Розробка уроку "Україна - єдина країна". Мета уроку: сприяти формуванню ціннісного ставлення до держави, суспільства, мови, сім'ї, самого себе; розвивати почуття особистої відповідальності за долю своєї держави та українського народу, прагнення бути свідомими громадянами України, її патріотами; розвивати мовлення, уяву; виховувати любов до рідного краю, української мови, повагу до народу.
Тема. Україна – єдина країна
Мета: сприяти формуванню ціннісного ставлення до держави, суспільства, мови, сім’ї, самого себе; розвивати почуття особистої відповідальності за долю своєї держави та українського народу, прагнення бути свідомими громадянами України, її патріотами; розвивати мовлення, уяву; виховувати любов до рідного краю, української мови, повагу до народу.
Обладнання: карта України, українські краєвиди, малюнки дітей, папір, олівці, комп’ютер, фонограми пісень.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма уроку: комбінований урок
Випереджувальні завдання: підготувати повідомлення про Україну.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1. Привітання вчителя
Вранці сонце пробудилось,
В росяній траві умилось.
Перегорнуло календар –
Ось і вересень настав…
Поглянь, дитино, все довкола
Так щиро посміхається тобі:
І сонце, й небо, ліс і поле –
Ти теж у відповідь їм посміхнись.
Ти привітайся з днем чудовим,
Пташками, травами, струмочком голубим,
І знай: усе це є природа,
Її люби, примножуй, бережи!
2. Інтерактивна вправа «Привітайся з сусідом, із сонечком…»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Виростай, дитино, й пам’ятай:
Батьківщина – то найкращий край
Д. Павличко
- Діти! Сьогодні на уроці ми будемо говорити про чарівну землю, багату і щедру, співочу, сповнену краси, землю, прекраснішої від якої немає у світі.
… Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
оці степи, це небо, ці ліси,
усе так гарно, чисто, незрадливо,
усе як є – дорога, явори,
усе моє, все зветься Україна.
Така краса, висока і нетлінна,
що хоч спинись і з Богом говори…
Ліна Костенко
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Бесіда
- Про яку державу говориться у вірші Ліни Костенко? (Відповіді дітей).
- У якій державі ми з вами живемо? (Відповіді дітей).
- У якій частині світу знаходиться Україна? (Відповіді дітей).
- Як ви гадаєте: велика чи мала наша країна? (Відповіді дітей).
ІV. Повідомлення теми та мети уроку
V. Робота над темою уроку
1. Прочитайте вірш та дайте відповіді на запитання
У всiх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рiднiша їм своя пустиня,
Анiж земний в чужинi рай.
Їм красить все їх рiдний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батькiвщини.
М. Чернявський
- Чим цiкавi для нас акровiршi? (Відповіді дітей).
- Яке слово утворилося? (Відповіді дітей).
2. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
- Діти, а що для вас Україна?
(Очікувані відповіді дітей: це рідний край, де я народився, живу, де живуть і працюють мої батьки; це земля, на якій народився видатний український поет і художник Т.Г.Шевченко; це ліси та парки, гори, ріки і степи; це вулиця, на якій я живу, школа, мої друзі; це моя родина: тато, мама, сестричка, бабуся, дідусь, рідна домівка)
- Які слова спадають вам на думку, коли ви промовляєте слово Україна?
(Очікувані відповіді дітей: рідна, найдорожча, квітуча, прекрасна, привітна, щедра, хлібосольна.)
Учень 1
Моя Батьківщина – це вишеньки цвіт
І верби над ставом, й калина.
Моя Батьківщина – це мрії політ,
Це рідна моя Україна!
Моя Батьківщина – це наша сім’я,
Затишний садочок і хата.
Це мама, татусь, бабця, дідо і я,
Всі рідні і друзів багато.
Учень 2
Моя Батьківщина – це злагода й мир,
Та небо бездонне й чудове.
Це пісня чарівна, що лине до зір,
Й дитинство моє світанкове.
Моя Батьківщина – ліси і поля.
Від них у нас і радість, і сила.
Це та найсвятіша і рідна земля,
Що кожного з нас народила.
3. Усвідомлення нового матеріалу в процесі практичної роботи (Клас заздалегідь поділено на дві групи, кожна з яких мала випереджувальне завдання. На аркуші намальовано карту України. Учитель роздає групам пазли – частини карти, які треба зібрати та зробити необхідні написи, щоб відповісти на запитання) [див. Додаток 1 – для учнів; [див. Додаток 2 – для вчителя]
Учитель
- Наша Батьківщина – Україна. Знаходиться вона у центрі Європи.
