Урок української мови 4 клас " Змінювання іменників за числами"

Про матеріал
Конспект уроку української мови 4 клас . Вивчаючи змінювання іменників за числами , учням пропонується самостійно скласти гастрономічну карту України, використавши назви страв.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Урок

української мови

4 клас

 

 

 

 

 

Підготувала

Дашко

Лариса Олексіївна

 

 

 

 

Тема: Змінювання іменника за числами

 

Мета : актуалізувати знання учнів про рід і число іменника; удосконалювати вміння визначати рід і число іменника;

розвивати логічне мислення, пам’ятьть, творчу уяву, культуру усного мовлення, уміння правильно висловлювати свої думки, сприяти розширенню світоогляду, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати комунікаційні компетенції;

 формувати в учнів навички співробітництва, культури спілкування, сприяти духовно – моральному розвитку школярів, прищеплювати бажання удосконалювати себе, виховувати любов і повагу до рідної мови , повагу один до одного.

Обладнання: підручник « Українська мова» 4 клас, презентація , таблиці, індивідуальні картки.

Тип уроку : комбінований.

 

Епіграф уроку :

                                                                       Іменник! Він узяв собі на плечі

                                                                            Велике діло – визначати речі….

                                                                                           Д. Білоус

 

                                   Хід уроку

 

І . Організаційний момент.

Як ви гадаєте, яким буде наш урок?

  • цікавим,
  • веселим,
  • пізнавальним,
  • науковим,
  • творчим.

   А якими повинні бути учні на уроці?

 ( назвіть слово, яке починається на першу букву вашого імені)

  • дисципліновані,
  • активні,
  • уважні,
  • зібрані,
  • сучасні….

         Отже, якщо, ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок. Все залежить від вашої активності, уважності, творчості.

 

 

 

А працювати ми будемо під девізом :

 Не просто слухати, а….( чути) ,

Не просто дивитися, а …..( бачити) ,

Не просто відповідати , а  …(  міркувати) ,

Дружно і плідно працювати.

 

Щоб урок пройшов не марно,

Треба сісти рівно й гарно,

Тож і ми часу не гаймо ,

Працювати починаймо.

Будем дружно працювати,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім дружнім класі

Діти -просто молодці!

 

ІІ .  Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні я пропоную вам уявно помандрувати куточками нашої країни , де на вас чекає незвичайна , особлива, а можливо й нелегка  , але цікава мандрівка , під час якої ви маєте показати себе знавцями рідної мови і культури.

Ваші знання оцінюватися будуть смайликами, а в кінці уроку ми підведемо підсумок і оцінимо ваші знання за урок.

 

  ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Перевірка домашнього завдання.

Прочитайте слова , які ви підкреслили і визначте рід кожного слова

Куля, м’яч, м’ячик, теніс, дзиґа, ведмежатко, курчатко, пташеня, труба, барабан, автомобіль, кран, машина.

  1. Бліц – опитування.
  • З чого складається наше мовлення? ( З речень )
  • Які є види речень за метою висловлювання? ( Розповідні, питальні, окличні і спонукальні )
  • Як називаються головні члени речення? ( підмет і присудок)
  • Які частини мови вам відомі?
  • Які іменники належать до чоловічого (жіночого, середнього) роду?
  1. Каліграфічна хвилинка

Працьовитий і гостинний український народ здавна славився хлібосольством. Зайдіть до української оселі на годинку – без частування господиня не проводить вас. Усе смачно, ситно, а головне – корисно та невибагливо.

 

Запишіть каліграфічно :

 

Г г  гі  іс ст ть ин ос го

Гість гостинність

 

 

 

  1. Асоціативний кущ

______________                                                                         ______________

        _____________                ГОСТИННІСТЬ         ______________        

                    ____________                                  __________

Гостинність

           – народна традиція з любов’ю та повагою приймати і частувати гостей ;

  • також готовність , бажання приймати гостей і пригощати їх;
  •  званого чи несподіваного гостя обов’язково припрошують сідати, що пов’язано з різними прикметами: « Сідайте, аби діти спали», « Сідайте, аби квочки добре сідали, (щоб рої сідали, щоб старости сідали, щоб усе добре сідало)»; пригощаючи, кажуть : « Чим багаті, тим і раді», « Чим хата багата, тим і рада», « Що хата має, тим і приймає».

ІV. Повідомлення теми уроку.

 Сьогодні на уроці ми пригадаємо , як визначити число іменників, змінювати число іменників за змістом.

V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

1. Складіть прислів’я з поданих слів.

хата Не гарна а вуглами, пирогами гарна.

їжа   та каша Борщ наша

Не гарна хата вуглами, а гарна пирогами.

Борщ та каша – їжа наша .

2. Загадка .

1. Морква, біб  і  цибулина,

 Бурячок і капустина,

 Ще й картопля – шусть у горщик,

 Ну й смачний  ми зварим ……( борщик)

2. Як навколо об’їси –

Серединки не проси.

Ми такі гостинці:

Дірка в серединці  ( Бублики)

 3. Довго з тіста їх ліпили,

У окропі поварили,

Потім дружно ласували,

 Ще й сметанки додавали. ( Вареники)

4   Є перлорва , є гречана,

Рисова , а ще й пшоняна,

Заливаєм молоком,

А немає – кип’ятком  ( Каша)

 

 

 

3. Робота з підручником.

Вправа 109, сторінка 53.

Прочитайте виразн вірш.

Назвіть іменники ( Оленка, здоров’я, буряк,чай, із м’яти, супчики, борщі, вареники, з сиром, котлетки, вергунці, міру)

Визначте ситло іменників.

Зробіть звуко буквенний аналіз слів

 

[здоровйа], [буряк], [ мата]

Коли пишеться апостроф?

 

  1. Фізкультхвилинка.

 

5.   Самостійна робота.

Від поданих іменників утворіть іменники середнього і  жіночого роду.

Лисиця - лис, лисиня,

 Кріль – кроленя, кролиця,

Кіт – кішка, кошеня,

Гусак – гуска, гусеня.

 

  1. Презентація « Стравами багата Україна – мати »

Зараз ми створимо гастрономічну карту України. У кожного є зображення українських страв, давайте розмістимо їх на карті України .

Північ України

Північна частина України славляться урожаєм картоплі, що значною мірою впливає на раціон місцевої кухні. Наприклад, коронна страва Полісся – деруни, або драники. У Чернігівській області майстерно готують печеню в горщиках із картоплі, квашеної капусти та м’яса.  

Південь України

Південь, де Дніпро впадає в Чорне море, – це край рибалок, а отже і різноманітних рибних страв. Так от бички не лише подають в'яленими до пива, в Одесі з них готують биточки: тісто змішується з подрібненою рибою і смажиться на олії. Набагато складніше приготувати рибу-фіш: потрібно акуратно зняти шкірку, почистити від кісток, подрібнити, нафарширувати та запекти. На Миколаївщині рибу консервують додаючи томат або варять юшку з томатним соком. Херсон славиться своїми овочами, а особливо баклажанами. Тут їх і смажать, і консервують та навіть роблять ікру. Крим славиться лагманом і долмою: локшиною зі шматочками м'яса та маленькими голубцями у виноградному листі. Наваристий капусняк готують на Запоріжжі. Приазов'я славиться млинами — це тонке дріжджове тісто із маслом та сирною начинкою, що згортається в рулет.

Центральна Україна

Борщ в Україні скрізь варять по-різному. У Черкаській області до нього обов'язково подають ароматні пампушки з часником. Кіровоградщина зможе здивувати різноманітністю вареників та начинок до них: з картоплею, грибами, м'ясом, печінкою, капустою. Також варто скуштувати крученики - невеликі м'ясні рулетики з начинкою з фаршу, паштету, чорносливу з горіхами. Полтавщина славиться галушками та пундиками. У Дніпропетровську, як і в Одесі, дуже полюбляють готувати форшмак, а зі свіжої риби з Дніпра готують юшку по-дніпровськи з леком. На Вінниччині готують бігос – страва з тушкованої кислої капусти з м'ясом і грибами. Також дуже популярні фляки – суп з яловичого рубця, який приправляють коренями, сиром і спеціями.

Східна Україна

На Донбасі знають близько 50 рецептів окрошки, кожен знайде рецепт на власний смак. А до окрошки можна спробувати рульку - задню частину свинячої ноги, яку натирають сіллю і спеціями, а потім запікають в тісті. Фарш зі свинини і яловичини, який розкладають на шматку полотна, а зверху додають омлет і велику варену моркву — такою стравою вас почастують на Луганщині. У справжній слобожанський борщ, який готують на Харківщині, кладуть квасолю і м'ясні фрикадельки. А на друге – гречаники: м'ясні тефтелі з гречкою.

Західна Україна

На Прикарпатті до столу подають бануш - густа каша з кукурудзяної крупи, приправлена сметаною, подають гарячим з обсмаженим беконом і бринзою. Карпати – це край білих грибів і тут майстерно вміють варити смачну грибну юшку зі сметаною. Чинахи - страва на зразок печені, якою вас пригостять на Буковині. Також у Чернівецькій області варто спробувати домашню бринзу та традиційну кукурудзяну кашу — мамалигу. На Закарпатті дуже популярна страва бограч, яка прийшла до нас з угорської кухні. Береться гуляш, приправляється коренями та карпатськими травами і все це вариться у казанку. А завиванцями на Закарпатті називають м'ясні рулети з яловичини із сумішшю варених яєць, солоного огірка, шпика і сирої тертої картоплі. Також Західна Україна славиться різноманіттям домашніх ковбас. Мазурики по-волинськи – це домашні ковбаски з індички, вершкового масла та сиру. В цьому регіоні варто спробувати і поліські вергуни – делікатні вироби з тіста, які смажать в олії. Чудові віденські рулети – струдлі добре готують у Львові. На Рівненщині популярні картопляники (або зрази) та мацики - в'ялене м'ясо в кендюсі, вичиненому свинячому шлунку. Мачанка - це густий суп з м'ясом, засмажкою з борошна, цибулі, меленого солодкого перцю і готують його на Тернопільщині. Картопляну ковбасу полюбляють у Хмельницькій області: начиняють свинячі кишки тертою сирою картоплею та запікають у печі.

 

7. Виконання вправи 110, сторінка 53.

Прочитайте текст, спишіть, змінюючи число іменників.

 

VІ. Підсумок уроку

1 . Бесіда.

  • Що нового дізналися?
  • Як визначити рід іменника?

2.  Рефлексія. Вправа « Чарівний кошик»

Вчитель просить учнів уявити, що перед ними знаходиться великий кошик, де вміщені всі знання, уміння , навички , ідеї,. Почуття, що вони отримали на уроці і зараз кожен може взяти собі будь –що , ідучи додому. Він пропонує по черзі сказати : « Я йду з цього уроку з ..ю ( назвати те, що кожен бажає взятиз собою з уявного кошика).

 

VІІ. Домашнє завдання.

Сторінка 53 вправа 112.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток.

 

 

 

 

 


Борщ, пампушки, часничок,

Сало і цибулька.

Хліб на білий рушничок.

Ой, свиняча рулька!
 

 

Холодець і ковбаса,

 І квасок  у джбані…

Ти диви яка краса…

Голубці в сметані.
 

Помідори, огірки,

Гарбузова каша.

Кабачкової ікри

Стоїть повна чаша.

 

Деруни і сальтисон.

Страви ідеальні.

І оце усе не сон!

Вони всі реальні!

 

Ось вареників таріль –

Вишня, сир, чорниця…

А іще є кури гриль…

Біла паляниця…

 

І селера, й кріп, і кмин,

Шавлія, лаванда,

М`ята, чабер, розмарин –

Прянощів гірлянда.

 

Качка смажена і кріль,

Порося і гуска,

Лист лавровий, перець, сіль –

Ой, смачна закуска!

 

Щука, карасі, линок,

Бараболя свіжа.

Отака вона, синок,

Українська їжа!

 

docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
30 листопада 2022
Переглядів
927
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку