Урок "Утворення нових клітин"

Про матеріал
Дає можливість розкрити поняття «хромосоми», «спадковий матеріал», «розмноження», «материнська клітина».
Перегляд файлу

Тема. Утворення нових клітин.

Мета: розширити знання учнів про клітину рослин та процеси, які в них відбуваються, зосередивши увагу на утворенні нових клітин та їх рості; розкрити поняття «хромосоми», «спадковий матеріал», «розмноження», «материнська клітина»; розвивати уміння порівнювати біологічні процеси на прикладі розмноження клітин та їхньому рості, розвивати уміння робити відповідні висновки і узагальнення; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи, працелюбність, культуру спілкування.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

                                            Структура і зміст уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

1. Установити відповідність між сполуками, які входять до складу клітин, та їхніми характеристиками.

Сполука

Характеристика

1 целюлоза

А становить 1–1,5 % маси клітини

2 мінеральна сіль

Б надає солодкого присмаку плодам

3 крохмаль

В надає клітині пружності, визначає її форму

4 вода

Г відкладається про запас у насінні злаків

 

Д основний компонент клітинних стінок рослинних клітин

Відповідь: 1 — Д, 2 — А, 3 — Г, 4 — В.

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

ІV.  Вивчення нового матеріалу

1. Утворення нових клітин

Розповідь- пояснення учителя

 

Поділ клітини

 Тривалість поділу клітин у різних організмів займає 1–2 години (інколи 24 години).

Складання опорного конспекту

Особливості розмноження клітин:

 Клітини розмножуються поділом.

 З однієї материнської клітини утворюється дві дочірні.

Запитання до учнів:

— Як ви вважаєте, які клітини здатні до поділу — молоді чи старі?

 Пригадайте, як можна відрізнити старі клітини від молодих:

молоді клітини, на відміну від старих, не здатних ділитися, мають багато дрібних вакуоль. Ядро молодої клітини розміщене в її центрі. У старій клітині зазвичай є одна велика вакуоля, а цитоплазма з ядром прилягає до клітинної оболонки.

Це цікаво!

 Одним із перших, хто побачив, як діляться клітини, був російський зоолог О. О. Ковалевський. Це були клітини зародків тварин. Учений помітив зникнення обрисів ядра і появу на його місці купки зернинок, які розходилися до двох дочірніх клітин. Потім через декілька десятиліть у клітинах, що діляться, був відкритий механізм поділу.

2. Ріст клітин

Слово вчителя

 Жива клітина росте, тобто збільшується в розмірах.

Запитання до учнів:

— Які ви знаєте найважливіші показники росту?

Очікувана відповідь учнів:

Поступове збільшення лінійних розмірів, маси та об’єму клітин — це найважливіший показник росту.

— Як відбувається ріст клітин?

Складання опорного конспекту

Ріст рослинних клітин забезпечується:

 збільшенням об’єму цитоплазми;

 збільшенням об’єму вакуолі;

 розтягненням клітинної стінки.

Формування висновку:

 Завдяки поділу клітин і їх розтягненню відбувається ріст усієї рослини. Рослини, на відміну від усіх інших живих організмів, ростуть усе життя.

V. Узагальнення та систематизація знань

2. «Ти — мені, я — тобі».

 Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його комусь зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.

3. «Мозковий штурм».

— Яке значення поділу клітин для існування організму?

VІ. Підбиття підсумків уроку

 Учитель просить учнів визначити результати уроку, назвати найбільш цікаві факти, що розглядалися на уроці. Звертає увагу на обрані смайлики на початку уроку

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати конспект уроку. §   12   

Підготувати повідомлення про німецьких учених М. Шлейдена та Т. Шванна.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 жовтня 2021
Переглядів
1524
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку