Урок має на меті розвивати в учнів навички усного переказу тексту з елементами діалогу , що містить опис предмета ., Текст містить матеріал про походження слова "ложка", учням подаються віомості про те, коли і як з'явився цей предмет у побуті українського народу.КРІМ ТОГО , на уроці мають звучати численні загадки і прислів'я про цей елемент народного побуту. УЧНІ ПРОДОВЖУЮТЬ ФОРМУВАТИ НАВИЧКИ СКЛАДАННЯ ПЛАНУ, переказувати текст , що містить діалог.
Епіграф до уроку:
Люби і знай свій край,
Його звичаї вивчай.
І . Організаційний момент .
ІІ.1.Слово вчителя.
Діти ,уважно прочитайте загадки на дошці.
Загадка, загадка,
У роті ягідка;
Візьми , оближи
Та й на стіл положи.
Неживе, а людей годує.
Людей годую, сама голодна,
Часом гаряча, часом холодна .
Шматок дерева (металу) дає життя людині від молодості до старості.
Як ви думаєте, що це? (Діти дають відповіді)
2 . Повідомлення теми, цілей і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
3 . Знайомство учнів з прислів’ями про ложку.
Дали ложку, то дадуть і юшку.
Дали ложку, як страви не стало.
І після обіду ложка пригодиться.
Ложку до рота не донесе.
Тобі б лише ложкою молотити.
Яке маленьке, а не несе ложки мимо рота.
(Учні пояснюють , як вони розуміють зміст прислів’їв та приказок.)
ІІІ.Робота з текстом переказу .
Читання тексту переказу вчителем.
Під час читання учні сприймають висловлювання в цілому, усвідомлюють основну думку.
ЛОЖКА
На стіл перед Васильком мама поклала миску з манною кашою ,а поряд – ложку й виделку.
Василько взяв виделку й почав їсти.
-Синку ,- здивувалася матуся,- ти чому кашу їси виделкою?
-Щоб … щоб менше з’їсти.
-Але ж кашу все одно доведеться з’їсти!І що швидше , то краще. А допоможе тобі в цьому ложка.
-І хто вигадав оцю ложку…
-Хто?- перепитала мама .-Твій далекий –далекий родич.
-Дідусю!- гукнув Василько до сусідньої кімнати.-Це ви зробили ложку?
-Та ні , не наш дідусь , а дідусь дідусевих дідусів, той , що жив у печері й одягався у ведмежу шкуру.
Уяви собі , Васильку , таку картину. Зібралося давнє плем’я на сніданок: посередині череп’яна посудина, в якій парує гарячий суп з корінців та лісових плодів.Ходять довкола нього голодні люди, апетит прибуває, а торкнутися до посудини не можуть. То один, то другий намагаються дістати супу долонями , але одразу ж вистрибують з обпеченими пальцями . А чекати не хочеться, бо як охолоне суп, то й смак з нього вивітрюється.
Саме тут твій родич помітив на землі плескату паличку. Взяв її до рук і задумався . Потім зачерпнув нею трохи супу. Плем’я дивилося на нього, як на дивака. А твій родич облизав те, що прилипло до палички, і знову набрав супу. Тут і вождь племені не втримався , просить дати і йому облизку. Наївся він супу і передав сусідові паличку-облизку.
-Дайте й мені полизати!- вигукнули первісні люди й по черзі смакували супом, облизуючи дерев’яну лизку , котра згодом стала лозкою, а пізніше й сучасною ложкою.
Василько взяв ложку, з цікавістю оглянув її. Потім набрав нею манної каші, з’їв з апетитом , облизав її і проказав:
-А й справді , смачна ложка!
Запис на дошці незрозумілих слів та їх пояснення
Плеската -опукла
Схема виникнення слова ЛОЖКА
Лизка – лозка – ложка
Колективне складання учнями простого плану
Орієнтовний план:
1. Хитрощі Василька.
2. Кашу доведеться з’їсти.
3. Хто зробив ложку?
4. Супу не дістати.
5. Плеската паличка в руках дикуна.
6. «Дайте мені полизати».
7. Смачна ложка
Повторне читання тексту переказу
ІV. Усний переказ тексту учнями
V. Підсумки . Рефлексія.
Метод «Незакінчене речення».
Я розумію…
Найбільше труднощі відчувалися , коли…
Я не вмів (-ла), а тепер умію…
VІ . Домашнє завдання та його інструктаж.
Коротко записати історію утворення слова «ложка», усно переказувати текст.