Тема. Микола Вороний. «Євшан-зілля». Поема про необхідність повернення людині історичної пам’яті, усвідомлення своєї національної приналежності.
Мета: ознайомити шестикласників з історичною основою написання поеми «Євшан-зілля»; вчити співвідносити давноминулі події із сучасністю; розвивати логічне та образне мислення, аргументувати власну думку; сприяти формуванню духовного, інтелектуального, соціального здоров’я; виховувати почуття відповідальності за долю рідного народу, утверджувати усвідомлення важливості історичної пам’яті та національної свідомості для кожної людини.
Цілі уроку:
З – зміст поеми
Н – історичну основу твору
А – композицію поеми
Т
И
У – зіставляти зміст поеми й літописної легенди про євшан-зілля
М – оцінювати вчинки персонажів
І – працювати з текстом
Т – аргументувати власну думку
И – робити висновки та узагальнення
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. З’ясування емоційної готовності до уроку
Мені приємно зустрітися з вами. Посміхніться сонечку, погляньте одне на одного, простягніть долоньку, посміхніться, побажайте успіхів.
Епіграф уроку
Краще в ріднім краї милім
Полягти кістьми, сконати,
Ніж в землі чужій,
Ворожій в славі й шані
Пробувати!
М.Вороний
Як ви розумієте епіграф? Про що сьогодні піде розмова на уроці? Пригадайте цікаві факти з життя Миколи Вороного.
ІІ. Повідомлення теми уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
-1871 рік (народився М.Вороний).
- Дніпропетровщина ( місце народження)
- Павло Денисович (дід, що розмовляв виключно українською мовою, дожив до 100-літття)
- Харків, Ростов-на Дону (навчання)
- учень ремісничого училища (почав писати)
- Галицько-Волинський літопис ( на основі легенди з цього літопису створено поему)
- «Євшан-зілля» (назва поеми)
Прекрасну, зворушливу поему створив Микола Вороний. Проблему любові до Вітчизни порушив у цьому творі.
Звучить «Елегія фа дієс-мінор», бандура, М. Лисенко.
Це було в давнину, у далекі часи,
Так же бігла Сула, гомоніли ліси,
Так же вітер шумів, і так сонце пекло,
Все так само було, лише нас не було…
По смерті Володимировій остався у Сірчана лише один музика Ор, і послав він його в Обези, кажучи: «Володимир уже помер. Тож вернися, брате, піди в землю свою. Мов же йому слова
мої, співай пісні половецькії. А якщо він не схоче, то дай йому понюхати зілля, що зветься євшан».
Євшан-зілля – різновид полину, що росте в південних степах, має сильний і водночас гіркуватий та ніжний запах. Символізує степ, рідний дім для тих, хто виріс у тих краях.
ІV. Робота у творчих групах
1 група «Кореспонденти»
1 група уявляла себе кореспондентами, що узяти інтерв’ю у Миколи Вороного. Послухаємо їх.
Учень. Добрий день, Миколо Кіндратовичу. Ми раді поспілкуватися з вами. Розкажіть, будь ласка, що надихнуло вас написати поему «Євшан-зілля»?
Микола Вороний. Мене повсякчас турбувала доля України, проблема історичної пам’яті мого народу. Я створив цей твір як інтерпретацію давньої легенди, про яку я дізнався з літопису. Я хотів, щоб ті, хто зневажливо ставиться до рідного краю, зрозумів свою помилку.
Учень. Дякуємо за відповідь. Чому в сюжет твору ви вплітаєте степовий полин?
Микола Вороний. Горе тій людині, яка відцуралася від свого рідного, потрапивши на чужу землю, забула батьківщину, мову. Зілля євшан повернуло пам’ять про рідний край.
Учень. Миколо Кіндратовичу, щоб ви побажали моїм ровесникам? Від чого застерегли б?
Микола Вороний. Майбутнє кожної людини визначається ставленням до минулого. Де б ви не були, повертайтеся в Україну, добре навчайтеся, виховуйте почуття національної гідності та гордості, бо ви українці!
Учень. Дякуємо, вельмишановний Миколо Кіндратовичу за те, що промовили до нас зворушливі слова.
«Вільний мікрофон»
Усі ви прочитали поему. Висловіть особисті враження від прочитаного одним реченням.
«Уважний читач»
«Так», «Ні».
Перевірка виконаних завдань.
Бесіда
Звіт групи дослідників
Звіт групи художників
Звіт групи літературних критиків
Пропоную відтворити ланцюжок повернення до рідного краю.
Слово - струнний смичковий інструмент – пісня – євшан-зілля.
Бачить – слухає – нюхає.
Психоемоційна релаксація
А зараз трохи відпочинемо й на хвилинку перенесемося до літнього степу, напоєного пахощами полину. Заплющте очі.
Уявіть, що ви стоїте серед безкрайого степу, наповненого ароматом трав. Ви самі, над вами блакитне небо. Відчуваєте, як вас цілує ласкавий теплий вітер. Сонячне світло сповнює енергією. Ви повністю заспокоюєтеся, згадуєте найприємніші хвилини свого життя. На обличчі у вас з’являється посмішка. Розплющуєте очі і повертаєтеся в клас.
Літературознавці
Ви з’ясовували композицію поеми. Поділіться своїми дослідженнями.
Експозиція: пророкування, суть якого буде розкриватися у творі. Критика тих, хто рідний край «зацурали, занедбали».
Зав’язка: ханський син потрапив у полон до князя Володимира. Половецький хан прагне, щоб син повернувся додому.
Кульмінація: хлопець згадав рідний край за допомогою євшан-зілля.
Розв’язка: роздуми автора над складною долею українського народу, який у неволі.
Робота в групах
І група – для хана.
ІІ група – для співця.
ІІІ група – для сина.
ІV група – для ліричного героя.
Метод «Прес»
Із легкої руки М.Вороного євшан-зілля стало символом пробудження свідомості народу, історичної пам’яті.
ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап
1.Чи досягли ви цілей, що ставили на початку уроку?
Чого навчила вас прочитана поема?