Мета: повторити, узагальнити і закріпити знання учнів з історії країн Давнього Сходу; формувати в учнів вміння проводити самоконтроль і самоаналіз навчальної діяльності; розвивати мовлення і мислення учнів, вміти аналізувати, узагальнювати історичний матеріал; підвести учнів до розуміння необхідності використовувати в роботі різноманітні джерела; виховувати повагу до здобутків стародавніх цивілізацій, естетичний смак.
1
(слайд 1)
Урок узагальнення: Давній Схід.
Мета: повторити, узагальнити і закріпити знання учнів з історії країн Давнього Сходу; формувати в учнів вміння проводити самоконтроль і самоаналіз навчальної діяльності; розвивати мовлення і мислення учнів, вміти аналізувати, узагальнювати історичний матеріал; підвести учнів до розуміння необхідності використовувати в роботі різноманітні джерела; виховувати повагу до здобутків стародавніх цивілізацій, естетичний смак.
Тип уроку : урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання : мультимедійний проектор, комп’ютерна презентація;
дидактичний матеріал; ілюстративний матеріал, кросворд, картки самооцінювання учнів, наочний матеріал (різноманітні речі).
II. Узагальнення та систематизації знань.
III. Підсумки уроку.
IV. Домашнє завдання.
Повідомлення теми та мети уроку.
Учитель: Сьогодні ми завершуємо вивчення історії країн Давнього Сходу. Кожна з них цікава, неповторна, має «власне» обличчя, але водночас вони мають й спільні ознаки. На цьому уроці нам належить визначити найважливіші ознаки цих цивілізацій, повторити й узагальнити навчальний матеріал, який ми вивчали.
(слайд 2)
Одного разу великий учений - астроном П’єр Симон Лаплас сказав: « Те, що ми знаємо, – обмежене, а те, чого ми не знаємо, - нескінченне». Це висловлювання стане епіграфом нашого уроку.
(слайд 3)
Етапи роботи учнів на уроці:
I. Мандрівка країнами Давнього Сходу.
II. Знавець історії.
III. Знавець історичних дат .
IV. « Володарі». Знавець історичних осіб.
V. « Подарунок людству». Досягнення і відкриття.
VI. «Історик-ерудит».
Кожному з них дається картка самооцінювання знань. На протязі всього уроку учень повинен сам оцінювати свою роботу (усна відповідь, робота біля дошки, робота з картою, кросвордом, рішення історичних задач, уміння робити висновки, порівняння і т.д.).
II. Узагальнення та систематизації знань.
I етап: Мандрівка країнами Давнього Сходу. (слайд 4)
Учитель: Відомий полководець Наполеон Бонапарт писав: «Париж тисне на мене так, наче на мені свинцевий одяг. Ваша Європа — це кротова нора. Тільки на Сході, де живуть 600 млн людей, можна заснувати великі імперії». І вирушив у похід до Єгипту. Ми також вирушимо разом з Наполеоном, але не тільки до Єгипту, а й до інших країн Давнього Сходу .
Учитель запитує:
1.Які країни ми називаємо країнами Давнього Сходу? (слайд 5)
2.Показати на карті Єгипет, країни Передньої Азії, Індію та Китай і дати характеристику їх географічному положенню, охарактеризувати природно-кліматичні умови, основні заняття населення.
Учні працюють з картою. Інформація стисло заноситься до таблиці.(таблиця зображена на слайді) (слайд 6)
Природні умови та заняття населення у країнах Давнього Сходу.
Країна |
Географічне розташування |
Річки. Гори, пустелі |
Природні умови |
Заняття населення |
Єгипет |
Північний схід Африки |
Річка – Ніл, пустеля Сахара |
Сухий жаркий клімат. Розливи Нілу, родючий мул |
Землеробство, скотарство, ремесла |
Дворіччя |
Передня Азія |
Річки - Тигр, Євфрат. Пустелі, гори на півночі |
На півночі – спека, дощі йшли нерегулярно; на півдні в Шумері –бурхливі розливи річок, родючі землі в долинах |
Землеробство, скотарство, ремесла |
Індія |
Південна Азія, півострів Індостан |
Річки - Інд і Ганг, на півночі - гори Гімалаї |
Жаркий клімат. Сезон дощів і розливу річок, джунглі |
Землеробство, скотарство, ремесла
|
Китай |
Східно – китайська рівнина |
Річки - Хуанхе, Янцзи. Гори – Тибет. Китай - гірська країна |
Розливи річок, часті повені, родючі ґрунти |
Землеробство, скотарство, ремесла |
У ч и т е л ь. Отже, вислухавши всі ваші повідомлення і заповнивши на їх підставі таблицю, давайте спробуємо зробити висновок про характерні ознаки держав Давнього Сходу.
1.Які місця для життя обирали люди в ті часи ?
(долини рік)
2. Чому саме в долинах рік селилися стародавні люди ?
(родюча земля, вода, торгували по воді).
(Спільне:
Відмінне : Єгипет знаходиться на материку Африка, а інші країни – в Євразії.)
(слайд 7)
Висновки
1. Спільним для них було те, що всі вони знаходилися в зоні тропічного
клімату з дуже жарким літом і теплою зимою.
2. Перші держави виникали, як правило, в долинах з родючою землею,
вздовж великих річок. Але воду необхідно було приборкати, провести
на поля, тож потрібно було побудувати зрошувальну систему.
3. Там існувало розвинене землеробство, скотарство, пізніше — ремесло.
II. Знавець історії.
Головними центрами розвитку ремесел і торгівлі були міста. (слайд 8)
1.Найдавніше в Межиріччі місто‑держава, столиця царства Шумера і Аккада.
2. Провідне місто Фінікії, жителі якого заснували Карфаген.
3.Перша столиця Стародавнього Єгипту.
4.Місто Фінікії, що уславилося тим, що в ньому продавали сувої папірусу для книг.
5. Столиця Ассирії, яку називали «містом крові», «лігвом левів».
6. Найважливіше місто Сирії, що уславилося своїми зброярами.
7. Найбільше місто Месопотамії, на території якого розташоване одне з чудес
Світу.
8. Колонія Фінікії, що стала найбільшим торговим містом Північної Африки.
9. Столиця Персії, найдавніша резиденція царів.
Перегляд відеофрагментів: Давні країни Сходу. Учні повинні назвати країну про яку йде мова. ( Фінікія, Ассирія, Єгипет, Персія, Індія, Китай, Вавилон)
Запитання кріпляться на «дереві» у вигляді листочків.(або сова)
Запитання:
(Євфрат,тому що він, на відміну від Нілу, тече з півночі на південь.)
( За царя Ашшурбанапала в Ніневії була зібрана перша в історії бібліотека. Під час розкопок Ніневії було винайдено бібліотеку цього царя, що нараховує 30 тисяч глиняних табличок)
III. Знавець історичних дат. (слайд 16)
Робота з датами
Установіть відповідність між датою та подією.
Дата |
Подія |
1792-1750рр. до н.е.
|
Правління Цінь Шіхуанді в Китаї |
612р. до н.е.
|
Утворення Ізраїльсько – Іудейського царства
|
3000р. до н.е.
|
Зруйнування Ніневії |
1004р. до. н.е.
|
Утворення єдиної держави в Єгипті |
221- 210рр.до н.е.
|
Правління царя Хаммурапі |
(слайд 17)
IV. « Володарі». Знавець історичних осіб. (слайд 18)
Зачитується словесний портрет одного з історичних діячів, треба визначити про кого йдеться.
1. Цей фараон був хоробрим воїном і талановитим полководцем. Він
здійснював загарбницькі походи. Правителі Сирії були вимушені ви‑
знати владу фараона. Цей фараон щорічно особисто об’їжджав свої
володіння й карав непокірних. (Тутмос ІІІ)
2.Імператор, який наказав спалити всі стародавні книги і живцем закопати в землю 460 вчених…(Цінь Шіхуанді)
3.Про цього правителя в Біблії записано: «Мудрість свою засвідчував і в управлінні народом, і в усіх інших царських справах. І поширилась про нього слава за межі єврейської країни серед інших сусідніх народів» (Соломон) (слайд 19)
Послухайте, які слова наказали викарбувати на камені царі стародавніх держав і дайте відповіді на питання. (слайд 20)
1) Як звали кожного із царів?
2) Якими державами вони керували?
3) Якими справами пишалися?
4. «Я, досконалий цар, могутньою зброєю, яку мені подарували боги,
знищував ворогів на півночі та на півдні. Я господар, який провів воду для населення країни. Я накреслив свої дорогоцінні слова на камені, щоб сильніший не завдавав утисків слабшому, щоб забезпечити справедливість сироті та удові…»
(Хаммурапі) (слайд 21)
5. «Я — цар, великий цар царів, цар цієї землі кажу: Мені волею бога
Ахурамазди належать 23 країни, серед яких: Персія, Вавилон, Ассирія, Єгипет, Вірменія, Парфія. Все, що я їм наказував, — чи вночі, чи
вдень — вони виконували. Я маю велику силу в руках і ногах. Я — відмінний вершник, відмінний лучник, відмінно кидаю спис. Цими здібностями нагородив мене великий бог Ахурамазда».
(Дарій І) (слайд 22)
V. « Подарунок людству». Досягнення і відкриття. (слайд 23)
Учитель підкреслює, що країни Стародавнього Сходу досягли дуже високого рівня культури. В той час було зроблено дуже багато різних винаходів, якими ми користуємося і сьогодні. Щоб з’ясувати що це були за винаходи, і якій стародавній країні вони належать, учитель бере мішечок, з якого учень («експерт») дістає предмети і розповідає звідки вони прийшли до нас. (шахи, фарфорова чашка, скляний бокал, клинок, чай, папір, шовкова хустинка, пурпурова тканина)
Учитель: Звичайно це не всі досягнення народів Сходу.
Оберіть з поданого матеріалу ( на кожний стіл роздаються картки з опорними словами), які ще відкриття були зроблені в той час. (учні працюють в парах)
В ході роботи, учитель прикріплює на дошці картки з написами країн та їхніми винаходами.
Далі учні роблять доповнення по культурі країн Стародавнього Сходу (коротко)
Учитель: «Які з семи чудес світу вам уже відомі?»
(слайд 24)
(слайд 25)
VI. «Історик-ерудит».
Бесіда за запитаннями.
1) Яка доля спіткала більшість країн Стародавнього Сходу?
(вони занепали, часто їх захоплювали більш сильні держави)
2) Назвіть причини занепаду і загибелі цих держав?
(часті війни вели до занепаду господарства; повстання рабів і селян, підкорених народів; і т.д.).
(слайд 26)
Висновок: Періоди розвитку держав Стародавнього Сходу змінювалися періодами занепаду і руйнування.
І хоч деякі з цих держав давно зникли, а їхні руїни занесені піском, але наполеглива праця народів цих країн не була даремною. Створена протягом тисячоліть висока культура була успадкована народами, що жили пізніше, розвинена ними й становить сьогодні основу сучасної культури людства.
Далі, учитель пропонує учням дізнатися про те, з якою країною вони познайомляться при подальшому вивченні історії Стародавнього світу (для цього їм потрібно розв’язати кросворд). Розв’язавши його, учні називають країну – Греція.
(слайд 27) Кросворд
1Р |
Е |
Л |
І |
Г |
І |
Я |
|||
2В |
А |
Р |
Н |
И |
|||||
|
|
3Д |
Е |
Л |
Ь |
Т |
А |
||
4Ц |
І |
Н |
Ь |
||||||
|
5К |
І |
Р |
||||||
6Б |
І |
Б |
Л |
І |
Я |
||||
По горизонталі:
ІІІ Підсумки уроку.
Учитель аналізує роботу учнів, повідомляє оцінки, ( збирає картки самооцінювання учнів).
ІVДомашнє завдання. (слайд 28)
1) Підготувати матеріал про Стародавню Грецію (географічне положення, населення, міфи . . .).