Урок "Утворення нових клітин" біологія 6 клас

Про матеріал
Розширити знання учнів про клітину рослин та процеси, які в них відбуваються, зосередивши увагу на утворенні нових клітин та їх ро-сті;розкрити поняття «хромосоми», «спадковий матеріал», «розмноження», «материнська клітина».
Перегляд файлу

Біологія 6 клас                   

Тема. Утворення нових клітин. Ріст клітин

Мета:

Освітня. Розширити знання учнів про клітину рослин та процеси, які в них відбуваються, зосередивши увагу на утворенні нових клітин та їх ро-сті;розкрити поняття «хромосоми», «спадковий матеріал», «розмноження», «материнська клітина».

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні процеси на прикладі розмноження клітин та їхньому рості, розвивати уміння робити відповідні висновки і узагальнення.

Виховна. Виховувати етично-ціннісне ставлення до природи, працелюбність, культуру спілкування.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учень називає  функції клітин: ріст і розмноже-ння;характеризує ріст клітин; пояснює роль хромосом у поділі клітин його біологічне значення.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно - рецептивні:

а) словесний:  розповідь-пояснення,  бесіда.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація,.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та  мислення.

2.Репродуктивний.

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4.Візуальний: схематичні малюнки.

5. Інтерактивні: гра «Хрестики - нулики», «Юні кросвордисти», «Ти — мені, я — тобі», «Мозковий штурм».

Матеріали та обладнання: малюнки, таблиці.

Основні поняття та терміни: ядро, ядерце, ядерний сік, хромосоми, спадкова інформація, ріст, розмноження, поділ клітини

                               Структура і зміст уроку

І. Організаційний момент

Учням  пропонуються смайлики з сумним і веселим виразом, кожен вибирає той смайлик який відповідає його настрою. Вчитель визначає загальний настрій класу.

ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

1. Установити відповідність між сполуками, які входять до складу клітин, та їхніми характеристиками.

Сполука

Характеристика

1 целюлоза

А становить 1–1,5 % маси клітини

2 мінеральна сіль

Б надає солодкого присмаку плодам

3 крохмаль

В надає клітині пружності, визначає її форму

4 вода

Г відкладається про запас у насінні злаків

 

Д основний компонент клітинних стінок рослинних клітин

Відповідь: 1 — Д, 2 — А, 3 — Г, 4 — В.

2. Установити відповідність між сполуками, які входять до складу клітин, та їхніми характеристиками.

Сполука

Характеристика

1 білки

А впливають на всі ланки обміну речовин, регулюючи процеси життєдіяльності

2 ліпіди

Б забезпечує транспорт по рослині різноманітних сполук

3 цукри

В надають солодкого присмаку плодам

4 вода

Г відкладаються про запас у бульбах картоплі

 

Д найпоширеніші їхні представники — жири

Відповідь: 1 — А, 2 — Д, 3 — В, 4 — Б.

3. «Хрестики-нулики».

Відшукати пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з:

1) хімічних елементів, що входять до групи елементів, вміст яких у клітині становить близько 98 %

1Натрій

2Магній

3Сульфур

4Ферум

5Нітроген

6Йод

7Оксиген

8Гідроген

9Карбон

Відповідь: 7–8–9.

2) хімічних сполук, які належать до неорганічних

1солі

2вуглеводи

3ліпіди

4білки

5мінеральні кислоти

6нуклеїнові кислоти

7крохмаль

8клітковина

9вода

Відповідь: 1–5–9.

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Постановка проблемних питань

— Як ви вважаєте, як відбувається ріст рослини?

— Які при цьому настають зміни в клітинах органів рослини?

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

ІV.  Вивчення нового матеріалу

1. Утворення нових клітин

Розповідь- пояснення учителя

 

Поділ клітини

Деление клетки

 Тривалість поділу клітин у різних організмів займає 1–2 години (інколи 24 години).

Складання опорного конспекту

Особливості розмноження клітин:

 Клітини розмножуються поділом.

 З однієї материнської клітини утворюється дві дочірні.

Запитання до учнів:

— Як ви вважаєте, які клітини здатні до поділу — молоді чи старі?

 Пригадайте, як можна відрізнити старі клітини від молодих:

молоді клітини, на відміну від старих, не здатних ділитися, мають багато дрібних вакуоль. Ядро молодої клітини розміщене в її центрі. У старій клітині зазвичай є одна велика вакуоля, а цитоплазма з ядром прилягає до клітинної оболонки.

Це цікаво!

 Одним із перших, хто побачив, як діляться клітини, був російський зоолог О. О. Ковалевський. Це були клітини зародків тварин. Учений помітив зникнення обрисів ядра і появу на його місці купки зернинок, які розходилися до двох дочірніх клітин. Потім через декілька десятиліть у клітинах, що діляться, був відкритий механізм поділу.

2. Ріст клітин

Слово вчителя

 Жива клітина росте, тобто збільшується в розмірах.

Запитання до учнів:

— Які ви знаєте найважливіші показники росту?

Очікувана відповідь учнів:

Поступове збільшення лінійних розмірів, маси та об’єму клітин — це найважливіший показник росту.

— Як відбувається ріст клітин?

Складання опорного конспекту

Ріст рослинних клітин забезпечується:

 збільшенням об’єму цитоплазми;

 збільшенням об’єму вакуолі;

 розтягненням клітинної стінки.

Формування висновку:

 Завдяки поділу клітин і їх розтягненню відбувається ріст усієї рослини. Рослини, на відміну від усіх інших живих організмів, ростуть усе життя.

V. Узагальнення та систематизація знань

1. «Юні кросвордисти».

Розгадати кросворд та дати визначення зашифрованому терміну.

1

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

3

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Пластида, що містить хлорофіл.

2. Неорганічна сполука, вміст якої може становити від 60 до 95 % загальної маси клітини.

3. Головна частина клітини, яка бере участь у процесі розмноження.

4. Процес збільшення розмірів, маси та об’єму клітини.

5. Органела рослини, заповнена клітинним соком.

Відповіді: 1. Хлоропласт. 2. Вода. 3. Ядро. 4. Ріст. 5. Вакуоля. Зашифроване слово: поділ — це процес, під час якого материнська клітина ділиться на дві дочірні.

2. «Ти — мені, я — тобі».

 Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його комусь зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.

3. «Мозковий штурм».

— Яке значення поділу клітин для існування організму?

VІ. Підбиття підсумків уроку

 Учитель просить учнів визначити результати уроку, назвати найбільш цікаві факти, що розглядалися на уроці. Звертає увагу на обрані смайлики на початку уроку

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати конспект уроку. §      

Підготувати повідомлення про німецьких учених М. Шлейдена та Т. Шванна.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 липня 2019
Переглядів
8122
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку