Тема уроку. Задачі на знаходження числа за його відсотком
Мета уроку:
Тип уроку:формування практичних умінь та навичок
Обладнання: мультимедійна презентація, проектор, підручник, робочий зошит, фішки.
Задачі уроку:
Очікувані результати.
Після уроку учні удосконалюють вміння:
- перетворювати відсотки у дріб, перетворювати дроби у відсотках,
- знаходити відсоток від числа,
- знаходити число за його відсотком.
Девіз уроку : нехай думки, які ти вичитуєш з книг, будуть твоїм основним капіталом, а ті, що народяться в тобі, - його відсотками.
Хід уроку
І. Організаційний момент. 2 хв. (слайд 1)
Привітання учнів.
Ми почули всі дзвінок
Він покликав на урок.
Кожен із нас вже постарався
До уроку приготувався
Тож гаразд, часу не гаймо
І урок розпочинаймо.
«Нехай думки, які ти вичитуєш з книг, будуть твоїм основним капіталом, а ті, що народяться в тобі, - його відсотками.»
Під таким девізом пройде наш урок. Я зроблю його для вас цікавим, а ви повинні бути уважними, серйозними і активно демонструвати свої знання.
ІІ. Повідомлення теми, мети, задач уроку та очікуваних результатів.
1 хв.(слайд 2,3)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. 1 хв.
Ми з вами розв'язували багато задач на відсотки. Скажіть, а навіщо нам потрібно було цьому вчитися? Де застосовуються ті знання і вміння, які ви отримали, вивчаючи тему "Відсотки"? (Учні відповідають)
Знання з теми «Відсотки» мають широке використання у повсякденному житті. Ми розглянемо практичне застосування відсотків .
ІV. Перевірка домашнього завдання – 5хв. (слайд 4 )
Сьогодні дуже незвичайний урок, адже до нас завітали не лише наші вчителі, а й інші гості. Зустрічайте нашого першого гостя Пана Відсотка! Напередодні нашого уроку він отримав таке ж домашнє завдання, як і у Вас. Зараз він допоможе мені перевірити наявність його. Давайте перевіримо на скільки якісно Ви виконали домашнє завдання. (Дидактична гра «З якого приклада відповідь?») Молодці!
V. Актуалізація опорних знань. Зустріч з «Відсотком». 8 хв. (слайд5)
Я – пан Відсоток, я багач, живу і не сумую
Свої прибутки раз у раз у доларах рахую.
Знижки, акції, кредит без мене не обходяться
Про мене добре знає той, у кого гроші водяться.
Я маю замки, вертоліт і офіс в хмарочосі,
Але про себе, про процент, я знаю мало й досі
То розкажіть же, прошу вас, про все, про що дізналися
І як в задачах ви мене обчислювать навчалися.
Для того, щоб продовжити знайомство з нашими гостями, нам потрібно знати теоретичні відомості з попереднього уроку. То ж давайте перевіримо чи Ви їх знаєте.
За кожну правильну відповідь – фішка (3б)
Бліцопитування (слайд 6)
1)Що називається відсотком? (Сота частина цілого.)
2)Як перевести відсотки в десятковий дріб? (Поділити вираз на сто.)
3)Як перевести десятковий дріб у відсотки? ( Помножити дріб на сто.)
4)Яка величина приймається за 100% ( Вся величина )
5)Чому дорівнює число, якого дорівнює 56? (5600)
6)Чому дорівнює число, 1 % якого дорівнює 97? (9700)
7)Як знайти відсотки від числа? (число : 100 * кількість %)
8) Знайдіть 50% числа 250. (125)
9) Назвіть дріб 0,564 у відсотках (56,4%)
10) Сформулюйте правило знаходження числа за його відсотками.
(число * 100 : кількість %)
VІ. Повторення матеріалу-2хв. (слайд 7)
Пан відсоток вважає, що для гарного знаходження числа за його відсотками, ви повинні вміти добре ділити десяткові дроби. Сьогодні повторимо правило ділення на десятковий дріб.
1 учень – правило (перенести в діленому і дільнику коми вправо на стільки цифр, скільки їх міститься після коми в дільнику)
2 учень – 4,53 : 1,5 = 45,3 : 15 = 3,02
3 учень – 10,5 : 0,5 = 105 : 5 =21
4 учень – 12,7 : 0,01 = 1270
VІІ. Удосконалення вмінь та навичок - 21хв (слайд 8 - 15)
В роботі нам допоможе вислів давньогрецького філософа і вченого Арістотеля: «Розум полягає не лише у знаннях, але й у вмінні застосовувати ці знання».
Вам надається можливість застосовувати свої знання й вміння на всіх етапах уроку. Зараз ми проведемо «квест» по практичному застосуванню знаходження числа за його відсотками. Запрошую вас в банк.
№ 1
Вкладник поклав до банку деяку суму грошей під 8% річних і через рік одержав прибуток у розмірі 320 грн. Скільки грошей вкладник поклав до банку?
Розв'язання
8% - 320 грн
100% - ? грн.
1)320:8=40(грн) припадає на 1 %
2)40* 100=4000(грн)поклав до банку вкладник
Відповідь: 4000 грн
VІІІ. Фізкультхвилинка - 1хв (слайд 10 )
Час прийшов для відпочинку,
Проведемо фізкультхвилинку.
Раз! Два! Всі присіли.
Потім вгору підлетіли.
Дружно всі присіли, встали.
І руками помахали.
Три! Чотири! Нахилились.
Зі струмочка гарно вмились.
П’ять! Шість! Всі веселі.
Крутимось на каруселі.
А тепер всі руки в боки.
Як зайчата скоки-скоки!
Сім! Вісім! В потяг сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев’ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли.
Тепер запрошую вас до казкового %
№ 2
Замість ліків Карлсон з'їв 350 г варення, що становить 28% банки з варенням. Скільки варення було в банці спочатку?
Розв'язання
28% - 350 г
100% - ? г
1) 350 : 28 = 12,5(г) припадає на 1%
2)12,5 * 100= 1250(г)варення було в банці спочатку
Відповідь: 1250 г.
Зараз запрошую вас в гості до геометричного відсотка
№3
Довжина однієї зі сторін прямокутника дорівнює 8,7 см, що становить 43,5% довжини другої сторони. Знайдіть периметр і площу цього прямокутника.
Розв'язання
а - 8,7 см - 43,5%
в - ?, Р- ?, S-?
1)8,7: 43,5=87:435=0,2(см)припадає на 1 %
2)0,2 * 100= 20(см)довжина другої сторони
3)2*(8,7+20)=57,4(см)периметр
4)8,7*20=174(см)площа
Відповідь: 57,4см, 174 см
Господарський відсоток:
№4
Магазин продав увесь цукор за три дні. Першого дня продали 20% усього запасу цукру, другого – 38% усього запасу цукру, а третього – 840 кг. Скільки цукру було в магазині спочатку?
Розв'язання
І д – 20%
ІІ д – 38%
ІІІ д – 840кг
1)100-(20+38)=42(%)цукру продали за 3 день
2)840:42*100=20*100=2000(кг)було цукру
Відповідь: 2000 кг
ІХ. Підсумки уроку. 2 хв. (слайд 16 )
Рефлексія
При підведенні підсумків звертаю увагу учнів на очікувані результати уроку і, передаючи уявний мікрофон, з’ясовую:
- чи досяг очікуваних результатів кожен учень та клас у цілому (при цьому учні обговорюють відповідь)?
- над якими навичками, вміннями ще треба працювати?
Мудрець сказав: « Дві людини, які обмінялися золотими монетами, не стали багатшими. Але якщо вони обмінялися думками, то кожний з них стає в двоє багатшим.» Ця істина – проста, але зміст її – глибокий. І ви, діти, я впевнена, обмінюючись сьогодні думками, ідеями, знаннями, стали багатшими інтелектуально, бо вчилися практичному застосуванню відсоткових розрахунків до розв'язування задач
Х. Домашнє завдання. 2 хв. (слайд 17)
п.38, №1103,1105 Повторити правила п.35
Я вам бажаю 100 % здоров’я, радості, удачі.
Над математикою жоден з вас в житті ніколи хай не плаче.
Прибутків щиро зичу вам у друзях, у родині, в грошах.
Знання міцні ви здобувайте, бо це завжди найлегша ноша
Дякую вам за працю на уроці.