Герой -
1) видатна своїми здібностями та діяльністю людина, яка проявляє відвагу, самовідданість і хоробрість у бою та труді;
2) людина, яка втілює основні, типові риси певного оточення, часу, епохи тощо;
3) особа, яка чим-небудь відзначилася, привернула до себе увагу.
Словник української мови в 11-ти томах
(Юліус Фучик)
(Готхольд Ефраїм Лессінг)
(Максим Горький)
(Ральф Уолдо Емерсон)
(Ромен Ролан)
(Джон Локк)
(Микола Шелгунов)
Героями не
народжуються!
24-річний Павло Бондарев із Севастополя 12 вересня 20І2 року зранку привітав свою маму із днем народження і пішов на роботу. Чекаючи маршрутку на зупинці, він побачив, як автомобіль, що втратив керування, на великій швидкості їхав прямо на дітей, які чекали шкільного автобуса.
16-річна Вікторія Горячко із маленького чернівецького селища, ризикуючи своїм здоров’ям, врятувала життя дворічній племінниці. Дівчинка випадково впала в окріп і обпекла 50% шкіри. На пошуки донора не лишалося часу, адже життя дівчинки згасало. Вікторія рішуче наважилась на серйозний крок і віддала крихітці шкіру зі своїх ніг. Віка завжди мріяла стати моделлю, її мрія вже не здійсниться, але вона не засмучується, бо є дещо цінніше — життя врятованої маленької дівчинки.
ГЕРОЙ
Непересічна особистість
Пересічна особистість
Готовий захищати Батьківщину
Борець за правду
Захисник скривджених
Воїн-визволитель
Кожен, хто готовий прийти на допомогу іншому, не задумуючись про власне здоров’я
Риси характеру героя
Крути
Чорнобиль
Волонтери
Небесна Сотня
Василь Сліпак
Герої поміж нас !
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Героями не народжуються, ними стають. Ним можу стати Я! |
Підготувала Приступа Маряна Тимківна, вчитель української мови та літератури
Тема. Україна – країна героїв.
Герої завжди поміж нас
Мета: з'ясувати зміст, проаналізувати аспекти поняття «герой»; виховувати почуття патріотизму, любові до людей; ознайомити старшокласників із подвигами звичайних українців, які в критичні хвилини виявили надзвичайну силу духу та мужність, щоденною працею рятують життя людей.
Обладнання: Схема «Герой», ілюстрації з портретами героїв, відеоролики «Небесна сотня», «Василь Сліпак». Тип уроку: урок-гра.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Оголошення теми, мети уроку.
Усіх учнів класу поділити на дві групи.
Слово вчителя. Усі ми слідкуємо за подіями, які відбуваються на Східній Україні, захоплюємося людьми, які добровільно відправилися захищати кордони нашої держави. Сьогодні ми поговоримо про героїв, з’ясуємо, кого можна вважати героєм, визначимо притаманні цим людям риси характеру. На дошці ви бачите схему «Герой». Протягом уроку ми заповнимо пункти, яких не вистарчає у ній.
ІІ. Основний зміст уроку.
1. «Мозковий штурм». Кожна команда дає поширену відповідь на питання «Кого ви вважаєте героєм?» (2 б. за відповідь)
2. Учитель. А тепер звернімося до тлумачення слова «герой» у словниках. Наприклад, словник української мови в 11-ти томах подає таке тлумачення:
1) видатна своїми здібностями та діяльністю людина, яка проявляє відвагу, самовідданість і хоробрість у бою та труді;
2) людина, яка втілює основні, типові риси певного оточення, часу, епохи тощо;
3) особа, яка чим-небудь відзначилася, привернула до себе увагу. У висловах відомих людей також знаходимо тлумачення слова «герой». Вислови про героїв.
• Герой – це людина, яка в рішучий момент робить те, що потрібно робити в інтересах людського суспільства. (Юліус Фучик)
• Герой – це людина, яка знає, що є блага, дорожчі за життя; людина, яка присвятила своє життя служінню державі, себе одну – служінню багатьом.
(Готхольд Ефраїм Лессінг)
• Герой – це той, хто творить життя всупереч смерті, перемагає смерть. (Максим Горький)
• Герой не хоробріший за звичайну людину, але він зберігає хоробрість на п’ять хвилин довше. (Ральф Уолдо Емерсон)
• Герой робить те, що можна зробити. Інші цього не роблять. (Ромен
Ролан)
Мужність – страж і опора всіх інших чеснот, і той, хто позбавлений
• мужності, навряд чи може бути твердим у виконанні обов’язку та виявити всі якості істинно гідної людини. (Джон Локк)
• У ранньому дитинстві мають бути вже закладені геройські почуття, що налаштовують душу на подвиги любові та шляхетності. І хіба історія демонструє мало прикладів героїв? (Микола Шелгунов)
3. Робота зі схемою. Учні розглядають 1-ий підпункти схеми, доповнюють.
4. Учитель. Опираючись на вислови відомих людей, на визначення, на власний досвіт, визначте риси характеру людини-героя, запишіть на карточки, якими ми доповнимо схему, підпункт 2-ий. (по 1 б за рису) (Відповіді учнів: самовідданий, захисник, здатний на самопожертву, мужній, хоробрий, патріот, перемагає смерть)
5. Проблемне питання. Чи герої – це непересічні люди, які уже відомі, мають певні заслуги, чи, можливо, пересічна людина теж може стати героєм?
Учитель. Героями не народжуються, ними стають! І стати героєм може кожна людина, як відома, непересічна, так і невідома, пересічна.
Пропоную переглянути відео про оперного співака з світовим визнанням, який залишив благополучне життя у Відьні, щоб захистити рідну Україну
– Василя Сліпака. https://www.youtube.com/watch?v=h4L1Ob_VNfc
Скажіть В. Сліпак – це пересічна, чи непересічна особистість? (Записуємо у схему біля непересічних особистостей)
6. Учитель. Наведіть приклади героїв або подій, у яких люди проявили свій героїзм, з історії, літератури, життя і не були відомими. (по 1 б) (Орієнтовні відповіді учнів: учасники воєн, Чорнобиль, Небесна Сотня, козаки, волонтери)
Учитель. Ми й не задумуємося, скільки серед нас, звичайних людей, тих, які здатні на самопожертву заради здоров’я та життя інших, які ризикують власним життям, ні на мить не задумуючись про наслідки. У цьому, напевне, й полягає справжній героїзм.
Представники команд зачитують інформацію про героїчні вчинки звичайних людей.
24-річний Павло Бондарев із Севастополя 12 вересня 20І2 року зранку привітав свою маму із днем народження і пішов на роботу. Чекаючи маршрутку на зупинці, він побачив, як автомобіль, що втратив керування, на великій швидкості їхав прямо на дітей, які чекали шкільного автобуса.
16-річна Вікторія Горячко із маленького чернівецького селища, ризикуючи своїм здоров’ям, врятувала життя дворічній племінниці. Дівчинка випадково впала в окріп і обпекла 50% шкіри. На пошуки донора не лишалося часу, адже життя дівчинки згасало. Вікторія рішуче наважилась на серйозний крок і віддала крихітці шкіру зі своїх ніг. Віка завжди мріяла стати моделлю, її мрія вже не здійсниться, але вона не засмучується, бо є дещо цінніше — життя врятованої маленької дівчинки.
Учитель. Але героями можна назвати не лише людей, які допомагають іншим, але й тих, хто перемагає себе, попри всі перипетії долі. Бо, як сказав співак Арсен Мірзоян: «Перемога не означає бути першим. Перемога з це означає бути кращим, ніж ти був». Саме тим, хто переміг себе і став героєм, присвячуємо нашу наступну сторінку.
Годинами, зігнувшись та обійнявши ноги руками, 17-річна художниця Даша Безкоста із Сум працює над своїми картинами. Замість пензликів – пальці ніг. Лише в такий спосіб покручене хворобою тіло дівчинки дає їй можливість творити картини дивовижної краси: «Рожевий фламінго», «Море любові», «Портрет мами»... Прикута до інвалідного візка, Даша виставляє свої роботи з надією, що вони допоможуть дворічному Денискові Савенку із Сум. У малюка вроджена патологія кишківника, і художниця допомагає мамі хлопчика зібрати гроші на операцію. Даша – дуже талановита дівчинка.
У травні цього року вона отримала диплом на Всеукраїнській виставціфестивалі «Обдаровані діти України», що відбувалася під патронатом Міністерства освіти та науки. Проте найголовніше її досягнення – перше місце у номінації «Дитяча творчість» на Всеукраїнському фестивалі творчості інвалідів «Неспокій серця».
7. Учитель. Наведіть приклади людей з вашого оточення, які стали героями, або, на вашу думку, здійснили героїчний вчинок.
8. Учитель. Україна без перебільшення країна героїв. У цьому ми ще раз переконалися у 2014 році і переконуємося до сьогодні. Герої ходять поруч з нами. Це ваші батьки, друзі, брати, знайомі. Герої – це прості люди, які обіймають різні посади, представляють різні професії, які готові на великі вчинки заради ближнього, заради країни. Героями ми вважаємо і Небесну Сотню, до якої увійшли прості люди.
9. Бесіда. Чому ця сотня має таку назву? Чи до неї увійшло 100 осіб? Ким вони були? Чому я віднесла їх до героїв? (за кожну відповідь 1 б)
Учитель. Революцією Гідності згодом назвуть суспільні зміни в Україні з 21 листопада 2013 року до лютого 2014 року. Тих, хто загинув під час акцій протесту, а точніше 2 лютого 2014 року називають Небесною Сотнею. Це узагальнений образ героїв, з яких потрібно брати приклад.
Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=QuG9W5sM5hA
Сьогодні героїв дедалі більшає, адже кожен, хто стає на захист своєї держави, поповнює лави добровольців у війні на сході України, — герой. Кожен, хто робить свій внесок у перемогу України, — герой. Кожен, хто ризикує життям, аби надати таку потрібну допомогу в зоні АТО, — герой. І ми горді тим, що маємо стільки героїв із хоробрими серцями, які рятують Україну. ІІІ. Підбиття підсумків.
Бесіда – гра 1. Хто такий герой?
2. Героєм стають лише непересічні особистості?
3. Які риси характеру притаманні героям?
4. Що потрібно, щоб стати героєм?
(Питання записуються на картках, які витягає по-черзі представник команди і ставить запитання представнику іншої команди. За правильну відповідь 1 б)
Учитель. Підрахуємо ваші бали, щоб визначити переможця.
Заключне слово вчителя.
Отже, Героями не народжуються, але, як бачимо, їх серед нас чимало. Як стати героєм не навчають ні у коледжах, ні у вишах. Герой – це той, хто не шкодує власного життя заради іншого. Це той, хто вчинками, щирою душею викликає захоплення та гордість. Це той, хто є прикладом сміливості, життєлюбства, самопожертви та доброти. Це той, хто навіть трагедію перетворив на перемогу, подолав неймовірні перешкоди заради досягнення мети і не втратив віру. Це той, хто здійснює маленькі подвиги кожного дня. Це той, чий подвиг часом непомітний у повсякденні, але завдяки цим людям ми відчуваємо гордість, що народилися саме в Україні.
На згадку про наш урок і про те, що героєм може стати кожен, я роздам вам невеличкі наліпки з написом «Героями не народжуються, ними стають. Ним можеш стати ТИ!» Слава Україні!