Урок української літератури для 7 класу на тему: «Образ чутливого до краси хлопчика Михайлика (за повістю М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять…»)»

Про матеріал
Конспект уроку української літератури для 7 класу з елементами презентації на тему: "Образ чутливого до краси хлопчика Михайлика (за повістю М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять…»)"
Перегляд файлу

Тема уроку.           Образ чутливого до краси хлопчика Михайлика

                                (за повістю М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять…»)

Мета уроку:            розкрити образ головного героя, його життя в дорослому світі;   розвивати усне зв’язне мовлення, творчу фантазію; виховувати любов до батьків, роду, повагу до старших.

Тип уроку :            урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання:        текст повісті, презентація до уроку.

Дитинство – це земля, з якої виростають дерева   людських талантів і характерів.  Якими високими  і   широкими ці  дерева не були б, там у дитинстві,   сховане коріння, що живить і тримає їх.

Д. Павличко

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя. Пройдуть роки, ви станете дорослими, оберете свій шлях у житті. Але завжди, я впевнена, будете пам’ятати дні дитинства, тих, хто навчив вас жити, цінувати красу, вірити у добро, правду. Сьогодні на уроці доля подарувала нам шанс зупинити час і побути у країні Дитинства довше.

Епіграфом уроку стануть слова Д. Павличка. Як ви їх розумієте?

Цитатна вікторина

1. Кому належать слова: «От і принесли нам лебеді на крилах життя»? (Діду Дем’яну).

2. Хто «міг віддати під заставу руки, віддати до останнього пальця, а сам пішов би по ярмарках за жебрацьким хлібом»? (Батько).

3. Закінчіть цитату: «Якби тепер запитали, яку найкращу одіж довелося мені бачити по всіх світах, я, не вагаючись, відповів би …» ( кирею мого батька).

4. Хто «міг нехитрим інструментом вирізати і просту людину, і святого»? (Дід Дем’ян).

5. Про кого сказано: «Коли на городі з’являвся перший пуп’янок огірка чи зацвітав повернутий до сонця соняшник, брала мене, малого, за руку і вела подивитись на це диво»? (Про матір).

6. Кому належать слова: «Спасибі, дитятко, не треба більше, ой, не треба. Хай тобі, дитино, завжди, завжди добре буде поміж людьми»? (Голодній жінці)

7. Над чиєю «могилою плакали рідня й осінній день»?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми охарактеризуємо головного героя автобіографічної повісті Михайлика, з’ясуємо, хто формував особистість хлопця. А ще подумаємо над питанням: чи було щасливим дитинство Михайлика.

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

Дитяча душа – це ніби чистий аркуш паперу, на який записується все те, що довелося побачити, почути і відчути. Сьогодні ми перегорнемо лише декілька сторінок книги, яка називається «Дитинство».

Перша сторінка - лебединий передзвін( слайд № 2)

Надходила весна. З далекого вирію поверталися гуси-лебеді. У синьому небі чулася їхня мелодійна пісня.

  • Як ви вважаєте, чому письменник знайомить читачів із головним героєм саме навесні? 
  • Що відчуває хлопчик, коли бачить лебедів? Про що це свідчить?  

Друга  сторінка - дідусева мудрість( слайд № 3)

  • Як ви вважаєте, чому дід Дем’ян зустрічає лебедів з онуком, чому розповідає йому про вірування предків?

Слово вчителя. Дідусь хотів передати онукові знання і досвід, а також навчити його помічати прекрасне в природі

  • А життя дідуся могло стати прикладом для Михайлика?

Слово вчителя. У народі кажуть: « У житті, як на довгій ниві – не пройдеш, щоб не вколотись». Так було і в житті Михайлика, коли  почув про дідову й бабину смерть.

  • Як хлопчик сприймає ці звістки?

Третя сторінка - батько( слайд № 4)

Слово вчителя. З глибокою пошаною і вдячністю М. Стельмах змальовує простих трудівників, які орали землю, сіяли зерно, збирали врожай.

  • Розкажіть, як батько привчав сина до праці?
  • Як це роблять ваші батьки?
  • За що Михайлик був вдячний батькові найбільше?

Читання за ролями епізоду, як батько носив сина в школу

Слово вчителя. Будучи вже відомим письменником, М. Стельмах з великою любов’ю згадує батька і ту зимову дорогу, по якій носив сина до школи.

Четверта  сторінка - материнська ласка( слайд № 5)

З перших літ життя схиляється над колискою маляти обличчя матері. Її порада, добре слово супроводжуватимуть дитину протягом усього життя. М. Стельмах згадує, «на своєму чолі, біля свого серця спокій і тепло материних потрісканих рук»

  • Розкажіть, за що Михайлик вдячний своїй неньці?
  • Як хлопець ставився до інших героїв твору? Знайдіть відповідні місця  в тексті.

Слово вчителя. Охарактеризувавши Михайлика, його вдачу, внутрішній світ, дайте відповідь на проблемне питання: чи було щасливим дитинство Михайлика?  ( слайд № 6)

Слово вчителя. Так, дитинство хлопчика можна назвати щасливим. Він мав у кого вчитися жити. Його оточували люди високої внутрішньої культури. А скільки тепла подарували дідусь, бабуся, батько, мати! Саме вони навчили Михайлика цінувати красу, вірити у добро, правду, розуміти закони природи.

Якось М. Стельмах сказав, що є люди, «на яких недарма падало сонце». Їхній пам’яті присвячена повість «Гуси-лебеді летять».

Мені хочеться, щоб цей урок не пройшов для вас марно. Візьміть із собою в життя щирість, чесність, любов до праці, повагу до батьків і старших, щоб, ставши дорослими, могли сказати: «Моє дитинство було щасливим».

V. Підсумки уроку.

1. Рефлексія

« Ця повість навчила мене…»

«Тепер я змінив (-ла) своє ставлення до…»

«Мені захотілося…»

2. Оголошення оцінок.

3. Написати есе «Неповторний світ мого дитинства».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Горяинова Ирина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Шоман Наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 червня 2019
Переглядів
6289
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку