Урок "Умови грунтоутворення, основні генетичні типи грунтів"

Про матеріал
Сформувати в учнів знання про умови ґрунтоутворення та закономірності поширення грунтів на території України, навчити учнів читати карту грунтів України, схематично описувати ґрунтовий профіль.
Перегляд файлу

1

 

                                                                        

Тема :   Умови грунтоутворення, основні генетичні типи грунтів.

 

Мета : сформувати знання про умови ґрунтоутворення та закономірності поширення грунтів на території України, навчити учнів читати карту грунтів України, схематично описувати ґрунтовий профіль; розвивати вміння аналізувати; зіставляти матеріал підручника, карти, додаткових джерел інформації, робити відповідні висновки, виховувати бережливе ставлення до грунтів.

 

Обладнання : фізична карта України, карта грунтів України, атласи, схема “Ґрунтоутворюючі чинники”, виставка додаткової літератури про грунти, підручники.

 

Тип уроку:      урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ.Актуалізація опорних знань і умінь учнів

Метод “Географічна хвиля”

Учні по черзі відповідають на поставлені запитання.

  1. Що називається грунтом?
  2. Що є основою родючості грунту?
  3. На які групи поділяються грунти за структурою?
  4. Який грунт називається структурним?
  5. Що таке безструктурний грунт?
  6. З якою структурою грунт являється більш родючим? Чому?
  7. Назвіть процеси, що призводять до зменшення родючості грунтів.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

      Розповідь учителя. Здавна поле було місцем роботи сільських трударів. Хліб дається нелегко, тому люди знають його ціну і дбайливо до нього ставляться. Від чого залежить урожай? Насамперед від тієї землі, на якій сіють “Землею-годувальницею” називають грунт. Саме завдяки йому існує і розвивається людська цивілізація, завдяки його родючості розвиваються рослини, які дають людям продукти харчування, корм для тварин, сировину для різних галузей промисловості. У грунті, як у дзеркалі, відбиваються різноманітні зв’язки природи.

 

ІY. Вивчення нового матеріалу.

Учитель: - знайомимося з основним поняттям з теми  (запис у зошитах визначення поняття “грунт”).

Грунт- складне природне  утворення, що виникає в результаті змін гірських порід під впливом живих і відмерлих організмів, сонячного тепла та атмосферних опадів.

(Розповідь учителя)

- Фундатором вчення про грунт є Василь Васильович Докучаєв – відомий російський природознавець. Він розглядав грунт як особливе природне тіло, вивчав ґрунтоутворюючі чинники.

Як ви думаєте:

  1. Чи залежить процес ґрунтоутворення від складу та будови материнської гірської породи?
  2. Яке значення живих організмів у формуванні грунту?
  3. Визначте, в якій частині України найсприятливіші кліматичні умови для формування грунтів.
  1. Чи однакові умови для формування грунту на рівнинах і в горах?

        

                          ( Опрацювання схеми “Ґрунтоутворюючі чинники”)

Ґрунтоутворюючі чиннини

 

 

Клімат                  Рельєф                      Ґрунтоутворююча                  Рослини, тварини,

                                                                        порода                                 мікроорганізми

 

 

                           Господарська                           Вивітрювання

                        діяльність людини

 

  1. ґрунтоутворюючі породи ( від їх складу залежать фізичні властивості грунту та наявність в ньому певних хімічних елементів).
  2. рослини, тварини, мікроорганізми ( безпосередньо впливають на склад та структуру грунту).
  3. клімат ( впливає на хід вивітрювання гірських порід, з якого починається формування грунтів; волога і тепло сприяють ґрунтоутворенню).
  4. рельєф (рівнинний рельєф сприяє ґрунтоутворенню).
  5. господарська діяльність людини.

Основні типи грунтів в Україні: дерново-підзолисті, сірі лісові, чорноземи, каштанові, бурі лісові, лучні, болотні, коричневі тощо.

( Робота з картою “Грунти України”)

( Виконання практичної роботи № 5 “Аналіз закономірностей поширення грунтів на території України”)

 

Учитель:

  • Типи грунтів поширені на території України за певними закономірностями:
  1. широтна зональність на рівнинній частині та висотна поясність у гірських районах;
  2. довготна змінюваність грунтово-рослинного покриву у зв’язку з посиленням континентальності клімату із захожу на схід.

За картою атласу простежте ці закономірності та поясніть їх.

( Усні відповіді учнів)

Проблемне запитання до учнів:

Чому на карті грунтів України чітко видно  простягання грунтів з південного на північний схід?

Чому на заході ліси заходять трохи далі на південь, а на  сході – на північ?

( Розв’язання проблеми можна організувати у формі змагання між рядами)

Учитель:

  • Чим можна пояснити, що висотні пояси грунтів Українських Карпат і Кримських гір мають деякі відмінності? Які саме?

( Після відповідей учні записують власні висновки про закономірності поширення грунтів на території України)

      Учитель:

  • За допомогою карти грунтів України і тексту підручника заповніть таблицю у зошитах:

Тип грунту

   Умови утворення

     Місце знаходження

Вміст гумусу

      Інші особливості

 

 

 

 

 

 

( Після заповнення таблиці заслуховується коротке повідомлення учня на тему:” Типи та підтипи грунтів Дніпропетровщини”. У ході виступу учень працює з картою “Грунти України”)

Учень:

    -   У Дніпропетровській області домінують чорноземні грунти різних підтипів (звичайні та південні), родів (еродовані, лучні, засолені,солонцюваті), видів (глибокі, середньо- і мало глибокі; середньо,-малогумусові і слабо гумусові), різновидів ( за механічним складом переважно середньо-, важко суглинисті та легко глинисті). Розподіляються грунти згідно з законами горизонтальної та вертикальної зональності. При переміщенні з півночі на південь області чорноземи звичайні мало гумусні глибокі переходять спочатку у середньоглибокі, потім у малоглибокі і у чорноземи південні. У північній частині області, де випадає 497 мм опадів сформувались чорноземи звичайні, середньо- і мало гумусні, глибокі, середньо-важко суглинисті та легкоглинисті. У центральній частині  області, де опадів випадає 457 мм, виникли чорноземи звичайні, малогумусні, середньоглибокі, важкосуглинисті і легко глинисті. У південній частині області  сформувалися південні чорноземи, де середньорічна кількість  опадів 431 мм. Лучно-чорноземні та лучні грунти сформуються в  умовах ґрунтового зволоження. Формуються на знижених елементах рельєфу при глибині залягання підгрунтових вод від 4 до 6 м. Лучно-болотні і болотні грунти поширені в знижених місцях мікро і мезорельєфу. Отже, в Дніпропетровській області поширені чорноземи звичайні та південні, трапляються лучно-чорноземні та інші.

 

Y. Закріплення матеріалу

  1. Усне опитування:

- Що таке грунт? Чим він відрізняється від гірської породи?

     - Хто є основоположником вчення про грунти?

     - Які типи грунтів поширені на рівнинній території України?

     - Що ви розумієте під поняттям “родючість грунту”?

          - Як змінюється з висотою ґрунтовний покрив у Карпатах?

     - Де в Україні поширені каштанові грунти?

     - Які типи грунтів поширені в нашому краї?

 

  1. Гра “П’ять речень”.

На окремих аркушах викласти зміст розглянутого на уроці матеріалу п’ятьма реченнями і вибірково ( за бажанням учнів) озвучити їх.

 

     ІY. Підсумок уроку, оцінювання.

     YІІ.Домашнє завдання:

          1. Опрацювати текст підручника   29.

     2. Підібрати народні прислів’я та приказки про землю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
17 листопада 2021
Переглядів
894
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку