Українська мова 2-Г клас
Тема. Букви я, є, ю, ї для позначення двох звуків. Буквосполучення йо.
І. Організаційний момент
1. Привітання
- Доброго дня, шановні гості! Ми раді вітати вас на борту нашого авіалайнера. Вас вітають дівчата – чарівність нашого класу (дівчата роблять уклін і сідають) і хлопчики – його мужність і енергія (вклоняються і сідають)
- Сьогодні чудовий зимовий день. Тож вдихніть свіжіть зимового ранку, тепло сонячних променів і гарний настрій. Видихніть занепокоєння і образу. Я бажаю вам успіху у сьогоднішній мандрівці.
2. Девіз
- Сьогодні - не просто клас – це авіалайнер, а ви – не просто учні – ви екіпаж авіалайнера, який вирушає до просторів рідної мови, щоб збагатити свій власний багаж знань. Тож девіз нашого уроку:
Усім гарно, дружно працювати,
Мову рідну добре знати!
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Вправа «Шифрувальник»
- Скажіть, що має зробити екіпаж перед взльотом? Вірно, перевірити стан авіалайнера і команди. Для цього проведемо вправу «Шифрувальник». На дошці зашифроване певне слово. Щоб його розшифрувати, необхідно дати правильну відповідь на запитання:
1) На які групи поділяються усі звуки української мови? (голосні, приголосні)
2) Скільки в українській мові голосних звуків? (6)
3) Скількома буквами вони позначаються на письмі? (10)
4) Якими бувають голосні звуки? ( наголошені і ненаголошені)
5) Якими бувають приголосні звуки? (тверді і мʼякі, глухі і дзвінкі)
6) Яка буква не позначає звука? (ь)
7) Які букви завжди позначають два звуки? (ї, щ)
8) Які букви можуть позначати по два звуки? (я, ю, є)
- Зачитайте розшифроване слово (професія).
- Отже, команду ми перевірили. Команда надійна.
2. Хвилинка каліграфії
- Залишилося перевірити стан авіалайнера. Для цього треба провести хвилинку каліграфії
1) пр оф ес ія , професія
- Що означає це слово? ? (вид трудової діяльності людини)
2) звуко-буквений аналіз слова «професія»
ІІІ. Повідомлення теми і мети
- Отже, авіалайнер готовий до взльоту. Команда і пасажири займають свої місця. Останній етап перед взльотом - тема і мета нашої мандрівки. Під час уроку-мандрівки ми працюватимемо над темою «Букви я, ю, є, ї для позначення на письмі двох звуків. Буквосполучення йо».
Мета: закріплювати знання про букви я, ю, є, ї для позначення на письмі двох звуків та буквосполучення йо; вчити учнів визначати звукове значення букв я, ю, є, ї залежно від їхньої позиції у слові; формувати комунікативну компетентність; розвивати мислення, звʼязне мовлення, увагу, уяву, памʼять; поповнювати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови, повагу до представників усіх професій та працелюбність.
- Тепер пристібніть паски, ми взлітаємо!
ІV. Основна частина
- Наш авіалайнер відірвався від Землі і несе нас до обрію знань. Але попереду грозові хмари, які ускладнюють наш політ. Із Землі надійшло повідомлення, що, виконавши вірно наступне завдання, ми спокійно подолаємо грозові хмари. Готові?
1. Робота за журналом. Вправа 2 на с.6
1) Слухання вірша
- Послухайте вірш і скажіть, про що йдеться у вірші?
(Учитель читає вірш)
- Про що йдеться у вірші? ( про професії)
- Що автор хотів сказати про професії? (кожна професія має свій запах)
- А що, на думку автора, не пахне ніяк? (безділля)
- Як ви розумієте це слово? (бездіяльність, неробство)
2) Мовчазне читання
- Зачитайте вірш на с.6 мовчки та підкресліть назви професій
( Діти читають та підкреслюють)
- Зачитайте, які ви підкреслили професії ( називають)
3) Словникова робота
Механік – той, хто стежить за роботою машин і механізмів і ремонтує їх.
Роба – робочий одяг.
Маляр – робітник, що фарбує будівлі та стіни приміщень.
Муляр – робітник, що бере участь у будуванні будинків, мостів.
Скляр – робітник, що склить вікна, вставляє скло у вікна.
4) Виразне читання учнями. Рубрика «Декламатор»
( Два учні читають виразно вірш)
5) Робота за ілюстрацією
- Назву якої професії із вірша ви б поєднали з ілюстрацією? (булочник, хлібороб)
- Хто такий хлібороб?
- Професія хлібороба дуже важка і почесна. Адже, щоб ми мали на своєму столі хлібину, хліборобам необхідно тяжко попрацювати. Тому ми повинні цінувати цих людей і дякувати їм за те, що завжди маємо хліб.
6) Перегляд відео про хліб
- Отже, ми успішно здолали грозові хмари, але наш екіпаж трохи втомився, тому пропоную відпочити
7) Фізкультхвилинка
2. Робота в парах за картками
- Ми продовжуємо наш рух до пункту призначення. Але сталося непередбачуване, ми потрапили у повітряну яму. Треба терміново виконати наступне завдання. Попрацюйте у парах.
- Складіть і запишіть речення зі слів на картках ( 1 учень на дошці)
- Зачитайте речення. (Як добре пахне хліб!)
- Яке це речення за метою висловлювання? (розповідне)
- Яке це речення за інтонацією? ( окличне)
- Підкресліть головні члени речення.
- Отже, ми виконали аналіз речення і таким чином подолали перешкоду на шляху. Рухаємося далі.
3. Робота у журналі на с.7 вправа 4
- Зачитайте завдання. Що треба зробити? (читають і відповідають)
- Назвіть казкових героїв (Цибуліно, мишка, солдат, Пілюлькін)
- Назвіть і запишіть професії героїв (скрипаль, кухар, солдат, лікар)
- Що саме вам допомогло визначити професію героя?
- Розберіть за будовою слово «лікар» ( письмово, 1- на дошці)
- Підберіть спільнокореневі слова до цього слова (усно)
- Отже, ми пригадали різні професії, розбір слова за будовою та спільнокореневі слова.
4. Робота за журналом. Вправа 5
- На нашому шляху піднявся сильний вітер і, нажаль, наш авіалайнер відхилився від курсу. Прошу вас допомоги утримати курс, а для цього треба виправити помилки у словах, які записані на хмаринках у завданні 5.
- Які помилки ви знайшли? Виправте їх та поясніть
(Діти по черзі виходять і виправляють помилки на інтерактивній дошці:
1) Йурко – Юрко - на початку слова буква ю дає 2 звуки
2) лесток – листок – перевірне слово «лист»
3) гребник – грибник – перевірне слово «гриб»
4) яʼма – яма – апостроф не ставиться після букви «я»
5) ллʼє – ллє – після мʼякого приголосного апостроф не ставиться.
- Зачитайте слова з буквосполученням «ьо» та «йо» ( читають)
- Як можна перенести ці слова?
- Яке головне правило переносу слів з цими буквосполученнями ви знаєте?
- Отже, ви добре справилися із завданням, завдяки чому вітер стих і ми на вірному шляху.
5. Фізкультхвилинка…
6. Робота у групах ( за рядами)
Робота за журналом. Вправа 6.
- Ми майже подолали свій шлях. Але попереду насувається туман. Щоб його розігнати, необхідно виконати наступне завдання.
- Знайдіть завдання 6, зачитайте текст мовчки і розкажіть однокласникам, що нового ви дізналися?
1 ряд – 1 абзац; 2 ряд – 2 абзац; 3ряд – з абзац (читають)
- Що ви дізналися? (розповідають)
- Що не так з цим текстом? ( пропущені букви)
- Вставте потрібні букви чи знаки і поясніть свій вибір ( якщо є час для пояснення)
( Учні виходять до інтерактивної дошки:
1) серйозна – після твердого приголосного «р» - буквосполучення «йо»
2) димарів – перевірне слово «дим»
3) дерев – перевірне слово «дерево»
4) глибоких – перевірне слово «глиб»
5) цьому – після мʼякого приголосного – буквосполучення «ьо»
6) багатьох - після мʼякого приголосного – буквосполучення «ьо»
7) зʼїдають, бурʼяни – після букв «з», «р» , перед «ї» «я» - апостроф.
7. Робота з цеглинками «Лего» ( на слайді)
- Отже, наш авіалайнер успішно досяг пункту призначення. І на обрії рідної мови для вас є сюрприз – гра «Попрацюй з цеглинками»
- Складіть за допомогою цеглинок слова у два стовпчики: хто?, що?
( Самостійно працюють, показують результати)
- Діти, на протязі усієї подорожі ми говорили про різні професії. Звичайно, професію людина отримує вже у дорослому віці. Але погляньте ще раз на слова, подані у цьому завданні і скажіть, чи можете ви серед цих слів обрати те слово, яким уявно можна назвати вашу професію? (учень).
- Правильно, це – учень. Ви – учні, це ніби ваша професія у школі. Я впевнена, що кожен з вас сьогодні думав про те, яку професію обере, коли стане дорослим. Але щоб цього досягти, необхідно виконувати обовʼязки, які покладені на вас вже сьогодні – бути старанними учнями.
V. Підсумок
- На цьому наша мандрівка завершується. Нам час повертатися додому.
( звучить звук приземлення літака)
- Що нового ви дізналися на уроці?
- У яких випадках букви я, є, ю, ї позначатимуть по два звуки?
- Однаково чи по-різному треба ставитися до людей різних професій?
- Для чого необхідно вчити рідну мову?