Урок "Україна - єдина країна"

Про матеріал

Розробка уроку "Україна - єдина країна". Мета уроку: сприяти формуванню ціннісного ставлення до держави, суспільства, мови, сім'ї, самого себе; розвивати почуття особистої відповідальності за долю своєї держави та українського народу, прагнення бути свідомими громадянами України, її патріотами; розвивати мовлення, уяву; виховувати любов до рідного краю, української мови, повагу до народу.

Перегляд файлу

Тема. Україна – єдина країна

Мета: сприяти формуванню  ціннісного ставлення до держави, суспільства, мови, сім’ї, самого себе; розвивати почуття особистої відповідальності за долю своєї держави та українського народу, прагнення бути свідомими громадянами України, її патріотами; розвивати мовлення, уяву; виховувати любов до рідного краю, української мови, повагу до народу.

Обладнання: карта України, українські краєвиди, малюнки дітей, папір, олівці, комп’ютер, фонограми пісень.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Форма уроку: комбінований урок

Випереджувальні завдання: підготувати повідомлення про Україну.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

1. Привітання вчителя

Вранці сонце пробудилось,

В росяній траві умилось.

Перегорнуло календар –

Ось і вересень настав…

Поглянь, дитино, все довкола
Так щиро посміхається тобі:
І сонце, й небо, ліс і поле –
Ти теж у відповідь їм посміхнись.
Ти привітайся з днем чудовим,
Пташками, травами, струмочком голубим,
І знай: усе це є природа,
Її люби, примножуй, бережи!

2. Інтерактивна вправа «Привітайся з сусідом, із сонечком…»

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Виростай,  дитино, й пам’ятай:

Батьківщина – то найкращий край

Д. Павличко

- Діти! Сьогодні на уроці ми будемо говорити про чарівну землю, багату і щедру, співочу, сповнену краси, землю, прекраснішої від якої немає у світі.

… Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
оці степи, це небо, ці ліси,
усе так гарно, чисто, незрадливо,
усе як є дорога, явори,
усе моє, все зветься Україна.
Така краса, висока і нетлінна,
що хоч спинись і з Богом говори…

                                         Ліна Костенко

ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Бесіда

- Про яку державу говориться у вірші Ліни Костенко? (Відповіді дітей).

- У якій державі ми з вами живемо? (Відповіді дітей).

- У якій частині світу знаходиться Україна? (Відповіді дітей).

- Як ви гадаєте: велика чи мала наша країна? (Відповіді дітей).

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

V. Робота над темою уроку

1.  Прочитайте вірш та дайте відповіді на запитання

У всiх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай,

Рiднiша їм своя пустиня,

Анiж земний в чужинi рай.

Їм красить все їх рiдний край.

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батькiвщини.

                                                 М. Чернявський

- Чим цiкавi для нас акровiршi? (Відповіді дітей).

- Яке слово утворилося? (Відповіді дітей).

2. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

- Діти, а що для вас Україна? 

     (Очікувані відповіді дітей: це рідний край, де я народився, живу, де живуть і працюють мої батьки; це земля, на якій народився видатний український поет і художник Т.Г.Шевченко; це ліси та парки, гори, ріки і степи; це вулиця, на якій я живу, школа, мої друзі; це моя родина: тато, мама, сестричка, бабуся, дідусь, рідна домівка)

- Які слова спадають вам   на думку, коли ви промовляєте слово Україна?

(Очікувані відповіді дітей: рідна, найдорожча, квітуча, прекрасна, привітна, щедра, хлібосольна.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учень 1

Моя Батьківщина – це вишеньки цвіт

І верби над ставом, й калина.

Моя Батьківщина – це мрії політ,

Це рідна моя Україна!

Моя Батьківщина – це наша сім’я,

Затишний садочок і хата.

Це мама, татусь, бабця, дідо і я,

Всі рідні і друзів багато.

Учень 2

Моя Батьківщина – це злагода й мир,

Та небо бездонне й чудове.

Це пісня чарівна, що лине до зір,

Й дитинство моє світанкове.

Моя Батьківщина – ліси і поля.

Від них у нас і радість, і сила.

Це та найсвятіша і рідна земля,

Що кожного з нас народила.

3. Усвідомлення нового матеріалу в процесі практичної роботи               (Клас заздалегідь поділено на дві групи, кожна з яких мала випереджувальне завдання. На аркуші намальовано карту України. Учитель роздає групам            пазли – частини карти, які треба зібрати та зробити необхідні написи, щоб відповісти на запитання)  [див. Додаток 1 – для учнів; [див. Додаток 2 – для вчителя]

Учитель

-  Наша Батьківщина – Україна. Знаходиться вона у центрі Європи.

- З якими державами межує Україна? (Відповідь групи № 1).

- Які моря омивають нашу країну? (Відповідь групи № 1).

Учитель

- Площа країни – 603, 4 тисяч кв. км. Аби перейти її із заходу на схід, треба йти 90 днів, долаючи щодня 30 км. В Україні 24 області. Населення за даними останнього перепису – 48 млн. осіб.

- Які міста України вам відомі? (Відповідь групи № 2).

- А як називається столиця нашої Батьківщини? (Відповідь групи № 2).

- Київ – древнє і славне місто, героїчне своєю трудовою і бойовою славою. На Дніпровських кручах є Києво – Печерська лавра, Володимирський, Андріївський, Софіївський, Михайлівський золотоверхий собори, багато монастирів.

- А які гори є в Україні? (Відповідь групи № 2).

- Які найбільші ріки протікають по її території? (Відповідь групи № 1).

Учитель

- Природа України дуже мальовнича, є гори – Карпати. На її території налічується близько 70 тисяч великих та малих річок. Найбільші ріки: Дніпро, Буг, Дністер, Десна. Є мішані та листяні ліси, широкі степи, цілющі джерела, чисті озера. Але найбільше багатство – це родючий чорнозем, на якому вирощують хліб, злакові та технічні культури, овочі та фрукти. А ще в Україні видобувають різні корисні копалини: вугілля, газ, нафту, торф, бурштин, золото, залізну руду, мармур. Природа нашої Батьківщини різноманітна та надзвичайна. І все це – єдина Україна!                             

Подивіться на малюнки із зображенням природи нашого краю. (Перегляд дитячих малюнків та репродукцій картин українських художників).

Учень 3

Я люблю кожну квіточку в полі

І струмок, що до річки біжить.

І високі, до неба, тополі,

Й чисту-чисту небесну блакить.

І у синьому небі лелеки,

Й журавлину осінню печаль.

Учень 4

Й споришеві стежки, що далеко

Розійшлись по землі в синю даль.

У маленькі свої долоньки

Я промінчики сонця ловлю.

Україну мою, рідну неньку,

Я усім своїм серцем люблю…

(Звучить фонограма пісні  «Україна – це ми»).

Учитель

- Український народ має милозвучну, солов’їну рідну українську мову. Вона має статус державної  і є обов’язковою для вивчення. Адже кожна людина, яка проживає в Україні, повинна вміти розмовляти і добре знати українську державну мову. Але кожна національна меншина має право також розмовляти і своєю мовою.

Учень 5

Раз казала мені мати:

«Можеш мов багато знати,

Кожну мову шанувати,

Та одну із мов усіх

Щоб у серці ти зберіг».

В серці ніжну і погідну

Збережу я мову рідну!

- Україна славиться самобутньою культурою – весь світ знає запальний гопак, національні костюми, милозвучну і задушевну українську пісню. Є в Україні власні традиції. У кожній хаті обереги: вишиті рушники над портретами та образами. Традиційно українські жінки вміли вишивати, прясти і шити. Тож вишивали матері в дорогу своїм синам сорочки і рушники, щоб доля була доброю, світлою і щоб поверталися діти додому.

- А які рослини є символами України? (Відповіді дітей).

- Як українці ставляться до води? (Відповіді дітей).

- Традиційно біля кожної хати є криниця, а біля неї – верба та калина, щоб чистою була вода. До води в Україні завжди особливе трепетне ставлення, бо це – саме життя. Та кожен ставок і струмок в різних куточках нашої країни  обсаджені вербами та калиною – це рослини-символи. Тому й кажуть в народі: «Без верби і калини – нема України».

Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

Учитель

- Тепер Україна – вільна і незалежна. 24 серпня 1991 року  Верховна Рада ухвалила «Акт про незалежність України». Здійснилась мрія українського народу – жити у вільній і незалежній державі, мати свою землю, свої традиції, культуру, мову, свої державні символи.

- Які є державні символи нашої країни? (Відповіді дітей).

- Кожна держава має свої символи – це прапор, герб і гімн – урочиста національна пісня. У нас також є державні символи: Державний прапор –стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів (кольори прапору походять від герба Галицько-Волинської держави. В європейській геральдиці синій символізує великодушність, чесність, вірність і бездоганність. Жовтий символізує знатність, могутність і багатство, а також чесноти: силу, вірність, чистоту, справедливість, милосердя. Існує популярне негеральдичне тлумачення, за яким синій колір символізує небо, а жовтий – пшеничне колосся); Державний Герб – тризуб, що символізує волю, до якої завжди прагнув український народ; Державний Гімн – перший куплет та приспів пісні «Ще не вмерла України і Слава, і Воля», слова Павла Чубинського, музика Михайла Вербицького. 

(Розглядають символи України, слухають Гімн).

3. Групова робота з прислів’ями (гра «Лото»)

- З давніх-давен людина висловлювала свою повагу та любов до рідної землі в легендах, піснях, приказках та прислів’ях. Пригадаймо відомі вам прислів’я, приказки про нашу єдину країну – Україну. Знайдіть  початок та кінець висловів [див. Додаток 3]:

Свій край, як рай,    а чужа країна, як домовина.

Кожному мила     своя сторона.

Рідна земля      і в жмені мила.

Людина без Батьківщини –   як птах без гнізда.

Рідна країна – мати,    чужа – мачуха.

Кожний край має     свій звичай.

(Звучить фонограма пісні  «Буде Україна на землі»).

VІ. Узагальнення і систематизація нового матеріалу

1. Гра «Продовж речення»

- Наша країна …

- Столиця України…

- Площа України…

- Населення України…

- Найбільша річка України…

- В Україні є гори…

- Територію країни омивають моря…

- Державні символи України…

- Народні символи країни…

- Незалежність проголошено…

2. Творча робота [див. Додаток 4].

Горобчики тут побували.

Дзьобиками літери поскидали.

Потрібні букви в ряд складеш –

Вірш про Україну ти знайдеш.

Х*Ч       М*Л*Й      Я,       НЕ*ЕЛ**КИЙ,

З*Т*      Д*Б*Е       *Ю,

Щ*       К*АЙ       Р*Д*ИЙ       УК*А*Н*,

Я      Ї*      К*Х*Ю.

Довідка:

Хоч малий я невеликий,

Зате добре знаю,

Що край рідний – Україна,

Я її кохаю.

                             П.Тичина

Учитель

- Яким буде майбутнє країни залежить від кожного з нас. Незважаючи на те, що ми живемо в різних куточках країни і дещо різняться наші традиції, але  Батьківщина у кожного з нас, як мати, одна. Ми повинні дбати про неї, щоб вона була багатою, квітучою, яскравою. А для цього нам треба любити її, плекати, захищати. Ви, діти, повинні рости розумними, роботящими, щоб перетворити рідну державу на країну ваших мрій.

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія

- Чому було присвячено наш урок?

- Про що нове ви дізналися?

Учениця 6

Я народилась в Україні

І почала життя своє.

Тут небеса високі й сині,

На що не глянеш – все моє!

Трава для мене зеленіє,

Для мене світлі дні ясні.

Учениця 7

І сонце пестить та леліє,

Летять до серденька пісні.

Тут кожна квіточка співає,

Струмочок ніжно жебонить.

І краю кращого немає,

Де б я могла так вільно жить!

Учитель

- Ось і добігає до кінця наш перший урок. Почнуться шкільні будні, але те, про що ми сьогодні говорили, запам’ятайте на все життя: немає нічого святішого і ріднішого на білому світі, ніж своя рідна сторона, єдина й неподільна, світла і дорога серцю кожного українця наша ненька Україна. Ми єдина нація, єдиний народ, у якого єдина країна – Україна.  Завжди пам’ятайте це і гордо пронесіть усвідомлення цього через усе життя. Несіть у світ добро і радість, як справжні українці, бо кожен із нас приходить у світ для добра!

- І  на згадку про наш  урок я хочу вручити кожному «Повчання Володимира Мономаха дітям» [див. Додаток 5].

VІІІ. Домашнє завдання

Прочитати «Повчання…», запам’ятати і намагатися дотримуватись порад Володимира Мономаха, вклеїти в щоденник.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1 (для учнів)

Додаток 2 (для вчителя)

Додаток 3 (гра «Лото»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4 (творча робота)

 

Х*Ч       М*Л*Й      Я,       НЕ*ЕЛ**КИЙ,

З*Т*      Д*Б*Е       *Ю,

Щ*       К*АЙ       Р*Д*ИЙ       УК*А*Н*,

Я      Ї*      К*Х*Ю.

 

Додаток 5 («Повчання»)

Повчання Володимира Мономаха дітям

  •                 Стався до інших так, як хочеш, щоб ставилися до тебе.
  •                 Зміцнюй тіло й душу, просвітлюй розум.
  •                 Працюй так, щоб після тебе нічого не переробляли.
  •                 Будь завтра кращим, ніж ти є сьогодні.
  •                 Не давай сильним принижувати слабких.
  •                 Не залишай хворих, не забувай про бідних.
  •                 Не май гордині ані в розумі, ані в серці.
  •                 Пізнавши все добре, пам’ятай, а чого не знаєш – тому навчайся.
  •                 Живи для Батьківщини та люби людство.

 

 

Завантаження...
doc
Додано
17 квітня 2018
Переглядів
1880
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку