Урок української літератури у 6 класі на тему :" Зображення історичного минулого в поемі Т. Г. Шевченка «Іван Підкова». Героїзм та відвага козаків та їхнього ватажка. Патріо

Про матеріал
Розробка містить конспект уроку з української літератари за поемою Т.Г.Шевченка "Іван Підкова". На уроці застосовані різноманітні форми роботи : ігри «Вірю-не вірю», «Аукціон прислів’їв, асоціювання ,інсценізація, слово вчителя, словникова робота, учнівські повідомлення, бесіда.
Перегляд файлу

Тема:  Зображення  історичного минулого в поемі Т. Г. Шевченка «Іван Підкова». Героїзм та відвага козаків та їхнього ватажка. Патріотичні мотиви твору

Мета: ознайомити учнів з історією написання  поеми "Іван Підкова" та розкрити історичну основу твору; охарактеризувати  образ козацького ватажка; вдосконалювати навички виразного читання, вміння коментувати прочитане, розвивати логічне та образне мислення, зв’язне мовлення;на прикладі героїчних вчинків українських козаків виховувати лицарські чесноти: патріотизм, мужність, сміливість; повагу до історичного минулого нашої країни

Вид уроку : інтегрований.

Міжпредметна інтеграція: українська література, історія, образотворче мистецтво.

Обладнання: підручник Л.Т. Коваленко «Українська література» 6 клас, К., 2014 р.; портрет Т. Шевченка, виставка творів поета, презентація , картина невідомого автора «Козак Мамай», картини Т. Г. Шевченка «Автопортрет 1840 р.», «Гамалія».

Методи, прийоми і форми роботи:  ігри «Вірю-не вірю», «Аукціон прислів’їв, асоціювання ,інсценізація, слово вчителя, словникова робота, учнівські повідомлення, бесіда.

 

Хід  уроку

 

І. Актуалізація опорних знань. Налаштування на сприйняття нового матеріалу

 Ім’я Т.Г.Шевченка відоме кожному українцеві з раннього дитинства. Мабуть, немає родини, в якій би не шанували поетичний спадок видатного сина українського народу, не знали основних віх його життя. На минулому уроці ми з вами дізналися про перебування Шевченка В Петербурзі та викуп із кріпацтва. Пригадаймо ключові моменти біографії великого Кобзаря

Гра «Вірю! – Не вірю!»

1.Чи вірите ви, що Т.Г.Шевченко народився в с. Моринці? (Так)

         2.Чи вірите ви, що поет з’явився на світ у 1841 році? (Ні.      У 1814 )

3.Чи вірите ви,що Шевченко разом з паном Енгельгардтом переїхав у Санкт-      Петербург ,коли йому було 17 років? Ні. 17)

4.Чи вірите ви, що у майстра Ширяєва Шевченко повинен був навчатися 8 років? (Ні.4 роки)

5.Чи вірите ви, що вночі ,після роботи, Шевченко відвідував Літній сад? (Так.)

6.Чи вірите ви, що Кобзар мріяв навчатися в Духовній семінарії? (Ні. В Академії мистецтв)

7.Чи вірите ви,що портрет Жуковського,який продали на аукціоні,щоб викупити Шевченка з неволі ,намалював Карл Брюллов? (Так.)

8.Чи вірите ви,що Тараса Григоровича викупили з кріпацтва за 5000 рублів?(Ні. За 2500 рублів)

9. Чи правда,що Шевченка викупили з кріпацтва в 1847 році? (Ні. 1838)

        10.Чи вірите ви, «Кобзар» був надрукований у 1840 році? (Так)

        11.Чи правда,що до першого видання «Кобзаря» увійшло 18 творів?(Ні, 8 творів)

        12. Чи правда ,що Шевченко похований на Чернечій горі в Каневі? (Так)

 

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку

      Сьогодні ми продовжимо подорож у творчість Тараса Шевченка   і познайомимося ще з одним його твором , який має назву «Іван Підкова», вивчимо історичну основу,опрацюємо зміст, проаналізуємо образ головного героя, а також поміркуємо про те , чи є актуальним цей твір у наші дні, адже від часу його написання минуло вже дуже багато років.

 

 ІІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу

       На берегах холодної Неви, у похмурій столиці Російської імперії , 25-річному Шевченкові ясніла Україна. Спостерігаючи за тим, як  під владою Російській імперії його рідна земля втрачала національну культуру, мову, поет вирішив нагадати своїм сучасникам про славне минуле,яке вважав повчальним прикладом. Саме тому він звернувся до славної доби в історії нашої держави – козаччини, яку оспівано в народних піснях ,думах, переказах, зображено на художніх полотнах.

 Демонстрація картини «Козак Мамай».

  • Уважно подивіться на картину «Козак Мамай». Це картина невідомого автора,яка була майже в кожній українській домівці.
  • Що ви бачите на передньому плані?

 

    На передньому плані ми бачимо козака, який сидить під крислатим дубом посеред широкого степу. Поблизу Мамая стоїть вірний кінь вороний. Він пильно дивиться, чи не ворухнеться десь там, у степу, ворог. Біля козака напоготові лежить бойове спорядження: мушкет, порохівниця і кварта, щоб мед-вино пити. Позаду нього стримить увіткнутий у землю гострий спис. На гілляці висить шабля, що ніколи не щербиться і не знає втоми. У Мамаї відтворено збірний образ козацької України.

  • За що так шанують козаків у народі?

Гра «Аукціон прислів’їв»

А зараз я пропоную вам пригадати прислів’я та приказки про українських козаків. (Учні по черзі називають прислів’я, перемагає той,хто назве найбільшу кількість.)

IV.Вивчення нового  матеріалу

1. Історія написання твору. Повідомлення вчителя

Зажурилась Україна, бо нічим прожити,

Гей, витоптала орда кіньми маленькії діти.

Ой, маленьких витоптала, великих забрала.

назад руки постягала, під хана погнала.

   Так співається у давній українській  пісні  про напади татарів і турків на Україну .

     Полонених продавали на невільницьких ринках. Українські дівчата і жінки потрапляли до гаремів або ставали служницями. Хлопчиків забирали до військових казарм, щоб виховати з них  воїнів - яничарів. Чоловіків чекала виснажлива праця на будівництві або вони доживали віку прикутими до весел гребцями на турецьких галерах.

    Український народ не корився загарбникам. Відважні козаки-запорожці мужньо захищали рідний край, відганяли орду на південь, а то й не раз на своїх невеликих човнах сміливо вирушали до ворога « в гості»; перепливали Чорне море і визволяли побратимів з неволі.

     Про  відважних людей і їх ватажків ідеться в історичній поемі  «Іван Підкова ». Написана вона в 1839 р. у Санкт-Петербурзі і була вміщена у першому виданні «Кобзаря» - 1840р.

  3.Історична основа твору

      На Запоріжжі був цікавий звичай. Новачок, котрий вступав у Січове товариство, мав поміняти своє попереднє прізвище на нове, козацьке. Добираючи прізвисько новому побратимові, козаки любили пожартувати .Тому багатьох нагородили такими кумедними прізвиськами, як Затуливітер, Непийвода, Корж,  Загнибіда, Скачистрибайло.

 А як отримав своє прізвище наш головний герой ми дізнаємось від його сучасників!

Інсценування легенди про походження прізвища Івана Підкови

- Гей, браття, а почнемо наші козацькі забави, поміряємося силою та оберемо найсильнішого!  (Доліновський)

 - Відомо, хто найсильніший! Це Гнат Паливода! Він б’ється одразу двома шаблями, перемагає в бою одразу кількох нападників!(Кіт)

 - Ні! Хома Корж! Згадайте як він, розігнавши коня, став на кульбаку, підкинув шапку та влучив в неї кулею з рушниці!(Доліновський)

 - Браття, хто поміряється силою зі мною, з Іваном Двокровним! Адже я проплив Дніпром проти течії до самих порогів!(Курівчак)

  • Я, Іван Вода! Бачиш цю підкову? (Розгинає її)(Ничай)
  • Так, Іване, бачимо, що не просто байки ходять про тебе, а справді сила твоя нездоланна. Рідкісна фізична сила, бо запросто ламаєш руками підкови та  зупиняєш віз, запряжений шестериком коней, ухопивши його за заднє колесо. Тож бути тобі Іваном Підковою!!! (Доліновський)

 - Славні козаки, браття мої, велика ваша сила! Могутні та вправні ви воїни!

Діди наші казали : «Щастя - не підкова, під ногами не знайдеш!» Тож виборемо щастя  та волю своєю силою-силенною, хіба ж ми не козаки! (Ничай)

 

Повідомлення учнів про Івана Підкову

   1.За всіх часів на Запорізькій Січі з'являлися лицарі, що походили з чужинських земель, належали до інших народів .

           Саме таким воїном був Іван Підкова -  козацький отаман Іван Вода. За походженням він - молдаванин. Перше слово, почуте немовлям, було: "Ого!" Це вигук баби-пупорізки, яку вразив зріст Івана. Дійсно, дорослий Підкова мав унікальний зріст (2 м 29 см.) , а також рідкісну  силу.  У підписі під єдиним збереженим  портретом Підкови йшлося про те ,що він був таким сильним, що не лише ламав підкови, а й таляри,тобто великі срібні монети, а коли увіткнув таляр у дерев'яну стіну, то його треба було вирубувати. Узявшись за заднє колесо, козак  зупинив віз, запряжений шістьма кіньми. Схопивши зубами бочку меду, перекинув її через голову. Узявши в руки волячий ріг, пробив ним ворота.

        Високий красень обрав собі малесеньку на зріст наречену, мріяв про весілля, але і батьків, і наречену забрали нападники, спалили село. От і зібрав тоді 17-річний юнак загін таких же відчайдухів, як сам, і гайнув в степ, на Хортицю.

       2.На Запоріжжі Іван  з'явився близько 1550 року. Брав участь у морських походах під проводом Самійла Кішки. Пізніше водив козацькі флотилії самостійно і спалював передмістя татарських приморських поселень. Очолювані ним козацькі загони завдали поразок татарам під Очаковом, Кафою, Козловом. Кілька разів Іван Підкова обирався кошовим отаманом Запорізької Січі.

 На початку листопада 1577 року Іван Підкова почав боротьбу проти ставленика Туреччини, молдовського господаря Петра  Кривого. Козацьке військо  30 листопада 1577 року визволило Ясси. Іван Підкова, який відібрав у Туреччини Молдавію, був проголошений молдавським господарем. Прагнув запровадити там козацькі звичаї і приєднати ці землі до України.

      Цей факт не сподобався турецькому султанові, тож він пригрозив польському королю війною, якщо той не розправиться з Підковою. Коли Підкова поїхав до Львова, що тоді належав Польщі, його схопили  , а 16 червня 1578 року  в присутності великої кількості народу і турецьких послів  відрубали голову на площі Ринок.

      За переказами, в останньому слові гетьман сказав: «Мене привели на смерть, хоч в своєму житті я не звершив нічого такого, за що заслужив би подібний кінець. Я знаю одне: я завжди боровся мужньо, як чесний лицар, проти ворогів християнства і завжди діяв для добра і користі своєї Батьківщини, і було у мене єдине бажання – бути їй опорою і захистом... »

   Поховали козака спочатку у Львові в Успенській церкві, але згодом козаки викрали його тіло й перевезли до Канева, де поховали в одному з православних монастирів під Чернечою горою.

Повідомлення учня про козацьку чайку

    Чайки – це бойові човни, виготовлені з величезних видовбаних колод верби або липи, з вітрилами й веслами. Вони мали понад дванадцять метрів завдовжки й п’ять – завширшки. Борти суден просмолювали, а потім обшивали тугими оберемками сухого очерету, іноді ще й липовою корою. Це робилося для того, щоб підвищити плавучість човнів. Ніяких надбудов і захисту від негоди козаки на чайках не робили. Зате ставили по два стерна – на носі та кормі, а посередині - щоглу.  Завдяки цьоому чайка в будь-який момент могла змінити курс на 180 градусів.

 Кожна чайка мала по 10 - 15 весел з кожного борту. На щоглі передньої чайки майорів козацький прапор. За півмісяця шістдесят січовиків повністю споряджали один корабель до походу. Залежно від розміру походу будували від декількох до 80 човнів.

    На кожному  судні вміщалося до шістдесяти осіб з усім спорядженням, до якого входило навіть кілька легких гармат.

 

3. Словникова робота

 Китайка – щільна, переважно синя шовкова тканина; 

 Лиман – озеро на півдні України; 

 шинок –заклад,де можна було пообідати,повеселитись,відпочити;

 поставець – кухоль;

 гирло – місце,де річка впадає в море;

 рибалка – тут: птах, який живиться рибою; 

 Синоп –  портове місто в Туреччині на березі Чорного моря;

 Царград (Царгород) – давня слов’янська назва Константинополя (Стамбула) – столиці     Туреччини;

 байдак – великий човен; козацька назва – чайка; 

4. Прослуховування аудіозапису поеми

5. Виразне читання твору учнями

6. Робота з текстом поеми «Іван Підкова»

Бесіда за змістом твору

1.Про які минулі часи згадується в поемі?

2.Що залишилося в Україні на згадку про славну минувшину?

3. Хто спочиває у високих могилах  ?

4.З якою метою дід розповідає внукові  про часи козаччини?

5.Яке значення  має фразеологізм «серце відпочине»?

6. Яку саме історію розповів дід онукові?

7.Яка погода була на морі,коли запорожці вирушили в похід ?

8.Чи злякалися козаки негоди. Як про це сказано в тексті твору?

9. Хто знаходиться на чолі козацького війська?

10.Куди отаман веде козаків?

7.Складання паспорта твору

Дата написання

1839 рік

Місце створення

Росія, місто Санкт- Петербург

Літературний рід

Ліро-епос

Жанр твору

Історична поема

Тема

Зображення спогадів діда про героїчне минуле рідного краю, коли козаки на чолі з отаманом Іваном Підковою боролися з турецькими загарбниками.

Головна думка

Возвеличення мужності, героїзму козаків та отамана Івана Підкови .

Композиція

1 частина. Сучасність. Дід, дивлячись на високі могили, згадує про козаків.

2 частина. Минувшина. Морський похід запорожців у Царгород.

 

Характеристика головного героя поеми

Іван Підкова –це узагальнений образ , який втілює найкращі риси українських козаків

Бесіда

1.Знайдіть  і зачитайте опис штормового моря. Як ви думаєте,  з якою метою Шевченко описує бурю на морі?

 2. Знайдіть і зачитайте опис Івана Підкови у творі?

 3. З якими словами звертається Іван Підкова до козаків?

4. Чому отаман називає козаків хлоп’ятами?

 5.Чому він каже, що козаки вирушають на прогулянку?

 6.Чи підтримали запорожці свого ватажка?

 7.Як козаки називають Івана Підкову?Чому?

8.За що отаман дякує своїм побратимам?

Асоціативне гроно

Складіть асоціативне гроно до образу Івана Підкови, підтверджуючи відповіді цитатами із тексту.                                             

                                       витривалий             патріот                    врівноважений

 

             впевнений у собі                                                                              рішучий

 

безстрашний                                        Іван Підкова                                   захисник  

                                                                                   

                    турботливий                                                                          вміє бути вдячним

                                              користується авторитетом

Висновок Герою поеми притаманні всі риси справжнього козака: мужність, хоробрість, відданість справі, волелюбність, ненависть до ворогів. Саме такими сильними, відважними і духовно красивими людьми бачив Шевченко борців за справу свого народу.

 

Порівняльна характеристика поеми і картини Т.Г.Шевченка «Гамалія»

        Першим відомим мистецьким твором Тараса Шевченка на морську тематику є картина «Гамалія», ілюстрація до однойменної поеми, намальована олійними фарбами в Петербурзі ще до заслання. 

    - Кого і що зображено на картині?

    - Чи перегукується картина «Гамалія» із поемою «Іван Підкова»?  

  

ІV.  Підсумок уроку

  • Чому цей твір актуальний і сьогодні?
  • Яке значення має образ Івана Підкови для нас, сучасників?
  • Чи є нині потреба в патріотах-героях?

          В історії будь-якого народу є події, які не забуваються. Про них згадують і пам’ятають усі. Український поет М. Рильський писав: «Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього».

  Пам’ятники мужньому козацькому ватажкові встановлені в Каневі,біля місця його поховання, у Черкасах ,а також у Львові,де було страчено сміливого козацького отамана. На Сході України воює з ворогом добровольчий батальйон «Січ». Його бійці гідно продовжують славні традиції українських козаків . Пам’ятайте і ви ,що є нащадками козаків і   від вас також залежить ,яким буде майбутнє нашої землі.

V. Домашнє завдання

 1. Скласти сенкан «Іван Підкова».

 2. Виписати із тексту поеми

 1 ряд – епітети, порівняння;

 2 ряд – метафори;

 3 ряд  - повтори, звертання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Шаловило Олена
Додано
17 липня 2023
Переглядів
2007
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку