УРОК-ПОДОРОЖ
Т Е М А . Звук [ ч ] , букви Ч ч . Робота над орфоепічно правильним (твердим ) вимовлянням звука [ ч ] перед усіма голосними , крім [ і ] .
М Е Т А . Вчити правильно артикулювати звук [ ч ] , читати склади та слова з буквою “че’’ ; поповнювати словниковий запас учнів.; сприяти практичному засвоєнню твердої вимови звука [ ч] ; розвивати фонематичний слух; удосконалювати навички читання ; розвивати зв’язне мовлення.
ОБЛАДНАННЯ : картка з демонстраційною буквою «че» ; склади слів ; картки зі схемами речень ; картки зі словами для визначення звукової схеми ; картки зі словами , в яких пропущені букви, що позначають голосні звуки; променеподібні таблиці для читання складів із буквою « че».
ТИП УРОКУ : урок – подорож .
Х І Д У Р О К У
І. Організаційний момент .
Учитель : - Доброго ранку ,мовлю за звичаєм,
Доброго ранку всім зичу я.
Учні : - Доброго ранку , Світлано Семенівно !
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів .
- Діти , сьогодні в нас відбудеться подорож в країну Казкарію . Там ми зустрінемося із героями деяких казок.
Яким видом транспорту будемо подорожувати, дізнаєтесь , коли відгадаєте загадку .
Я чотири ноги маю,
По дорозі швидко мчу.
Дітей у школу , дорослих на роботу
Швидко доставляю . ( Автобус )
Діти : - Це - автобус.
Учитель : - Правильно , діти , це - автобус . Але це не звичайний автобус , а чарівний. Якщо ми щось не так скажемо чи зробимо , то він зупиниться , і ми можемо назавжди залишитися в країні Казкарії . То ж будьте дуже уважні й
обдумуйте свої відповіді .
А зараз заходьте в автобус , займайте свої місця. Подивіться , чи не заважаєте ви сусідові , побажайте один одному цікавої подорожі.
Автобус наш чарівний і швидкість у нього надзвичайна . Мить – і ми в країні Казкарії. ( Учитель послідовно вивішує на дошці карточки з назвами зупинок )
Зупинка Буратінкіно
- Виходимо з автобуса . Зверніть увагу , діти Ю в нас зима , тут весна . Зеленіють дерева , маленькими гострими списами із землі з’явлється молода травичка ,яскраво світить сонечко.
Гляньте , діти , хтось до нас іде . (З’являється хлопчик у костюмі казкового героя )
Учні : - Це ж Буратіно !
Буратіно : - Доброго ранку ! Хто ви ?
Учитель : - Це – учні 1 класу. А я їхня вчителька .
Буратіно: - Як добре , що я вас зустрів . Допоможіть мені , будь ласка. Мальвіна дала мені завдання : скласти зі складів слова . Я довго трудився , але завдання таки виконав. Та налетів вітерець – пустунець і всі мої слова знову перетвори на склади. Допоможіть мені скласти ці слова .
Учитель : - Допоможемо , діти ?
Учні : - Так !
Учитель: - Буратіно , давай своє завдання .
( Буратіно разом з учителем роздають дітям конверти зі складами .)
Робота в парах : діти складають із складів слова і зачитують їх ( мама , вітер , казка , сонце , квіти , береза , школа , гілка , дорога )
Буратіно : - Дякую вам , друзі , за допомогу. Тепер я можу відпочити. До побачення ! До зустрічі !
Учитель : - Заходимо , діти в автобус і рушаємо далі . А ось і слідуюча зупинка .
Зупинка Незнайкіно
Учитель: - Зверніть увагу , діти , який красивий парк. Виходимо з автобуса,
відпочинемо тут , послухаємо спів пташок , помилуємося квітами , що цвітуть навколо. Гляньте , а ось і Незнайко йде.
(З’являється хлопчик у костюмі казкового героя )
Незнайко : - Як добре , що я вас зустрів ! Мені про вас розповідав Буратіно. Я також прошу вашої допомоги . Я ходжу в 1 клас казкової школи і вчителька дала завдання додому , а я не знаю , як його виконати. Тут якісь рисочки і більше нічого немає.
Учитель : - Діти , допоможемо Незнайкові ?
Учні : - Так !
Учитель: - Давай , Незнайку , своє завдання .
(Учитель кріпить на дошці картки зі схемами речень. Учні складають до поданих схем речення0
|_ __ _ ___ .
Хлопчик катається на велосипеді . Дівчинка дивиться на квіточку.
|_ __ ___ _ ___.
Старенька бабуся сидить на лавочці.. Маленька дівчинка біжить по стежці.
|_ ___ ___ ?
Чому зупинилася машина ? Який сьогодні день ?
|_ , __ ___ .
Дівчинко , полий вазони . Діти , любіть Україну .
Незнайко : - О , тепер я все зрозумів і сам можу скласти речення за його схемою. (Незнайко складає речення за схемою , яку на дошці пише вчитель ).
Спасибі вам , друзі , за допомогу . Тепер я можу погратися з Буратіно. До побачення !
Учитель : - А ми відправляємось далі. Швидко мчить наш автобус. Ось і знову зупинка .
Зупинка Червона Шапочка
Учитель : - Гляньте , діти, який красивий ліс поруч. Від нього віє таємничістю і загадковістю. Кого ж ми тут зустрінемо ? Ось якась дівчинка іде.
Учні : - Червона Шапочка !
(З’являється дівчинка в костюмі Червоної Шапочки )
Червона Шапочка: - Я знала , що зустріну вас . Мені про вас розповів Незнайко. Друзі , допоможіть і мені виконати домашнє завдання. Ви ж знаєте , що мені потрібно бабусі віднести пироги до чаю . А я боюся , коли темніє , лісом ходити.
Учитель : - Давай , Червона Шапочко, своє завдання , діти тобі допоможуть .
(Червона Шапочка роздає дітям карточки зі словами , до яких треба скласти звукову схему , поділити на склади і поставити наголос )
(Четверо дітей виконують це завдання біля дошки )
Річка – [ = о -| - о ] , ручка - ] - о -| - о] , озеро - [ о | - о | - о] , мама - [- о |– о]
Червона Шапочка : - Спасибі вам діти , ви дуже мене виручили . Я побіжу до бабусі . До побачення !
Учитель : - Ну , а наша подорож продовжується. Їдемо далі . Гляньте , діти , зупинка Спортивна .
Зупинка Спортивна
По Казкарії ми подорожували
І на Спортивну зупинку попали.
Тут ми дружно всі відпочивали :
Присідали і вставали ,
Бігали і марширували
І дистанцію бігом подолали.
А ще ми танцювали і співали.
Дружно так відпочивали,
Потім знову в автобус посідали .
( Діти виконують відповідні рухи )
Учитель : - Ось ми з вами й відпочили. А тепер рушаємо далі. За вікном сяє
лагідне сонечко, весело співають пташки .А ось і наступна зупинка .
Зупинка Попелюшка
Учитель : - Виходимо з автобуса . Роздивимось , що тут і як . Гляньте , діти , Попелюшка йде. (Заходить дівчинка в костюмі Попелюшки )
Попелюшка : - Доброго ранку ! Я так поспішала до вас. Допоможіть виконати завдання , яке дала мені вчителька. Я б його й сама зробила , але в мене дуже багато роботи. Зла мачуха заставила випрасувати їй плаття і її двом донькам та ще й зачіски їм зробити. А я так хочу потрапити на бал !
Учитель : - Давай , Попелюшко , своє завдання , ми допоможемо тобі .
(Учитель прикріплює на дошці картки зі словами , в яких пропущені букви , що позначають голосні звуки .)
В…р… с…нь , м…л…н… , к…л…н… , …с…нь , д…р…в… , шк…л… , д…р…г… , р …чк… , м…р…з… , в…кн… .
Попелюшка : - Дякую вам , діти . Я побігла , в мене дуже багато роботи . До побачення !
Учитель: - Займайте , діти , свої місця в автобусі і будемо їхати далі .
Зупинка Казкова Школа
Учитель : - Діти , чи хочете ви дізнатися , як навчають казкових героїв у цій школі ?
Діти: - Так !
Учитель : - Ось і 1 клас. Погляньте , він такий , як наший. Сідайте за парти.
Яка тема уроку, дізнаєтесь , коли назвете звук , який повторюється найчастіше. Виділення звука [ч ] із потішки..
Чистить чижик пір’ячко Чорна дівчинка
Бач , який чистенький ! Також чепурненька .
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку .
1. Спостереження за артикуляцією звука [ ч ].
Звертається увага на те, що в українській мові звук [ ч ] вимовляється твердо перед усіма голосними , крім [ і ] .
2. Робота над чистомовкою .
Ча – ча- ча – кинь мені м’яча .
Чу – чу – чу - вірш новий учу.
Чи – чи – чи – капусту посічи .
Чі – чі – чі - гарячі калачі .
3. Самостійний добір учнями слів з виучуваним звуком .
(Черепаха , чашка , черешня , чарівний , чекає , часто )
4. Ознайомлення з буквою «че» .
Аналіз її форми , місце в касі . Порівняння нової букви з уже вивченими.
5. Робота за таблицею .
Читання прямих та обернених складів за допомогою променеподібних таблиць
6. Розгляд ілюстрацій у букварі .
Називання слів із звуком [ ч ] . Послідовне називання звуків у словах чайка, качка , порічки . Складання речень з цими словами .
(Над морем літає чайка . В озері плаває качка . В саду дозріли порічки .)
7.. Формування читацьких навичок .
а) Словникова робота.
З’ясування значень слів : чабан ( пастух , вівчар ), смерічки ( хвойне дерево).
б) Читання слів на с.86.
в) Читання закликанки , заучування скоромовки.
8. Робота над текстом « На полонині»
а) Читання тексту вчителем .
- Куди ходила Марічка з татом ?
- Що несла дівчинка чабанам ?
- А що ніс тато ?
- Про що співала ввечері Марічка ?
- Про що розповідали вівчарі ?
9. Підготовка до самостійного читання . Опрацювання слів .
радість стрімка полонина зустріли
чабани смерічка співаночка розповідали
річечка сьогодні увечері співала
10. Вибіркове читання тексту .
Знайти речення і прочитати :
Учитель : - Ну , як , діти , вам сподобалось у казковій школі ?
Діти: - Так!
Учитель : - А тепер нам пора їхати далі. Сідаємо в автобус і рушаємо. Ось і наступна зупинка . Я думаю , вам буде тут цікаво .
Зупинка Ігровий Майданчик
1. Гра «Так чи ні».
- Діти , я буду говорити твердження, якщо воно правильне , ви говорите «так» , якщо неправильне – «ні».
- В українській мові 6 голосних звуків . ( Так)
- На письмі вони позначаються 6 буквами. (Ні )
- На письмі голосні звуки позначаються 10 буквами . ( Так )
- Голосні звуки бувають твердими і м’якими ( Ні )
- Приголосні звуки бувають твердими і м’якими . ( Так )
- Приголосний звук [ й ] завжди м’який . ( Так )
2. Гра «Назви ознаку».
- Діти , я називатиму предмет , а ви – його ознаку .
Яблуко ( солодке , червоне , велике , мале , спіле )
Сонце ( велике , червоне , гаряче , пекуче , лагідне )
Мама ( ніжна , лагідна , красива , добра , щира )
Парта ( нова , велика , дерев’яна , маленька )
Тато ( строгий , красивий , добрий , працьовитий )
3. Гра « Звук спіймай – слово називай»
[ч , а, б, а, н ] , [ р , у, ч, к а ] , [ р ,і, ч, к, а ] , [ о, з ,е , р , о]
[ ш, к, о, л,а ] , [м, а, л, и, н, а ] , [ к,а, л, и,н ,а ] , [ д,е,р,е, в, о ]
4. Гра « Назви одним словом»
Яблуня , груша , слива , черешня – дерева.
Тюльпан , троянда , ромашка , чорнобривці – квіти .
Ластівка , горобець , шпак , синиця , дятел – птахи.
Малина , смородина , калина – кущі.
Огірок , буряк , морква , капуста – овочі .
Учитель : - Діти , вам сподобалося на цій зупинці ? Але нам уже час повертатися додому . Займайте свої місця в автобусі. Чи всі зібралися. Отже , рушаємо. Дуже швидко мчить наш автобус. Ось і наша остання зупинка .
Зупинка Підсумкова
ІУ. Підсумок уроку.