Урок української літератури у 8 класі "Філософська лірика Т.Шевченка ("Мені однаково...")"

Про матеріал

Конспект уроку з української літератури у 8 класі. Тема: Філософська лірика Т. Шевченка. "Мені однаково..."

Розвиток критичного мислення. Аналіз поезій. Технологія "Фішбоун (риб'яча кістка)".

Перегляд файлу

Урок української літератури у 8 класі

Тема: Тарас Шевченко. Філософська лірика («Мені однаково, чи буду…»)

Мета: Розкрити основну думку поезій, написаних під час подорожі в Україну та під час заслання; дати поняття про філософську лірику; розвивати навички аналізу художнього тексту, вміння коментувати основні мотиви, ідеї поезій Т. Шевченка, психологічний задум автора; вчити логічно і послідовно викладати свої думки; розвивати критичне мислення; сприяти формуванню в учнів громадянської позиції як одного з проявів духовності.

Обладнання: підручник, тексти, фрагмент художнього фільму «Тарас Шевченко», презентація до уроку.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Епіграф:

Він перший за свою любов

Тяжкі дістав кайдани,

Але до скону їй служив

Без зради, без омани.

Усе знесла й перемогла

Його любові сила,

Того безсмертного вогню

І смерть не погасила

Леся Українка

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Кодовий диктант. Біографія Шевченка. (1 – так, 2 – ні)

  1. Дата народження митця 9 березня 1814 р (Так)
  2. Шевченкові було 15, коли залишився круглим сиротою (Ні, 11)
  3. Прізвище пана, якому належала родина Шевченків, Енгельгардт (Так)
  4. 18 років було років Тарасові, коли він почав навчання у майстра Ширяєва (Так)
  5. Перший твір Шевченка, написаний ще до викупу з кріпацтва балада «Причинна», 1837 рік. (Так)
  6. У 1839 якому році вийшов перший «Кобзар» (Ні, 1840)
  7. Перший «Кобзар» містив 10 поезій (Ні, 8)
  8. Відкривався перший «Кобзар» поезією «Думи мої» 1839 р (Так)
  9. Дата підписання вольної Шевченка 22 квітня 1839 р (Ні, 22 квітня 1838 року)
  10. Робота Шевченка в Київській археографічній комісії 1843-1845 роки. Цей період творчості отримав назву «Три літа» (Так)
  11. Поета було заарештовано і заслано солдатом в Оренбурзький полк за участь у Кирило-Мефодіївському товаристві (Так)
  12. Дата смерті 8 березня 1861 р (Ні)

Відповіді


  1. 1
  2. 2
  3. 1
  4. 1
  5. 1
  6. 2
  7. 2
  8. 1
  9. 2
  10. 1
  11. 1
  12. 2

Питання від учителя: Прокоментуйте слова Ліни Костенко «Є в Шевченка народження дата, дати смерті в Шевченка немає». Як ви її розумієте? Чи погоджуєтесь?

Завдання додому (вис. рівень): Нами була згадана поезія «Думи мої», написана у 1839 році. У вашому підручнику вона вміщена у скороченні – той варіант, що покладений на музику. У Шевченка є ще одна поезія з такою ж назвою. Завдання на наступний урок на високий рівень – знайти «Думи мої» 1839 року повністю та «Думи мої» 1847 року та зробити порівняльний аналіз поезій.

ІІІ. Сприймання та засвоєння учнями навчального матеріалу

Прочитайте епіграф до уроку. Ваші припущення щодо теми?

Слово вчителя (постановка теми і мети): Сьогодні на уроці ми продовжимо своє знайомство із творчістю Т. Г. Шевченка. Прочитаємо та проаналізуємо одну поезію періоду «Трьох літ», та одну поезію періоду заслання. Також на уроці ми працюватимемо над розвитком критичного мислення – будемо вчитись логічно і послідовно викладати свої думки та робити висновки на основі аналізу кількох джерел.

Учні записують до зошитів число та тему уроку.

Доля усіх письменників, які жили і творили в 19 столітті, була нелегкою. Царизм переслідував їх за вільне слово, неодноразово саджав у тюрми, відправляв на заслання. Але нескореною була їхня муза. Тарас Шевченко – слава і гордість не тільки українського народу, це постать, відома усьому світові.

Давайте ще раз поглянемо на його портрет. Погляд спрямований вперед, хоч в глибині очей причаївся смуток. У погляді – віра в справедливість справи, якій віддав усе життя, вболівання за долю кріпаків. Усе життя поета – приклад самовідданого служіння народові.

Перед тим як прочитати поезії, пропоную переглянути фрагмент фільму, який допоможе уявити, як жив Шевченко декілька років до свого увязнення – в період створення цих поезій.

Перегляд фільму

Бесіда

  1. Чи знали Шевченка на той час в Україні?
  2. Як ставилися до нього пани?
  3. Чому пан сказав, що вірші Шевченка треба спалити?
  4. Яке враження справляло шевченкове слово на селян?
  5. Чому пани боялися? Чому боявся цар?

(Звертаємо увагу учнів на те, що на час написання поезій Шевченко був уже відомий, його охоче запрошували до себе пани, а бідні люди вважали за честь, що бачили Шевченка. Що робило шевченкове слово? Повстання. Звертаємо увагу на жорстокість придушення повстань.)

Читання та аналіз поезій

«Минають дні, минають ночі». Виразне читання поезії (читає учениця або перегляд відео – читають майстри слова). 

Звертаємо увагу: вірш написаний під час подорожі в Україну. Які картини побачив там поет? (Селяни безправні, бідують, проте змирилися зі своїм становищем)

Бесіда

  1. Що ми бачимо і чуємо, коли звучить поезія (Шелест листя, осінній пейзаж)?
  2. Для чого використовується осінній пейзаж? (Передати сумний настрій, меланхолічний)
  3. З чим порівнюється бездіяльність? («Гнилою колодою по світу валятись»)
  4. Яких людей критикує Шевченко? (людей, що змирилися зі своїм підневільним становищем)
  5. Що просить у Бога? (худ. прийом протиставлення і повтор: «Дай жити, серцем жити, і людей любити, а коли ні – проклинати і світ запалити… Коли доброї жаль, боже, то дай злої, злоі»)
  6. Знайдіть у вірші цитату, де сказано, яке життя найбільше лякає поета (що йому страшно: «впасти у кайдани, умирать в неволі, а ще гірше – спати, спати… і сліду не кинуть ніякого…»), якої долі бажає собі поет?

Тема і основний мотив: роздуми ліричного героя над своєю долею та сенсом життя взагалі. Заперечуючи бездіяльність, автор закликає до активності.

Основна думка: байдужість – найстрашніше, що може бути в житті. Які слова її передають? (страшно впасти у кайдани, умирать в неволі, а ще гірше спати, спати і спати на волі, і заснути навік-віки, і сліду не кинуть ніякого )

Робота в зошитах

Філософська лірика – поетичні твори, в яких виражаються думки і почуття ліричного героя щодо буття, світу, сенсу життя, добра і зла.

«Минають дні, минають ночі…» Основна думка: байдужість – найстрашніше, що може бути в житті.

«Мені однаково»

Виразне читання поезії.

Поезія написана у 1847 році, коли Шевченко сидів у казематі в Петербурзі, чекаючи вироку царя. Уявіть душевний стан поета-вязня та зверніть увагу на те, яка сила чуття вкладена в кожне слово.

Бесіда

  1. Яке враження справив на вас вірш?
  2. На які дві частини за настроєм і змістом можна його поділити?(однаково/неоднаково)
  3. Який художній прийом використав автор (Зіставлення) та з якою метою?
  4. Яке слово найчастіше повторюється?
  5. Що завдає найбільшої муки поетові? Знайдіть рядки на підтвердження цієї думки.
  6. Які зорові образи створив поет (батько і син)? Слухові (молитва)? Що вони символізують? (батько – старше покоління, син – молоде)
  7. Як розумієте вираз «на нашій – не своїй землі»? (Україна сама собі не належить)

Тема: роздуми про власну долю та долю країни (філософська лірика з патріотичним пафосом)

Основна думка: «Неоднаково мені, як Україну злії люди присплять, лукаві, і в огні її окраденую збудять»

Робота з розвитку критичного мислення:

Технологія фішбоун (рибяча кістка)

 

C:\Documents and Settings\Лена\Мои документы\img0.jpg

Скелет риби схематично малюємо на дошці і колективно шукаємо відповідь на проблемне питання:

  1. Чи однаково Шевченкові, де жити – в Україні чи на чужині? (фішбоун колективно)

Причини

  • У вірші «Мені однаково» стверджує, що так, однаково.
  • Виріс у неволі, в неволі й помре.
  • Ніхто не буде оплакувати, ніхто не згадає (батько з сином)

Факти

  • Мріяв жити в Україні, бо там його брати, сестри.
  • Не втрачав можливості поїхати в Україну (дві подорожі)
  • Мріяв, щоб поховали на рідній землі («Заповіт»)

Висновок: Неоднаково. Поет зумисне лукавить, щоб звернути увагу читача.

  1. Чи був Шевченко байдужим до своєї поетичної слави? (самостійно, в групах чи парах)

Причини

  • Малого сліду не покину
  • Не помяне батько з сином, не скаже синові: «Молись»
  • Однаково, чи буде син молитися

Факти

  • Усвідомлював силу свого таланту (виступав і перед панами, і перед простим народом)
  • Мріє, щоб його слово жило в народі, залишити щось після себе (страшно … заснути навік-віки і сліду не кинуть ніякого)
  • «Заповіт» - і мене в сімї великій, в сімї вольній, новій не забудьте спомянути…

Висновок: Удавана байдужість – довершений літературний прийом, щоб з особливою силою наголосити: ні, не однаково.

Підсумки уроку:

Рефлексія: Чи поглибили ви свої знання про життя і творчість Кобзаря?

Вільний мікрофон: «Мене вразило», «Мені сподобалось», «Мені було важко»

Оголошення оцінок

Завершити урок хочеться словами Кобзаря, які завжди актуальні: «Учітеся, брати мої, думайте, читайте, і чужому научайтесь, і свого не цурайтесь…». Це побажання для вас. Урок закінчено, до побачення.

 

docx
Додано
30 вересня
Переглядів
335
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку