Урок
Тема уроку: ЕКОЛОГІЧНІ ГРУПИ ГРИБІВ
Мета: розширити і поглибити знання учнів про різноманітність грибів, ознайомити з екологічними групами грибів, характером їх живлення, значенням, позитивним і негативним впливом грибів на інші організми, сформувати чітке розуміння понять: мікориза, сапротрофи;
продовжити формувати вміння і навички роботи з текстом, відео з інтернету, малюнками з підручника, робити малюнки біологічних об’єктів, узагальнювати, робити відповідні висновки;
виховувати позитивне значення до представників різних груп грибів, розуміння необхідності знань про них і збереження в природі.
Обладнання: підручник, фотографії різних видів грибів, відеоматеріали з Інтернет – ресурсів та ігри льорнінг, таблиці.
Хід уроку
https://learningapps.org/1473849
https://learningapps.org/3533741
https://learningapps.org/3443784
https://learningapps.org/11676982
Подивимось відео про гриби:
Переглянемо цікаве відео з інтернету:
Гриби бувають як одноклітинні так і багатоклітинні. Цвіль – це теж гриби. Мікроскопічний мукор, одноклітинний, утворюється на продуктах харчування, конському навозі. Пеніцил чи аспергіл – багатоклітинні, теж поселяються на продуктах, де є волога і відіграють при цьому негативну роль, але з них виготовляють ліки, певні сорти сиру, лимонну кислоту – це їх позитивна роль в нашому житті. Дріжджі – це також гриби, які є спиртові, хлібопекарські, пивні.. Є також сажкові гриби, вони зменшують урожайність пшениці, жита, кукурудзи.Відомо 900 видів сажкових грибів. Це гриби – паразити, до яких ще відносять ріжки, трутовики, гниль суниць, паршу яблук, борошнисторосяні гриби. А є шапинкові , добре нам відомі, як їстівні так і отруйні багатоклітинні гриби. Отже, ми розділили гриби на групи: цвілеві, паразити, дріжджі, шапинкові гриби. Згадаємо їх особливості:
Гриби - царство живої природи, що об'єднує еукаріотичні організми, які поєднують в собі деякі ознаки як рослин, так і тварин.
подібність грибів до рослин: необмежені в рості; прикріплений спосіб життя; тверда клітинна оболонка; наявність вакуолей |
|
подібність грибів до тварин: гетеротрофне живлення; відсутність пластид у клітині; основна запасаюча речовина – глікоген. речовина клітинної стінки - хітин |
Гетеротрофні способи живлення грибів:
Сапротрофи |
Паразити |
Симбіонти |
Живляться органічними рештками відмерлих організмів:цвілеві, шапинкові, дріжджеві; розкладачі деревини, псують деревину, розкладачі опалого листя; цвілеві гриби утворюють наліт на продуктах харчування, рослинних рештках, вологих поверхнях: мукор, пеніцил- багатоклітинний, зеленувата цвіль, що стримує ріст хвороботворних бактерій, псує продукти, окремі види пеніцилу використовуються у сироварінні, отриманні таких сортів сирів, як Рокфор та Камамбер; аспергіл – багатоклітинний,( наліт на апельсинах, стінах, шпалерах), з деяких утворюють лимонну кислоту, ризопус. |
Живуть за рахунок живих організмів: сажкові гриби, ріжки, борошнисторосяні, фітофтора картопляна, трутовики, гниль суниць, парша яблук… |
Співжиття живих організмів, що належать до різних систематичних груп: білі гриби, підберезник, боровик, лисичка, маслюк, рижик, підосичник. |
V.Перевірка і засвоєння та закріплення знань:
1.https://learningapps.org/13088781
https://learningapps.org/11825106
2. Кросворд "Гриби"
|
1 |
|
|
|
Ш |
|
|
|
||||||||||||
|
2 |
А |
|
|
|
|
|
|||||||||||||
|
3 П |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
И |
|
|
|
||||||||
|
5 |
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|||||||||||
|
6 |
|
|
|
|
К |
|
|
||||||||||||
|
7 |
|
|
|
О |
|
|
|
|
|||||||||||
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
||||||||
|
9 |
І |
|
|
|
|||||||||||||||
Кросворд «Гриби»
1. Цей гриб навіть на гриб не схожий. Все у нього не так. По-перше, з’являється раніше інших, тільки сніг зійде. По-друге, у грибів добре видно шапочки і ніжки, а у нього все зрослось, не розумієш, де що. І все-таки це - перший їстівний гриб, що виріс цього року. А тому, що він такий смішний і зморщений, його назвали...?
2. В листяних лісах їх не знайдеш. Вони ростуть в ялинових, а частіше в соснових лісах. Та не по одному, а цілим сімейством. В хорошу погоду цей гриб сухий, шапочка шовковиста, блискуча. Шкірка на шапочці легко відділяється і шапочку можна обчистити, як яйце. А в дощову погоду шапочка гриба стає слизькою, маслянистою. Тому цей гриб називається...?
3. Мікроскопічний гриб, що рятує життя мільйонів людей.
4. Речовини, які вбивають або гальмують ріст і розмноження хвороботворних мікроорганізмів.
5. Сукупність гіфів.
6. Ці гриби смакують і смаженими, і запеченими в сметані, і солоними. У разі гарного врожаю їх збирають мішками.
7. Гриб, який завдає шкоди деревним рослинам.
8. Гриб, який росте під березою.
9. Нитки грибниці.
3.Намалюй і підпиши
4. Допиши речення
Які є види грибів?
З яких частин складається плодове тіло шапинкового гриба?
Чи всі гриби можна споживати?
Яка роль цвілевих грибів?
Яке значення грибів – паразитів?
Мікориза – симбіотичне співжиття грибів з рослиною.Які гриби утворюють мікоризу?
Гриби – сапротрофи, редуценти – організми, які отримують необхідні для життєдіяльності речовини, руйнуючи залишки рослин і тварин чи відмерлі частини рослин і тварин.Вважаються також гетеротрофами. Наведіть приклади таких грибів.
VI. Підсумок уроку.
VII. Домашнє завдання: прочитати параграф 52, підібрати вірші, приказки та загадки про гриби; підготувати міні – презентації про лишайники. Будьте завжди здорові, веселі, креативні!