Урок узагальнення знань, 6 клас "Погода"

Про матеріал

Урок узагальнення матеріалу з теми "Погода" передбачає наявність проектора, мультимедійної дошки та супроводжується презентацією створеною у програмі SMART Notebook. Роздаткові матеріали, які використовуються на уроці, складаються з карток із завданнями та карток самооцінювання.



Перегляд файлу

Тема: Погода

Мета: поглибити та систематизувати знання учнів про погоду та її елементи; формувати інформаційну компетентність  шляхом аналізу отриманої інформації та складання опорного конспекту; розширити інформаційне поле при читанні та складанні графіка температур, рози вітрів, діаграми хмарності та опадів, використанні географічної карти; розвивати  вміння аналізувати та порівнювати при виконанні завдань різних типів;  вдосконалювати вміння працювати в групах; формувати  вміння  працювати з інтерактивною дошкою; створити ситуацію успіху.

Обладнання: підручник Пестушко В.Ю. «Загальна географія. 6 клас», робочі зошити, картки «Мої досягнення», опорні конспекти з завданнями, інтерактивна дошка, мультимедійна презентація, фізична карта світу.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Вчитель. Доброго дня.  За вікном – весна, погожий день. Нехай весняний промінчик сонця налаштує вас на продуктивну працю  від якої на уроці ви отримаєте задоволення. Я вірю у вас, у вас все вийде.

  1. Повідомлення теми і мети уроку.

Вчитель.

Гроза проходила десь поруч. Було то блискавка, то грім.
Дорога йшла кудись на Овруч в лісах і травах до колін.
Латаття ніжилось в озерах, хитали ряску карасі.
Черкнула блискавка по зелах, аж полягали вони всі.
Над світом білим, світом білим хтось всі спіралі перегрів.
А хмари бігли, хмари бігли і спотикалися об грім.
Гроза погримувала грізно, були ми з нею тет-а-тет.
Тремтіла річечка рогізна, човни ховала в очерет.

Запитання: Який стан атмосфери описувала Ліна Костенко у своєму вірші? Що поєднує грозу, дощ, теплий весняний день, похмурий день? (Це все є опис погоди)

Повідомлення теми.(На інтерактивній дошці – Слайд 1)

Бесіда.

- А яка сьогодні погода? Опишіть її.

Цікаво, якою буде погода завтра? Неділю? Влітку?  Зазвичай, намагаючись відповісти на це питання, ми дивимось у небо, адже саме там, у повітряному просторі океані, народжується погода. Немає нічого більш рухливого та мінливого, ніж повітря, що утворює атмосферу. До того як вчені відкрили таємниці передбачення погоди, люди уважно стежили за небом, поведінкою тварин, станом рослин. Сьогодні вчені, які займаються прогнозуванням погоди, мають цілий арсенал новітньої техніки, за допомогою якої проводяться спостереження за станом атмосфери. Відомий учений-хімік Дмитро Іванович Менделєєв говорив: «Атмосфера – велика лабораторія погоди». Екскурсію до цієї лабораторії ви вже здійснювали неодноразово.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Запитання:

  • Людям яких професій важливі знання про погоду?
  • Чи важливі для вас знання про погоду? 
  • А чи достатньо ви знаєте про чинники, які формують погоду?

Кожного дня, збираючись до школи, ми зтикаємось з поняттям «погода». Що одягти, виходячи на вулицю, чи брати парасольку? Що допомагає вам вирішити дану проблему? До яких джерел ви звертаєтеся? Яку погоду прогнозують нам засоби масової інформації сьогодні?

 Ми постійно дивимося прогноз погоди по телебаченню, щоб відповісти на всі запитання. Погода дуже вливає на життя, побут та  настрій людини, її самопочуття і здоров’я. На вулиці сонячно – настрій чудовий, яскравий, погода похмура – на душі «похолодало». Сьогодні я пропоную вам здійснити подорож до небесної кухні і систематизувати та узагальнити раніше здобуті знання з даної теми.

  Завдання нашого уроку висвітлені перед вами. (На інтерактивній дошці – Слайд 2). Допомагати у вирішені поставлених завдань будуть традиційні джерела інформації – підручник, атлас, записи в робочому зошиті. Активність на уроці оцінюється. За кожну вірну відповідь у картці «Мої досягнення» у колонці «Активність на уроці» ви ставите  зірочку. По завершені уроку – здаєте ці картки для аналізу та  виставлення оцінок.

  1. Повторення основних понять, закономірностей теми.

Бліц-інтерв´ю:

  • Дайте визначення поняттю «погода»;
  • Де формується погода?
  • Які елементи характеризують погоду?
  • Назвіть прилади і одиниці вимірювання даних елементів погоди.

 (На інтерактивній дошці – Слайд 3)

Учні на дошці записують елементи погоди та переміщують прилади і одиниці вимірювання, які відповідають їм.

  1. Виконання завдань на повторення і закріплення основних умінь і навичок.

Робота в групах. Сьогодні ви будете працювати в групі.  У кожної групи лежать на столі загадкові різнокольорові конверти. Відкрийте їх і ви дізнаєтесь з яким елементом погоди  будете працювати. Також там знаходяться завдання. На виконання даних завдань – 4 хвилини.

Представлення результатів роботи груп. У  вас на столі лежать опорні конспекти із прописаними завданнями, які були поставлені перед кожною групою. При захисті інших груп зробіть напроти завдання свої помітки. Наприклад:

«Я це знаю, я це розумію, я це вмію» – позначка + або٧;

«Я не впевнений в своїх знаннях, мені потрібно ще раз перечитати цю тему» – позначка ? або ...;

«Я не розумію цього завдання, мені потрібна допомога вчителя, можливо прийти на Діз» – позначка - або !.

Таке опрацювання даних завдань допоможе вам зрозуміти ваші прогалини у темі «Погода», а також  допоможе при підготовці до написання комплексної письмової роботи по завершені вивчення теми «Атмосфера»

Температура. (На інтерактивній дошці – Слайд 4)

  1. Визначте мах та мін, амплітуду температури за графіком добового ходу температури  (учні на дошці записують максимальну, мінімальну температуру та амплітуду температур).

Чому сонце найвище розташоване о 12 год, а максимальна температура зафіксована у 15 год?

  1. Чи може на вершині вулкана Кіліманджаро в Африці лежати сніг, якщо біля підошви температура повітря дорівнює +24°С?

Узагальнюючі питання:

  • Покажіть на карті місця, де зафіксована найвища і найнижча температура в світі.
  • Від чого залежить температура повітря?

(На інтерактивній дошці – Слайд 5)

 

Як підсумок відповідей учнів, переміщуємо термометр, де узагальнені їх відповіді.

Атмосферний тиск

  1. Розташуйте планетарні пояси атмосферного тиску

Географічні широти

Пояс атмосферного тиску

Північні полярні широти

 

Північні помірні широти

 

Північні тропічні широти

 

Екваторіальні широти

 

Південні тропічні широти

 

Південні помірні широти

 

Південні полярні широти

 

(На інтерактивній дошці – Слайд 6)

  1. Поясніть досвід італійського вченого Торрічеллі. Скляну трубку довжиною 1м

запаяну з одного кінця, він заповнив ртуттю. Потім щільно закривши незапаяний кінець, перевернув і опустив у чашку з ртуттю. У чашці під шаром ртуті незапаяний кінець відпустив. З трубки частина ртуті вилилася в чашку, а в трубці залишився стовп ртуті висотою 760 мм.рт.ст. Повторення цього досліду на березі моря дало такий самий результат. Коли вчений піднявся на висоту 10 м, стовп ртуті був 759, а коли опустився на 10м  стовп показував 760мм.  Чому на різній висоті стовп ртуті в трубці був різний?  (тиск змінюється з висотою 100м -10 мм.рт.ст.. через розрідженість повітря)

Узагальнюючі питання:

  • Який тиск вважається нормальним на широті 45° при температурі 0°С на рівні моря (760 мм.рт.ст.)
  • Від яких факторів залежить тиск? (Висоти поверхні,  температури повітря, переміщення повітря внаслідок чого формується його надлишок)

Вітер

  1. Знайдіть відповідність між малюнками та назвами вітрів і атмосферних вихорів. Коротко охарактеризуйте їх.

(На інтерактивній дошці – Слайд 7)

  1. Покажіть стрілками напрям вітру та визначте, де сила вітру буде більшою

(На інтерактивній дошці – Слайд 8)

 

Узагальнюючі питання:

  • Назвіть постійні вітри;
  • Покажіть  на карті місцевість, де протягом року зафіксовують найбільшу кількість  найсильніших вітрів

Вологість повітря

  1. Знайдіть відповідність між термінами та їх визначеннями.

(На інтерактивній дошці – Слайд 9)

  1. Температура повітря дорівнює 20°С. Відносна вологість повітря 70%. Скільки грамів води міститься в 1 м³ цього повітря?

Узагальнюючі питання:

Визначте на карті найсухіше місце в світі та  його координати.

Визначте, який фактор сприяє  насиченню повітря водяною парою (температура повітря).

Хмарність

  1. Установіть відповідність між видами хмар та та їх розташуваннямїх характеристиками (від хмар, що знаходяться найнижче до найвищих) . Від яких із цих хмар можна чекати зливи з градом.

(На інтерактивній дошці – Слайд 10)

  1. Чому в екваторіальних широтах розташований пояс хмарності? (Хмарність пов’язана із тиском. В областях високого тиску – хмарність менша, а в областях низького – більша через висхідний рух повітряних мас)

Узагальнююче питання:

  • Покажіть на карті місця з найменшою хмарністю протягом року (тропіки, полюси , Сахара)

 Опади

  1. Згрупуйте види опадів (впишіть у відповідні колонки).

Опади, що випадають з хмар

Опади, що випадають з повітря

 

 

 

 

 

Види опадів: сніг, дощ, іній, роса, паморозь, град

(На інтерактивній дошці – Слайд 11)

 

  1. Повітря, що має відносну вологість 70% і температуру 20°С вдень, вночі остигає до 10°С. Чи утвориться вранці роса?

Узагальнюючі питання:

  •  Визначте причини утворення опадів (висхідний рух повітряних мас, підвищення рельєфу, атмосферні фронти).
  • Покажіть на карті місце, випадає найбільша кількість опадів і найменша.
  1. Підсумок уроку

Бесіда. На початку уроку ми з вами описали погоду за вікном. Давайте подивимося, чи така ж  ця погода зараз? Чи може ми з впевненістю сказати, що через годину, дві години погода не зміниться?

Отож, головною особливістю погоди є її мінливість. Погода змінюється постійно. Навіть тоді, коли нам здається, що погода врешті-решт встановилася, вона все одно продовжує змінюватися непомітно для нас.

Гра «Так чи ні».  Перевірити свої знання з теми погоди  частково ви можете, вибравши кубик і давши відповідь на запитання (учні вибирають питання і обертаючи кубик дізнаються, вірно відповіли чи ні).

(На інтерактивній дошці – Слайд 12)

 

Прийом «Самооцінювання». Ви сьогодні чудово працювали і я надіюся на справжній «зорепад» у ваших картках «Мої досягнення». Проаналізуйте їх самостійно і здайте мені для виставлення оцінок.

Вправа «Незакінчене речення». Наш урок підходить до завершення тому, я пропоную вам закінчити речення:

  • На уроці я  зрозумів…
  • На уроці я дізнався або повторив…
  • На уроці найбільш складним для мене було…
  • Найлегшим для мене було..
  • Урок був цікавим/нецікавим, бо…

Домашнє завдання:

  • Повторити §40-41;
  • Проаналізувати свою роботу, використовуючи позначки на опорних конспектах. Зробити висновки.

За бажанням:

  • Скласти кросворд на тему «Погода» або  вірш про погоду і її особливості на основі  прочитаного в підручнику опису типів погоди

(На інтерактивній дошці – Слайд 13)

 

 

 

 

docx
Додано
30 червня 2018
Переглядів
1901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку