Урок української літератури

Про матеріал
Урок розроблений для учнів 11 класу з поглибленим вивченням української літератури за підручником О. Слоньовської.
Перегляд файлу

 

Тема  уроку:  Ліна Костенко.Творчий шлях. Громадянська позиція. Роль та значення в суспільному та культурному житті України. Особливості індивідуального стилю
«Страшні слова, коли вони мовчать» – ліричний роздум про значення слова в житті людини.

Мета  уроку:  ознайомити  учнів  із  життєвим  та  творчим  шляхом  Ліни Костенко; розкрити жанрове й тематичне розмаїття її творчості; познайомити з особливостями  індивідуального  стилю; опрацювати ідейно-художні особливості поезіі «Страшні слова…; формувати  світогляд учнів, розвивати навички аналізу поетичних творів; виховувати любов до поезії, інтерес до українських традицій.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання:  аудіо- та фотоматеріали, тексти поезій, роздатковий матеріл.

 

О, як мені жилось і як мені страждалось!
І як мені навіки взнаки воно далось!
А що таке життя? Чи те, що переждалось?
Чи все-таки життя – це те, що відбулось?
 …Я лиш інструмент,
в якому плачуть сни мого народу.
                                                         Л.Костенко

І. Організаційний момент

Перевірка підготовки учнів до уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми й мети уроку

1.Слово вчителя

Українську поезію сьогодні важко уявити без Ліни Костенко.Це – найталановитіша українська поетеса ХХ століття, людина високої моралі й громадянської мужності, людина, на якій немає ані плями пристосуванства у страшні тоталітарні роки, людина геніального дару в Слові. Ліну Костенко вважають генієм слова, залізною жінкою та живою легендою, а її біографія є прикладом для мільйонів українців та невичерпним джерелом мудрості.  У її дивовижному за красою і силою поетичному голосі гармонійно поєдналися зворушлива ніжність жінки і твердість духу справжнього борця. Поетеса живе і творить у Києві. Вона прийшла у світ української поезії в той час, коли молоде покоління шістдесятників потужно заявило про світанок нового дня в мистецтві і суспільстві.

Нам випала честь жити в одну епоху з Ліною Костенко. А такі люди, як вона, «держать небо на плечах. Тому і є висота».

Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви познайомилися, з біографічними матеріалами, віршами, літературознавчими статтями про Ліну Костенко, тому протягом уроку спробуємо скласти життєвий і творчий портрет поетеси на тлі нашого часу.

 

  1. Робота з епіграфом (учні висловлюють свої думки)

 

ІІІ. Вивчення нової теми

 

  1. Оскільки учні  мали домашнє завдання підготувати запитання за біографією Ліни Костенко, то першим етапом буде літературна «дуель»

(Оцінюється формулювання запитань, їх суттєвість, а також повнота та правильність відповідей)

  1. Слово вчителя. Отже, з’ясовані основні біографічні дані. Щоб пізнати духовний світ поетеси , треба заглибитися у її вірші.
  2. Художнє читання вірша «Доля».
  3. Запитання до учнів:
  • Яку долю обрала для себе   Ліна Костенко як людина і як поетеса? Чому ?

 5.Розповідь учениці «Доля Ліни Костенко зблизька» (Спогади доньки Оксани Пахльовської «Хранителька згасаючого вогню»)

 6. Завдання учням (робота в групах): 

Прокоментуйте висловлювання письменників, літературознавців про письменницю.

«Українській літературі поталанило, що є в ній постать, яка життям і творчістю утверджує благородство вищих мистецьких принципів».  (В. Базилевський, літературознавець)

«…Критерії поетеси високі — вона вимагає від митця, а отже і від себе, не лише щирості і викінченості, а й гаряче обстоює думку: право на існування має лише те, що потрібно сучасності». (В. Симоненко)

«Ліна Костенко — це мужність і зрілість сучасної української поезії, її безкомпромісність, непоступливість у принципових, доленосних питаннях, небуденний талант у поєднанні з почуттям відповідальності перед минулим, сучасним і майбутнім — то могутня опора потужного дару». (В. Неділько, літературознавець)

7. Запитання до учнів:

- Які штрихи до портрета поетеси додали спогади доньки Ліни Костенко, висловлювання письменників, літературознавців про письменницю?

Щоб краще пізнати духовний світ поетеси, я пропоную розглянути її вірш «Страшні слова, коли вони мовчать…»

8.         Виразне читання поезії  «Страшні слова, коли вони мовчать…». Обмін враженнями щодо прочитаного.

Бесіда:

- Які враження у вас викликали ці поетичні рядки?

- Над якими питання роздумує поетеса? (Питання творчості, суть мистецтва)

 Оформлення паспорта ліричного твору.

Назва: «Страшні слова, коли вони мовчать»

Провідний мотив: Роздуми поетеси про значення слова в житті людини, про сутність поезії.

Ідея: Показати силу слова: «Людині бійся душу ошукать»

Вид лірики: Філософська

Віршовий розмір: П’ятистопний ямб+пирихій

Римування: Перехресне

Художні засоби: епітети: «страшні слова», «безсмертний дотик»; метафори «слова мовчать, причаїлись», «хтось ними (словами) плакав, мутився, болів» оживлюють, олюднюють слова; анафора: у першій строфі другий і третій рядки починаються словом «коли», яке підкреслює і пояснює оксиморон «слова мовчать»; антитези: «краса й потворність», «асфальти й спориші» змальовують і різноманітність світу, і його повторюваність, узагальнюючи словами «Усе було», і підводять до висновку: «Поезія — це завжди неповторність».

Читання поезій учнями «Хай буде легко. Дотиком пера…», «Недумано,негадано…»

Обговорення прочитаних поезій.

Висновок. Про який би твір ми не говорили, бачимо, що перед нами справжній лірик, у якого так майстерно поєднується мудрість і пристрасть, чарівна легкість і філософська глибина, роздуми і узагальнення, історизм. І все це заради людини, заради її майбутнього:

Я сповідую віру,

В якій оточують німбом не святих,

Не пророків, а просто щасливих людей.

ІV. Закріплення знань, умінь та навичок

1.Мозковий штурм.

1. Як ви думаєте, чому Ліна Костенко не любить розповідати про себе? На запитання, що стосуються її біографічних моментів, говорить: «Із моїх творів можете дізнатись про мене все, що вас цікавить» (Так, мабуть, відповідають люди, які є правдиві у слові. Ліна Костенко не фальшивить, вона відсилає до своїх творів, бо ручається за їх абсолютну правдивість, і вірить в те, що їй вдалося в них самовиразитись )

2. Які риси характеру Ліни Костенко є визначальними? (Сила, мужність, відвага, чесність, мудрість)

4.Визначте мистецьке кредо Л.Костенко за її віршами, риси індивідуального стилю.

          Яка різниця – хто куди пішов?

Хто що сказав, і рима вже готова.

Поезія – це свято, як любов.

О, то не є розмовка побутова!

 

І то не є дзвінкий асортимент

метафор, слів, - на користь чи в догоду.

А що, не знаю. Я лиш інструмент,

в якому плачуть сни мого народу.

(«Яка різниця хто куди пішов…»)

 

Ви думали – поет

ні за холодну воду.

Сидить собі поет

пописує «стишка»?

Поети- це біографи народу,

а в нього біографія тяжка.

(«Летючі катрени»)

(Отже, кредо поетеси  - свобода і правда).

Риси індивідуального стилю поетеси – філософічність, інтелектуалізм, традиційність, активна громадянська позиція митця, історизм мислення, публіцистичність) – записати в зошити.

Літературний диктант

  1. Дата народження Ліни Костенко (19.03.1930)
  2. Де народилась поетеса? (м. Ржищів Київської обл.)
  3. Назва першої збірки ("Проміння землі", 1957)
  4. Після якої збірки було 16-річне мовчання? ("Мандрівки серця", 1961)
  5. 1977 року вийшла збірка…("Над берегами вічної ріки")
  6. За роман "Маруся Чурай" Ліна Костенко була нагороджена (Державною премією УРСР імені Тараса Шевченка)

        VІ. Підбиття підсумків уроку

Слово вчителя.

Безкомпромісність – це пароль поезії Ліни Костенко. Її поезія – це концентрація думки, суворість, сучасність. У поетеси немає запопадливого спрощення словника. Перш за все, це приклад шляхетного служіння літературі. Книжки Ліни Василівни Костенко повертають нам віру в слово. І зайве нагадувати, що позиція поета учила і учить бути вірним своєму таланту і покликанню за будь-яких обставин.

І на завершення уроку мені б хотілося звернутися до вас словами із вірша Ліни Костенко « Пісенька з варіаціями»

І все на світі треба пережити,
І кожен фініш – це, по суті, старт,
І наперед не треба ворожити,
І за минулим плакати не варт.

 

Хай буде все небачене побачено,
Хай буде все пробачене пробачено.
Єдине, що від нас іще залежить, –
Принаймні вік прожити як належить.
 

V.Домашнє завдання. 
      Підготувати розповідь про життєвий і творчий шлях поетеси. Опрацювати матеріал підручника. Прочитати поезії. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

Хронологічна таблиця

            Дата                                                Подія

  1. 19 березня 1930 Народилася в містечку Ржищеві на Київщині в родині вчителів.
  2. 1936 Родина перебралася до Києва, де майбутня поетеса закінчила середню школу.
  3. 1956 Після закінчення середньої школи молода поетеса навчається в Київському педінституті, а згодом — у Московському літературному інституті ім. О. М. Горького
  4. 1957 Збірка «Проміння землі»
  5. 1958 «Вітрила»
  6. 1961 Збірка «Мандрівки серця». Її піддавали критиці за «аполітичність», був знятий з плану знімання фільм за сценарієм Л.Костенко “Дорогою вітрів”
  7. 1963 Зняли з друку книжку віршів Л. Костенко «Зоряний інтеґрал», книжку «Княжа гора» зняли з верстки.
  8. Травень 1966 У Спілці письменників України, де таврували «націоналістичних відщепенців», частина молоді влаштувала овацію Л. Костенко, яка відстоювала свої позиції і захищала І. Світличного, О. Заливаху, М.Косіва і Б. Гориня.
  9. 1968 Написала листи на захист В.Чорновола у відповідь на наклеп на нього в газеті «Літературна Україна». Після цього ім’я Л.Костенко в радянській пресі довгі роки не згадувалося. Вона працювала «в шухляду».
  10. 1973 Потрапила до «чорних списків», складених секретарем ЦК КПУ з ідеології В.Маланчуком.
  11. 1979 За спеціальною постановою Президії СПУ вийшов історичний роман у віршах «Маруся Чурай», що пролежав без руху 6 років.
  12. 1980 Збірка поезій «Неповторність»
  13. 1987 Була удостоєна Державної премії УРСР імені Т. Г. Шевченка за роман “Маруся Чурай”.
  14. 1994 «Інкрустації». За книгу «Інкрустації» отримала премію Франчески Петрарки.
  15. 1999 «Берестечко»
  16. 2010 Збірка «Гіацинтове сонце». Перший роман Л.Костенко — «Записки українського самашедшого», що викликав великий ажіотаж
  17. Лютий 2011 Вийшла поетична збірка Л.Костенко «Річка Геракліта», куди ввійшли раніше написані вірші та 50 нових поезій.
  18. 2012 – вийшла поетична збірка «Триста поезій. Вибране».
  19. Останніми роками Ліна Костенко не з’являється не публіці, живе письменниця у Києві.

 

https://uinp.gov.ua/storage/app/public/uploads/2020-03-19/10/Uks1584608246EI6.jpeg

Ліна Костенко з родиною

https://uinp.gov.ua/storage/app/public/uploads/2020-03-19/11/VbC1584609716zwe.jpeg

Ліна Костенко з донькою та онукою.

 

https://uinp.gov.ua/storage/app/public/uploads/2020-03-19/10/1HR15846078497i8.png Ліна Костенко

https://uinp.gov.ua/storage/app/public/uploads/2020-03-19/11/PK41584609134r3z.jpeg

Ліна Костенко з донькою, поеткою та культурологинею Оксаною Пахльовською

dziuba_kostenko

docx
Додано
15 березня 2021
Переглядів
761
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку