Тема уроку: Ліна Костенко.Творчий шлях. Громадянська позиція. Роль та значення в суспільному та культурному житті України. Особливості індивідуального стилю
«Страшні слова, коли вони мовчать» – ліричний роздум про значення слова в житті людини.
Мета уроку: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Ліни Костенко; розкрити жанрове й тематичне розмаїття її творчості; познайомити з особливостями індивідуального стилю; опрацювати ідейно-художні особливості поезіі «Страшні слова…; формувати світогляд учнів, розвивати навички аналізу поетичних творів; виховувати любов до поезії, інтерес до українських традицій.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: аудіо- та фотоматеріали, тексти поезій, роздатковий матеріл.
О, як мені жилось і як мені страждалось!
І як мені навіки взнаки воно далось!
А що таке життя? Чи те, що переждалось?
Чи все-таки життя – це те, що відбулось?
…Я лиш інструмент,
в якому плачуть сни мого народу.
Л.Костенко
І. Організаційний момент
Перевірка підготовки учнів до уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми й мети уроку
1.Слово вчителя
Українську поезію сьогодні важко уявити без Ліни Костенко.Це – найталановитіша українська поетеса ХХ століття, людина високої моралі й громадянської мужності, людина, на якій немає ані плями пристосуванства у страшні тоталітарні роки, людина геніального дару в Слові. Ліну Костенко вважають генієм слова, залізною жінкою та живою легендою, а її біографія є прикладом для мільйонів українців та невичерпним джерелом мудрості. У її дивовижному за красою і силою поетичному голосі гармонійно поєдналися зворушлива ніжність жінки і твердість духу справжнього борця. Поетеса живе і творить у Києві. Вона прийшла у світ української поезії в той час, коли молоде покоління шістдесятників потужно заявило про світанок нового дня в мистецтві і суспільстві.
Нам випала честь жити в одну епоху з Ліною Костенко. А такі люди, як вона, «держать небо на плечах. Тому і є висота».
Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви познайомилися, з біографічними матеріалами, віршами, літературознавчими статтями про Ліну Костенко, тому протягом уроку спробуємо скласти життєвий і творчий портрет поетеси на тлі нашого часу.
ІІІ. Вивчення нової теми
(Оцінюється формулювання запитань, їх суттєвість, а також повнота та правильність відповідей)
5.Розповідь учениці «Доля Ліни Костенко зблизька» (Спогади доньки Оксани Пахльовської «Хранителька згасаючого вогню»)
6. Завдання учням (робота в групах):
Прокоментуйте висловлювання письменників, літературознавців про письменницю.
«Українській літературі поталанило, що є в ній постать, яка життям і творчістю утверджує благородство вищих мистецьких принципів». (В. Базилевський, літературознавець)
«…Критерії поетеси високі — вона вимагає від митця, а отже і від себе, не лише щирості і викінченості, а й гаряче обстоює думку: право на існування має лише те, що потрібно сучасності». (В. Симоненко)
«Ліна Костенко — це мужність і зрілість сучасної української поезії, її безкомпромісність, непоступливість у принципових, доленосних питаннях, небуденний талант у поєднанні з почуттям відповідальності перед минулим, сучасним і майбутнім — то могутня опора потужного дару». (В. Неділько, літературознавець)
7. Запитання до учнів:
- Які штрихи до портрета поетеси додали спогади доньки Ліни Костенко, висловлювання письменників, літературознавців про письменницю?
Щоб краще пізнати духовний світ поетеси, я пропоную розглянути її вірш «Страшні слова, коли вони мовчать…»
8. Виразне читання поезії «Страшні слова, коли вони мовчать…». Обмін враженнями щодо прочитаного.
Бесіда:
- Які враження у вас викликали ці поетичні рядки?
- Над якими питання роздумує поетеса? (Питання творчості, суть мистецтва)
Оформлення паспорта ліричного твору.
Назва: «Страшні слова, коли вони мовчать»
Провідний мотив: Роздуми поетеси про значення слова в житті людини, про сутність поезії.
Ідея: Показати силу слова: «Людині бійся душу ошукать»
Вид лірики: Філософська
Віршовий розмір: П’ятистопний ямб+пирихій
Римування: Перехресне
Художні засоби: епітети: «страшні слова», «безсмертний дотик»; метафори «слова мовчать, причаїлись», «хтось ними (словами) плакав, мутився, болів» оживлюють, олюднюють слова; анафора: у першій строфі другий і третій рядки починаються словом «коли», яке підкреслює і пояснює оксиморон «слова мовчать»; антитези: «краса й потворність», «асфальти й спориші» змальовують і різноманітність світу, і його повторюваність, узагальнюючи словами «Усе було», і підводять до висновку: «Поезія — це завжди неповторність».
Читання поезій учнями «Хай буде легко. Дотиком пера…», «Недумано,негадано…»
Обговорення прочитаних поезій.
Висновок. Про який би твір ми не говорили, бачимо, що перед нами справжній лірик, у якого так майстерно поєднується мудрість і пристрасть, чарівна легкість і філософська глибина, роздуми і узагальнення, історизм. І все це заради людини, заради її майбутнього:
Я сповідую віру,
В якій оточують німбом не святих,
Не пророків, а просто щасливих людей.
ІV. Закріплення знань, умінь та навичок
1.Мозковий штурм.
1. Як ви думаєте, чому Ліна Костенко не любить розповідати про себе? На запитання, що стосуються її біографічних моментів, говорить: «Із моїх творів можете дізнатись про мене все, що вас цікавить» (Так, мабуть, відповідають люди, які є правдиві у слові. Ліна Костенко не фальшивить, вона відсилає до своїх творів, бо ручається за їх абсолютну правдивість, і вірить в те, що їй вдалося в них самовиразитись )
2. Які риси характеру Ліни Костенко є визначальними? (Сила, мужність, відвага, чесність, мудрість)
4.Визначте мистецьке кредо Л.Костенко за її віршами, риси індивідуального стилю.
Яка різниця – хто куди пішов?
Хто що сказав, і рима вже готова.
Поезія – це свято, як любов.
О, то не є розмовка побутова!
І то не є дзвінкий асортимент
метафор, слів, - на користь чи в догоду.
А що, не знаю. Я лиш інструмент,
в якому плачуть сни мого народу.
(«Яка різниця хто куди пішов…»)
Ви думали – поет
ні за холодну воду.
Сидить собі поет
пописує «стишка»?
Поети- це біографи народу,
а в нього біографія тяжка.
(«Летючі катрени»)
(Отже, кредо поетеси - свобода і правда).
Риси індивідуального стилю поетеси – філософічність, інтелектуалізм, традиційність, активна громадянська позиція митця, історизм мислення, публіцистичність) – записати в зошити.
Літературний диктант
VІ. Підбиття підсумків уроку
Слово вчителя.
Безкомпромісність – це пароль поезії Ліни Костенко. Її поезія – це концентрація думки, суворість, сучасність. У поетеси немає запопадливого спрощення словника. Перш за все, це приклад шляхетного служіння літературі. Книжки Ліни Василівни Костенко повертають нам віру в слово. І зайве нагадувати, що позиція поета учила і учить бути вірним своєму таланту і покликанню за будь-яких обставин.
І на завершення уроку мені б хотілося звернутися до вас словами із вірша Ліни Костенко « Пісенька з варіаціями»
І все на світі треба пережити,
І кожен фініш – це, по суті, старт,
І наперед не треба ворожити,
І за минулим плакати не варт.
Хай буде все небачене побачено,
Хай буде все пробачене пробачено.
Єдине, що від нас іще залежить, –
Принаймні вік прожити як належить.
V.Домашнє завдання.
Підготувати розповідь про життєвий і творчий шлях поетеси. Опрацювати матеріал підручника. Прочитати поезії.
Додаток
Хронологічна таблиця
Дата Подія
Ліна Костенко з родиною
Ліна Костенко з донькою та онукою.
Ліна Костенко
Ліна Костенко з донькою, поеткою та культурологинею Оксаною Пахльовською