Розробка уроку з української літератури у 8 класі з теми "Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності у поемі Лесі Українки «Давня казка» має на меті поглибити уявлення учнів про погляди Лесі Українки на призначення мистецтва і митця; розкрити образ Поета; дослідити у творі «Давня казка» ідею вільної творчості, вільнолюбства людини; розвивати в учнів навички роботи з художнім текстом, виразного читання, вміння логічно мислити, робити висновки; виховувати активну життєву позицію, незалежність думки, моральні якості – гуманізм, щирість, неприйняття несправедливості.
Урок розробила і провела
учитель української мови та літератури
Іванішина Т.С.
Тема: Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності у поемі Л.Українки «Давня казка»
Мета: поглибити уявлення учнів про погляди Лесі Українки на призначення мистецтва і митця; розкрити образ Поета; дослідити у творі «Давня казка» ідею вільної творчості, вільнолюбства людини; розвивати в учнів навички роботи з художнім текстом, виразного читання, вміння логічно мислити, робити висновки; виховувати активну життєву позицію, незалежність думки, моральні якості – гуманізм, щирість, неприйняття несправедливості.
Обладнання: підручник Слоньовської О.В. Українська література, 8 клас; портрет Лесі Українки, вислови українських митців, дидактичний матеріал
Тип уроку: урок поглиблення знань, вироблення вмінь і навичок.
Епіграф: Поезія – це завжди неповторність,
Якийсь безсмертний дотик до душі.
Л. Костенко
ХІД УРОКУ
Дорогі діти! Ви вже не вперше на уроках літератури опиняєтесь у чарівному світі поезії. Хоча, мабуть, нема такої людини, яка б хоч раз в житті не звернулась по своєрідну допомогу до цього чарівного мистецтва: чи то у зв’язку з якоюсь подією, чи в час печалі. Люди здавна шанували поетів та їх діяльність, бо поезія – то частка людської душі. Подивіться, будь ласка, на дошку, і прочитайте вислови відомих людей (діти по черзі виразно читають вислови поетів)
Поезія – це завжди неповторність,
Якийсь безсмертний дотик до душі.
(Ліна Костенко)
Поезія – це свято, як любов,
О, то не є розмова побутова!
(Ліна Костенко)
Знать, од Бога і голос той, і ті слова.
(Тарас Шевченко)
Слова – полова,
Але огонь в одежі слова,-
Безсмертна, чудотворна фея,
Правдива іскра Прометея.
(Іван Франко)
? Тож якої думки про поезію українські поети? А ви?
Інтерактивна вправа «Банк ідей» (учні мають кількома словами (2-3) охарактеризувати роль поезії в житті людини. Вчитель записує на дошці слово ПОЕЗІЯ - діти занотовують до зошитів
Піднімає настрій
Заспокоює душу
Дає насолоду
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Тож і наш урок теж свого роду буде поетичним. Ми маємо з вами з’ясувати, якою вбачає роль поезії і поета Леся Українка в своїй поемі «Давня казка». Нашим завданням є :
а) визначити місце й призначення поета в суспільстві;
б) дослідити у творі ідею вільної творчості;
в) з’ясувати, в чому ж суть людського щастя на основі текстологічного аналізу.
Учні записують тему уроку.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Вступна бесіда (Метод «Асоціативне мислення»)
? Діти, скажіть, які асоціації у вас викликала спочатку назва твору? Чому?
? Чи очікуваним виявився результат після прочитання тексту?
? Чому ж тоді, на вашу думку, поема називається саме так?
2. Робота з текстом поеми та укладання опорної схеми (додаток 1).
ЧАС
ПОЕТ ЛИЦАР ?
? БЕРТОЛЬДО
ПРОСТІР
ЩАСТЯ…
2.1. Скільки в поемі головних персонажів? (- поет і лицар Бертольдо)
2.2. Вони існують незалежно один від одного? Чи їх доля все-таки перетинаються? (у часі, в просторі: «Десь, колись, в якійсь країні…Ми до цієї фрази ще повернемось! Тому її на пересіченні теж занотовуємо). Так, вони пересікаються в житті, тому на схемі-опорі (а вчитель на дошці) утворюємо так звані кола Вена.
2.3. Кожен із героїв – особистість, якою б вона не була. Про особистість свідчать її вчинки. То що уособлює поет (добро), а що – Бертольдо? (зло) – вчитель заносить записи в схему, діти – в зошити.
2.4.Працюємо з текстом. Цитатна характеристика обох героїв (діти вдома підбирали цитати). Укладаємо асоціативний кущ (найголовніші, показові риси характеру).
Орієнтовні запитання до характеристики поета:
Орієнтовні запитання до образу Бертольдо:
2.5. То в чому вбачає щастя кожен з наших героїв, в чому сенс їх життя (продовжуємо колективно заповнювати опорну схему)
Поет: воля, вільні думи-чарівниці, таємний світ надхмарний, поцілунок коханої… (див підручник, с. 152-153) «Вилікувати душу людини – а не скалічити її»
Сам я вільний і ніколи
Не зламав чужої волі.
Бертольдо: багатство, влада, насолода (див підручник с. 153 ) Тримати всіх у покорі
2.6. А тепер зверніть увагу на один із знаків запитання ЛИЦАР. Перегорніть свої листочки, і прочитайте, що означає слово лицар. То чому Л.Українка так назвала свого героя, нагородила таким званням? (іронічний підтекст)
2.7. Ми вже говорили з вами, що Бертольдо, хоч і з запізненням, та все ж вирішив віддячити поету. Що він йому запропонував? Стати придворним співцем. Що це означало буквально для поета? Який смисл закладено в це звання автором? (прислуга, співець-слуга: безвольний, підкорений. Поет таким не хотів і не міг бути.)
2.8. Зверніть увагу на другий знак запитання. Чому?
Чому, на вашу думку, співець у Лесі Українки безіменний? (на щастя, він такий не один: це узагальнений образ сміливих духом талановитих людей.)
Кого вам нагадує співець, який був наділений таким талантом, а ще який не захотів ставати придворним співцем? (Лесю Українку, для якої слово стало“єдиною зброєю”). (Занотовуємо в схему )
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
? Діти, а який би із висловів ви б обрали епіграфом до уроку? Кожен із них підходить. Запишіть у зошити будь-який (на вибір)
V. Підсумки. Оцінювання
Тож слава поетам, у яких один бог – щедре і щире, безстрашне й безпощадне слово правди!
Дякую вам за увагу! Дарую посмішку-смайлик.
VІ. Домашнє завдання
1. Визначити жанр та особливості композиції твору.
2. Написати твір-мініатюру на тему « Не поет, у кого думки не літають вільно в світі» (попередньо записати на дошці).
Додаток 1
Л.УКРАЇНКА «ДАВНЯ КАЗКА»
Опорна схема-конспект
ЧАС
ПОЕТ ЛИЦАР ?
? БЕРТОЛЬДО
ПРОСТІР
ЩАСТЯ
ЖИТТЄВЕ КРЕДО
ПОЕТ = АВТОР
Додаток 2