Інгуло-Кам'янська філія комунального закладу «Новгородківський навчально-виховний комплекс заслуженого вчителя України П.Ф. Козуля «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Новгородківської районної ради Кіровоградської області
Урок з історії України
7 клас
Утворення Русі – України. Князі Олег та Ігор.
Вчитель: Дудник С.М.
Тема: Утворення Русі-України. Князі Олег та Ігор.
Мета: Продовжити визначати,як відбувався процес формування території Русі-України; визначити напрямки внутрішньої і зовнішньої політики князів Олега та Ігоря; продовжити формувати вміння і навички роботи з історичною мапою та історичними джерелами, використовувати понятійний апарат, аргументувати свої судження: виховувати в учнів повагу до історичного минулого України.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування вмінь.
Обладнання: підручник « Історія України» для 7класу закладів загальної середньої освіти. О. Дудар, О. Гук (за редакцією О. Пометун): - Вид. дім. «Освіта», 2020; уривки історичних джерел, настінна мапа «Утворення Русі-України. Перші князі.», портрети князів.
Хід уроку
I.Організаційний момент.
Привітання. Психологічна настанова «До успіху».
II.Перевірка домашнього завдання.
Вчитель:1. Щоб перевірити, як ви засвоїли матеріал із параграфа, пограємо у гру «Правда чи ні?» На парті лежать картки – зеленого і червоного кольору. Якщо ви згодні із твердженням, підніміть зелену картку, якщо – ні, підніміть червону.(Вчитель читає твердження, а учні відповідають, піднімаючи картки).
2. Вибірково перевірити творче завдання – розповідь від імені візантійця про навалу Аскольда на Константинополь.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: В IXст. В Середньому Подніпров’ї розвивається Київське князівство, а на півночі східнослов’янського світу зміцніло ще одне слов’янське місто – Новгород, яке, як і Київ, знаходилося на торговельному шляху « із варягів у греки».
Відповідь на це запитання дає нам «Повість минулих літ».
Вчитель звертає учнів до підручника (с.18): опрацювати текст історичного джерела та текст підручника(п.1) – дати відповіді на поставлені запитання:
Проблемне питання: «Чи погоджуєтеся ви з міркуванням історика М. Костомарова, що «особистість Олега у нашому початковому літописі є сповна особою переказів, а не історії»? Свою думку аргументуйте.
IV. Актуалізація опорних знань.
V. Вивчення нового матеріалу.
Повідомлення теми та очікуваних результатів.
Вчитель: Отже Рюрик хотів узяти під свій контроль увесь торговельний шлях «із варягів у греки». Проте раптова смерть князя зруйнувала його плани. Таким чином, чи то родич, чи то воєвода й опікун його малолітнього сина Ігоря – Олег(вчитель прикріплює портрет Олега) – у 882р. спускається по Дніпру до Києва і утверджується там, а Київ називає « матір’ю міст руських». (Свою розповідь вчитель супроводжує показом на мапі).
Робота в парах
Пропоную вам ближче познайомитися з історичною особою князя Олега у п.1, с.19-20 підручника;розглянути мініатюри та відповісти на запитання до них; визначити основні напрямки його діяльності. Оформити у вигляді таблиці. Обговорення виконаних завдань. У літописах та народних переказах збереглася легенда про загадкову смерть Олега. Вчитель може використати уривок із поеми О. Олеся «Княжа Україна» - «Смерть Олега» та поставити запитання учням: як ви гадаєте, чи може ця легенда відповідати історичній правді?
Перші київські князі |
||
Князь |
Роки правління |
Внутрішня і зовнішня політика |
|
|
|
Для підбиття підсумків щодо діяльності князя Олега використовуємо проблемне питання. (Метод «Прес»). Дайте власну оцінку діяльності князя Олега.
Проблемне питання: « Серед дослідників існують різні оцінки діяльності князя Ігоря. Одні вважають його невдалим, слабким правителем; інші – далекоглядним політичним діячем, що уміло зміцнював державу. Поміркуйте: чому так по-різному оцінюють діяльність князя Ігоря вчені-історики?».
Вчитель: Після смерті Олега князювати на Русі почав син Рюрика – Ігор. Яким правителем був князь Ігор, ви дізнаєтеся, опрацювавши зміст п.2 параграфа4 (с.20-21).
( Коментоване читання, обговорення та заповнення таблиці. Робота з термінами та поняттями.)
Для підбиття підсумків щодо діяльності князя Ігоря використовуємо проблемне питання. (Метод «Займи позицію»). Дайте власну оцінку діяльності князя Ігоря.
VI.Підсумок і закріплення вивченого матеріалу.
Технологія « Чиста дошка».
На дошці написані основні дати і поняття. Учні обирають поняття чи дату і пояснюють. Після правильної відповіді вчитель витирає з дошки написи. Результат роботи – чиста дошка.
VII. Рефлексія.
VIII. Домашнє завдання: опрацювати відповідний матеріал §4. Скласти сенкан про Олега та Ігоря; виконати завдання до контурної карти «Утворення Русі-України. Перші князі.»; поміркуйте над питанням: «Чому князя Олега називають – Віщим, а Ігоря – Старим?»
Використана література: