Урок української літератури "В.Симоненко "Цар Плаксій та Лоскотон". Життєві позиції героїв твору"

Про матеріал

Розробка уроку української літератури за творчістю В.Симоненка у 5 класі має на меті ознайомити з життям і творчістю письменника (стисло) та змістом казки, простежити різні способи життя і поведінки дійових осіб; прослідкувати різні життєві позиції царя Плаксія та Лоскотона (песимістичну і оптимістичну); розвивати культуру зв'язного мовлення, творчу уяву школярів, їх логічне мислення, пам'ять, увагу, вміння осмислено читати твір, висловлювати особисте ставлення до зображуваного; формувати кругозір, світогляд та позитивний погляд на світ; прищеплювати бажання робити добро як спонуку до позитивної життєдіяльності, виховувати доброту, чуйність, порядність.



Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Урок розробила і провела

 учитель української мови та літератури

 Іванішина Т.С.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема В.Симоненко. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Життєві позиції героїв твору

Мета: ознайомити з життям і творчістю письменника (стисло) та змістом казки, простежити різні способи життя і поведінки дійових осіб; прослідкувати різні життєві позиції царя Плаксія та Лоскотона (песимістичну і оптимістичну); розвивати культуру зв’язного мовлення, творчу уяву школярів, їх логічне мислення, пам'ять, увагу, вміння осмислено читати твір, висловлювати особисте ставлення до зображуваного; формувати кругозір, світогляд та позитивний погляд на світ; прищеплювати бажання робити добро як спонуку до позитивної життєдіяльності, виховувати доброту, чуйність, порядність.

Обладнання: портрет письменника, текст казки, дидактичний матеріал, ілюстрації до твору.

  Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

Наявність підручника, зошита, щоденника а також осанка учнів під час уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Вчитель читає уривок з твору:

 Там, де гори і долини,

 Де гуляє вітровій,-

 Там цвіте краса-країна

 З дивним ім’ям …….(Сльозолий) Діти, в яку країну поведе нас подорожувати автор?

Як називається твір, який ви читали вдома?

Хто автор цього твору?

2. Вчитель дає коротку інформацію про автора.

В.Симоненко – відомий поет. (Додаток 1). Він писав про Україну, красу її природи та про її красивий народ. Народився поет на Полтавщині. І хоч на його долю випали нелегкі випробування (напівголодне дитинство, рання втрата батька), він завжди залишався сильним духом і оптимістичним. В.Симоненко був люблячим батьком, тому всі його казки писались перш за все для його сина – маленького Олеся. Так було і з казкою «Цар Плаксій та Лоскотон».

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.

Отже, сьогодні ми працюємо над текстом казки. (Діти записують тему уроку)

 

ІV. Вивчення нового матеріалу, робота з підручником, з текстом.

Отже, до якого жанру належить прочитаний вами твір (оповідання, вірш, повість, казка…)

(Це казка, тому що і ситуація, і країна, в якій відбуваються події, і персонажі вигадані).

  1. Опрацьовуємо схему «Будиночок казки» (намалювати на дошці)

Бесіда за питаннями

? Які ви знаєте казки?

? Чим відрізняється літературна казка від народної?

? До яких казок відноситься прочитана вами казка?

? Які особливості даної казки? (Це літературна віршована казка)

? Які риси свідчать про те, що це саме казка? (Наявність цифри три, чарівні перетворення, добро перемагає зло)

 

2. Персонажі твору.

?Скільки персонажів діє у творі? Назвіть їх імена. Скажіть, будь ласка, чи випадковими є саме такі імена персонажів?

?Якими їх описує автор?

Робота з картками. Діти отримують набір карток з характеристиками персонажів. (Додаток 2). Але кожній групі дається завдання вибрати серед усіх рис саме ті, які характеризують заданого їм героя твору. Записують в зошит в окремі колонки – асоціативні грона з метою подальшого висновку.

Наприклад: Плаксій – злий, жорстокий, постійно плакав і любив чужі сльози і т.д.

? Діти, а хто з героїв твору вам подобається більше? Чому?

? А як ви думаєте, автору подобався, наприклад, Плаксій, чи його дочки, чи капітан Макака? (не подобаються)

? Звідки ми можемо дізнатись, як ставиться автор до своїх героїв? (Наприклад, з їх портрету, з їх імен, з їх мови. Знайдіть у тексті, як автор описує зовнішність Плаксія; Лоскотуна).

? А ще про героя ми можемо дізнатись через ставлення до нього інших персонажів твору.

Знайдіть в тексті уривки, в яких ми можемо побачити це ставлення до Лоскотона простих людей(с.103), Царя Плаксія (с.102).

3. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Встаньте, діти, посміхніться

Вліво, вправо поверніться.

Нахиліться, розігніться,

Руки вгору підніміть.

Піднімайте, піднімайте, потихеньку опускайте.

Дуже добре, всі сідайте.

4. Чарівна торбинка (завдання із сигнальними картками). Наш герой Лоскотон носив при собі завжди один чарівний предмет. Що це за предмет? Чарівна торбинка. Я показуватиму вам слова-характеристики, а ви сигналізуєте зеленими картками, коли побачите, що це треба покласти до торбинки, або червоними – якщо навпаки. (Сміх, радість, ненависть, сльози, веселощі…).

 5. Життєві позиції героїв. Дітям пропонується одним словом охарактеризувати кожного з головних героїв казки. З допомогою вчителя діти приходять до висновку, що : Плаксій – песиміст, Лоскотун – оптиміст. Записуємо під характеристиками кожного з героїв слово- визначення життєвої позиції.

? Яким краще бути, діти: як Плаксій, чи як Лоскотун?

Для прикладу зачитую казочку про маленьких жабенят.

«Якось маленькі жабенята засперечались з усіма лісовими звірами, що зможуть вилізти на високу шпилясту гору. Ніхто не вірив у те, що вони зможуть з цим справитись. Але жабенята відважно вирушили в путь. Ввесь час вони чули тільки одне: «Та не справляться вони, он які малесенькі!» І от потихеньку половина жабенят здалась, потім ще і ще. Але до вершини добралось все-таки одне малесеньке жабенятко. І коли у нього спитали, в чому його секрет, виявилось, що воно було глухе. Висновок? Треба йти вперед до своєї мрії, ніколи не впадати у відчай, не бути песимістом, і не слухати скигління інших, бо воно насправді має на людину великий вплив.

V. Закріплення вивченого на уроці.  Підсумок уроку.

 Дітям пропонується прочитати останні рядки казки, де автор докладно описує, як потрапити в країну, де постійно панує сміх, радість, доброта, але врешті-решт шлях чомусь губиться. Чому?

VІ. Домашнє завдання.

Прочитати біографію В.Симоненка (с.99-100), подумати і дібрати цитати до характеристики  героїв (Плаксій, Лоскотон). Скласти усну характеристику героїв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Василь Симоненко

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

ЦАР ПЛАКСІЙ                ЛОСКОТОН

 

?

Любив, як плачуть діти

 Жорстокий

 Мав він вдачу теплу й щиру

 Хотів встановити віковічне царство сліз

 Лагідний

 Добродушний

 Від щастя гірко плаче                      

 Володар Плаксограда

 Ненависть до Лоскотуна

 Дружелюбний

 Бідний

 Багатий

 Шанобливий

 Мав повагу серед людей

 Його всі боялись

Хитрий

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 березня 2018
Переглядів
1578
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку