

с

л

о

м

л

г

к

о

р

о

і

о

р

о

к

о

о

т

б

о

і

н

р

а

н

я

л

к

л

е

л

г

а

р

г

я

о

к

к

а

в

о

в

о

л

д

і

н

і

і

г

л

а

о

н

д

г

ф

г

о

ш

я

і

о

я

і

е

г

р

о

ж

і

м

і

г

ц

п

к

л

о

я

в

д

о

т

є

я

ь

я

і

и

у

а

о

м

т

г

ж

п

е

 

а

в

і

р

у

я

ц

и

т

о

е

к

о

л

н

р

і

р

л

о

г

и

я

р

з

к

о

п

р

я

л

р

о

м

і

к

т

л

і

о

о

я

д

ж

а

е

у

м

і

к

р

о

б

і

о

л

о

г

і

я

г

с

л

к

у

с

л

о

м

л

г

к

о

р

о

і

о

р

о

к

о

о

т

б

о

і

н

р

а

н

я

л

к

л

е

л

г

а

р

г

я

о

к

к

а

в

о

в

о

л

д

і

н

і

і

г

л

а

о

н

д

г

ф

г

о

ш

я

і

о

я

і

е

г

р

о

ж

і

м

і

г

ц

п

к

л

о

я

в

д

о

т

є

я

ь

я

і

и

у

а

о

м

т

г

ж

п

е

 

а

в

і

р

у

я

ц

и

т

о

е

к

о

л

н

р

і

р

л

о

г

и

я

р

з

к

о

п

р

я

л

р

о

м

і

к

т

л

і

о

о

я

д

ж

а

е

у

м

і

к

р

о

б

і

о

л

о

г

і

я

г

с

л

к

у

с

л

о

м

л

г

к

о

р

о

і

о

р

о

к

о

о

т

б

о

і

н

р

а

н

я

л

к

л

е

л

г

а

р

г

я

о

к

к

а

в

о

в

о

л

д

і

н

і

і

г

л

а

о

н

д

г

ф

г

о

ш

я

і

о

я

і

е

г

р

о

ж

і

м

і

г

ц

п

к

л

о

я

в

д

о

т

є

я

ь

я

і

и

у

а

о

м

т

г

ж

п

е

 

 

 

 

 

 

 

а

в

і

р

у

я

ц

и

т

о

е

к

о

л

н

р

і

р

л

о

г

и

я

р

з

к

о

п

р

я

л

р

о

м

і

к

т

л

і

о

о

я

д

ж

а

е

у

м

і

к

р

о

б

і

о

л

о

г

і

я

г

с

л

к

у

с

л

о

м

л

г

к

о

р

о

і

о

р

о

к

о

о

т

б

о

і

н

р

а

н

я

л

к

л

е

л

г

а

р

г

я

о

к

к

а

в

о

в

о

л

д

і

н

і

і

г

л

а

о

н

д

г

ф

г

о

ш

я

і

о

я

і

е

г

р

о

ж

і

м

і

г

ц

п

к

л

о

я

в

д

о

т

є

я

ь

я

і

и

у

а

о

м

т

г

ж

п

е

 

а

в

і

р

у

я

ц

и

т

о

е

к

о

л

н

р

і

р

л

о

г

и

я

р

з

к

о

п

р

я

л

р

о

м

і

к

т

л

і

о

о

я

д

ж

а

е

у

м

і

к

р

о

б

і

о

л

о

г

і

я

г

с

л

к

у

с

л

о

м

л

г

к

о

р

о

і

о

р

о

к

о

о

т

б

о

і

н

р

а

н

я

л

к

л

е

л

г

а

р

г

я

о

к

к

а

в

о

в

о

л

д

і

н

і

і

г

л

а

о

н

д

г

ф

г

о

ш

я

і

о

я

і

е

г

р

о

ж

і

м

і

г

ц

п

к

л

о

я

в

д

о

т

є

я

ь

я

і

и

у

а

о

м

т

г

ж

п

е

 

а

в

і

р

у

я

ц

и

т

о

е

к

о

л

н

р

і

р

л

о

г

и

я

р

з

к

о

п

р

я

л

р

о

м

і

к

т

л

і

о

о

я

д

ж

а

е

у

м

і

к

р

о

б

і

о

л

о

г

і

я

г

с

л

к

у

с

л

о

м

л

г

к

о

р

о

і

о

р

о

к

о

о

т

б

о

і

н

р

а

н

я

л

к

л

е

л

г

а

р

г

я

о

к

к

а

в

о

в

о

л

д

і

н

і

і

г

л

а

о

н

д

г

ф

г

о

ш

я

і

о

я

і

е

г

р

о

ж

і

м

і

г

ц

п

к

л

о

я

в

д

о

т

є

я

ь

я

і

и

у

а

о

м

т

г

ж

п

е

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 листопада 2021
Переглядів
2332
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку