Урок "Усний переказ тексту художнього стилю , що містить діалог., з елементами опису предмета"

Про матеріал

Урок має на меті розвивати в учнів навички усного переказу тексту з елементами діалогу , що містить опис предмета ., Текст містить матеріал про походження слова "ложка", учням подаються віомості про те, коли і як з'явився цей предмет у побуті українського народу.КРІМ ТОГО , на уроці мають звучати численні загадки і прислів'я про цей елемент народного побуту. УЧНІ ПРОДОВЖУЮТЬ ФОРМУВАТИ НАВИЧКИ СКЛАДАННЯ ПЛАНУ, переказувати текст , що містить діалог.

Перегляд файлу
  • 5 клас
  • Тема: Усний переказ тексту  розповідного характеру з елементами опису предмета  в художньому стилі, що містить діалог.
  • Мета: повторити відомості  про текст і його ознаки,  діалог та особливості його усної передачі; формувати комунікативні, текстотворчі вміння та навички; розвивати логічне й образне мислення,усне мовлення; знайомити учнів з елементами  українського  народного  побуту, поширювати    знання з народознавства (український  посуд); збагачувати словниковий запас учнів, граматичний лад їхнього мовлення;
  • Виховувати культуру мовлення, любов до рідного слова, до звичаїв і традицій українського   народу.
  • Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь(формування комунікативної компетенції)
  • Засоби навчання: текст для усного переказу, демонстраційний матеріал (ложки).

                                                                  Епіграф до уроку:

                                                                       Люби і знай свій край,

                                                                       Його звичаї вивчай.

          І . Організаційний  момент .

                     ІІ.1.Слово вчителя.

Діти ,уважно прочитайте загадки на дошці.

Загадка, загадка,

У роті ягідка;

Візьми , оближи

Та й на стіл положи.

 

Неживе, а людей годує.

 

Людей годую,  сама голодна,

Часом гаряча, часом холодна .

 

            Шматок дерева (металу) дає життя людині від молодості до старості.

Як ви думаєте, що це? (Діти дають відповіді)

         2 . Повідомлення теми, цілей і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

         3 . Знайомство учнів з прислів’ями про ложку.

Дали ложку, то дадуть і юшку.

Дали ложку, як страви не стало.

І після обіду ложка пригодиться.

Ложку до рота не донесе.

Тобі б лише ложкою молотити.

Яке маленьке, а не несе ложки  мимо рота.

(Учні пояснюють , як вони розуміють зміст прислів’їв та приказок.)

                    ІІІ.Робота з текстом переказу .

Читання тексту переказу вчителем.

Під час читання учні сприймають висловлювання в цілому, усвідомлюють основну думку.

                                   ЛОЖКА

      На стіл  перед  Васильком мама поклала миску з манною кашою ,а поряд – ложку й виделку.

      Василько взяв виделку й почав їсти.

                   -Синку ,- здивувалася матуся,- ти чому кашу їси виделкою?

       -Щоб … щоб менше з’їсти.

        -Але ж кашу все одно доведеться з’їсти!І що швидше , то краще. А допоможе тобі в цьому ложка.

       -І хто вигадав оцю ложку…

       -Хто?- перепитала мама .-Твій далекий –далекий родич.

       -Дідусю!- гукнув Василько до сусідньої кімнати.-Це ви зробили ложку?

       -Та ні , не наш дідусь , а дідусь дідусевих дідусів, той , що жив у печері  й   одягався у ведмежу шкуру.

        Уяви собі , Васильку , таку картину. Зібралося давнє плем’я на сніданок: посередині череп’яна посудина, в якій парує гарячий суп з корінців та лісових плодів.Ходять довкола нього голодні люди, апетит прибуває, а торкнутися до посудини не можуть. То один, то другий намагаються дістати супу долонями , але одразу ж вистрибують з обпеченими пальцями . А чекати не хочеться, бо як охолоне суп, то й смак з нього вивітрюється.

          Саме тут твій родич помітив на землі плескату паличку. Взяв її до рук і задумався . Потім зачерпнув нею трохи супу. Плем’я дивилося на нього,  як на дивака. А твій родич облизав те,  що прилипло до палички, і знову набрав супу. Тут і вождь племені не втримався , просить дати і йому облизку. Наївся він супу  і передав сусідові паличку-облизку.

                     -Дайте й мені полизати!- вигукнули первісні люди й по черзі         смакували   супом, облизуючи дерев’яну лизку , котра згодом стала лозкою, а пізніше й сучасною ложкою.

Василько взяв ложку, з цікавістю оглянув її. Потім набрав нею манної каші, з’їв з апетитом , облизав  її   і проказав:

               -А й справді , смачна ложка!

 

Запис на дошці незрозумілих слів та їх пояснення

Плеската -опукла

Схема виникнення слова ЛОЖКА

Лизка – лозка – ложка

Колективне складання учнями простого плану

                                Орієнтовний план:

1. Хитрощі   Василька.

2. Кашу доведеться з’їсти.

3. Хто зробив ложку?

4. Супу не дістати.

5.  Плеската паличка в руках дикуна.

6. «Дайте  мені полизати».

7. Смачна ложка

                                    Повторне читання тексту переказу

ІV. Усний переказ тексту учнями

V. Підсумки  . Рефлексія.

Метод «Незакінчене речення».

Я розумію…

Найбільше труднощі відчувалися , коли…

Я не вмів (-ла), а тепер умію…

VІ  . Домашнє завдання та його інструктаж.

Коротко записати історію утворення слова «ложка»,  усно переказувати текст.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
17 березня 2018
Переглядів
8635
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку