5 клас
Музичне мистецтво
Тема: У музичному театрі: опера
Мета:
Музичний матеріал:
В.Кирейко. Аріозо Мавки з опери «Лісова пісня»; В.Таловирі «Писанки».
«Грай, сопілко!», чеська народна пісня – виконання каноном.
Обладнання: технічні засоби навчання, портрети Л.Українки, В.Кирейка, плакат «Кросворд», словники емоційно-образних визначень музики, музичні інструменти сопілка, скрипка, костюми для Мавки та Лукаша.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Діти входять в клас під мелодію наспіву Лукаша із опери В.Кирейка «Лісова пісня».
1. Організаційний момент. Музичне вітання.
Перевірка готовності учнів до уроку. Музичне вітання.
2. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні, діти, урок у нас незвичайний Ми з вами відправляємось у подорож до музичного театру. Мабуть кожен із вас відвідував театр – драматичний або ляльковий. Але є ще один особливий театр де зміст вистави розкривається мовою музики у поєднанні з іншими видами мистецтва.
3. Актуалізація опорних знань
Але відкрити заповітні двері нам допоможе тільки ось цей скрипковий ключ (показую), якщо ви відповісте на його запитання на дошці - («Музичний кросворд»)
Ви правильно відповіли на всі запитання. Шлях відкрито. Ми відправляємось до театру.
Театр – мистецтво, що являє світові нові відкриття, дарує глядачам насолоду та справжнє свято. Союз двох видів мистецтва – музики і театру – є першоосновою найпопулярніших музично-театральних жанрів: опери і балету.
Сьогодні я познайомлю вас з літературним твором, у якому музика зіграла головну роль. Це твір української письменниці Лесі Українки «Лісова пісня» (показую портрет Л.Українки), в якому розповідається про дружбу двох молодих людей.
Дійсно, навесні. Природа прокинулась від сну. Як Леся Українка дуже музикально розповіла про це: «… Весна ще так ніколи не співала».
І на фоні чарівної весняної природи зустрічаються головні герої: лісова царівна Мавка та звичайний сільський парубок Лукаш. Зароджується їхня дружба, кохання. Про історію їх кохання і розповідається у драматичному творф Л.Українки. Цей дивовижний твір своєю музичністю віршів підкорив українського композитора Віталія Кирейка, який створив оперу «Лісова пісня».
Відомості про композитора
Віталій Дмитрович Кирейко народився у 1926 році на Дніпропетровщині. Батько був шкільним учителем, а мати — вихователькою дошкільних установ. Його дитинство минуло у селах Дніпропетровської області та у місті Кобеляки на Полтавщині. Батько Віталія — Дмитро Костянтинович був палко закоханий у музику, володів такими музичними інструментами, як фортепіано та скрипка. Маючи музичну освіту, він скрізь, де йому доводилось вчителювати, організовував шкільні або сільські хори. Тож майбутній композитор у дитячі роки мав можливість почути хорові твори М. Леонтовича, М. Лисенка, а також українські народні пісні у виконанні співаків з народу. Великий вплив на формування художніх смаків Віталія справила мама — Віра Яківна, яка знала безліч народних пісень, прислів'їв, любила гумор і сама була надзви-чайно дотепною. Отже, народнопісенна творчість, фольклор, були важливими чинниками у формуванні світогляду та музичного світовідчуття В. Кирейка. Навчався у середній школі м. Кобеляки Полтавської області. Закінчив Київську консерваторію за класом композиції Л. Ревуцького.
Словник музичних термінів
Опера - це музично-драматичний твір сценічної дії, зміст якого передають за допомогою співу.
Лібрето – літературна основа опери чи балету.
Отже, уявімо, що ми знаходимось у театрі. До вашої уваги запропоновано фрагмент вистави і опери «Лісова пісня».
Інсценування зустрічі Мавки та Лукаша у виконанні учнів 10 класу
-Діти, ви чули оперу? (Відповідь: «ні»).
-Чого не було, щоб зазвучала опера? (Відповідь: «музики»).
-Правильно. Сьогодні ви послухаєте аріозо Мавки із опери «Лісова пісня»
Словник музичних термінів
Аріозо– невеличка арія, сольний номер з опери. Вона характеризує героя і розкриває світ його почуттів і переживань.
-Як ви вважаєте, якою повинна бути музика, в якій героїня розповідає про своє кохання?
-А який повинен бути голос співачки?
Відповіді учнів
А тепер давайте послухаємо аріозо Мавки із опери В.Кирейка «Лісова пісня».
Але перед цим я хочу дати вам завдання: характеризуючи прослухану музику користуйтесь словниками з емоційно-образними характеристиками музики, які знаходяться перед вами.
Слухання аріозо Мавки
Музика чарівна і вона на могла вам не сподобатись. Але мені цікаво: яку характеристику ви дасте цій музиці?
Відповіді учнів
Ми з вами у театрі. І ось закінчилась перша дія. А чого ми чекаємо у кінці першої дії? –Антракту. Але вас відпочити покликає музика.
Музична фізкультхвилинка
Наша подорож продовжується. Зараз ми з вами потрапимо на ирепетицію хору оперного театру. Перед тим, як вийти на сцену, співаки розспівуються. І ми також зараз будемо розспівуватись.
Нагадую про співацьку поставу під час співу.
Вокально-хоровий спів
Розспівування
Вправа1. «Роздуваємо баян».
Мета: робота над вокальним диханням.
Вправа 2. Скоромовка «Був тупогуб тупогубенький бичок».
Мета: робота над дикцією
Вправа 3. «Ку-ма-, ку-ма - зи»
Мета: домагатись правильного інтонування мелодії, розташованої на одному звукові.
Інтерактивна вправа «Логічний ланцюжок»:
Погляньте, на цей малюнок. На ньому записана назва української народної пісні. Але всі букви в назві переплуталися. Побудувати логічний ланцюжок із запропонованих слів та складів.
Відповідь учнів
Чеська народна пісня «Грай, сопілко!»
Спів без супроводу в унісон
Інтерактивна вправа «Диригент»
Завдання: рухами руки зобразити характер твору, змінюючи рухи із зміною
частин твору.
Спів каноном
Прихід весни — це не тільки оновлення природи, а й людської душі. Разом з весною приходить одне з найвизначніших християнських свят — Великдень. До цього свята готуються не тільки мами та бабусі, а й діти — розмальовують писанки, вчать веснянки, ігри. Кожний регіон України має свої традиції відзначення свята, розпису писанок. Українські писанки, можуть «звучати», віддзеркалюючись усім багатством фарб та візерунків і символів у музичному мистецтві. Ми як виконавці теж можемо долучитися до цього прекрасного єднання мистецтв.
Демонстрація пісні «Писанки” В.Таловирі
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Запитання до учнів:
- Назвіть почуття, які виражені у цій пісні?
- Про що розповідається в пісні?
-Які особливості музичної мови пісні? Який ритм, мелодія?
-Які вірші, пісні, присвячені мистецтву писанки, Великодню, ви можете пригадати?
Відповіді учнів
Розучування пісні «Писанки»
Ну, а тепер ми потрапимо з вами до театру музичної комедії, де проходять музичні вистави веселого змісту
5. Актуалізація набутих знань, умінь, навичок
Інтерактивна вправа «Так чи ні».
Завдання: Пригадаємо, яка ця пісня. Я буду читати вислів і питати –так
чи ні. Якщо вислів вірний, відповідайте так, якщо хибний – ні.
-«Писанки» - українська народна пісня. Так чи ні? (ні, це пісня українського композитора В.Таловирі)
-Ця пісня написана в мажорі. Так чи ні? (так)
-Вона виконується в швидкому темпі. Так чи ні? (ні, вона виконується в повільномсу темпі).
-Це спокійна, наспівна пісня. Так чи ні? (так)
-Музична особливість цієї пісні – маршовість. Так чи ні? (ні, музична особливість – наспівність).
-Це двочастинний музичний твір. Так чи ні? (ні, цей твір має куплети).
6. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
(учитель формулює незакінчене речення і пропонує учням закінчити його):
Учні виходять з класу під музичний супровід (В.Таловирі «Писанки»)