1
Тема : Умови грунтоутворення, основні генетичні типи грунтів.
Мета : сформувати знання про умови ґрунтоутворення та закономірності поширення грунтів на території України, навчити учнів читати карту грунтів України, схематично описувати ґрунтовий профіль; розвивати вміння аналізувати; зіставляти матеріал підручника, карти, додаткових джерел інформації, робити відповідні висновки, виховувати бережливе ставлення до грунтів.
Обладнання : фізична карта України, карта грунтів України, атласи, схема “Ґрунтоутворюючі чинники”, виставка додаткової літератури про грунти, підручники.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
І. Організаційний момент
ІІ.Актуалізація опорних знань і умінь учнів
Учні по черзі відповідають на поставлені запитання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Розповідь учителя. Здавна поле було місцем роботи сільських трударів. Хліб дається нелегко, тому люди знають його ціну і дбайливо до нього ставляться. Від чого залежить урожай? Насамперед від тієї землі, на якій сіють “Землею-годувальницею” називають грунт. Саме завдяки йому існує і розвивається людська цивілізація, завдяки його родючості розвиваються рослини, які дають людям продукти харчування, корм для тварин, сировину для різних галузей промисловості. У грунті, як у дзеркалі, відбиваються різноманітні зв’язки природи.
ІY. Вивчення нового матеріалу.
Учитель: - знайомимося з основним поняттям з теми (запис у зошитах визначення поняття “грунт”).
Грунт- складне природне утворення, що виникає в результаті змін гірських порід під впливом живих і відмерлих організмів, сонячного тепла та атмосферних опадів.
(Розповідь учителя)
- Фундатором вчення про грунт є Василь Васильович Докучаєв – відомий російський природознавець. Він розглядав грунт як особливе природне тіло, вивчав ґрунтоутворюючі чинники.
Як ви думаєте:
( Опрацювання схеми “Ґрунтоутворюючі чинники”)
Ґрунтоутворюючі чиннини
Клімат Рельєф Ґрунтоутворююча Рослини, тварини,
порода мікроорганізми
Господарська Вивітрювання
діяльність людини
Основні типи грунтів в Україні: дерново-підзолисті, сірі лісові, чорноземи, каштанові, бурі лісові, лучні, болотні, коричневі тощо.
( Робота з картою “Грунти України”)
( Виконання практичної роботи № 5 “Аналіз закономірностей поширення грунтів на території України”)
Учитель:
За картою атласу простежте ці закономірності та поясніть їх.
( Усні відповіді учнів)
Проблемне запитання до учнів:
Чому на карті грунтів України чітко видно простягання грунтів з південного на північний схід?
Чому на заході ліси заходять трохи далі на південь, а на сході – на північ?
( Розв’язання проблеми можна організувати у формі змагання між рядами)
Учитель:
( Після відповідей учні записують власні висновки про закономірності поширення грунтів на території України)
Учитель:
Тип грунту |
Умови утворення |
Місце знаходження |
Вміст гумусу |
Інші особливості |
|
|
|
|
|
( Після заповнення таблиці заслуховується коротке повідомлення учня на тему:” Типи та підтипи грунтів Дніпропетровщини”. У ході виступу учень працює з картою “Грунти України”)
Учень:
- У Дніпропетровській області домінують чорноземні грунти різних підтипів (звичайні та південні), родів (еродовані, лучні, засолені,солонцюваті), видів (глибокі, середньо- і мало глибокі; середньо,-малогумусові і слабо гумусові), різновидів ( за механічним складом переважно середньо-, важко суглинисті та легко глинисті). Розподіляються грунти згідно з законами горизонтальної та вертикальної зональності. При переміщенні з півночі на південь області чорноземи звичайні мало гумусні глибокі переходять спочатку у середньоглибокі, потім у малоглибокі і у чорноземи південні. У північній частині області, де випадає 497 мм опадів сформувались чорноземи звичайні, середньо- і мало гумусні, глибокі, середньо-важко суглинисті та легкоглинисті. У центральній частині області, де опадів випадає 457 мм, виникли чорноземи звичайні, малогумусні, середньоглибокі, важкосуглинисті і легко глинисті. У південній частині області сформувалися південні чорноземи, де середньорічна кількість опадів 431 мм. Лучно-чорноземні та лучні грунти сформуються в умовах ґрунтового зволоження. Формуються на знижених елементах рельєфу при глибині залягання підгрунтових вод від 4 до 6 м. Лучно-болотні і болотні грунти поширені в знижених місцях мікро і мезорельєфу. Отже, в Дніпропетровській області поширені чорноземи звичайні та південні, трапляються лучно-чорноземні та інші.
Y. Закріплення матеріалу
- Що таке грунт? Чим він відрізняється від гірської породи?
- Хто є основоположником вчення про грунти?
- Які типи грунтів поширені на рівнинній території України?
- Що ви розумієте під поняттям “родючість грунту”?
- Як змінюється з висотою ґрунтовний покрив у Карпатах?
- Де в Україні поширені каштанові грунти?
- Які типи грунтів поширені в нашому краї?
На окремих аркушах викласти зміст розглянутого на уроці матеріалу п’ятьма реченнями і вибірково ( за бажанням учнів) озвучити їх.
ІY. Підсумок уроку, оцінювання.
YІІ.Домашнє завдання:
1. Опрацювати текст підручника 29.
2. Підібрати народні прислів’я та приказки про землю.