Урок "Утворення Русі-України. Князі Олег та Ігор".

Про матеріал
Урок №4 "Утворення Русі-України. Князі Олег та Ігор" розроблений за підручником « Історія України» для 7класу закладів загальної середньої освіти./ О. Дудар, О. Гук (за редакцією О. Пометун): - Київ: Вид. дім. «Освіта», 2020 – 160с. Четвертий урок з теми "Виникнення та становлення Русі-України"
Перегляд файлу

 

Інгуло-Кам'янська філія комунального закладу «Новгородківський навчально-виховний комплекс заслуженого вчителя України П.Ф. Козуля «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Новгородківської районної ради Кіровоградської області

 

 

 

 

Урок з історії України

7 клас

Утворення Русі – України. Князі Олег та Ігор.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                               Вчитель: Дудник С.М.

 

 

 

Тема: Утворення Русі-України. Князі Олег та Ігор.

Мета: Продовжити визначати,як відбувався процес формування території Русі-України; визначити напрямки внутрішньої і зовнішньої політики князів Олега та Ігоря; продовжити формувати вміння і навички роботи з історичною мапою та історичними джерелами, використовувати понятійний апарат, аргументувати свої судження: виховувати в учнів повагу до історичного минулого України.

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:

  • Називати роки правління князя Олега та Ігоря;
  • Показувати на мапі територію Русі-України за князювання Олега та Ігоря, напрямки їхньої діяльності;
  • Визначати сутність та наслідки внутрішньої і зовнішньої політики князів;
  • Висловлювати ставлення до діяльності Олега та Ігоря;

 Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування вмінь.

Обладнання: підручник « Історія України» для 7класу закладів загальної середньої освіти. О. Дудар, О. Гук (за редакцією О. Пометун): - Вид. дім. «Освіта», 2020; уривки історичних джерел, настінна мапа  «Утворення Русі-України. Перші князі.», портрети князів.

                                                  Хід уроку

I.Організаційний момент.

Привітання. Психологічна настанова «До успіху».

II.Перевірка домашнього завдання.

Вчитель:1.  Щоб перевірити, як ви засвоїли матеріал із параграфа, пограємо у гру «Правда чи ні?» На парті лежать картки – зеленого і червоного кольору. Якщо ви згодні із твердженням, підніміть зелену картку, якщо – ні, підніміть червону.(Вчитель читає твердження, а учні відповідають, піднімаючи картки).

2. Вибірково перевірити творче завдання – розповідь від імені візантійця про навалу Аскольда на Константинополь.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: В IXст. В Середньому Подніпров’ї розвивається Київське князівство, а на півночі східнослов’янського світу зміцніло ще одне слов’янське місто – Новгород, яке, як і Київ, знаходилося на торговельному шляху « із варягів у греки».

  • Хто ж очолював Новгород, звідки і яким чином ця особа потрапила до міста?

Відповідь на це запитання дає нам «Повість минулих літ».

Вчитель звертає учнів до підручника (с.18): опрацювати текст історичного джерела та текст підручника(п.1) – дати відповіді на поставлені запитання:

  • Появу якої версії походження поняття «Русь» зумовили слова літописця? Знайдіть на карті землі, у яких правив Рюрик.
  • У 879р. Рюрик помирає. Через три роки до Києва прибуває Олег. Хто він Рюрику?
  • Хто ще разом з Олегом потрапив до Києва?

Проблемне питання: «Чи погоджуєтеся ви з міркуванням історика М. Костомарова, що «особистість Олега у нашому початковому літописі є сповна особою переказів, а не історії»? Свою думку аргументуйте.

IV. Актуалізація опорних знань.

  1. Український історик М.Котляр вважає Кия найцікавішою і найзагадковішою постаттю у всій історії Києва. Як ви думаєте чому?
  2. Коли князь Аскольд здійснив перший похід на Константинополь?
  3. Коли відбулося хрещення князя Аскольда?
  4. Літописець не дає точних даних про правління Аскольда. Як ви вважаєте чому?

V. Вивчення нового матеріалу.

Повідомлення теми та очікуваних результатів.

  1. Князь Олег.

Вчитель: Отже Рюрик хотів узяти під свій контроль увесь торговельний шлях «із варягів у греки». Проте раптова смерть князя зруйнувала його плани. Таким чином, чи то родич, чи то воєвода й опікун його малолітнього сина Ігоря – Олег(вчитель прикріплює портрет Олега) –  у 882р. спускається по Дніпру до Києва і утверджується там, а Київ називає « матір’ю міст руських». (Свою розповідь вчитель супроводжує показом на мапі).

Робота в парах

Пропоную вам ближче познайомитися з історичною особою князя Олега у п.1, с.19-20 підручника;розглянути мініатюри та відповісти на запитання до них; визначити основні напрямки його діяльності. Оформити у вигляді таблиці. Обговорення виконаних завдань. У літописах та народних переказах збереглася легенда про загадкову смерть Олега. Вчитель може використати уривок із поеми О. Олеся «Княжа Україна» - «Смерть Олега» та поставити запитання учням: як ви гадаєте, чи може ця легенда відповідати історичній правді? 

 

                                                Перші київські князі

          Князь

       Роки правління

Внутрішня і зовнішня політика

 

 

 

 

Для підбиття підсумків щодо діяльності князя Олега використовуємо проблемне питання. (Метод «Прес»). Дайте власну оцінку діяльності князя Олега.

  1. Князь Ігор.

Проблемне питання: « Серед дослідників існують різні оцінки діяльності князя Ігоря. Одні вважають його невдалим, слабким правителем; інші – далекоглядним політичним діячем, що уміло зміцнював державу. Поміркуйте: чому так по-різному оцінюють діяльність князя Ігоря вчені-історики?».

Вчитель: Після смерті Олега князювати на Русі почав син Рюрика – Ігор. Яким правителем був князь Ігор, ви дізнаєтеся, опрацювавши зміст п.2 параграфа4 (с.20-21).

           ( Коментоване читання, обговорення та заповнення таблиці. Робота з термінами та поняттями.)

Для підбиття підсумків щодо діяльності князя Ігоря використовуємо проблемне питання. (Метод «Займи позицію»). Дайте власну оцінку діяльності князя Ігоря.

 

VI.Підсумок і закріплення вивченого матеріалу.

               Технологія « Чиста дошка».

На дошці написані основні дати і поняття. Учні обирають поняття чи дату і пояснюють. Після правильної відповіді вчитель витирає з дошки написи. Результат роботи – чиста дошка.

 

VII. Рефлексія.

  1. Що було важливим для вас на уроці?
  2. Які думки він у вас викликав?
  3. Чого особисто ви навчилися?
  4. Про що ви хотіли б дізнатися більше?

VIII. Домашнє завдання: опрацювати відповідний матеріал §4. Скласти сенкан про Олега та Ігоря; виконати завдання до контурної карти «Утворення Русі-України. Перші князі.»; поміркуйте над питанням: «Чому князя Олега називають – Віщим, а Ігоря – Старим?»

 

 

 

          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література:

  1. Підручник « Історія України» для 7класу закладів загальної середньої освіти./ О. Дудар, О. Гук (за редакцією О. Пометун): - Київ: Вид. дім. «Освіта», 2020 – 160с.
  2. Підручник « Історія України» для 7класу закладів загальної середньої освіти. /В.С. Власов, Київ: - Генеза, 2016. – 192с.
  3. Власов В.С., Островський В.В.,Дух Л.І., Михайлів Т.В. Історія України. 7клас: Книжка для вчителя. – Тернопіль: Мандрівець, 2012. – 240с.
  4. Гісем О.В., Мартинюк О.О. Історія України. Конспекти уроків. 7клас: Посібник для вчителя. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2008. – 272с.
  5. Гісем О.В. Історія України. 7клас: розробки уроків/О.В.Гісем, О.О. Мартинюк. – Харків: Вид-во «Ранок», 2020. – 256с. – (Серія «Майстер – клас 2.0»).
  6. Мокрогуз О.П. Усі уроки «Історія України». 7клас/О.П. Мокрогуз. – Харків: Вид. група «Основа», 2015. – 238с.
  7. Запитання на уроці: Навіщо?До кого?Як і про що?: Метод.посібник для вчителів загальноосвітніх шкіл/О. Пометун. – Київ, 2019. – 96с.
  8. Пізнавальні, проблемні та порівняльні задачі на уроках історії/упоряд.Н.І. Харківська. – Харків: Вид. група «Основа2, 2020. – 143с. – (серія «Посібник для вчителя»).

      

                                                         

docx
Додано
29 жовтня 2021
Переглядів
2289
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку