22 квітня о 18:00Вебінар: Інтегроване навчання – вимога сучасності

Урок "У музичному театрі: опера" 5 клас

Про матеріал
Познайомити учнів з особливостями оперного мистецтва; навчити характеризувати особливості вираження життєвого змісту музично-сценічними жанрами; познайомити учнів із поняттями аріозо, лібрето, надати знання про українського композитора В.Кирейка; поглибити уявлення учнів про взаємозв'язок літератури та музики
Перегляд файлу

5 клас

 

Музичне мистецтво

 

Тема: У музичному театрі: опера 


Мета: 

 

  • навчальна: познайомити учнів з особливостями оперного мистецтва; навчити характеризувати особливості вираження життєвого змісту музично-сценічними жанрами; познайомити учнів із поняттями аріозо, лібрето, надати знання про українського композитора В.Кирейка; поглибити уявлення учнів про взаємозв'язок літератури та музики;
  • розвивальна: удосконалювання вміння учнів слухати музику, уміння аналізу-вати твори музичного мистецтва; формувати уявлення про вплив музики на людину; розвивати вокально-хорові навички, вміння аналізувати, інтерпрету-вати музичні твори;
  • виховна: виховувати в учнів повагу до національного музичного мистецтва, інтерес до театральних видів мистецтва.

 

Музичний матеріал:

    В.Кирейко. Аріозо Мавки з опери «Лісова пісня»; В.Таловирі «Писанки».

«Грай, сопілко!», чеська народна пісня – виконання каноном.

 

Обладнання: технічні засоби навчання, портрети Л.Українки, В.Кирейка, плакат «Кросворд», словники емоційно-образних визначень музики, музичні інструменти сопілка, скрипка, костюми для Мавки та Лукаша.

 

Тип уроку: комбінований

 Хід уроку 

 

Діти входять в клас під мелодію наспіву Лукаша із опери В.Кирейка «Лісова пісня».


1. Організаційний момент. Музичне вітання. 

Перевірка готовності учнів до уроку. Музичне вітання.

2. Мотивація навчальної діяльності.

 Сьогодні, діти, урок у нас незвичайний Ми з вами відправляємось у подорож до музичного театру. Мабуть кожен із вас відвідував театр – драматичний або ляльковий. Але є ще один особливий театр де зміст вистави розкривається мовою музики у поєднанні з іншими видами мистецтва.

3. Актуалізація опорних знань 

 Але відкрити заповітні двері нам допоможе тільки ось цей скрипковий ключ (показую), якщо ви відповісте на його запитання на дошці - («Музичний кросворд»)

 

 

  1.     Колектив співаків, які разом виконують вокальний твір. (Хор)
  2. Колектив музикантів-інструменталістів, об’єднаних для спільного виконання різних за характером музичних творів. (Оркестр)
  3. Відомий австрійський композитор, автор опери «Чарівна флейта». (Моцарт)
  4. Відомий український композитор, автор опери «Тарас Бульба» (Лисенко)
  5. Оркестровий вступ до опери, балету, кантати чи кінофільму. (Увертюра)

 

         Ви правильно відповіли на всі запитання. Шлях відкрито. Ми відправляємось до театру.

 

  1. Вивчення нового матеріалу


     Театр – мистецтво, що являє світові нові відкриття, дарує глядачам насолоду та справжнє свято. Союз двох видів мистецтва – музики і театру –                    є першоосновою найпопулярніших музично-театральних жанрів: опери і балету. 
    Сьогодні я познайомлю вас з літературним твором, у якому музика зіграла головну роль. Це твір української письменниці Лесі Українки «Лісова пісня» (показую портрет Л.Українки), в якому розповідається про дружбу двох молодих людей.

  •    Як ви вважаєте, якою порою року починається дія драми? (відповідь учнів)

Дійсно, навесні. Природа прокинулась від сну. Як Леся Українка дуже музикально розповіла про це: «… Весна ще так ніколи не співала».

І на фоні чарівної весняної природи зустрічаються головні герої: лісова царівна Мавка та звичайний сільський парубок Лукаш. Зароджується їхня дружба, кохання. Про історію їх кохання і розповідається у драматичному творф Л.Українки. Цей дивовижний твір своєю музичністю віршів підкорив українського композитора Віталія Кирейка, який створив оперу «Лісова пісня».

Відомості про композитора

Віталій Дмитрович Кирейко народився у 1926 році на Дніпропетровщині. Батько був шкільним учителем, а мати — вихователькою дошкільних установ. Його дитинство минуло у селах Дніпропетровської області та у місті Кобеляки на Полтавщині. Батько Віталія — Дмитро Костянтинович був палко закоханий у музику, володів такими музичними інструментами, як фортепіано та скрипка. Маючи музичну освіту, він скрізь, де йому доводилось вчителювати, організовував шкільні або сільські хори. Тож майбутній композитор у дитячі роки мав можливість почути хорові твори М. Леонтовича, М. Лисенка, а також українські народні пісні у виконанні співаків з народу. Великий вплив на формування художніх смаків Віталія справила мама — Віра Яківна, яка знала безліч народних пісень, прислів'їв, любила гумор і сама була надзви-чайно дотепною. Отже, народнопісенна творчість, фольклор, були важливими чинниками у формуванні світогляду та музичного світовідчуття В. Кирейка. Навчався у середній школі м. Кобеляки Полтавської області. Закінчив Київську консерваторію за класом композиції Л. Ревуцького.

 

Словник музичних термінів 
Опера - це музично-драматичний твір сценічної дії, зміст якого передають за допомогою співу.

Лібрето – літературна основа опери чи балету.


Отже, уявімо, що ми знаходимось у театрі. До вашої уваги запропоновано фрагмент вистави і опери «Лісова пісня».

Інсценування зустрічі Мавки та Лукаша у виконанні учнів 10 класу

 

-Діти, ви чули оперу? (Відповідь: «ні»).

-Чого не було, щоб зазвучала опера? (Відповідь: «музики»).

-Правильно. Сьогодні ви послухаєте аріозо Мавки із опери «Лісова пісня»

Словник музичних термінів 
Аріозоневеличка арія, сольний номер з опери. Вона характеризує героя і розкриває світ його почуттів і переживань.

-Як ви вважаєте, якою повинна бути музика, в якій героїня розповідає про своє кохання?

-А який повинен бути голос співачки?

Відповіді учнів

А тепер давайте послухаємо аріозо Мавки із опери В.Кирейка «Лісова пісня».

Але перед цим я хочу дати вам завдання: характеризуючи прослухану музику користуйтесь словниками з емоційно-образними характеристиками музики, які знаходяться перед вами.

Слухання аріозо Мавки

 

Музика чарівна і вона на могла вам не сподобатись. Але мені цікаво: яку характеристику ви дасте цій музиці?
                                                 Відповіді учнів

Ми з вами у театрі. І ось закінчилась перша дія. А чого ми чекаємо у кінці першої дії? –Антракту. Але вас відпочити покликає музика.

Музична фізкультхвилинка

Наша подорож продовжується. Зараз ми з вами потрапимо на ирепетицію хору оперного театру. Перед тим, як вийти на сцену, співаки розспівуються. І ми також зараз будемо розспівуватись.

Нагадую про співацьку поставу під час співу.

 

Вокально-хоровий спів

 

Розспівування

Вправа1. «Роздуваємо баян».

Мета: робота над вокальним диханням.

Вправа 2. Скоромовка «Був тупогуб тупогубенький бичок».

Мета: робота над дикцією

Вправа 3. «Ку-ма-, ку-ма - зи»

Мета: домагатись правильного інтонування мелодії, розташованої на одному звукові.

 

Інтерактивна вправа «Логічний ланцюжок»:

   Погляньте, на цей малюнок. На ньому записана назва української народної пісні. Але всі букви в назві переплуталися. Побудувати логічний ланцюжок із запропонованих слів та складів.

 

 

 

 

Відповідь учнів

Чеська народна пісня «Грай, сопілко!»

Спів без супроводу в унісон

Інтерактивна вправа  «Диригент»

 Завдання:  рухами руки зобразити  характер твору, змінюючи рухи із зміною

                   частин твору.

Спів каноном

 

         Прихід весни — це не тільки оновлення природи, а й людської душі. Разом з весною приходить одне з найвизначніших християнських свят — Великдень. До цього свята готуються не тільки мами та бабусі, а й діти — розмальовують писанки, вчать веснянки, ігри. Кожний регіон України має свої традиції відзначення свята, розпису писанок. Українські писанки, можуть «звучати», віддзеркалюючись усім багатством фарб та візерунків і символів                  у музичному мистецтві. Ми як виконавці теж можемо долучитися до цього прекрасного єднання мистецтв.

 

Демонстрація пісні «Писанки В.Таловирі

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Запитання до учнів:

- Назвіть почуття, які виражені у цій пісні?

- Про що розповідається в пісні? 

-Які особливості музичної мови пісні? Який ритм, мелодія? 

-Які вірші, пісні, присвячені мистецтву писанки, Великодню, ви можете пригадати? 

Відповіді учнів

Розучування пісні «Писанки»
 

Ну, а тепер ми потрапимо з вами до театру музичної комедії, де проходять музичні вистави веселого змісту
 

5. Актуалізація набутих знань, умінь, навичок

Інтерактивна вправа «Так чи ні».

 Завдання:  Пригадаємо, яка  ця пісня. Я буду читати вислів і питати –так

                   чи ні. Якщо вислів вірний, відповідайте так, якщо хибний – ні.

-«Писанки» - українська народна пісня. Так чи ні? (ні, це пісня українського    композитора В.Таловирі)

-Ця пісня написана в мажорі. Так чи ні? (так)

-Вона виконується в швидкому темпі. Так чи ні? (ні, вона виконується в повільномсу темпі).

-Це спокійна, наспівна пісня. Так чи ні? (так)

-Музична особливість цієї пісні – маршовість. Так чи ні? (ні, музична особливість – наспівність).

-Це двочастинний музичний твір. Так чи ні? (ні, цей твір має куплети).

6.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

(учитель формулює незакінчене речення і пропонує учням закінчити його):

 

  •    На сьогоднішньому уроці я отримала (отримав) нову інформацію про …
  •    Музика Віталія Кирейка з опери Лісова пісня «сподобалась мені ….
  •    Головні герой опери «Лісова пісня» має таки риси характеру….
  •    Лібрето потрібне для …
  1.   Домашнє завдання
    1. Ознайомитись з репертуаром Харківського Національного академічного театру опери та балету ім.. М.В.Лисенка.
    2.         Підготувати інформацію про взаємодію мистецтв в опері та балеті.

 

Учні виходять з класу під музичний супровід (В.Таловирі «Писанки»)


 

 

docx
Додано
22 лютого
Переглядів
386
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку