Урок музичного мистецтва в 5 класі
НАПОВНИМО МУЗИКОЮ СЕРЦЯ
В. СУХОМЛИНСЬКИЙ І МУЗИКА
Василь Олександрович Сухомлинський був одним з перших українських педагогів, який комплексно вивчав та масштабно впроваджував засоби мистецтва у художньо-естетичному розвитку дітей всіх вікових груп. Сухомлинський писав, що одним із засобів гармонійного розвитку особистості, формування її культури є музика. Вона збуджує думки і почуття, викликає натхнення і насолоду, збагачує духовний світ людини. Урок проведено до 100-річчя з дня народження В.Сухомлинського у 5-х класах гімназії. Діти мандрували «лабіринтами музичної країни», показали свої вміння та навички, відкрили чарівні сім звуків, які в руках справжнього музиканта зачарують нас витонченим звучанням та багатством музичних кольорів.
«Музика – чудодійний,
тонкий засіб залучення
до добра, краси, людяності»
В. Сухомлинський
Мета: розширити і поглибити знання школярів про творчу спадщину видатного українського вчителя, письменника В.О. Сухомлинського; виявляти спільне й відмінне між музикою та літературою у відображенні навколишнього світу, характеризувати особливості вираження життєвого змісту вокальними жанрами; виразно виконувати народні та композиторські пісні, дотримувати правил фразування і дихання під час виконання; виражати власну точку зору; формувати художньо-естетичну культуру учнів; продовжувати прищеплювати любов до музичного мистецтва.
Музичний матеріал: твори та пісні, які слухали та вивчали впродовж семестру.
Наочні посібники: нотки, криптограма, таблиці, презентація.
Обладнання: комп’ютер, дошка, муз. інструмент.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
I Організаційний момент
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання.
II. Мотивація навчальної діяльності
Навколишній світ дуже багатий і різноманітний! Кожний новий день, кожний схід сонця – це неповторне диво, казка, краса!
Хочеться без кінця дивитися на розквітлу черемху, вдихати п’янкий аромат бузку, милуватися яскравою веселкою.
Увесь цей казковий дивовижний світ відображає в художніх образах мистецтво, даючи нам змогу захоплено слухати чарівну музику, споглядати шедеври живопису, сміятися і плакати над долею улюблених героїв, зачитуватися натхненними поетичними рядками:
Яка чудова є на землі обнова.
А в синім небі хмаринка пливе,
Відкрийте душу для пісень і слова
І хай вона від цього в серці оживе.
З давніх-давен люди намагалися з’ясувати, що таке музика. Чи потрібна нам вона? Як виник цей вид мистецтва? З чого він почався? Що надихнуло людину на перші музичні спроби? Бачите, як багато питань для розмірковування!
III. Актуалізація опорних знань
Бесіда
Слово «музика» у перекладі з грецької означає «мистецтво муз». Ще за давніх часів було складено чимало легенд про походження музики.
У багатьох народів складено легенди про походження музики, про богів і героїв, які відкрили її людям. Людина в давнину приписувала виникнення звуків природи надприродним силам. їй здавалося, що звуки утворюють якісь таємничі і невидимі істоти. На кожному кроці людина зустрічалася з музикою природи - співом птахів, ревом тварин, гуркотом грому, шумом дерев, звуками моря, дзюрчанням струмків. Спілкування з природою було основним джерелом, з якого виникала створювана людиною музика.
Для музики є характерною особлива мова. З чого складається мова музики? Відповіді учнів: Мова музики складається зі звуків.
Також у музики є власні виражальні засоби. Перед вами стоїть завдання-розкрити всі сім нот (ми знаємо ,що сім всього лиш нот на світі, як і сім кольорів веселки). З кожним відгаданим виражальним засобом на дошці з’явиться нотка. Тож розпочинаємо…
-Якщо ви розв’яжете ребус, то дізнаєтеся, як називається один із головних засобів музичної виразності – основа будь-якого музичного твору, його сенс, його душа, без якої музику взагалі неможливо уявити.
|
|
|
|
|
|
|
3
|
7
|
10
|
5
|
4
|
9
|
12
|
КЛЮЧ:1-А 2-Р 3-М 4-Д 5-О 6-В 7-Е 8-У 9-І 10-Л 11-Ж 12-Я
Відповідь: Мелодія
1. Мелодія-музична думка, образний зміст якої виражений одним голосом. Мелодія може бути різною – плавною або переривчастою, веселою або сумною.
На нотному стані (в зошиті кожного учня і на дошці також) з’являється перша нотка.
Поспівка (Два кота).
Головним елементом первісної музики був ритм. Пригадайте, що таке ритм?
2. Ритм-це послідовність звуків різної або однакової тривалості. Ритм має велику виражальну силу і настільки чітко характеризує мелодію, що інколи її вдається розпізнати за тривалістю звуків і ритмічним рисунком.
Проплескайте ритмічну вправу.
На нотному стані (в зошиті кожного учня і на дошці також) з’являється друга нотка.
Розспівка-скоромовка, яка сприяє розвитку артикуляції.(Босий хлопець сіно косить, роса росить ноги босі). Під час виконання розспівки змінювалася швидкість. А що таке швидкість в музиці?
3. Швидкість виконання музичного твору називають-темпом. На нотному стані (в зошиті кожного учня і на дошці також) з’являється третя нотка.
Неможливо передати всю красу музику, не використовуючи динаміки, яка надає їй виразності та емоційності. У перекладі з грецької слово «динаміка» означає «сила».
4. Динаміка-це гучність звучання. На нотному стані (в зошиті кожного учня і на дошці також) з’являється четверта нотка.
Настрій, що ми відчуваємо у музиці, залежить від ладу.
5. Лад-це об’єднання звуків, різних за висотою, що тяжіють один до одного. У музиці існують два контрастних лади – мажор і мінор. Мажорна музика сприймається як світла, яскрава, радісна; а мінорна – як сумна та мрійлива. На нотному стані (в зошиті кожного учня і на дошці також) з’являється п’ята нотка.
Слухання голосів музичних інструментів.
Пригадайте, як називають у музиці особливе забарвлення звука.
|
|
|
|
|
12
|
13
|
4
|
10
|
3 |
КЛЮЧ: 1-Г; 2-А; 3-Р; 4-М; 5-О; 6-Н; 7-І; 8-Я; 9-И; 10-Б; 11-Ц; 12-Т; 13-Е.
6. Особливе забарвлення звука, властиве певному інструменту чи голосу, називають тембром (у перекладі з французької-«мітка», «ознака»). Кожен музичний інструмент має власний неповторний тембр. На нотному стані (в зошиті кожного учня і на дошці також) з’являється шоста нотка.
7.Співзвуччя, елемент музичної мови, що використовується у супроводі. (гармонія)
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
КЛЮЧ: 1-Г; 2-А; 3-Р; 4-М; 5-О; 6-Н; 7-І; 8-Я; 9-И; 10-Б; 11-Ц; 12-Т; 13-Е.
На нотному стані (в зошиті кожного учня і на дошці також) з’являється сьома нотка.
Ось ми і відкрили всі ноти (графічні знаки для запису мелодії). Тепер їх тільки потрібно передати в руки композитора, щоб сталося чудо. Музика своїм звуковим потоком, пульсацією ритму, барвистою мелодією звертається до людини і викликає в неї певні почуття і емоції, наповнює і оживляє думки, здійснює мрії, а також розповідає.
IV. Основна частина
Сьогодні я хочу познайомити вас з людиною,яка запросила музику до свого серця-це Василь Олександрович Сухомлинський.
В.О. Сухомлинський, видатний педагог, письменник ХХ століття, народився 28 вересня 1918 року в с.Василівка на Кіровоградщині в родині бідного селянина. Після закінчення школи навчався в Кременчуцькому педагогічному інституті і працював вчителем української мови і літератури. В.О. Сухомлинський-ветеран Великої Вітчизняної війни.
Чудовий письменник, автор художніх творів-оповідань і казок для дітей. В. Сухомлинський писав: «Музика – уява, фантазія, казка, творчість – це доріжка, по якій йде дитина і розвиває свої духовні сили.»
Свої уроки письменник проводив в оточенні прекрасної природи. Учні слухали перший подих весни, дзюрчання прозорих лісових струмочків, спів пташок і поринали в чарівний світ зелених гаїв. У музиці, зокрема у пісні, відбивалося все, чим жила людина. Давайте уявимо ,що ми «У школі радості» Василя Олександровича, але не забуваємо, що весь час потрібно навчатися, тому зараз пісня «Школярі-школярики».
Виконання пісні «Школярі-школярики».
Василь Сухомлинський вважав музику могутнім джерелом людської думки, багато написав висловів про музичне мистецтво
Робота в групах.
Завдання: скласти зі слів вислови видатного письменника та пояснити їх.
І Група: до добра, тонкий, Музика- чудодійний, залучення, засіб, людяності… краси,
ІІ Група: і примножуй. насолоджуйся, до музики природи, бери цю красу, Прислухайся, … красою світу,
ІІІ Група: починається там, Музика є, де закінчується, мовою почуттів, та, слово.
І Група.
«Музика – чудодійний, тонкий засіб залучення до добра, краси, людяності.»
ІІ Група.
«Прислухайся до музики природи, насолоджуйся красою світу, бери цю красу і примножуй»
ІІІ Група.
«Музика є мовою почуттів та починається там, де закінчується слово.»
Відповіді учнів.(Відео про музику.)
Пісня завжди була віддзеркаленням настрою людини і душі народу. Пісня (поєднання поезії з музикою) – це найпоширеніший музичний жанр. Вона супроводжує нас упродовж усього життя – ми співаємо, коли нам радісно і коли сумно, на свята і в будні. Пісня підбадьорює нас і надає наснаги. Зазвичай пісні створюють композитори на вже відомі вірші. Але існує і народна пісня, яка виникла у глибокій давнині. Україна з давніх – давен славиться своїми піснями. В. Сухомлинський любив українські народні пісні, ніжні та ліричні, вони завжди звучали в його душі і прихиляли серце до прекрасного; веселі, життєрадісні та жартівливі- в яких народ віри в свої сили, любові до життя. У них знайшов вияв природний народний гумор, відбилися кращі риси трудящої людини: розум, спритність, сили, дотепність, любов до праці, а негативні риси – байдужість, лінь, недбалість, вади і недоліки – висміюються.
Виконання української народної пісні «Чи не той то Омелько».
Найулюбленішим музичним інструментом Василя Сухомлинського була сопілка.
Одного разу, вчитель зі своїми учнями помандрували в ліс. На сонячній галявині вони побачили великий кущ бузини. Діти з вчителем вирізали гілочки і робили з них сопілки.
У рідному селі весело і радісно звучали українські народні мелодії, які вигравали на сопілках школярі з вчителем. Мабуть чарівний голос сопілки і надихнув Василя Олександровича до написання казки Флейта і Вітер.
V.Слухання казки та гри на флейті.
Флейта і Вітер
У саду на лавці сидів Музикант. Він грав на флейті. До його чудової пісні прислухалися і пташки, і дерева, і квіти. Навіть Вітер приліг під кущем і з подивом слухав гру на флейті. Грав Музикант про сонце в голубому небі, про біленьку хмаринку, про сіреньку пташку-жайворонка і про щасливі дитячі очі.
Замовкла пісня, поклав Музикант флейту на лавку й пішов з хати. Підвівся Вітер з-під куща, прилетів до флейти та й подув з усієї сили.Загула флейта, мов осіння негода під стріхою. Подув Вітер ще дужче, а флейта не грає - гуде та й гуде.
"Чому ж це так? -думає Вітер.-Я залюбки можу вирвати дуба з корінням, скинути дах з хатини. Чого ж флейта не підкоряється мені, не грає?"
Відповіді дітей.
Без музиканта інструмент не зазвучить, потрібні особливі вміння та навички .І тоді музика зачарує нас досконалим, витонченим звучанням та багатством музичних кольорів. Ви можете перечитати казки Сухомлинського, в яких головною дієвою особою є музика «Бджолина музика», «Який музика Цвіркун», «Скрипка і місячний промінь».
VI. Підсумки уроку
Давно вже немає серед нас Великого вчителя, але Школа під Голубим Небом працює і сьогодні. Справу свого наставника продовжують інші вчителі.
Людина потребує краси, як квітка сонця, і цю красу дарує їй творчість В. Сухомлинського – велике річище нашої духовності. Запам’ятайте діти сьогоднішню нашу розмову про творчість Великого вчителя.