дослідити фольклорно-міфологічну основу драми-феєрії «Лісова пісня; дати поняття драми-феєрії; учити виявляти фольклорно-міфологічний матеріал твору; розвивати вміння самостійно знаходити матеріал і систематизувати, працювати в хмарних сервісах, розвивати зв'язне мовлення, логічне й образне мислення; виховувати розуміння того, що єдність людини і природи є основою гармонійного життя.
Обладанання: мультимедійна дошка, учительська презентація, уривок із фільму «Лісова пісня» ( 1980 р.), вправа в Learning Apps, стіна в хмарному сервісі Padlet, аудіозаписи.
Методи та прийоми:
а) словесні ( слово вчителя, бесіда,
б) наочні ( метод ілюстрації, метод демонстрації – показ презентації, робота зі стіною в Padlet, виконання вправи в Learning Apps, вікторина в
Learning Apps, відеофільм);
в) практичні ( заповнення стіни в Padlet, зображення на мультимедійній дошці образу Мавки);
г) методи самостійної роботи ( робота з текстом, випереджувальне завдання).
Інтеграція: музичне мистецтво, історія
Тема. Драма-феєрія «Лісова пісня». Фольклорно-міфологічна основа сюжету.
ТЛ: драма-феєрія.
Мета: дослідити фольклорно-міфологічну основу драми-феєрії «Лісова пісня; дати поняття драми-феєрії; учити виявляти фольклорно-міфологічний матеріал твору; розвивати вміння самостійно знаходити матеріал і систематизувати, працювати в хмарних сервісах, розвивати зв’язне мовлення, логічне й образне мислення; виховувати розуміння того, що єдність людини і природи є основою гармонійного життя.
Обладанання: мультимедійна дошка, учительська презентація, уривок із фільму «Лісова пісня» ( 1980 р.), вправа в Learning Apps, стіна в хмарному сервісі Padlet, аудіозаписи.
Методи та прийоми:
а) словесні ( слово вчителя, бесіда,
б) наочні ( метод ілюстрації, метод демонстрації – показ презентації, робота зі стіною в Padlet, виконання вправи в Learning Apps, вікторина в
Learning Apps, відеофільм);
в) практичні ( заповнення стіни в Padlet, зображення на мультимедійній дошці образу Мавки);
г) методи самостійної роботи ( робота з текстом, випереджувальне завдання).
Інтеграція: музичне мистецтво, історія
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Доброго дня, шановні учні. Сьогодні в нас з вами незвичайний урок. Я трохи хвилююся. Хвилюєтеся й ви. Дуже хотілося б, щоб цей урок приніс нам не тільки знання, а й задоволення. Заплющте очі. Побажайте в думках собі й своїм однокласникам і мені успіхів. Слайд №1.
http://novteh.co/?mp3-pesnya=
Виходить учениця, що готувала вдома роль Лесі Українки . «2 червня я вже була в Кутаїсі, де працював мій чоловік К. Квітка. Там 3 липня почала писати «Лісову пісню». Писала я її дуже недовго, 10–12 днів, і не писати ніяк не могла, бо такий уже був непереможний настрій. А я таки сама «неравнодушна» до сеї речі, бо вона мені дала стільки дорогих хвилин екстазу, як мало яка інша. Мені здається, що я просто згадала наші ліси та затужила за ними. Потім я в Колодяжному в місячну ніч бігала самотою в ліс (ви того ніхто не знали), і там ждала, щоб мені привиділася мавка. У дядька Лева, ходячи по лісі та коло озера, надто ж сидячи біля вогнища, почула я багато, багато оповідань про той ліс, про озеро, про всяку «силу» лісову, водяну, польову та про її звичаї і відносини між собою і людьми».
Учитель. Так писала Леся в листі до своєї матері про задум написати драму-феєрію «Лісова пісня».
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Сьогодні ми поринемо в казковий чудовий світ драми-феєрії « Лісова пісня». 2.
ІІІ. Робота в групах. Ви об’єналися в групи й отримали випереджувальне завдання. Це дуже нам допоможе на уроці зекономити час, отримати більше інформації.
ІV. Оголошення теми, мети та завдань уроку. Сьогодні на уроці ми дослідимо фольклорно-міфологічну основу « Лісової пісні» .Слайд №3
Молодці, прочитавши чудовий твір Лесі Українки, ви причастилися до прекрасного, неповторного, творчого. Ви спілкувалися з міфічними істотами. Міжпредметні зв’язки: історія, українська література. Історична довідка про виникнення міфів: http://www.ukrlib.com.ua/referats-zl/printout.php?id=184
Міжпредметні зв’язки: українська література, музичне мистецтво.
Як із Дніпра бере веселка воду,
О рідна пісне, знову ти прийшла
До матері й до батька – до народу.
О пісне! Від народу кров і плоть
Ти узяла, щоб лиш йому служити,
Тебе ніхто не може побороть,
Бо вільний дух твій – правдою повитий.
М. Рильський
Слайд №4. Пісня зв’язана з музикою. Поясніть поняття музика.
Може, це вітер ніжно шепоче зажуреним вітам?
Може, це гомін веселий весняний,спів заметілі зимовими днями?
Може, дзвенять калинові намиста чи то бринить височінь промениста?
Може, це бджоли увечері влітку тихо співають, гойдаючи квітку?
Може, живе вона в серці людини, не замовкаючи ані хвилини?
Переплітаються в ній почуття. Музика — частка людського життя.
Музика тісно пов’язана з життям і може передати різноманітні настрої та почуття.
Прослуховування аудіозапису пісні лісу. Слайд № 5.
- У чому схожість? Таємничість, неповторність.
- Які ще назви підходять до змісту твору Л. Українки? Пісня серця, пісня душі, пісня людського життя.
Слайд №6. : Драма-феєрія ─ це п'єса з казково-фантастичним сюжетом і персонажами.
Феєрія ─ театральна чи циркова вистава, побудована на фантастично-казковому сюжеті, у якій з метою вразити глядача використовуються різноманітні сценічні ефекти (діти записують у зошити визначення драми-феєрії). Це підходить до визначення нашого твору, бо в ньому діють міфологічні істоти та люди.
V. Практична робота. Давайте згадаємо , які ж істоти діють у драмі? Знову нам допоможе домашнє завдання.
Міжпредметні зв’язки: історія та українська література. Учитель подає історичну довідку про виникнення міфічного образу в слов’янській міфології.
https://bibliofond.ru/view.aspx?id=700268
VІ. Творча робота. Робота в групах. «Асоціативний кущ» (мультимедійна дошка).
1група - складіть «Асоціативний кущ» до кожного з образів, які ви досліджували;
2 група – підготуйте виступ від імені міфічної істоти;
3 група – складіть есе на тему: « Природа має душу».
VІІ. Групи презентують свої роботи.
VІІІ. Рефлексія. «Мікрофон».
- До чого прагнуть лісові міфічні істоти?
-Чим вони відрізняються від людей?
ІХ. Оцінювання. Діти, мені сьогодні було дуже приємно з вами працювати.
Х. Домашнє завдання: напишіть міні-твір на тему «Твір Лесі Українки змусив мене замислитися над тим…» або складіть есе на тему «Лесина Мавка незрівнянна і неповторна своєю національною особливістю».