"Урок української мови та біології у 7 класі"

Про матеріал
КОНСПЕКТ БІНАРНОГО УРОКУ-ПАРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ТА БІОЛОГІЇ В СЕМЕСТРОВО-БЛОЧНІЙ ЗАЛІКОВІЙ СИСТЕМІ У 7 КЛАСІ «ІВАН ФРАНКО «ЗАХАР БЕРКУТ». ЛІДЕРСЬКІ ЯКОСТІ ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ ТВОРУ. ПОВЕДІНКА ТВАРИН»
Перегляд файлу

Харківська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 123

Харківської міської ради Харківської області

 

 

 

 

КОНСПЕКТ БІНАРНОГО УРОКУ-ПАРИ

З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ТА БІОЛОГІЇ

В  СЕМЕСТРОВО-БЛОЧНІЙ ЗАЛІКОВІЙ СИСТЕМІ

У 7 КЛАСІ

 

«ІВАН ФРАНКО  «ЗАХАР БЕРКУТ». ЛІДЕРСЬКІ ЯКОСТІ ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ ТВОРУ. ПОВЕДІНКА ТВАРИН»

 

 

 

 

                      

 

                    

 

 

 

 

      Розробили:

      Ворона Л.І., вчитель української мови

                                                             та літератури

                                                             Назаренко Г.І., вчитель біології

 

 

МЕТА:  поглибити знання учнів про історичну повість Івана Франка «Захар Беркут», звертаючи увагу на  ідейно-художній  зміст твору, жанр, образи; розвивати вміння учнів  викладати свої  думки, почуття, спостереження; робити висновки; виховувати почуття поваги   до творчості І. Франка, любові до Батьківщини; поглибити та систематизувати знання учнів про поведінку тварин, виховувати любов і дбайливе ставлення до природи рідного краю; проводити екологічне природоохоронне виховання

ЗАВДАННЯ:

  • навчальні: ознайомити учнів з центральними образами твору, лідерськими якостями Захара Беркута; сформувати знання про поведінку тварин, фауністичний склад природних зон України, природоохоронні зони.

 

  • розвиваючі: розвивати вміння учнів викладати свої  думки, почуття, спостереження; робити висновки; розвивати навички літературознавчого аналізу, розвивати мислення, пам”ять, естетичні почуття; удосконалювати навички самостійної та групової роботи.

 

  • виховні: виховувати почуття поваги   до творчості Івана Франка, любові до Батьківщини, ; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи рідного краю; проводити екологічне природоохоронне виховання.

 

  • ОЧІКУВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ: після даного уроку учні зможуть

 

ЗНАТИ: сюжет, композицію, центральні та другорядні образи повісті ,різноманітність тварин  у природі, їх значення в житті людини;

ВМІТИ: виразно й осмислено читати  твір, здійснювати його  аналіз; виражати своє враження від побаченого та почутого; усвідомити взаємозв’язок між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю; робити висновки про закономірності поширення тваринного світу, стан тваринних ресурсів; розуміти  вплив людини на тваринний світ.

 

ТИП УРОКУ: Урок засвоєння нових знань і формування вмінь

 

 

                                          СТРУКТУРА УРОКУ

 

 

1 Організаційно-психологічний етап.

Мета:забезпечити робочу обстановку на уроці, створити сприятливий психологічний клімат: привітання,перевірка готовності учнів до уроку;організація уваги.

2 Етап підготовки до активного свідомого сприйняття матеріалу          

Мета:організувати та спрямувати пізнавальну діяльність учнів, підготувати їх до засвоєння нових знань; формувати цілеспрямований характер навчальної діяльності; навчити формулювати мету й конкретні засоби для їх досягнення.

3  Етап сприйняття і засвоєння нового матеріалу

 

Мета: сформувати в учнів конкретні знання з питань, що вивчаються; досягти активної участі учнів у вивченні нового матеріалу, вміння робити презентацію свого виступу, розвивати ораторські здібності учнів, комунікабельність,  виховувати дбайливе ставлення до природи, шанобливе ставлення до української  культури.

4 Етап закріплення вивченого матеріалу

Мета: закріпити в пам’яті учнів ті знання й уміння, які необхідні їм для подальшої самостійної роботи з новим матеріалом; досягти в ході закріплення підвищення рівня усвідомленості вивченого матеріалу; виробити відповідні уміння і навички.

 

5 Узагальнення вивченого  під час виконання  завдань

 

Мета: узагальнити знання, продовжувати формувати навички літературознавчого аналізу, самостійної та групової роботи

 

6 Етап підбиття підсумків уроку-пари

 

Мета: підбити підсумки уроку, здійснити зворотній зв’язок між учителем і учнем; виявити прогалини у виконанні завдань уроку.

 

 

7  Етап інформування учнів про домашнє завдання, інструктаж

  Мета: інформувати учнів про домашнє завдання та здійснити інструктаж щодо       його виконання.

 

МЕТОДИ:

 

Словесні: бесіда, коментар до виконання завдань, метод творчого читання,    елементи еврестичного методу, комунікативно-ситуативні  вправи.

 

Практичні: самостійна робота, робота в парах, робота в групі, підготовка творчих завдань, виконання міні-проєктів.

 

ОБЛАДНАННЯ: підручники, тексти твору  для аналізу, портрет І. Франка,  таблиці «Паспорт твору», «Літеретурний диктанат», «Літературна гра», кроссенс , презентація «Форми  поведінки тварин», малюнки, фотографії різноманітних форм поведінки тварин , проєкти учнів, відеоматеріали , картки «Самооцінка», «Домашнє завдання» тощо.

 

 ХІД УРОКУ:

 

 1Організаційно-психологічний етап.

Мета:забезпечити робочу обстановку на уроці, створити сприятливий психологічний клімат: привітання,перевірка готовності учнів до уроку;організація уваги.

Учитель української мови і літератури

Добрий день, сьогоднішній урок продовжує наш цикл уроків щодо вивчення  твору  Івана Франка « Захар Беркут».  Цей урок незвичайний. Ми поглибимо свої знання про історичну повість Великого Каменяра, проаналізуємо образи  твору, лідерські якості головного героя. Досягти всебічного і глибокого розуміння основної думки твору і образів повісті   нам допоможуть знання з біології, а саме: поведінка тварин. У цьому нам сприятиме  учитель біології, сподіваюсь на плідну співпрацю.

 Отже, якими ми хочемо бути на уроці, пропоную визначитись, добираючи художні означення до кожної літери слова «повість»:

П – позитивні, пунктуальні, пречудові,  патріотичні, прекрасні.

О – організовані, об’єднані, об’єктивні ,обізнані ,освічені, окрилені.

В – вольові, веселі, виховані, відкриті

І – інтелектуальні, інформовані, інтелігентні, іскристі.

С – сонячні, спритні, сміливі, самостійні

ТЬ – творчі, толерантні,  талановиті

Учитель біології

Я хочу всем нам пожелать быть успешными как в учебе, так и в жизни. А основа нашого успеха  – знания и умение мыслить.

2 Етап підготовки до активного свідомого сприйняття матеріалу          

Мета:організувати та спрямувати пізнавальну діяльність учнів, підготувати їх до засвоєння нових знань; формувати цілеспрямований характер навчальної діяльності; навчити формулювати мету й конкретні засоби для їх досягнення

Учитель української мови і літератури

 

Тема уроку : «  «Іван Франко «Захар Беркут». Лідерські якості головного героя твору. Поведінка тварин». Запишемо в зошити  і разом визначимо, якою буде мета уроку - пари, якою є наша мотивація та завдання уроку.

Отже, підбиваючи підсумки обговорення, зазначу, що наприкінці уроку ми повинні Знати паспорт твору, сюжет повісті, цитатні характеристики головних героїв, лідерські якості Захара Беркута,  поняття з теорії літератури, особливості поведінки тварин, їх значення  у природі та житті людини.

Вміти проводити літературознавчий аналіз, виконувати порівняльну характеристику героїв, визначати основну думку твору, визначати приналежність тварин до виду, загону  За підготовчої роботи для кожного сформовані дидактичні матеріали, а саме: тексти повісті, цитати, «кола Вена», таблиці з літератури та біології, які ми заповнюємо протягом уроку, а ,підбиваючи підсумки, перевіримо їх. Були сформовані команди для групової роботи.

Учитель біології

Этология   в переводе с греческого означает "изучение характера". Это наука о поведении животных в естественных условиях. Благодаря наблюдениям за животными в естественной среде наука о поведении животных определила, что, например, собаки употребляют жидкую пищу и воду стоя, а твердые куски едят лежа, - это пищевое поведение. Забота о своем потомстве в среде белых медведей, когда медведица на несколько месяцев залегает с медвежатами в берлоге, кормит их, истощая свои запасы, - это наблюдения за родительским поведением. Где применяются наблюдения этологов? Эти знания нужны, например, для фермеров, дрессировщиков. На нашем уроке знания по  этологии помогут лучше понять характеры главных героев и мотивы их поступков.

   Наши команды называются:  «Лидеры», «Тухольцы», «Стражи», «Беркуты». Капитаны представят свои команды. Для актуализации опорных знаний мы проведем упражнение  «ДА-НЕТ»:

1.Для познания окружающей среды животное использует свою исследовательскую активность(+)

2.Паук охотится на муху,используя паутину.Это можно отнести к пищевой форме поведения(+)

3.Животные не могут пользоваться никакими орудиями труда для добывания пищи,охоты,построения жилищ(-)

4.Игровая деятельность характерна только для домашних животных собак и кошек (-)

5.Высиживание потомства ласточкой – репродуктивная форма поведения (+)

6.К социальной форме поведения относят пчел и муравьев  (+)

7.К игровой деятельности у лисят можно отнести подготовку малышей к охоте (+)

8.Этология-наука о поведении животных (+)

 

Учитель української мови і літератури

«Героями моїх творів майже ніколи не бувають люди темні і безпомічні, а коли ті твори будять симпатію до них у читачів, то певно не за їх терпіння, а за їх життєву енергію, розум і чуття, яке вони проявляють у життєвій боротьбі»,  - так писав Іван Франко про своїх героїв.                                                                    Сьогодні ми  проведемо  літературознавче дослідження, щоб зрозуміти, який він головний герой повісті – Захар Беркут? Щоб відповісти на це питання,  актуалізуємо наші  знання. Кожна команда отримує завдання  заповнити таблиці «Паспорт твору», «Літературний диктант», «Літературна гра» та «Кроссенс (сюжет твору)». Згодом команди доповідають результати виконаної  роботи, а всі учні заповнюють свої таблиці поданою інформацією.

 

Завдання для групової роботи :

Команда «Лідери» - заповнити таблицю

ПАСПОРТ ТВОРУ

1

Назва твору 

«Захар Беркут»

2

Автор твору 

Іван Франко

3

Рік написання

1882

4

Літературний напрям

Реалізм, романтизм

5

Жанр твору

Історична повість

6

Історичний період

1241 р. Галицько-Волинське князівство. Тобто події відбуваються у ХІІI ст.

7

Тема твору 

розповідь про те, як волелюбний народ Руської землі боронив свою батьківщину від монгольської  навали.

8

Ідея твору

Сила народу — в його єдності, підтримці, повазі одне до одного, возвеличення патріотизму

9

Герої твору

Захар Беркут, Максим , Тугар Вовк , Мирослава, Бурунда

10

Композиція

Епіграф, авторська передмова, 9 розділів.

                   Команда «Тухольці» - скласти «Кроссенс  (сюжет твору)»:

 

 

https://ds02.infourok.ru/uploads/ex/0bb9/0004b320-42fed81c/img4.jpg

  1.  

 

Результат пошуку зображень за запитом "ілюстрації до твору захар беркут"

2.

 

 

Пов’язане зображення

3

 

Пов’язане зображення

8

 

Результат пошуку зображень за запитом "ілюстрації до твору захар беркут"

9

Пов’язане зображення

4

 

 

Пов’язане зображення

7

 

Пов’язане зображення

6

 

Результат пошуку зображень за запитом "ілюстрації до твору захар беркут"

5

 

  Команда «Беркути » - заповнити таблицю                                     

                                                              Літературний диктант

ЦИТАТА

ГЕРОЙ

1

. ...був мужчина, як дуб. Плечистий, підсадкуватий, з грубими обрисами лиця і грубим, чорним волоссям, він і сам подобав на одного з злющих тухоль- ських ведмедів.

Тугар Вовк

 

2

Товариші поводились з ним так само, як він з ними, свобідно, несилувано, сміялись і жартували з ним, а проте виповлювали його розкази точно, швидко і так весело та радо…

Максим

 

3

Але в чім не мала вона пари між своїми ровесницями, так се в природній свободі свого поводження, в незвичайній силі мускулів, у сміливості й рішучості, властивій мужчинам…

Мирослава

4

Се був сивий, як голуб, звиш 90-літній старець, найстарший віком у цілій громаді. Батько вісьмох синів. Рани ніякий знахар не вмів так скоро і гарно зарадити, як він.

Захар Беркут

5

«Хто хоч хвилю зазнав неволі, той зазнав гіршого, ніж смерть». 

Максим

6

«Раз мати родила, раз і гинути прийдеться».

Бурунда

7

«Я не піду дальше. Я не стану зрадницею свого краю!»

Мирослава

8

«Свідоцтво моє проти боярина Тугара Вовка велике і страшне: він зрадник…»

Митько Вояк

9

«Хоч я лише вовк, дрібна звірюка, то все ще дам раду тухольському медведеві!»

Тугар Вовк

10

«Прийде пора, іскра розгориться новим огнем!»

Захар Беркут

Команда «Сторожі» - заповнити таблицю :

Літературна гра  «Одним словом»

Визначення

Слово

1

Події в повісті «Захар Беркут» відбуваються в селі ..

Тухля

2

Тухольську громаду зрадив …..

Тугар Вовк

3

На полюванні на Мирославу напала ….

Ведмедиця

4

Загін монголів очолював …..

Бурунда

5

 На громадській раді Тугара Вовка викрив ….

Митько Вояк

6

Соціальний статус Тугара Вовка

Боярин

7

Соціальний статус Захара Беркута

Ватажок громади

8

Вхід у тухольську долину охороняв камінний….

Сторож

9

Наприкінці твору заповіт нащадкам промовляє ….

Захар Беркут

10

Тухольці перемогли монголів завдяки ….

Єдності

 

3  Етап сприйняття і засвоєння нового матеріалу

Мета: сформувати в учнів конкретні знання з питань, що вивчаються; досягти активної участі учнів у вивченні нового матеріалу, вміння робити презентацію свого виступу, розвивати ораторські здібності учнів, комунікабельність,  виховувати дбайливе ставлення до природи, шанобливе ставлення до української  культури.

 

Учитель української мови і літератури

 

Ми актуалізували знання з вивченого матеріалу, для наступного етапу уроку хочу зазначити, що події у творі відбуваються на тлі прекрасної природи Карпат, автор знайомить нас із ландшафтом, кліматичними умовами, рослинним і тваринним світом.У творі діють не тільки люди, а й дикі тварини. Пропоную переглянути фрагмент фільму «Захар Беркут» - один із ключових епізодів , коли Максим рятує  Мирославу від ведмедиці.

Перегляд відеосюжету

Учитель біології

 Думаю, что на этом примере мы увидели, как героиня попадает в жилище медведицы и как на это реагирует дикое животное. Ж.Б Ламарк отмечал : «Я осмелюсь сказать, что лучшее для нас из знаний - это знание природы, ее законов».  Природа - гениальный конструктор, инженер, художник и великий строитель. Что означают слова «дом, жилище» ?  Жилище - это место, в котором живут люди или животные, служит для укрытия от неблагоприятной погоды, для сна, для выращивания потомства,  для хранения припасов, для отдыха.

Живым существам очень трудно без дома.
Жилье нужно птицам, зверям, насекомым…
Для шустрых и быстрых лесных муравьев
В большом муравейнике пища и кров.
Лиса и барсук в темных норах живут,
А птицы уютные гнездышки вьют.
Живым существам без жилища — беда,
Но людям без дома – совсем никуда!

 

Завдання для групової роботи :

С помощью глоссария определить значение терминов :

Глоссарий

Норы — вырытые животными в земле ходы.

Гнездо — временное и даже часто кратковременное жилище, где размещается потомство птиц. Гнезда птиц чрезвычайно разнообразны по размерам, конструкции, материалу и месту расположения

Ле́жбище — береговые пляжи, на которых формируются большие скопления животных. Как правило, этот термин применяется к описанию биологии морских млекопитающих. Например, береговые лежбища формируют ушастые тюлени — северный морской котик, сивуч и др

Логово (логовище) место долговременного отдыха, спячки или выведения детенышей у некоторых млекопитающих.
Логова, используемые кратковременно, называют лежкой; устраивают их зайцы, грызуны и большинство копытных.

Раковина — укрытие, дом моллюска, являющийся частью его организма.

Панцирь для черепахи — настоящий переносной дом. Дело в том, что черепаха — это очень медлительное и неуклюжее создание. Любой хищник мог бы поймать и съесть ее. А панцирь помогает этого избежать.

Улей — жилище пчел

Берло́га — зимовочное укрытие медведя в естественных условиях.

Учитель біології

Группа « Стражи» подготовила проект «Медведь», используя инновационную технологию «Лэпбук»  и готова нам представить результат своего труда. Эти сведения важны для понимания поведения медведя в естественной среде обитания. Все ученики заполняют опорный конспект-таблицу, используя информацию, которую представит каждая группа.

 

Завдання для групової роботи :

 

Представление проекта «Медведь» и видеосюжет.

Учитель української мови

Ми звертаємо увагу на майстерність автора, який зміг надзвичайно реалістично описати сцену   боротьби  Мирослави та Максима з роздратованим звіром. В серцях юних героїв, які разом перемогли ведмедицю, пробуджується сильне і щире  почуття. Це кохання допоможе їм пройти тяжкі випробування і страждання, щоб врешті- решт бути разом. Іван Франко надає  героям повісті  «тваринні»  прізвища – Беркут і Вовк. Звичайно, певні  риси цих тварин прегукуються з характерами головних героїв.  Цікаво дізнатися про цих тварин більше.

Учитель біології

В настоящее время этология привлекает всё большее внимание исследователей, причем не только биологов и психологов, но и социологов, философов, антропологов, лингвистов. Это связано с тем, что изучение поведения животных позволяет человеку разобраться в биологических корнях собственной психики и в понимании соотношения врожденного и приобретенного в поведении человека. Мы готовы представить  лэпбуки «Беркут», «Волк» и «Человек» с видеосюжетами. Интересно, как знания по этиологии помогли писателю создать яркие и реалистичные образы.

Команды представляют свои поекты:

 

Представление проекта «Беркут»  и видеосюжет

Представление проекта «Волк» и видеосюжет

Представление проекта «Человек» и видеосюжет

Учитель біології

Благодарим всех за отличную работу, были подготовлены и представлены 4 проекта. Пользуясь паузой, позаботимся о здоровье и проведем гимнастику для глаз с помощью видеоролика.

«Гімнастика» для очей ( З допомогою відеоролика)

https://fs00.infourok.ru/images/doc/225/31801/1/img13.jpg

 

Предлагаю выполнить самопроверку опорной таблицы «Основные формы индивидуального поведения животных» :

Форма поведения

Значение

Двигательное поведение

Обеспечивает перемещение животных в пространстве с помощью движений тела,складок покровов,конечностей и т.д.

Пищевое поведение

 

Направлено на обеспечение организма пищей и водой с использованием органов питания и пищеварения

Терморегуляция

Действия,направленные на создание,сохранение или отдачу тепла у животных, в зависимости от условий среды.Примерами такого поведения могут быть миграции,спячка,оцепенение,согревание на солнце.

Поиски или строительство убежищ

Действие животных,направленные на отыскание или построение мест для защиты от неблагоприятных температур,осадков,хищников.Такими убежищами могут быть норы,гнезда,дупла,домики.

Защитное поведение

Побег,нападение,сопротивление,сокрытие,притворство,

Замирание,предупреждение.

Гигиеническое поведение

Действия,направленные на поддержание чистоты тела,избавление от кожных паразитов.Это грязевые или пылевые ванны,водяной душ или купание,вычесывание,вылизование.

Исследовательское поведение

Действия,направленные на ознакомление с предметами окружающей среды,облегчают выживание и размножение

Игровое поведение

Действие животных,обеспечивающие формирование навыков охоты,общения,обогащения информацией и т.д.

Использование орудий труда

Действия с предметами среды для получения пищи и защиты.Чаще животные используют камни,ветки,колючки.

Биологические ритмы

Поведение в виде периодических действий в соответствии с периодическими изменениями в среде. Наиболее известными являются суточные и сезонные ритмы.

 

Учитель української мови

Отже, ми  отримали цікаву інформацію про поведінку людини та диких тварин і можемо визначити  яскраві риси характерів головних героїв повісті, зокрема Захара Беркута та Тугара Вовка. Пропоную виконати роботу в парах , скориставшись «Колами Вена».

http://www.tools2learn.ca/graphicorg/venn/venn2linedb.gif

Тугар Вовк : Риси характеру: а) підступність; б) хитрість; в) гордість; г) зарозумілість; д) корисливість; е) улесливість.  Прагнення героя: а) поневолити народ; б) розруйнувати і розповсюдити розбрат; в) задовольнити власні потреби.

Захар Беркут : Риси характеру: а) чесність; б) мудрість ; в) доброта; г) патріотизм; д) людяність. Прагнення героя: а) звільнити  народ; б)об’єднати людей;  в) перевага громадських інтересів над особистими 

 

4  Етап закріплення вивченого матеріалу

Мета: закріпити в пам’яті учнів ті знання й уміння, які необхідні їм для подальшої самостійної роботи з новим матеріалом; добитися в ході закріплення підвищення рівня усвідомленості вивченого матеріалу; виробити відповідні уміння і навички.

Учитель української мови

Проблемне питання :

Пропоную прочитати уривок із повісті та відповісти на проблемне питання:

Які лідерські риси характеру Захара Беркута проявляються в ситуації вибору ?

 

                — Тухольці! — кричав Тугар Вовк. — Начальник монголів обіцює вам віддати вашого полоняника живого й здорового і жадає, щоб ви за те нас, кілько нас іще лишилося, випустили живих і здорових із сеї долини! В противнім разі жде вашого сина несхибна смерть.

Немов хотячи доконче показати їм усю правдивість тої погрози, Бурунда підняв свій страшний топір над головою безоружного Максима.

Вся громада стала мов без духа. Затремтів старий Захар і відвернув очі від того виду, що різав його серце.

— Захаре,— сказали старі тухольці, обступаючи його.— ми думаємо, що можна приняти се предложення. Сила монгольська знищена, а тих кілька людей не можуть нам бути страшні.

— Не знаєте ви, браття, монголів. Між тими кількома людьми є їх найстрашніший начальник, і сей ніколи не дарує нам загибелі свойого війська. Він наведе нову силу на наші гори, і хто знає, чи ми тоді другий раз розіб'ємо її.

— Але твій син, Захаре, твій син! Уважай, що його жде загибіль! Глянь, сокира над його головою!

— Нехай радше гине мій син, ніж задля нього має уйти хоч один ворог нашого краю!

 

Завдання для самостійної роботи :

 

Проблема вибору Захара Беркута у вирішальній ситуації

 

Ситуація

Вибір

1

Бурунда пропонує обміняти полоненого Максима на вихід монгольського війська з тухольської кітловини.

Захар Беркут, порадившись з громадою, на таку пропозицію не погоджується, бо вважає це зрадою, ганьбою, і наголошує на тому, що вони будуть стояти до «остатнього тухольця»

2

Бурунда пропонує зберегти життя Максимові в обмін на своє звільнення з водяного полону.

Захар Беркут, порадившись з громадою, не йде ні на які поступки: « Нехай радше гине мій син, ніж задля нього має уйти хоч один ворог нашого краю!». І посилає величезний камінь з тухольської метавки, який потопив рештки монгольського війська. Це була рішуча й остаточна відповідь тухольського ватажка.

Висновок

Отже, Захар Беркут як натура цілісна, послідовна і врівноважена, навіть у вирішальній ситуації залишається вірним своїм життєвим принципам: тільки порадившись з громадою, приймає остаточне рішення. І цей вибір має бути тільки в інтересах громади, бо Захар Беркут «дивився на добро всіх»

 

5 Узагальнення вивченого  під час виконання  завдань

Мета: узагальнити знання, продовжувати формувати навички літературознавчого аналізу,самостійної та групової роботи

 

Учитель біології

Делая выбор , важно всегда помнить о  ценности жизни. Вспомним слова  Н. Рериха «Самая большая ценность в мире жизнь: чужая, своя. Жизнь животных и растений. Жизнь на всём протяжении: и в настоящем, и в прошлом, и в будущем!»
Внимательно оглянитесь вокруг, по новому посмотрите на привычные, казалось бы вещи. Задумайтесь, не слишком ли мы расточительно пользуемся тем, что нам дает природа. Стоит и нам позаботиться о природе. Давайте составим заповеди «Нормы поведения в природе». Каждая лаборатория составляет заповеди поведения в природе. После совместного обсуждения составляется единый текст заповеди «Нормы поведения в природе.

                 Заповеди « Нормы поведения в природе»

 

Живите в дружбе с дикой природой, не считайте себя её владыкой.

          Не убивайте дичь всю без остатка, не бейте спящих животных.

          Не убивайте любую живность ради баловства.

          Не разоряйте гнезда.

         Не нарушайте покой птиц и зверей с малыми детенышами.

          Подкармливайте птиц и зверей, чтобы не покидали свою территорию и  выводил на ней свое потомство.

          Не навредите живой природе, ибо она твоя родная мать, а ты лишь дитя её.

         Не истощайте природу, ибо её блага – достояние будущих поколений.

          Все в природе имеет свою душу и нуждается в почтительном, уважительном   отношении к себе.

 

6  Етап підбиття підсумків уроку-пари.

Мета: підбити підсумки уроку, здійснити зворотній зв’язок між учителем і учнем; виявити прогалини у виконанні завдань уроку.

 

Учитель української мови і літератури

Наш незвичайний урок добігає кінця. Пора визначитися, чи досягли ми мети уроку,чи виконали поставлені завдання.

Обговорення разом із учнями. Так, поповнили знання про історичну повість Великого Каменяра, проаналізували образи  твору, лідерські якості головного героя. Досягти всебічного і глибокого розуміння основної думки твору і образів повісті   нам допомогли  знання з біології, а саме: поведінка тварин. Ми навчилися виконувати літературознавчий аналіз творів, поповнили словниковий запас, вдосконалювали комунікативні вміння та навички роботи в групі, поглибили  та систематизували  знання  про тваринний світ України, зазначили про дбайливе ставлення до природи рідного краю; про повагу до рідного слова та української культури.

Учитель біології

Підсумкова бесіда з учнями

Итак, подводя итоги занятия, ответим на вопросы:

Какие орудия труда могут использовать животные?

Что мы называем «терморегуляцией» ?

Почему для животных важно игровое поведение?

Определите значение двигательного поведения

Определите значение гигиенического поведения

Учитель української мови і літератури

 

Підбиваючи підсумки уроку , відповідаємо на питання:

 

Чим вас вразила повість Івана Франка «Захар Беркут»?

 Що називається Батьківщиною?

За яких умов людина повинна захищати  її ?

Яка, на вашу думку, ідея твору?

Назвіть основні образи повісті.

Як пов’язані прізвища Тугар і Беркут із поведінкою тварин ?

Назвіть лідерські якості головного героя – Захара Беркута.

Я вдячна всім за активну співпрацю на уроці. Ви сумлінно намагалися оволодіти знаннями та використовували їх для розв’язання  навчальних проблем.

Пропоную провести рефлексію та самооцінювання, скориставшись  табличками на фігурках тварин:

На уроці я дізнався більше про __________________________________________________

Я навчився  аналізувати ________________________________________________________

Я зміг зробити висновок про ____________________________________________________

Особливо мені сподобалося ____________________________________________________

                                      Картка самооцінювання, 2 бали за питання

 

                                               КРИТЕРІЙ

ОЦІНКА

1

Я брав активну участь  у роботі на уроці

 

2

Я міг відповісти на всі питання

 

3

Я визначив риси характеру головних героїв

 

4

Я зрозумів, чому прізвища героїв повязані з поведінкою тварин

 

5

Я навчився працювати в групі

 

6

Я навчився робити висновки самостійно

 

 

                                      ЗАГАЛЬНА КІЛЬКІСЬ БАЛІВ

 

Учитель біології

Я надеюсь, что необычная форма нашого урока - пары способствовала более полному раскрытию темы занятия, помогла каждому открыть свой уникальный потенциал, способствовала активному познанию окружающей природы, человека, творчества. Мы стремились получить знания, использовать их для выполнения практических заданий, научились общаться и работать в команде.

7  Етап інформування учнів про домашнє завдання, інструктаж.

  Мета: інформувати учнів про домашнє завдання та здійснити інструктаж щодо         його виконання.

Учитель української мови і літератури

Домашнє завдання в нас різнорівневе, кожен може обрати свій рівень, орієнтуючись на самооцінювання :

 

Середній рівень: дібрати цитати до образу Тугара Вовка.

Достатній рівень:скласти план характеристики  Мирослави та Максима.

Високий рівень: написати твір-мініатюру «Мій улюблений персонаж повісті».

Учитель біології

Учебник с.243.Обобщение темы «Поведение животных» проработать устно

Тест-самоконтроль на с.244  - выполнить письменно в тетрадях

Творческое задание. Приведите примеры разных видов поведения у домашних животных.  Оформите в виде сообщения или презентации.

                                                     Список літератури

1.Антонов Н. С. Інтеграційна функція навчання / Н. С. Антонов. – К.: Освіта, 1989. – 304 с.

2. Бех І. Д. Виховання особистості: cходження до духовності: наук. видання / І. Д.Бех. - К.: Либідь, 2006. - 272 с.

3. Попова Т.Ю. Формування цілісності світогляду школярів у процесі вивчення української мови та літератури: Творча лабораторія  вчителя-майстра. – Донецьк «Каштан», 2013. – 212 с.

4. Самойленко П. І. Інтеграційна функція навчання основам наук / П. І. Самойленко, А. В. Сергєєв // Фахівець. – 1995. – №№ 5-6. – С. 36–37

5. Створити цілісну картину світу. Інтегроване навчання в школі  //Завуч. – 2007. - №21. – С 2-12.

 

docx
Додано
7 січня 2022
Переглядів
737
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку