Виховна година на тему: «Українські символи»
Класного керівника 8-А класу
Мета: Розширити знання учнів про Україну – Рідну Батьківщину, про її символи. Формувати громадянські якості дітей: патріотизм, людяність, виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: Клас прикрашений квітами, на дошці написана тема уроку, перед дітьми – велика карта України (плакати). На столі на вишитому рушникові коровай хліба.
Хід уроку:
Вчитель: Знаєш ти, що таке Батьківщина?
Батьківщина – це ліс осінній,
Це домівка твоя і школа,
Це гаряче сонячне коло.
1 ведуча: Батьківщина – це труд і свято,
Батьківщина – це мама й тато.
Це твої найщиріші друзі,
Це бджола у веснянім лузі.
2 ведуча: Батьківщина – це рідна мова,
Це дотримане чесне слово,
Небо синє і сад зелений,
Мирне небо, край благословенний.
Вчитель: Українське минуле – це головним чином історія народу, змушеного боротися за виживання і розвиток. Україну намагалися підкорити, роздерти на шматки, винищити її народ. Скільки зла витерпіла наша багато стражденна земля, полита кров’ю українського народу, що боровся за своє виживання, за відстоювання своїх прав. Т. Шевченко, І. Франко, П. Сагайдачний, Б. Хмельницький, М. Грушевський – це далеко не весь список патріотів нашої держави, борців за її незалежність.
1 ведуча І ось нарешті 24 серпня 1991 року Верховна Рада проголосила Акт незалежності України та створення самостійної держави – України.
2 ведуча: Наш народ ішов до цього свята через утиски, в’язниці і сибіри, ішов довго, упродовж усієї історії від часів Київської Русі до наших днів.
3 ведуча: На цьому шляху загинула незліченна кількість кращих синів і дочок України, які відстоювали її незалежність. Найтяжчим гріхом українців вважалося – любити свою землю.
1 ведуча: Любіть Україну, як сонце любіть,
Як вітер, і трави, і води,
В годину щасливу і в радості мить,
Любіть у годину негоди.
2 ведуча: Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну.
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
Вчитель: Україна – одна з найбільших європейських держав, її площа 604 тисячі квадратних кілометрів. На території проживає понад 110 національностей. Чисельність населення України біля 47 мільйонів чоловік.
3 ведуча: Довго тривала боротьба за українську мову. В умовах незалежності нашої держави українська мова, хоч не без труднощів, поступово посідає гідне місце в суспільстві.
1 ведуча: Вистраждавши, виборовши собі волю, Україна має тепер державні символи: герб, прапор і гімн, які уособлюють її історію, її сутність.
Вчитель: Назвіть, будь ласка, основні елементи нашого герба? Можливо, хтось знає, що лежить в основі його утворення?
(Учні дають відповідь0
1 доповідач: В основу сучасного герба нашої держави покладено стародавній золотий тризуб на синьому тлі. В історичній літературі тризуб зустрічається як знак державності, християнська церковна емблема, геометричний орнамент, трисвічник, схематичне зображення лука зі стрілою, символ блискавиці.
(Читає вірш на дошці).
2 Ведуча: Можливо, хтось знає, що символізує наш прапор?
(Читає вірш на дошці)
3 ведуча: Гімн нашої держави соромно не знати. В його основу покладено мелодію композитора М. Вербицького «Ще не вмерла Україна», автор слів – Павло Чубинський.
Вчитель: Давайте разом згадаємо ці чудові слова.
(Звучить гімн України).
1 ведуча: А які символи України ви знаєте?
(Учні відповідають: калина, верба, рушники, вареники).
2 доповідач: У кожного народу є свої улюблені речі, дерева, рослини. Верба, калина, барвінок – невіддільні атрибути українського народу. Верба – символ краси, неперервності життя, вона дуже живуча. З давніх-давен в Україні вербу вважали святим деревом. Калина – дерево українського народу. Оскільки ягоди калини червоні, то й стали символом крові та невмирущості роду. Ось тому на весільних дівочих і навіть парубочих сорочках, на рушниках вишивалися кетяги калини.
Вчитель: Говорила мати: «Не забудься, сину,
Як будуєш хату, посади калину.
Бо вогненна – наша кров червона.
Зоряна калина – і краса, і врода.
Нашої країни, нашого народу».
Пам’ятаєш, сину, що сказала мати:
«Посади калину в себе біля хати».
2 ведуча: Калина – це й символ кохання, краси, щастя. Навесні калина вкривається білим цвітом і стоїть, як наречена, у білому вбранні, а восени палахкотить гронами червоних плодів. Калиною уквітчують весільний коровай, оселю, нею лікуються. Народ склав про калину багато легенд, пісень.
Вчитель: А зараз ми побачимо, чи знаєте ви українські народні пісні? Поділимось на три команди, кожна з команд по черзі має проспівати 2 чи 4 рядочки з пісні. Найактивнішим учням – призи.
3 ведуча: А зараз ми подивимось, чи знаєте ви вірші про Україну?
(Учні розповідають вірші).
Вчитель: Кого ви вважаєте героєм України і чому?
(За допомогою уявного мікрофона учні по черзі дають відповіді).
1 ведуча: Україна – незалежна держава. Справді, звучить гордо. Але, на жаль, поки що наша незалежність ще не досить повна, адже великий вплив на нас мають інші країни.
2 ведуча: Та ми віримо, що поступово Україна повністю стане на ноги і покаже, що вона вижила, не зважаючи ні на що, повстала з руїн історії, перемогла своїх ворогів і зберегла свій войовничий дух.
3 ведуча: Ми маємо пишатися своєю державою, пам’ятати її минуле, аби не повторити прикрих помилок.
3 доповідач: Що для мене Україна?
Це від Бога моя земля.
Тут живе моя родина,
Тут живу давно і я.
І які б не були дороги,
І яка б не була година.
Я з тобою, я з тобою Україна.
Вчитель: А зараз кожен з вас скуштує шматочок цього короваю, щоб дорога ваша до знань, до щастя була освітлена сонцем любові до рідного краю, до нашої милої України. І щоб усі ви, діти, були завжди здорові та ситі, жили у злагоді та мирі. В добрий час!