- З якими державами межує Україна? (Відповідь групи № 1).
- Які моря омивають нашу країну? (Відповідь групи № 1).
Учитель
- Площа країни – 603, 4 тисяч кв. км. Аби перейти її із заходу на схід, треба йти 90 днів, долаючи щодня 30 км. В Україні 24 області. Населення за даними останнього перепису – 48 млн. осіб.
- Які міста України вам відомі? (Відповідь групи № 2).
- А як називається столиця нашої Батьківщини? (Відповідь групи № 2).
- Київ – древнє і славне місто, героїчне своєю трудовою і бойовою славою. На Дніпровських кручах є Києво – Печерська лавра, Володимирський, Андріївський, Софіївський, Михайлівський золотоверхий собори, багато монастирів.
- А які гори є в Україні? (Відповідь групи № 2).
- Які найбільші ріки протікають по її території? (Відповідь групи № 1).
Учитель
- Природа України дуже мальовнича, є гори – Карпати. На її території налічується близько 70 тисяч великих та малих річок. Найбільші ріки: Дніпро, Буг, Дністер, Десна. Є мішані та листяні ліси, широкі степи, цілющі джерела, чисті озера. Але найбільше багатство – це родючий чорнозем, на якому вирощують хліб, злакові та технічні культури, овочі та фрукти. А ще в Україні видобувають різні корисні копалини: вугілля, газ, нафту, торф, бурштин, золото, залізну руду, мармур. Природа нашої Батьківщини різноманітна та надзвичайна. І все це – єдина Україна!
Подивіться на малюнки із зображенням природи нашого краю. (Перегляд дитячих малюнків та репродукцій картин українських художників).
Учень 3
Я люблю кожну квіточку в полі
І струмок, що до річки біжить.
І високі, до неба, тополі,
Й чисту-чисту небесну блакить.
І у синьому небі лелеки,
Й журавлину осінню печаль.
Учень 4
Й споришеві стежки, що далеко
Розійшлись по землі в синю даль.
У маленькі свої долоньки
Я промінчики сонця ловлю.
Україну мою, рідну неньку,
Я усім своїм серцем люблю…
(Звучить фонограма пісні «Україна – це ми»).
Учитель
- Український народ має милозвучну, солов’їну рідну українську мову. Вона має статус державної і є обов’язковою для вивчення. Адже кожна людина, яка проживає в Україні, повинна вміти розмовляти і добре знати українську державну мову. Але кожна національна меншина має право також розмовляти і своєю мовою.
Учень 5
Раз казала мені мати:
«Можеш мов багато знати,
Кожну мову шанувати,
Та одну із мов усіх
Щоб у серці ти зберіг».
В серці ніжну і погідну
Збережу я мову рідну!
- Україна славиться самобутньою культурою – весь світ знає запальний гопак, національні костюми, милозвучну і задушевну українську пісню. Є в Україні власні традиції. У кожній хаті обереги: вишиті рушники над портретами та образами. Традиційно українські жінки вміли вишивати, прясти і шити. Тож вишивали матері в дорогу своїм синам сорочки і рушники, щоб доля була доброю, світлою і щоб поверталися діти додому.
- А які рослини є символами України? (Відповіді дітей).
- Як українці ставляться до води? (Відповіді дітей).
- Традиційно біля кожної хати є криниця, а біля неї – верба та калина, щоб чистою була вода. До води в Україні завжди особливе трепетне ставлення, бо це – саме життя. Та кожен ставок і струмок в різних куточках нашої країни обсаджені вербами та калиною – це рослини-символи. Тому й кажуть в народі: «Без верби і калини – нема України».
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Учитель
- Тепер Україна – вільна і незалежна. 24 серпня 1991 року Верховна Рада ухвалила «Акт про незалежність України». Здійснилась мрія українського народу – жити у вільній і незалежній державі, мати свою землю, свої традиції, культуру, мову, свої державні символи.
- Які є державні символи нашої країни? (Відповіді дітей).
