Урок з української літератури в 8 класі.
Тема: «Урок-подорож у світ творчості Богдана Лепкого»
Мета: навчальна – здійснити подорож у світ творчості українського письменника Богдана Лепкого, зробити ідейно-художній аналіз твору «Мишка (Казка для дітей; для малих і великих)»; спонукати учнів висловлювати власну думку з приводу прочитаного, формувати життєву позицію, поповнити словниковий запас учнів, формувати навички вдумливого та виразного читання казки, навички переказу, аналізу художнього твору; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять.
Корекційна – продовжити роботу над розвитком слухового сприймання, навичками читання з обличчя, контролювати фразову вимову учнів, слідкувати за правильною вимовою закінчень в словах, постановою словесного наголосу, контролювати звуки Л-Л’.
Виховна - виховувати почуття поваги до людини праці, чуйності, відповідальності, чемності, зневажливе ставлення до підступності, жадності, егоїзму.
Тип уроку: узагальнюючий.
Обладнення: портрет Богдана Лепкого; підручник, мультимедійна дошка, презентація, твори письменника.
Мотивація уроку: Богдан Лепкий у своєму творі порушує багато проблем; твір Богдана Лепкого – попередження людям: вчіться мирно вирішувати проблеми.
Хід уроку мандрівки:
I.1.Оргхвилина. Установа на план роботи на уроці.
- Який зараз урок? (з обличчя) Зараз урок української літератури.
- Що ми сьогодні будемо робити на уроці? (опустити очі)
2. Розмовна п’ятихвилинка:
- Творчість якої письменника ми вивчаємо? (з обличчя)
Ми вивчаємо творчість Богдана Лепкого. (слайд 1)
- Хто такий Богдан Лепкий? (за екраном)
Богдан Лепкий – український письменник, поет. (написано на дошці)
Ми читаємо твір Богдана Лепкого «Мишка (Казка для дітей; для малих і великих)».
3. Перевірка Д/З: дочитати «Мишку…»; підготуватися до сьогоднішнього уроку.
ІІ.1. Повідомлення теми уроку. (слайд 2)
2. Урок узагальнення вивчених знань:
1) Слово вчителя:
«Богдан Лепкий – велет українського народу й патріотизму…Без творчості Богдана Лепкого українська література буде неповною, збідненою, як і без творчості багатьох його сучасників…», - говорили про письменника його сучасники. (слайд 3)
Щоб осягнути велич, значимість і надзвичайну обдарованість Богдана Лепкого, поринемо у світ літератури, вирушимо в уявну подорож і помандруємо в минуле століття.
Ось маршрут нашої подорожі: (слайд 4)
Зупинки подорожі: Багатогранність таланту Б.Лепкого
Біографічна
Літературна
Казка «Мишка…» Проблема добра й зла в творі Б.Лепкого «Мишка (Казка для дітей; для малих і великих)»
Фізпауза!!!
2) Зупинка: Багатогранність таланту Б.Лепкого (слайд 5)
Богдан Лепкий – український письменник, поет, перекладач, прозаїк, художник.
3) Зупинка біографічна: (слайд 6)
Богдан Лепкий народився 4 листопада 1872 року в родині священника Сильвестра Лепкого (літературне ім’я - Марко Мурава). Хлопчик ще з дитинства любив казки. Була в нього няня, яка знала казки. Ставши письменником, Богдан Лепкий написав багато казок для маленьких дітей. Навіть свою біографію він назвав «Казка мого життя». Після навчання в університеті він працював вчителем у гімназії, а пізніше – викладачем української літератури в університеті в Кракові.
Пережив письменник Першу й Другу Світові війни. Бачив спустошені села, голодних людей під час війни, біль, страждання. Про це він розповідає в своїх творах.
Помер письменник 21 липня 1941 року, похований у Кракові.
4) Зупинка літературна: (слайд 7-8)
Богдан Лепкий писав вірші, повісті, оповідання для дітей, романи; був членом гуртка «Молода муза». Намагався поширювати українську літературу у Німеччині та Польщі, переклав польською мовою твір давньої української літератури «Слово о полку Ігоревім».
5) Зупинка казка «Мишка…» (слайд 9)
ПРОБЛЕМАТИКА КАЗКИ:
Твір Богдана Лепкого – попередження людям: вчіться мирно вирішувати проблеми.
2) Словникове бюро: (слайд 10)
Жадібність, байдужість до чужого горя;
Жага до збагачення;
Чинити зло іншим людям;
Творити добро, милосердя;
Встановити справедливість;
Шкода-помста.
3) Питання до учнів:
1. Хто головна героїня казки? (з обличчя) («…сіренька, маленька, кінчасті вушка, довгий, гладкий хвостик») (слайд 11)
2. Кого вона боялася? (за екраном) (Боялася людей)
3. З ким вона зустрічалася в полі? (з боку) (Зустрічалася з мишками з міста)
4. Як вони виглядали? (з обличчя) (Ці були дуже бідні: худі, голодні, миршаві. Ледве хвостики волокли за собою. Розказували, що тепер у них в городі страх погані часи. Люди не мають що їсти, а про мишей, то вже і не згадуй») (слайд 12)
5. Що вони розповідали про життя в місті? (з перешкодою) («Господиня, як крає хліб, то над тарілкою, а крає так тонко, що руку крізь краянку видно. Як пряче зі стола, то кришки на долоню згортає і дитині до рота несе, щоб з голоду не вмерло... кажуть, війна. Люди людей мордують, не мають часу працювати на хліб...»)
6. Що мишка розповідала про своїх господарів? (з боку) («У моїх господарів не те. Єсть чим поживитися... О, мій господар дуже страшний. Його всі бояться. Колись двох кабанів забив. Такі здорові кабани, а він їх порізав. Сало повісив у димарі, коптить. А м'ясо їдять. Добре їдять. Вночі приходять якісь чужі люди, і він їм продає. За гарні гроші. Гроші ховає у ящик під ліжкам, недалеко від моєї нори. Іноді, як ціле село спить, перед хату заїжджає візок. Злазять двоє людей і з хати виносять м'ясо, масло, яйця, крупу і сало») (слайд 13)
А про господиню? («Ходить тепер, як паня. Які в неї сорочки, які кружева — пфу! Пахучим милом вимивається».)
7. Прочитати в особах діалог між жінкою та господинею. (стор. ) (з обличчя)
8. Які відчуття з’явилися у мишки після почутої розмови багатіїв з бідною жінкою? (з обличчя) («...То так їй соромно зробилося, не за себе, а за господиню, що чим скоріше побігла до нори»)
9. Як мишка вирішила помститися своїм господарям за їх жорстокість? (з боку) («Знищити, потрощити цей папір, що його кривдою людською чути, поганий папір»)
10. Від чого застерігала мишка своїх дітей, щоб вони не почули від людей? («Добре, що діти сплять, а то ще б навчилися брехати, як люди. І як цим людям язик на таку брехню повертається ? Погані люди. Одні з голоду гинуть, а другі папір у ящик ховають. Хіба ж папір важніший за життя»)
11. Чому вчить нас казка? (за екраном) (Бути добрими, людяними, співчувати іншим. Творити добро, милосердя )
4) Знайти спільне й відмінне між сільською мишкою та міськими (створити коло Вена) (слайд 14)
5) Гра «Впізнай цитату» (слайд 15-16)
6) Виберіть правильну для себе відповідь: (слайд 17)
Кожна людини завжди повинна:
Цінувати не тільки своє життя, а й чуже.
Думати насамперед про себе.
Допомагати іншим у тяжку хвилину.
Прагнути збагачення за будь-яку ціну.
Бути милосердною.
Бути щедрою.
Вміти збрехати задля власної вигоди.
Бути чесною.
III.1. Домашнє завдання: перечитати казку, дібрати прислів’я та приказки про добро й зло.
2. Підсумок уроку: - Що ми сьогодні робили? Про творчість якого письменника говорили на уроці? ( з обличчя)
- Яка тема уроку? (за екраном)
3. Оцінювання учнів.
Богдан Лепкий народився 4 (четвертого) листопада 1872 (тисяча вісімсот сімдесят другого) року в родині священника Сильвестра Лепкого (літературне ім’я - Марко Мурава). Хлопчик ще з дитинства любив казки. Була в нього няня, яка знала казки.
Ставши письменником, Богдан Лепкий написав багато казок для маленьких дітей. Навіть свою біографію він назвав «Казка мого життя». Після навчання в університеті він працював вчителем у гімназії, а пізніше – викладачем української літератури в університеті в Кракові.
Пережив письменник Першу й Другу Світові війни. Бачив спустошені села, голодних людей під час війни, біль, страждання. Про це він розповідає в своїх творах.
Помер письменник 21 (двадцять першого) липня 1941 (тисяча дев’ятсот сорок першого) року, похований у Кракові.
Богдан Лепкий писав вірші, повісті, оповідання для дітей, романи; був членом гуртка «Молода муза». Намагався поширювати українську літературу в Німеччині та Польщі, переклав польською мовою твір давньої української літератури «Слово о полку Ігоревім».