Урок подорож закінчує тему: "Різноманітність рослин" проходить у вигляді екскурсії по тим рослинам, які людина використовує у своєму житті. Під час діти відгадують загадки, вчительнадає їм цікавий матеріал. Урок супроводжується музикою та цікавой презентацією. В ході уроку використовуються різні форми роботи учнів.
Тема уроку: Сільськогосподарські рослини
Мета: сформувати знання про сільськогосподарські рослини; визначити значення покритонасінних рослин у житті людини; розкрити необхідність знань про будову та значення вивчених рослин у подальшому житті людини; розвивати вміння порівнювати та спостерігати, робити висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення та уяву; виховувати бережливе ставлення до квіткових рослин своєї місцевості та планети.
Очікувані результати: учні наводять приклади використання людиною сільськогосподарських рослин; оцінюють значення рослин для людини.
Тип уроку: комбінований.
1. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування на робочий настрій.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. Вписати номери тверджень у відповідний стовпчик.
Голонасінні |
Покритонасінні |
|
|
1. Переважно дерева.
2. Перші насінні рослини.
3. Насінина оточена оплоднем.
4. Не тільки зародок, а й ендосперм утворюється в результаті запліднення.
5. Листки зазвичай багаторічні, шкірясті, лінійні, але є й винятки.
6. Запилення — виключно вітром.
7. Від запилення до запліднення минає кілька годин.
8. Характерне подвійне запліднення.
9. Велика різноманітність способів вегетативного розмноження.
10. Запилюються вітром, водою, комахами та тваринами.
11. Насіння лежить на лусках голо, незахищено.
12. Це насінні рослини, у яких пилок вловлює приймочка маточки.
Відповіді: голонасінні — 1, 2, 5, 6, 11; покритонасінні — 3, 4, 7, 8, 9, 10, 12.
Всі знають приказку: "Щі та каша – їжа наша". Ця приказка одна з багатьох, складених українцями про улюбленні народні страви. Здавалося б, і борщ, і каша настільки міцно вважаються нашими старовинними національними стравами, що встановити, коли вони були "винайдені", навряд чи можливо. Між тим це зовсім не так...
Сьогодні мова піде про рослини-переселенці, які, подолавши всі перешкоди міцно влаштувалися на нашому столі. Ми не тільки познайомимося з цими рослинами, але і складемо їх візитні картки.
Визитна картка.
Назва рослини |
Назва батьківщини |
Назва родини |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А тепер пора в дорогу. І перша подорож – подорож за три моря. Зробимо ми його з великим мандрівником Афанасієм Нікітіним.
Звучить запис з щебетом птахів.
- О! Рай земний! Навколо краса, кругом смакота, невідомі плоди.
- Увага! Починаємо заповнювати візитну картку.
Родина – гарбузові
Батьківщина – Індія
Ім'я - ... тут вже складніше, а може, нічого складного немає? Треба просто відгадати загадку...
Я довгий і зелений, смачний я солоний,
Смачний і сирий. Хто ж я такий?
(Огірок)
Чому ми вживаємо їх у їжу? Як заготовляємо на зиму? (повідомлення учнів)
Родина злакові (м'ятлікові)
Батьківщина – Індія, Китай
Ім'я – рис
У зернах рису міститься велика кількість білків, тому він є основним продуктом харчування народів Азії.
Які страви людина готує з рису?
Подорож триває. Тепер наш шлях лежить в Передню Азію і Середземномор'я через Гімалаї і Західний Тибет. А ось тут ми ненадовго затримаємося. Гімалаї і Західний Тибет є батьківщиною добре відомої в Україні рослинної культури – гречки. Одним з перших згадав про гречку н мандрівник початку XV століття Гілберт де Ланоа. Він писав, що в Новгороді його пригощали за обідом хлібом, м'ясом, рибою, цибулею, пивом, медом і "буковими горішками". Так він назвав невідому тоді в Західній Європі гречану кашу. Здавна в Росії вона була основою солдатського столу. "Не страшний мороз, що надворі тріщить, коли у печі гречана каша " - говорить прислів'я. Каші з гречки харчувався, згідно билині, легендарний герой Микула Селянинович. Олександр Суворов називав її "богатирської крупою". Хоча батьківщиною гречки є Гімалаї і Західний Тибет, потрапила вона в Україну з Греції, від древніх греків. Тому так і називається. Гречана каша дає організму в п'ять разів більше енергії, ніж картопля. Гречана каша є дієтичним блюдом.
Заповнимо візитну картку.
Родина– гречані
Батьківщина – Гімалаї і Західний Тибет
Ім'я – гречка
З цього району ми потрапляємо, продовжуючи свою подорож, в Передню Азію. Це батьківщина... Але не будемо поспішати. Спочатку відгадайте загадку
Помаранчева і гарна,
У землі сиджу не марно:
Соковита, солоденька,
Вже я стала чималенька.
Собою пригощу дитину.
Хай корисну з’їсть…(МОРКВИНУ…)
Про морковь есть много загадок. А вы их знаете?
Яку ж користь приносить вживання моркви?(додаткове завдання)
У моркві міститься багато вуглеводів, які надають їй солодкий смак, крім цього багато вітамінів і заліза.
Заповнимо візитну картку:
Родина – зонтичні
Батьківщина – Передня Азія
Ім'я – морква
А ви знаєте, що Передня Азія і Ефіопія – батьківщина ще однієї сільськогосподарської культури, без якої не обходиться ні сніданок, ні обід, ні вечеря? Усім відоме прислів'я: "Хліб – всьому голова". А з чого роблять хліб?
Пшениця — дуже давня культурна рослина, яку вирощували понад 10 тисяч років тому назад. Ії зернівки постійно знаходять під час розкопок перших поселень людини
Зерна пшениці були виявлені в гробницях єгипетських фараонів. Пшениця містить важливий будівельний матеріал для організму – білок.
Заповнимо візитну картку:
Родина злакові (м'ятлікові)
Батьківщина – Передня Азія, Ефіопія
Ім'я – пшениця
Cидить баба на грядці,
В сто сорочок одяглась.
Ціле літо достигає,
До нас в борщик поспішає. (Капуста)
Батьківщиною капусти є узбережжя Середземного моря, де досі ростуть дикі предки. У капусти багато сортів, які походять від дикої капусти. І зараз ми проведемо аукціон.
(Приготувати молоток і книжку-розкладачку з малюнками сортів капусти) Хто останній назве сорт капусти, той виграє. (Сорти капусти: дика капуста білоголова, червоноголова, кольрабі, кольорова, савойська, брюссельська, броколі, китайська)
У капусті міститься велика кількість вітамінів. Наші предки слов'яни вирощували капусту з IX століття і першими винайшли спосіб її заквашування. Ще 2 тисячі років тому римляни вважали, що капуста – найкращий овоч. Їсти її треба сирої і вареної. Що ж вживають в їжу у різних сортів капусти, які частини рослин?
Заповнимо візитну картку:
Родина хрестоцвіті
Батьківщина – Середземномор'я
Ім'я – капуста
( Включити диск з шумом моря.)
Ой, що це? Це океан! Його не обійдеш, над ним не пролетишь, під ним не проповзеш, дорога – навпростець. Попливемо? Тоді я ваш капітан, а ви, морські вовки, повинні на мої команди відповідати словом "є" та виконувати зі мною всі рухи.
- Свистати всіх нагору! (Потупати ногами) ...
- Віддати швартови! (Поплескати в долоні) ...
- Підняти вітрила! (Перебирати руками) ...
- Марсовые по вантах! (перебирати руками, як ніби взбираешься по сходах) ...
(Звучить запис індійських мелодій.)
- Що це? (Піднести руку до чола) Земля! Бачу землю! Що ж це за земля? Африка? Австралія? Америка? Яка Америка? Ми не даремно сюди потрапили, так як саме Південна Америка – батьківщина ..
Я росла в темній темниці,
Як зросла — взяли в світлиці.
З мене шкуру всі деруть,
Мене варять, мене труть,
Пироги з мене печуть.
Відгадайте, хто ж я є,
І назвіть ім’я моє. (Картопля)
Так, без картоплі тепер ми не уявляємо свого життя. Картопля – другий хліб. З картоплі можна приготувати більше 100 страв. Незамінний він і в будь-якому поході. Як приємно посидіти ввечері біля багаття і поласувати печеною картоплею.
Заповнимо візитну картку:
Родина пасльонові
Батьківщина – Південна Америка, гори Анди
Ім'я – картопля
Більше 3 тисяч років тому індіанці, які жили на території сучасного Перу почали вирощувати картоплю. Зберігали бульби вельми незвичайним чином: розсипали під відкритим небом. Вони мокли під дощем, сохли на сонці, подмерзали ночами. Бульби картоплі сморщивались і розм'якшувалися. Тоді жінки і діти товкли їх босими ногами, звільняючи від шкірки. Отриманий продукт називали "чуньо". У індійців існувала приказка: "Сушене м'ясо без" чуньо, що життя без любові". На початку XVI століття картопля був завезений в Європу іспанцями. Італійці називали його "тартуффоли", по імені підземних грибів трюфелів, німці – "крафт тойфель", що означає "диявольська сила". Картопля приживався в Європі досить складно. Спочатку його вирощували як декоративну рослину. Жінки квітами картоплі прикрашали зачіски, а кавалери – петлиці своїх камзолів. Ії вирощували в квітниках і на клумбах.
З картоплею пов'язана майже детективна історія. Французький агроном Пармантье на державних землях посадив картоплю і поставив охорону, яка була суто декоративною, так як вартові на ніч йшли спати. Заборонений плід солодкий. Навколишні селяни стали дружно красти його і садити на своїх городах. Поступово картоплю у Франції отримав загальне визнання. 300 років тому, у 1698 році, картопля потрапила і в Росію завдяки Петру I.
- Близьким родичем картоплі є рослина, що французи називали "золотими яблуками"
Соковитий і кругленький
Маю щічки червоненьки
До смаку у кожній страві
Додають мене в преправи. (Помідор)
Дикі родичі томатів досі збереглися в горах Перу. Томати гарні в свіжому і солоному вигляді. А чім корисні помідори? (Повідомлення учнів.)
І цю рослина занесемо в нашу візитну картку:
Родина пасльонові
Батьківщина – Південна Америка
Ім'я – томат
Парубійко я вродливий,
Дуже гарний, нешкідливий,
Квіт до сонця повертаю,
За те назву собі маю.
І олію з мене б’ють,
І макуху дістають,
І ввеселий свята час
Дам щось кожному із вас. (Соняшник)
Так – це соняшник, який є найважливішою олійною культурою. Заповнимо візитну картку:
Родина складноцвіті (айстрові)
Батьківщина – Північна Америка, Мексика
Ім'я – соняшник
Довгий час соняшник був просто декоративною рослиною. Спочатку в нашій країні широко поширилися так звані гризові сорти – улюблене народні ласощі. Все змінилося в 1829 році, коли кріпак селянин Данило Бокарьов на ручний маслоробці вперше віджав з насіння соняшнику запашне масло. Олійний соняшник з тріумфом повернувся в Америку! Зараз, завдяки селекційним робіт наших вчених, зокрема академіка С. Пустовойта, вміст олії в насінні соняшнику піднявся майже на 50%.
4. Підбиття підсумків роботи на уроці, дача домашнього завдання.
- Звичайно, навіть якщо б ми з вами працювали кілька годин поспіль, навряд чи змогли б познайомитися з усіма сільськогосподарськими рослинами-переселенцями, які здавна обробляються в України. Давайте ще раз уважно подивимося на наші візитні картки і постараємося розподілити іх на групи. Для цього прослухаємо пояснення, а на які ж группи поділяються всі сільськогосподарські рослини. (складання схеми).
№п/п |
Назва сільськогосподарської группи |
Приклад рослин |
1 |
Овочеві культури |
Капуста, помідори, огірки |
2 |
Зернові культури |
Рис, пшениця, жито, ячмінь |
3 |
Олійні культури |
Соняшник, ріпак, рижій. |
4 |
Кормові культури |
Конюшина, люцерна |
5 |
Зернобобові культури |
Соя, квасоля, горох |
6 |
Технічні культури |
Бавовник, льон, цукровий буряк |
|
|
|
Овочеві культури - трав'янисті рослини, соковиті частини яких (овочі), багаті на вуглеводи, вітаміни та інші поживні речовини, які використовують у їжу.
Зернові культури (також, хлібні рослини) — найважливіша група вирощуваних однорічних трав'янистих рослин, оброблюваних для отримання зерна — основного продукту харчування людини, сировини для багатьох галузей промисловості та використовується для виробництва корму для тварин.
Олійні культури - рослини, з насіння яких у процесі пресування одержують рослинні олії.
Кормові культури — рослини (одно і багаторічні), що вирощуються на корм сільськогосподарським тваринам: кормові трави, коренеплоди і бульби, зернофуражні, баштанові, силосні та інші культури.
Зернобобові культури - група рослин порядку Бобові, оброблюваних заради плодів, які є продуктами харчування.
Технічні культури - сільськогосподарські рослини, що їх використовують в основному як сировину для різних галузей промисловості (харчової, текстильної, миловарної, лакофарбової, фармацевтичної та інші.).
«Закінчи речення».
1. До овочевих культур належить… (капуста, помідори, огірки тощо).
2. Соя, квасоля, горох належать до… (зернобобових культур).
3. Кукурудза, пшениця, жито, ячмінь, рис належать до… (зернових культур).
4. До олійних культур належать… (соняшник, ріпак, рижій).
5. До кормових рослин належать… (конюшина, люцерна).
6. До технічних культур належать… (бавовник, льон, цукрова тростина, цукровий буряк тощо).
6. Підбиття підсумків уроку
Технологія «Незакінчені речення»
Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:
— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
— Урок важливий, тому що…
— Мені сподобалося…
— Мені не сподобалося…
— Від наступного уроку я чекаю…
7.Домашнє завдання
Завдання для всього класу.
Підручник...........................
Зошит..............................
Індивідуальні та творчі завдання.
1. Скласти три тестових завдання формату А (на вибір однієї правильної відповіді) і запропонувати для розв’язку сусіду по парті.
2. Підготувати повідомлення про життєві форми рослин.