- Кожна держава має свої символи – це прапор, герб і гімн – урочиста національна пісня. У нас також є державні символи: Державний прапор –стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів (кольори прапору походять від герба Галицько-Волинської держави. В європейській геральдиці синій символізує великодушність, чесність, вірність і бездоганність. Жовтий символізує знатність, могутність і багатство, а також чесноти: силу, вірність, чистоту, справедливість, милосердя. Існує популярне негеральдичне тлумачення, за яким синій колір символізує небо, а жовтий – пшеничне колосся); Державний Герб – тризуб, що символізує волю, до якої завжди прагнув український народ; Державний Гімн – перший куплет та приспів пісні «Ще не вмерла України і Слава, і Воля», слова Павла Чубинського, музика Михайла Вербицького.
(Розглядають символи України, слухають Гімн).
3. Групова робота з прислів’ями (гра «Лото»)
- З давніх-давен людина висловлювала свою повагу та любов до рідної землі в легендах, піснях, приказках та прислів’ях. Пригадаймо відомі вам прислів’я, приказки про нашу єдину країну – Україну. Знайдіть початок та кінець висловів [див. Додаток 3]:
Свій край, як рай, а чужа країна, як домовина.
Кожному мила своя сторона.
Рідна земля і в жмені мила.
Людина без Батьківщини – як птах без гнізда.
Рідна країна – мати, чужа – мачуха.
Кожний край має свій звичай.
(Звучить фонограма пісні «Буде Україна на землі»).
VІ. Узагальнення і систематизація нового матеріалу
1. Гра «Продовж речення»
- Наша країна …
- Столиця України…
- Площа України…
- Населення України…
- Найбільша річка України…
- В Україні є гори…
- Територію країни омивають моря…
- Державні символи України…
- Народні символи країни…
- Незалежність проголошено…
2. Творча робота [див. Додаток 4].
Горобчики тут побували.
Дзьобиками літери поскидали.
Потрібні букви в ряд складеш –
Вірш про Україну ти знайдеш.
Х*Ч М*Л*Й Я, НЕ*ЕЛ**КИЙ,
З*Т* Д*Б*Е *Н*Ю,
Щ* К*АЙ Р*Д*ИЙ – УК*А*Н*,
Я Ї* К*Х*Ю.
Довідка:
Хоч малий я невеликий,
Зате добре знаю,
Що край рідний – Україна,
Я її кохаю.
П.Тичина
Учитель
- Яким буде майбутнє країни залежить від кожного з нас. Незважаючи на те, що ми живемо в різних куточках країни і дещо різняться наші традиції, але Батьківщина у кожного з нас, як мати, одна. Ми повинні дбати про неї, щоб вона була багатою, квітучою, яскравою. А для цього нам треба любити її, плекати, захищати. Ви, діти, повинні рости розумними, роботящими, щоб перетворити рідну державу на країну ваших мрій.
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
- Чому було присвячено наш урок?
- Про що нове ви дізналися?
Учениця 6
Я народилась в Україні
І почала життя своє.
Тут небеса високі й сині,
На що не глянеш – все моє!
Трава для мене зеленіє,
Для мене світлі дні ясні.
Учениця 7
І сонце пестить та леліє,
Летять до серденька пісні.
Тут кожна квіточка співає,
Струмочок ніжно жебонить.
І краю кращого немає,
Де б я могла так вільно жить!
Учитель
- Ось і добігає до кінця наш перший урок. Почнуться шкільні будні, але те, про що ми сьогодні говорили, запам’ятайте на все життя: немає нічого святішого і ріднішого на білому світі, ніж своя рідна сторона, єдина й неподільна, світла і дорога серцю кожного українця наша ненька Україна. Ми єдина нація, єдиний народ, у якого єдина країна – Україна. Завжди пам’ятайте це і гордо пронесіть усвідомлення цього через усе життя. Несіть у світ добро і радість, як справжні українці, бо кожен із нас приходить у світ для добра!
- І на згадку про наш урок я хочу вручити кожному «Повчання Володимира Мономаха дітям» [див. Додаток 5].
VІІІ. Домашнє завдання
Прочитати «Повчання…», запам’ятати і намагатися дотримуватись порад Володимира Мономаха, вклеїти в щоденник.
Додаток 1 (для учнів)
Додаток 2 (для вчителя)
Додаток 3 (гра «Лото»)
Додаток 4 (творча робота)
Х*Ч М*Л*Й Я, НЕ*ЕЛ**КИЙ,
З*Т* Д*Б*Е *Н*Ю,
Щ* К*АЙ Р*Д*ИЙ – УК*А*Н*,
Я Ї* К*Х*Ю.
Додаток 5 («Повчання…»)