Урок "Уміння вчитися. Умови успішного навчання. Розвиток сприйняття, уваги, пам’яті, творчих здібностей"

Про матеріал

Конспект уроку на тему: "Уміння вчитися. Умови успішного навчання. Розвиток сприйняття, уваги, пам'яті, творчих здібностей" призначений для вчителів, які викладають предмет «Основи здоров'я» в 7 класі загальноосвітніх навчальних закладів. Ціль – поділитися досвідом, полегшити працю вчителя, забезпечити його необхідною інформацією, заощадити час на підготовку до уроку, допомогти зробити урок творчим і цікавим для всіх учасників навчального процесу.

Перегляд файлу

Тема. Уміння вчитися. Умови успішного навчання. Розвиток сприйняття, уваги, пам’яті, творчих здібностей.

Мета:  - формувати ключові компетентності:

Уміння вчитися – стимулювати учнів до самостійного здобуття знань;

Загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури; розвивати культуру спілкування;

Соціальну – розвивати вміння працювати в групах, колективі;

Інформаційну – формувати бажання й уміння орієнтуватися в інформаційному просторі;

Комунікативну – формувати мету власної діяльності та організовуватися для спільної пошуково-дослідницької діяльності.

  • формувати предметні компетентності: формувати в учнів поняття про інтелектуальні здібності та їхній розвиток; сприяти розвитку пам'яті, уваги, логічного мислення; сприяти вихованню усвідомленого ставлення до власного здоров'я.

Хід уроку

  1. Організація класу.
  2. Мозковий штурм. Після перегляду декількох слайдів з цікавими фактами, дайте відповіді на запитання: про що свідчать ці факти?

Факти:

  • Римський філософ Сенека ( 4 р до н.е. - 65 р. н.е.) міг повторити 2000 не пов'язаних між собою за смислом слів у такому самому порядку, в якому їх один раз почув.
  • Французький фізик Анре Марі Ампер (1775-1836) міг дослівно переказати довгі уривки з енциклопедії з геральдики і соколиного полювання навіть через 50 років.
  • Російський шахіст, чемпіон світу Олександр Альохін (1892-1946) у 1938р. в     м. Чикаго всліпу грав на 32 шахових дошках протягом 12 годин.
  • Паула Прентис працює оператором телефонної довідки на острові Тасманія в  м. Гобарті. Вона знає напам'ять 128603 номери телефонів своїх абонентів, їхні імена, адреси та назви компаній і установ.
  • Якою буде тема сьогоднішнього уроку?

 

  1. Оголошення теми і мети уроку.

 

  1. Вивчення нового матеріалу.
    1.        Вступне слово вчителя.

Навчаючись у школі, ви помічаєте, що серед ваших однолітків є ті, які відмінно встигають з природничих предметів, полюбляють розв'язувати математичні задачі, легко засвоюють поняття. Є також однокласники, які гарно малюють, грають на музичних інструментах, пишуть вірші, захоплюються літературою, мають спортивні досягнення. Є серед ваших однолітків і такі, які нічим не вирізняються, але стабільно встигають у школі. Є також учні, які не хочуть учитися і просто «відсиджують» уроки. Тобто у кожного з вас є свої індивідуальні та психологічні особливості, які відрізняють вас один від одного.

Ви часто чуєте як про когось кажуть, що ця людина здібна, а ця - не здібна. Наприклад, у кожному класі є учні, які порівняно з іншими швидко й успішно виконують на уроках фізкультури гімнастичні вправи, легко набувають умінь і навичок щодо їх виконання, а в подальшому добиваються успіху, значно вириваючись уперед. Ви запитаєте, чому так відбувається? Тому що вони мають здібності - такі індивідуально-психологічні особливості, що найбільшою мірою відповідають вимогам даної діяльності. Здібності - це особливості людини, її інтелекту, що є необхідною умовою її успіху. До здібностей належать: музичний слух і почуття ритму, необхідні для занять музикою; швидкість рухових реакцій, необхідна для занять деякими видами спорту; тонкість розрізнення кольорів – для художника-живописця. Кожна дитина має здібності до певного виду діяльності!

Відсутність деяких здібностей можна компенсувати наполегливою працею, рішучістю, ініціативою, напруженням сил. До речі, це може сприяти у майбутньому розвитку цих здібностей.

Складовою здібностей є природна обдарованість, або задатки. Це деякі вроджені особливості будови й функцій головного мозку, нервової системи, органів зору та слуху. Тобто задатки - це не здібності, а тільки передумови до їх розвитку.

Провідну роль у розвитку здібностей відіграють умови життя, прагнення до навчання, освіта та виховання. Не всі задатки, з якими народжується дитина, обов'язково перетворюються на здібності.

Іноді за наявності задатків здібності можуть формуватися рано (як у композитора А. Моцарта у трирічному віці, М. Римського-Корсакова у 2-річному віці, а О.Пушкін написав свій перший вірш у 3 роки). Однак такі видатні таланти, як фізик І.Ньютон, біологи Л. Пастер і К. Лінней, письменники В. Скотт, М. Гоголь проявили себе у відносно зрілому віці.

Існують рівні розвитку здібностей. Як ви гадаєте, які?  (це обдарованість, талант, геніальність).

 

  1.        Об’єднайтесь у три групи та підготуйте повідомлення

Група 1 – про обдарованість;

Група 2 – про талант, талановитих людей;

Група 3 – про геніальність, кого можна вважати генієм.

Напевне, ви читали або бачили по телебаченню, як 11-12 річні діти досягають успіхів у вивченні фізико-математичних дисциплін і навіть стають студентами вищих навчальних закладів. Ви також чули про художньо обдарованих дітей, які досягають успіху в заняттях музикою, хореографією, літературою, живописом. Усе це — особливу схильність до занять певним родом діяльності та успішне її виконання - називають обдарованістю.

Часто ви чуєте, як про людей кажуть, що вони талановиті. Видатні індивідуальні здібності в одній чи кількох галузях діяльності називають талантом, а таких людей - талановитими. Подібні здібності виявляються у творчій діяльності, у творчому розв'язанні складних завдань.

Ви також іноді чуєте, як людину називають генієм. Отож найвищий щабель розвитку здібностей, що виявляється в творчій діяльності, результати якої мають історичне значення в житті суспільства, називають геніальністю. Геніями були Леонардо да Вінчі, М. Ломоносов; комп'ютерним генієм вважають американського вченого Білла Гейтса.

Отже, рівнями розвитку здібностей є обдарованість, талановитість, геніальність.

 

 4.3. Вирішення проблемного питання в малих групах.

 - Над розвитком чого слід працювати, щоб зміцнювати, поглиблювати і розширити свій інтелект?

 Обговорення результатів роботи в групах.

 

 4.4. Словникова робота.

Пам'ять - це здатність нервової системи зберігати і відтворювати інформацію. Інтелект - розум, здатність людини мислити.

Увага - це зосередження, спрямованість органів чуття, думки, свідомості на кого- небудь, на що-небудь

Творчі здібності - це здатність особистості створювати нове.

 

 - Якби в школі не читався курс основ здоров'я, на якому б з уроків ви могли б познайомитися з цим матеріалом? З яким іншим шкільним предметом
пов'язаний, перекликається матеріал, що сьогодні вивчаємо? ( з біологією)

- Від ефективності роботи якого органу людини залежить інтелектуальний розвиток? (від мозку)

- Що вам на сьогодні відомо про мозок людини? ( мозок складається з двох півкуль, 4 відділів, він функціонує на 4 різних хвилях)

 

4.5.  Індивідуальні повідомлення учнів.

Повідомлення 1. Головний мозок — головний відділ центральної нервової системи всіх хребетних та великого числа безхребетних тварин. Головний мозок людини є не лише субстратом психічної діяльності, а й регулятором усіх процесів, які відбуваються в організмі. Головний мозок розсікають дві глибокі щілини: поздовжна, яка ділить великий мозок на праву й ліву півкулі

поперечна, яка відокремлює півкулі великого мозку від мозочка.

Поверхня півкуль має велику кількість борозен та звивин. Наш мозок містить 100 мільярдів активних клітин - нейронів. Кожен із нейронів набагато потужніший за найсучасніший комп'ютер. Однак справжня велич мозку виявляється у взаємодії нейронів. Підраховано, що кількість зв'язків між нейронами істотно перевищує кількість атомів у Всесвіті.

 

  • Що слід робити, щоб наш мозок працював ефективно і тим самим сприяв інтелектуальному розвитку. Як правильно живити мозок?

Повідомлення 2. Обмін інформацією між нейронами мозку супроводжується електричними імпульсами. Потужність такого імпульсу - 25 ват. Цього достатньо для ввімкнення невеликої лампочки. Це пояснює величезну потребу мозку в енергії. Маса мозку дорослої людини становить приблизно 2% маси її тіла, однак він споживає 20% енергії. Джерело цієї енергії - кисень і поживні речовини. Прогулянки на свіжому повітрі та фізичні вправи допоможуть наситити мозок киснем, а збалансоване харчування - енергією й усіма необхідними поживними речовинами. Будь-яке обмеження, спричинене нерозумними дієтами чи дефіцитом мікроелементів, призводить до послаблення мозкової діяльності. Кілька порад, як правильно живити мозок.

  • Вранці обов'язково снідай, їж фрукти багаті на вітаміни.
  • Обід починай з овочевого салату.
  • До щоденного меню включай рибу, горіхи, рослинні жири; без них мозок втрачає координацію, пам'ять та інші свої функції.
  • Для збагачення мозку киснем щодня гуляй на свіжому повітрі, виконуй фізичні вправи.
  • Пий більше води. 8 склянок води, соку, узвару, трав'яного чаю очистять організм від токсинів.
  • Щоб запобігти негативному впливу йододефіциту, треба вживати йодовану сіль.

 

  • Що таке коефіцієнт інтелекту?

Повідомлення 3. Уперше в 1905 році у Франції з метою виявлення
обдарованих дітей був застосований тест «коефіцієнт інтелекту» 1Q, який нині поширений у багатьох країнах. Результати багатьох досліджень дали змогу зробити такі висновки: 50% людей мають IQ від 90 до 110; у 25% людей він вищий за 110 та у 25% - нижчий за 90%. Існує міжнародна організація «Менса», яка об'єднує людей з найвищим рівнем інтелекту. Членом «Менси» можна стати, маючи IQ понад 140. В усьому світі таких людей налічують близько 100 тисяч.

 

  • Як настроїти мозок на роботу?

Повідомлення 4. Подібно до радіо і телепередавача, наш мозок посилає сигнали на різних хвилях. У стані збудження він діє з однією частотою, у стані спокою і розслаблення - з іншою. У різних фазах сну довжина хвиль також різна.

У стані надмірного збудження (страху, гніву) в мозку виділяються гормони, які блокують вищу нервову діяльність. Адреналін практично «стирає пам'ять», і тому під час контрольної людина може показати гірші знання, ніж має. Сильні емоції знижують здатність людини приймати рішення.

 Однак варто комусь заспівати пісню, як оточуючі одразу пригадують її слова; розказаний жарт, цікава історія викликають у пам'яті безліч асоціацій. Це тому, що музика та історії настроюють мозок на довжину хвилі, яка відповідає стану «розслабленої готовності». Цікаво, що стан «розслабленої
готовності» мозку найсприятливіший для навчання. Його можна досягти і за
допомогою спеціальних вправ.

 

- Спробуємо!

 

4.6. Тренувальні вправи під керівництвом вчителя. Виконання вправ. «Розслаблена готовність». Сядьте прямо, ногами упріться в підлогу. Злегка розгойдуйтесь вперед – назад верхньою частиною тіла. Відтак переведіть ці рухи в колові. Можете заплющити очі й поекспериментувати з рухами. Можливо, хтось захоче рухатися інтенсивніше, а хтось навпаки – припинити рух, відчуваючи його всередині. У такі миті з’являється відчуття зосередженості та спокою. Мозок відновлюється і водночас залишається активним.

 «Спляча вісімка».  Сядьте зручно, випрямте спину і розслабте плечі. Двічі  глибоко вдихніть так, щоб спочатку відчути свій живіт, а потім – груди. Почніть малювати у повітрі кінчиком носа лежачу вісімку. Розфарбуйте її у приємний колір. Можна змінити напрямок руху – почати малювати в протилежному напрямку. Стежте очима за кінчиком носа. Виконуйте вправу не менш як 1 хвилину.

 «Непомітні рухи». Сядьте прямо, розправте плечі, підніміть голову. Спробуйте з розплющеними очима зробити головою маленькі рухи – найменші з тих, які можна помітити. Це може бути похитування зліва направо чи рухи підборіддям вперед – назад, вгору – вниз. Заплющіть очі й сконцентруйтеся на цих мініатюрних рухах. Коли людина настільки уважна, що помічає най непомітніші рухи, її мозок працює як у детектива: він абсолютно спокійний і максимально зібраний. 

 

- Хтось із мудрих сказав, що всі люди народжуються геніями, але через лінощі щодня по крихті втрачають свою геніальність. Щоб з нами цього не трапилося я пропоную виконати вправи, які сприяють розвитку інтелектуальних здібностей.

 

4.7. Вправи, що сприяють розвитку інтелектуальних здібностей.

1) За допомогою такого квадрата чисел ви можете перевірити концентрацію уваги. Ви маєте відшукати 15 цифр натурального ряду. Якщо ваш результат 30-40 с, можете себе привітати - людей з такою здатністю концентрувати свою увагу близько 5 зі 100. якщо ви знайшли задані цифри за 40-90 с. - непогано. Зовсім недобре, якщо ваш час 2-3 хвилини — ви неуважна людина.

12

2

40

97

94

57

22

19

49

60

27

98

79

8

70

13

61

6

80

99

5

41

95

14

76

81

59

48

93

28

20

96

34

62

50

3

69

16

78

39

86

7

42

11

82

85

38

87

24

47

63

32

77

51

71

21

52

4

9

68

35

58

18

43

26

75

30

67

46

88

17

64

53

1

72

15

54

10

37

 

93

83

73

84

90

44

89

66

91

74

92

25

36

55

65

31

23

45

29

56

 

 

2) Я прочитаю вам ряд чисел, спробуйте запам'ятати продиктоване, запишіть ті числа, які вам вдалося запам'ятати. Ви записали всі 12 цифр - ваша пам'ять феноменальна, Якщо 8-9, поставте собі «відмінно». Від 4 до 7 - добре. Якщо не можете пригадати більше 4, варто замислитися - потрібно тренувати пам'ять.

 

73

49

64

83

41

27

62

29

38

93

74

97

57

29

32

47

94

86

14

67

75

28

79

24

36

45

73

29

87

28

43

62

75

59

93

67

 

4.8. Гра «Карусель» або робота в групах розв'язання логічних задач

  • «На чий портрет я дивлюся?» Людина розглядає портрет. «Чий портрет ви розглядаєте?» - запитують у неї, і людина відповідає: «Я ріс у родині один, як палець. І все-таки батько того, хто на портреті, - син мого батька». Чий портрет розглядає людина?
  • «Про шкарпетки». У темній кімнаті стоїть шафа, в шухляді якої лежить 24 червоні і 24 сині шкарпетки. Скільки шкарпеток треба взяти із шухляди, щоб із них напевно можна було скласти принаймні одну пару шкарпеток одного кольору?
  • «Про людей різного зросту». Двоє людей сидять на колоді, одна людина висока на зріст, друга - нижча. Той, хто нижчий на зріст, є сином того, хто вищий на зріст, хоча той, хто вищий на зріст, - не його батько. Як ви можете це пояснити?
  • «Дві монети». Я маю дві монети загальною сумою 15 копійок. Одна з них не п'ятак. Що це за монети?
  • «Граматичне питання». Якщо ви полюбляєте граматику, то вас, можливо, зацікавить таке питання. Як правильно сказати: «Не бачу білий жовток» чи «Не бачу білого жовтка»?
  • «Бігова доріжка». Щоб проповзти по біговій доріжці одного стадіону за годинниковою стрілкою, равлику потрібно півтори години. Коли ж равлик повзе по тій самій доріжці проти годинникової стрілки, то він робить повне коло за 90 хвилин. Чому такі різні результати?

 

  1. Закріплення матеріалу:
  • Які інтелектуальні задатки слід розвивати в твоєму віці? Чому?
  • Чому іноді людина не виявляє здібностей?
  • Яку людину називають талановитою, а яку - геніальною?
  • Які умови потрібно створити, щоб швидко і добре вивчити уроки?
  • Склади для однокласників пам'ятку «Пам'ять і увага».

 

  1. Зворотній зв’язок. Гра «Мікрофон».
  • Що нового я дізнався на уроці?
  • Чи сподобався мені урок?
  • Який висновок з уроку я зробив для себе? (Слід розвивати інтелектуальну складову).

 

  1. Домашнє завдання: параграф ... підібрати вправи, які розвивають логіку, пам'ять, увагу.

 

Бібліографія

  1. Бех І.Д., Воронцова Т.Д., Пономаренко В.С., Страшко С.В. Основи здоров’я. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ: Видавництво «Алатон», 2015.
  2. Бойченко Т.Є., Василашко І.П., Гурська О.К., Коваль Н.С.  Основи здоров’я. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ: Генеза, 2015.
  3. Поліщук Н.В.  Основи здоров’я. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ: Генеза, 2007.
  4. Талгіна О.В. . Основи здоров’я. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – Харків: Видавництво «Ранок», 2007.

 

docx
До підручника
Основи здоров`я 7 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
29 січня 2020
Переглядів
2879
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку