Тема. Технологія виготовлення вишитих виробів. Ручні шви
Мета:
навчальна: ознайомити учнів з історією української народної вишивки, з різними видами орнаментів і швів; навчити виконувати шви «тамбурний», «козлик» та складати орнамент; знайомити учнів із минулим нашого народу, його історією, культурою, традиціями та звичаями;
корекційно-розвивальна: формувати пізнавальну самостійність і творчу активність, уміння працювати з технологічними картками;
виховна: виховувати любов до рідного краю, природи; продовжувати відроджувати національну культуру і традиції
Інструменти та матеріали: тканина, голки, нитки, ножиці, картки-завдання
Наочність: вишиті рушники, зразки вишитих виробів, зразки швів («тамбурний», «козлик»), кросворд
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, народознавство, історія, математика
Тип уроку: урок-мандрівка
Хід уроку
І. Організаційно-корекційна частина
Усім доброго ранку. Давайте знайомитись – я капітан. А це мій корабель (майстерня), а ось його вітрила (розвішані на стінах рушники). Корабель відпливає до невідомих островів, пропоную вам здійснити подорож разом зі мною і взяти участь у дослідницькій роботі. Згодні? Тоді зручніше сідайте. Наш корабель відходить від пристані, тому я пропоную підняти прапор. Хто знає відому пісеньку про капітана? (Діти співають.) Робота краще виконується, коли в людини гарний настрій, тож посміхніться один одному. Ось тепер на щоглі тріпоче наш прапор. Я хочу знати, який настрій у моєї команди, виберіть і покажіть одне з трьох зображень (рефлексія):
Працювати Попрацюємо, Хочу
нема настрою побачимо працювати
II. Актуалізація опорних знань
Щоб корабель почав свою подорож, треба підняти якір. Ви теж повинні дістати з глибин пам’яті знання, які здобули на минулих уроках і в початковій школі. Тим паче, що вони будуть потрібні на сьогоднішньому уроці при виконанні практичної роботи. Хто дасть більше правильних відповідей, той буде моїм помічником. Ось запитання.
1. З якими ручними швами ви ознайомились у початковій школі?
2. Які шви виконували на минулому уроці? (Уперед голку, петельний )
3. Для чого ви їх використовували? (Для з’єднання деталей, для обробки краю виробу)
4. Де ще вони застосовуються? (У вишивці)
5. Як відміряти нитку? (Навколо ліктя)
6. Що зав’язується на кінці нитки при шитті? (Вузлик)
7. Чи зав’язується вузлик при вишиванні? (Ні)
8. Скільки ниток ми беремо для шиття? (Одну)
9. Скількома нитками можна вишивати? (1-4 в залежності від тканини та шва)
10.Які матеріали, інструменти необхідні для шиття? (Тканина, голка, нитки, наперсток)
11.Чи достатньо цього для вишивки? (Так, але для зручності необхідно ще мати п’яльця)
12. Як називаються бавовняні нитки для вишивки? (Муліне)
13. Що таке шов? (Ряд стібків, які повторюються)
Ви добре знаєте матеріал попередніх уроків, тому якір піднято і ми вирушаємо в подорож.
ІІІ. Повідомлення теми, завдань уроку, мотивація навчально-трудової діяльності
Ми пливемо по морю, що зветься «Рукоділля», тому давайте
пригадаємо, які види рукоділля ви знаєте (вишивка, в’язання, аплікація, макраме тощо).
Видатний український поет М. Рильський писав:
В небі сонця золотий клубок
Розсипає нитки промені,
Їх збирають рученьки дівочі
І гаптують цвіт на полотні.
Як ви думаєте, про що йдеться в цьому вірші? (Про вишивку). Звичайна сталева голка лежить у коробочці, але, як тільки до неї торкаються руки, починає робити дива: пошиє фартух, зашиє дірку, намалює картину. Зрозуміло, якщо попаде в умілі руки. А що нам дає уміння вишивати? (Завдяки вмінню вишивати можна обновити одяг, зробити його більш гарним, прикрасити свій дім, а ще подарувати близьким дорогий дарунок, тому що виконаний своїми руками ).
Вишивання – цікава, творча робота, котра принесе вам багато радісних хвилин, заповнить ваше дозвілля, введе у світ прекрасного. При засвоєнні прийомів не все зразу може виходити, тому що вишивка потребує старанності, уважності, акуратності. Потрібно бути терплячим, з часом робота піде легше і, як знати, може ці перші ваші кроки в засвоєнні мистецтва вишивання стануть захопленням, а захоплення допоможе вам у виборі професії.
Отже, ми сьогодні поговоримо про вишивку. На цю тему відводиться чотири години, за цей час ви повинні застосувати теоретичні знання на практиці і вишити рушничок або серветку.
Щось зупинився наш корабель. Чому ми не можемо почати вишивати? Що потрібно спочатку зробити? (Намалювати малюнок, перевести його на тканину, пі-дібрати кольори, шви, навчитися їх виконувати). Оце і буде наше завдання на урок.
Курс обраний, тому ми вирушаємо до острова «Історичний».
ІV. Вступний інструктаж
1. А що таке вишивка? Хто знайшов визначення? (Це прикраса на одязі, в побуті ). Але вишивка це не просто декоративне оформлення виробу, в ній закладено глибокий зміст світосприйняття людиною Всесвіту. Як же виникла вишивка? Що нам скажуть дослідники?
Історична довідка
У давні часи людина прикрашала своє тіло татуюванням. Вона наносила знаки, які начебто захищали її від злих сил, потім навчилася шити і перенесла візерунки на одяг. Так виникла вишивка. Перша вишита знахідка – це пояс із зображенням колібрі – датується 2,5 тис. рр. до н.е. В Україні були знайдені залишки вишитого одягу скіфів, які жили 2 тис. років тому. Перша школа вишивання виникла в Києві, а заснувала її сестра Володимира Мономаха – княгиня Ганна. |
2. Якими ж нитками вишивали?
У давнину використовували сурові нитки, що залишалися після виготовлення полотна. Вишивка була біло-сірою. Потім навчилися фарбувати їх, використовуючи сік рослин, сажу, глину. Найбільш характерними кольорами є чорний, білий, червоний, синій. Подивіться на стародавні рушники і скажіть, будь ласка, які кольори характерні для нашого краю? (У нашій області частіше вишивали червоними, червоно-чорними, червоно-зеленими або червоно-синіми нитками).
3. Які візерунки вишивали?
Найдревнішими вважаються геометричні узори – це пряма лінія, хвиляста, круг, квадрат. Пізніше почали вишивати зображення рослин, птахів, тварин, людей.
4. А що таке узор або візерунок? Знайдіть у підручнику визначення.
5. Як називається послідовне повторення окремих мотивів? (Орнамент).
6.Які ж бувають орнаменти? (Орнамент буває рослинним, геометричним, зооморфним і антропоморфним; показати зразки орнаментів на виробах).
Створюючи візерунки для вишивання, люди з глибокої давнини користувалися умовними знаками – символами. Вони мали охороняти, захищати, оберігати від злих духів, тому їх назвали оберегами. Кожна лінія, чи фігура, чи рослина мала певне значення. Яке ж? Про що нам можуть розповісти символи?
Я хочу зупинитися на основному символі української вишивки – це берегиня. Берегине, хто ти? Тебе створив народ такою загадковою, багатоликою та могутньою незнаною квіткою, що тримає в собі материнську силу жінки. Ти сама Мати-природа, яка несе в світи і суть творення, і суть захисту, а через це – вічне оновлення та гармонію життя. Вона і життєтворча Мати-природа, і жінка-мати, і дерево життя.
А яке значення мають геометричні знаки, рослини, птахи? Що нам скажуть дослідники?
Історики вважають, що пряма лінія – це земля, хвиляста – вода, круг – сонце, квадрат з крапками – засіяне поле.
Найулюбленішим рослинним орнаментом для українців є калина. Символ вірності, любові, символ роду. Її пов’язували з народженням Всесвіту. Тому й назву має від давньої назви Сонця – коло.
Мак – символ чарівної сили, яка захищає від усякого зла. А ще вірили, що в полі на місці загибелі воїна виростає мак. Тому й вишивали його як пам’ять про загиблих.
Голуби, півні, пави вишивались на весільних рушниках. Це птахи сімейного щастя.
Про інші символи ви можете прочитати на аркушах, що лежать у вас на столі (діти розглядають картки із зображенням символів).
Екіпаж корабля поповнив свої знання, тому можна пливти далі, а наступний острів – «Народознавчий».
Ми народилися і живемо в Україні. Тут жили наші батьки, діди і прадіди, тут корінь українського народу. І ми повинні знати свої коріння, без якого не мислиться жоден народ – це народні звичаї, традиції. У кожної людини є улюблені речі – своєрідні талісмани. Є такі улюблені предмети – символи і в нашого народу. Без яких символів не уявляємо Україну? Це калина, верба, соняшник, криниця, пісня, танок, писанка. Але найшановнішим є рушник.
Він причаївся на бильці мого ліжка –
Вишиваний із країв пташками та вишнями,
Увесь білий , а впоперек – червона стрічка,
Наче сонця схід над криницею…
Вишивала бабуся його молодою,
Тягнула голкою радість і біль,
І вплітався рушник цей у щербату
долю,
А на ньому – хліб і сіль…
Крізь сторічну даль,
Крізь журбу і печаль
Він до мене прийшов
І мені приніс щебетання птахів,
Мрії жагу, солоність бабусиних сліз,
І народного генія невмирущу печать…
Багато імен має рушник. Утирач – для рук і обличчя. Стирок – для посуду. Покутник і кілкові – для оздоблення стін, покуті. Божник – для ікон. Ритуальні й плечові – для сватів, весільні. Подарункові – ними вшановували дорогих гостей, дарували родичам. Довгими рушниками-наміткою жінки покривали голову після одруження, чоловіки використовували їх як пояси. Рушниками накривали хліб на столі, хлібну діжу, несли на них до церкви паску. З рушником-завивачем приходили до породіллі. Немовля загортали в рушник -уповивач. Вішали рушник над колискою, пов’язували ним кума й куму. Рушник-оберіг давали в дорогу. Коли закладали нову хату, то на тому місці клали рушника. Крокви на верх теж піднімали на рушниках, рушниками скріплювали купівлю-продаж тварин, труну опускали на рушниках.
Наш корабель прибув до порту «Мальовничий». Спробуйте вирішити першу проблему і скласти орнамент для рушника.
V. Практична робота
1. Учні працюють у ланках (робота в малих групах).
Завдання: з окремих деталей скласти орнамент для рушника.
2. Рекламна пауза: доповідачі захищають свої проекти.
Далі переходимо до вирішення другої проблеми і вирушаємо до порту «Технологічний».
Якими швами можна вишити узори? В українській вишивці нараховується понад 100 швів. За технікою виконання вони поділяються на 2 групи – це лічильні, коли потрібно рахувати нитки тканини, і вільні, що вишиваються по контуру узора. З лічильними швами будемо зустрічатися в наступному році, а сьогодні ви ознайомитесь із такими вільними швами, як тамбурний або ланцюжок і «козлик». Раніше тамбурний шов був дуже поширений на Слобожанщині, його вишивали червоними нитками.
Якщо ці шви виконуються по контуру, то узор потрібно перевести на тканину.
Як це можна зробити?
Наш корабель не може пристати до берега, бо попереду мілина. Наскільки вдало ми зможемо її обминути залежить від ваших знань із техніки безпеки. Розкажіть, яких правил потрібно додержуватись при роботі з голками?
Мілина позаду, ми кидаємо якір на острові «Технологічний». Тут ви ознайомитесь із технікою виконання швів тамбурний та «козлик». При роботі користуйтеся технологічними картками.
(Учні виконують зразки швів «тамбурний» та «козлик» за інструкційними картками після демонстрації техніки вчителем).
VІ. Підбиття підсумків уроку
Ви впорались із завданням. Наступна наша зупинка це острів «Вишиванка». Щоб швидше до нього доплисти, давайте пригадаємо, про що йшла мова на уроці.
Розадаємо кросворд. Пригадуючи, ви прочитаєте назву професії, яка вписана у виділених клітинках.
В |
І |
З |
Е |
Р |
У |
Н |
О |
К |
|||||||||||
К |
О |
З |
Л |
И |
К |
|
|||||||||||||
|
Р |
У |
Ш |
Н |
И |
К |
|
||||||||||||
|
Т |
А |
М |
Б |
У |
Р |
Н |
И |
Й |
||||||||||
|
|
В |
І |
Л |
Ь |
Н |
А |
|
|||||||||||
|
О |
Р |
Н |
А |
М |
Е |
Н |
Т |
|
||||||||||
|
М |
У |
Л |
І |
Н |
Е |
|
||||||||||||
К |
О |
П |
І |
Ю |
В |
А |
Л |
Ь |
Н |
И |
Й |
|
|||||||
|
|
|
Н |
А |
П |
Е |
Р |
С |
Т |
О |
К |
||||||||
Р |
О |
С |
Л |
И |
Н |
Н |
И |
Й |
|
||||||||||
Н |
О |
Ж |
И |
Ц |
І |
|
|
||||||||||||
|
П |
‘ |
Я |
Л |
Ь |
Ц |
І |
|
|||||||||||
Ось ми і підготувалися до наступного уроку, на якому ви побуваєте на острові «Вишиванка», де застосуєте набуті сьогодні знання. А зараз ми пришвартуємось до острова «Міркування», щоб поповнити свої запаси.
VІІ. Домашнє завдання
За бажанням скласти візерунок для рушника або серветки, перенести його на тканину, підібрати нитки за кольором та визначитись, якими швами його можна вишити, принести тканину, голку, нитки, п’яльця.
Продемонструйте, з яким настроєм ви висаджуєтесь на острів. Виберіть одне із трьох зображень і покажіть (рефлексія).
Урок не Урок пройшов Урок
сподобався як завжди сподобався
Я рада, що вам сподобався наш урок. До зустрічі !