Урок у 6 класі на тему: " Екологічні групи грибів".

Про матеріал
Метою цього уроку є розширення і поглиблення знань учнів про різноманітність грибів, ознайомлення з екологічними групами грибів, їх позитивним і негативним впливом на інші організми. Виховання позитивного ставлення до представників різних груп грибів, розуміння необхідності знань про них і збереження в природі.
Перегляд файлу

Урок

Тема уроку: ЕКОЛОГІЧНІ ГРУПИ ГРИБІВ

Мета: розширити і поглибити знання учнів про різноманітність грибів, ознайомити з екологічними групами грибів, характером їх живлення, значенням, позитивним і негативним впливом грибів на інші організми, сформувати чітке розуміння понять: мікориза, сапротрофи;

продовжити формувати вміння і навички роботи з текстом, відео з інтернету, малюнками з підручника, робити малюнки біологічних об’єктів, узагальнювати, робити відповідні висновки;

виховувати позитивне значення до представників різних груп грибів, розуміння необхідності знань про них і збереження в природі.

Обладнання: підручник, фотографії різних видів грибів, відеоматеріали з Інтернет – ресурсів та ігри льорнінг, таблиці.

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань:
  1. За допомогою ігор на сайті  льорнінг повторимо будову клітини грибів та їх ознаки:

https://learningapps.org/1473849

https://learningapps.org/3533741

https://learningapps.org/3443784

https://learningapps.org/11676982

Подивимось відео про гриби:

https://youtu.be/bL0YsMpDoIw

  1. А зараз розглянемо малюнки різних грибів: це цвілеві гриби ( одноклітинний мукор, багатоклітинні пеніцил, аспергіл), дріжджі ( одноклітинні), шапинкові та паразити ( багатоклітинні ). І переконаємось, наскільки різноманітний, дивовижний світ грибів, адже ви думали, що гриби – це ті організми, які ми бачимо в лісі, збираємо їх та споживаємо?!
  2.  
  3.  
  4.  
  5.                   
  6.                     
  7.                   
  8.                     
  9.                   
  10.                   
  11.                     

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів: Передивляючись фото різних грибів, ми переконуємося, наскільки різноманітні форми грибів, їх вигляд, спосіб життя, значення. Гриби – це незвичні організми, мають багато спільних ознак як з рослинами (наявність клітинної стінки, прикріплений спосіб життя, необмежений ріст, розмноження спорами) так і з тваринами( відсутність хлорофілу, виділення сечовини, гетеротрофне живлення). Вони давно і дуже добре пристосувалися до життя.

Переглянемо цікаве відео з інтернету:

https://youtu.be/rrLEWuR3ta8

  1. Вивчення нового матеріалу:

Гриби бувають як одноклітинні так і багатоклітинні. Цвіль – це теж гриби. Мікроскопічний мукор, одноклітинний, утворюється на продуктах харчування, конському навозі. Пеніцил чи аспергіл – багатоклітинні, теж поселяються на продуктах, де є волога і відіграють при цьому негативну роль, але з них виготовляють ліки, певні сорти сиру, лимонну кислоту – це їх позитивна роль в нашому житті. Дріжджі – це також гриби, які є спиртові, хлібопекарські, пивні.. Є також сажкові гриби, вони зменшують урожайність пшениці, жита, кукурудзи.Відомо 900 видів сажкових грибів. Це гриби – паразити, до яких ще відносять ріжки, трутовики, гниль суниць, паршу яблук, борошнисторосяні гриби. А є шапинкові , добре нам відомі, як їстівні так і отруйні багатоклітинні гриби. Отже, ми розділили гриби на групи: цвілеві, паразити, дріжджі, шапинкові гриби. Згадаємо їх особливості:

Гриби - царство живої природи, що об'єднує еукаріотичні організми, які поєднують в собі деякі ознаки як рослин, так і тварин.

подібність грибів до рослин:

 необмежені в рості;

 прикріплений спосіб життя;

 тверда клітинна оболонка;

 наявність вакуолей

подібність грибів до тварин:

гетеротрофне живлення;

відсутність пластид у клітині;

основна запасаюча речовина – глікоген.

речовина клітинної стінки - хітин

Гетеротрофні способи живлення грибів:

Сапротрофи

Паразити

Симбіонти

Живляться органічними рештками відмерлих організмів:цвілеві, шапинкові, дріжджеві; розкладачі деревини, псують деревину, розкладачі опалого листя; цвілеві гриби утворюють наліт на продуктах харчування, рослинних рештках, вологих поверхнях: мукор, пеніцил- багатоклітинний, зеленувата  цвіль, що стримує ріст хвороботворних бактерій, псує продукти, окремі  види пеніцилу використовуються у сироварінні, отриманні таких сортів  сирів, як Рокфор та Камамбер; аспергіл – багатоклітинний,( наліт на апельсинах, стінах, шпалерах), з деяких утворюють лимонну кислоту, ризопус.

Живуть за рахунок живих організмів: сажкові гриби, ріжки, борошнисторосяні, фітофтора картопляна, трутовики, гниль суниць, парша яблук…

Співжиття живих організмів, що належать до різних систематичних груп: білі гриби, підберезник, боровик, лисичка, маслюк, рижик, підосичник.

V.Перевірка і засвоєння та закріплення знань:

1.https://learningapps.org/13088781

https://learningapps.org/11825106

2. Кросворд "Гриби"

 

1 

 

 

 

Ш

 

 

 

 

2

А

 

 

 

 

 

 

3 П

 

 

 

 

 

 

 

4 

  

 

 

 

 

 

 

И

 

 

 

 

5   

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

К

 

 

 

7 

 

 

 

О

 

 

 

 

8 

      

 

 

 

 

 

 

 

В

 

 

 

 

9 

І

 

 

 

 

 

Кросворд «Гриби»

1. Цей гриб навіть на гриб не схожий. Все у нього не так. По-перше, з’являється раніше інших, тільки сніг зійде. По-друге, у грибів добре видно шапочки і ніжки, а у нього все зрослось, не розумієш, де що. І все-таки це  - перший їстівний гриб, що виріс цього року. А тому, що він такий смішний і зморщений, його назвали...?

2. В листяних лісах їх не знайдеш. Вони ростуть в ялинових, а частіше в соснових лісах. Та не по одному, а цілим сімейством. В хорошу погоду цей гриб сухий, шапочка шовковиста, блискуча. Шкірка на шапочці легко відділяється і шапочку можна обчистити, як яйце. А в дощову погоду шапочка гриба стає слизькою, маслянистою. Тому цей гриб називається...? 

 3.  Мікроскопічний гриб, що рятує життя мільйонів людей.

4. Речовини, які вбивають або галь­мують ріст і розмноження хворо­ботворних мікроорганізмів. 

5.  Сукупність гіфів. 

6. Ці гриби смакують і смаженими, і запеченими в сметані, і солони­ми. У разі гарного врожаю їх зби­рають мішками.

7.   Гриб, який завдає шкоди дерев­ним рослинам. 

8. Гриб, який росте під березою.

9.  Нитки грибниці. 

 

3.Намалюй і підпиши

Будова шапинкового гриба - його характеристика          Особистий сайт Коваленка Сергія Івановича

4. Допиши речення

Які є види грибів?

З яких частин складається плодове тіло шапинкового гриба?

Чи всі гриби можна споживати?

Яка роль цвілевих грибів?

Яке значення грибів – паразитів?

Мікориза – симбіотичне співжиття грибів з рослиною.Які гриби утворюють мікоризу?

Гриби – сапротрофи, редуценти – організми, які отримують необхідні для життєдіяльності речовини, руйнуючи залишки рослин і тварин чи відмерлі частини рослин і тварин.Вважаються також гетеротрофами. Наведіть приклади таких грибів.

VI. Підсумок уроку.

VII. Домашнє завдання:  прочитати параграф 52, підібрати вірші, приказки та загадки про гриби; підготувати міні – презентації про лишайники. Будьте завжди здорові, веселі, креативні!

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Парфілко Ольга Анатоліївна
    Дуже приємно бачити, що для свого уроку Ви використали матеріал моєї робочої картки
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 квітня 2021
Переглядів
4716
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку