Урок української літератури "Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Роль митця в суспільстві, служіння музі й народові у поемі Лесі Українки "Давня казка"

Про матеріал

Розробка уроку з української літератури у 8 класі з теми "Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності у поемі Лесі Українки «Давня казка» має на меті поглибити уявлення учнів про погляди Лесі Українки на призначення мистецтва і митця; розкрити образ Поета; дослідити у творі «Давня казка» ідею вільної творчості, вільнолюбства людини; розвивати в учнів навички роботи з художнім текстом, виразного читання, вміння логічно мислити, робити висновки; виховувати активну життєву позицію, незалежність думки, моральні якості – гуманізм, щирість, неприйняття несправедливості.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок розробила і провела

 учитель української мови та літератури

 Іванішина Т.С.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності у поемі Л.Українки «Давня казка»

Мета: поглибити уявлення учнів про погляди Лесі Українки на призначення мистецтва і митця; розкрити образ Поета; дослідити у творі «Давня казка» ідею вільної творчості, вільнолюбства людини; розвивати в учнів навички роботи з художнім текстом, виразного читання, вміння логічно мислити, робити висновки; виховувати активну життєву позицію, незалежність думки, моральні якості – гуманізм, щирість, неприйняття несправедливості.

Обладнання: підручник Слоньовської О.В. Українська література, 8 клас; портрет Лесі Українки, вислови українських митців, дидактичний матеріал

Тип уроку: урок поглиблення знань, вироблення вмінь і навичок.

Епіграф:        Поезія – це завжди неповторність,

       Якийсь безсмертний дотик до душі.

           Л. Костенко

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Знайомство з класом. Побажання гарного настрою, всім нам успіхів.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Дорогі діти! Ви вже не вперше на уроках літератури опиняєтесь у чарівному світі поезії. Хоча, мабуть, нема такої людини, яка б хоч раз в житті не звернулась по своєрідну допомогу до цього чарівного мистецтва: чи то  у зв’язку з якоюсь подією, чи в час печалі. Люди здавна шанували поетів та їх діяльність, бо поезія – то частка людської душі. Подивіться, будь ласка, на дошку, і прочитайте вислови відомих людей (діти по черзі виразно читають вислови поетів)

   Поезія – це завжди неповторність,

   Якийсь безсмертний дотик до душі.

      (Ліна Костенко)

   Поезія – це свято, як любов,

   О, то не є розмова побутова!

      (Ліна Костенко)

   Знать, од Бога і голос той, і ті слова.

      (Тарас Шевченко)

   Слова – полова,

   Але огонь в одежі слова,-

   Безсмертна, чудотворна фея,

   Правдива іскра Прометея.

      (Іван Франко)

? Тож якої думки про поезію українські поети? А ви?

Інтерактивна вправа «Банк ідей» (учні мають кількома словами (2-3) охарактеризувати роль поезії в житті людини. Вчитель записує на дошці слово     ПОЕЗІЯ            - діти занотовують до зошитів

         Піднімає настрій

         Заспокоює душу

         Дає насолоду

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Тож і наш урок теж свого роду буде поетичним. Ми маємо з вами з’ясувати, якою вбачає роль поезії і поета Леся Українка в своїй поемі «Давня казка». Нашим завданням є :

а) визначити місце й призначення поета в суспільстві;

б) дослідити у творі ідею вільної творчості;

в) з’ясувати, в чому ж суть людського щастя на основі текстологічного аналізу.

Учні записують тему уроку.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Вступна бесіда  (Метод «Асоціативне мислення»)

? Діти, скажіть, які асоціації у вас викликала спочатку назва твору? Чому?

? Чи очікуваним виявився результат після прочитання тексту?

? Чому ж тоді, на вашу думку, поема називається саме так?

2. Робота з текстом поеми та укладання опорної схеми (додаток 1).

ЧАС

 

 

  ПОЕТ        ЛИЦАР ?

                         ?                                                                              БЕРТОЛЬДО     

ПРОСТІР

 

ЩАСТЯ…

 

2.1. Скільки в поемі головних персонажів? (- поет і лицар Бертольдо)

2.2. Вони існують незалежно один від одного? Чи їх доля все-таки перетинаються? (у часі, в просторі: «Десь, колись, в якійсь країні…Ми до цієї фрази ще повернемось! Тому її на пересіченні теж занотовуємо). Так, вони пересікаються в житті, тому на схемі-опорі (а вчитель на дошці) утворюємо так звані кола Вена.

2.3. Кожен із героїв – особистість, якою б вона не була. Про особистість свідчать її вчинки. То що уособлює поет (добро), а що – Бертольдо? (зло) – вчитель заносить записи в схему, діти – в зошити.

2.4.Працюємо з текстом. Цитатна характеристика обох героїв (діти вдома підбирали цитати). Укладаємо асоціативний кущ (найголовніші, показові риси характеру).

Орієнтовні запитання до характеристики поета:

  • Коли вперше зустрічаємось із поетом?
  • Що для нього є найціннішим? Заради чого він живе?
  • Як до поета ставляться прості люди? Бертольдо?
  • Чому герой твору на зло відповідає добром?
  • Як він ставиться до золота, слави?

Орієнтовні запитання до образу Бертольдо:

  • яке враження справляє лицар під час першого знайомства?
  • Чому він зневажливо ставився до поета?
  • Яким постає перед поетом Бертольдо, коли приходить до нього з проханням скласти пісню для коханої? Чи характеризує, до речі, цей факт поета? (навіть бездушний і егоїстичний пан починає розуміти і вірити в силу його слова!!!)
  • Чи дотримує лицар своєї обіцянки  віддячити поетові?
  • Який характер носив військовий похід під керівництвом Бертольдо?
  • Кому завдячує своєю перемогою, і чому аж тепер вирішує нагородити поета?

2.5. То в чому вбачає щастя кожен з наших героїв, в чому сенс їх життя (продовжуємо колективно заповнювати опорну схему)

Поет: воля, вільні думи-чарівниці, таємний світ надхмарний, поцілунок коханої… (див підручник, с. 152-153)      «Вилікувати душу людини – а не скалічити її»

             Сам я вільний і ніколи

                                                           Не зламав чужої волі.

Бертольдо: багатство, влада, насолода (див підручник с.  153 )    Тримати всіх у покорі

2.6. А тепер зверніть увагу на один із знаків запитання ЛИЦАР. Перегорніть свої листочки, і прочитайте, що означає слово лицар. То чому Л.Українка так назвала свого героя, нагородила таким званням? (іронічний підтекст)

2.7. Ми вже говорили з вами, що Бертольдо, хоч і з запізненням, та все ж вирішив віддячити поету. Що він йому запропонував? Стати придворним співцем. Що це означало буквально для поета? Який смисл закладено в це звання автором? (прислуга, співець-слуга: безвольний, підкорений. Поет таким не хотів і не міг бути.)

2.8. Зверніть увагу на другий знак запитання. Чому?

Чому, на вашу думку, співець у Лесі Українки безіменний? (на щастя, він такий не один: це узагальнений образ сміливих духом талановитих людей.)

Кого вам нагадує співець, який був наділений таким талантом, а ще який не захотів ставати придворним співцем? (Лесю Українку, для якої слово стало“єдиною зброєю”). (Занотовуємо в схему )

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

 

  1. Тож  підведемо підсумки нашого уроку. Яким повинен бути справжній поет? Які риси втілив у собі головний герой поеми – безіменний поет? (Талановитий, вільний, не здатний поступатись своїми принципами ні за які земні блага).У чому він вбачає своє призначення? (у служінні простим людям, бо народ має чисту й незаплямовану душу. Свідченням того є , що люди не забули поета й після його смерті, а слово його – вічно живе)
  2. Визначимо, яка ж головна ідея твору. (Учні висловлюють свої думки. Творчість має бути вільною, а не придворною; показ великої сили слова у творі Л.Українки.. Ідея –  показ ролі поета й поезії в житті суспільства, оспівування і возвеличення людини вільнолюбної, чесної, високоморальної, сміливої).
  3. Чому в поемі наголошено, що “давня казка” триває й досі, та й події розвиваються «Десь, колись…»?  Що саме має на увазі Леся Українка?

? Діти, а який би із висловів ви б обрали епіграфом до уроку? Кожен із них підходить. Запишіть у зошити будь-який (на вибір)

 

V. Підсумки. Оцінювання

Тож слава поетам, у яких один бог – щедре і щире, безстрашне й безпощадне слово правди!

Дякую вам за увагу! Дарую посмішку-смайлик.

 

VІ. Домашнє завдання

 

1. Визначити жанр та особливості композиції твору.

2. Написати твір-мініатюру на тему « Не поет, у кого думки не літають вільно в світі» (попередньо записати на дошці).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Л.УКРАЇНКА «ДАВНЯ КАЗКА»

Опорна схема-конспект

 

 

ЧАС

 

 

       ПОЕТ       ЛИЦАР ?

                             ?                                                                  БЕРТОЛЬДО     

ПРОСТІР

 

 

 

 

 

ЩАСТЯ

 

 

 

 

 

 

 

 

ЖИТТЄВЕ КРЕДО

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОЕТ = АВТОР

 

 

Додаток 2

 

                        

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 березня 2018
Переглядів
2324
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку