Розробка уроку з історії стародавнього світу "Афіни і Спарта"

Про матеріал
Урок був проведений в класі, де навчаються учні з порушеннями опорно-рухового апарату, за програмою загальноосвітньої школи.
Перегляд файлу

Тема. Афіни і спарта.

Мета:

Обладнання:

 Хід уроку.

І. Перевірка знань.

1.З яких джерел ми дізнались про історію стародавньої Греції?

2. Назвіть найдавніші цивілізації ст Греції.

3. Чому вони називаються палацовими?

4. В яких стліттях вони існували?

5. Якими були заняття стародавніх греків?

6. Чим стародавня греція відрізняється від вивчених нами цивілізацій?  Чи була вона єдиною країною?

7. Чому?.

8. Що таке поліс?

9.Чи були жителі сародавньої Греції рівні в своїх правах?

10. Хто такі аристократи?

11. Поясніть значення терміну «демос»

ВСТУП.

 Я запрошую вас побувати  в Стародавній Греції V ст. до н.е., в золотий вік грецької історії. У ті часи суперничали два великих міста - Афіни і Спарта. Афіняни вважали своє місто «серцем Еллади». А Спарта славилася своїми непереможними воїнами, суворим вихованням юнаків і своєрідними законами.

Давні греки казали, що їхня країна Еллада ніби стоїть на двох ногах – однією були Афіни, іншою – Спарта

Багато слів, які народились в Давній Греції ми вживаємо в нашому житті. Стародавня Греція залишила після себе великий культурний спадок.

 Сьогодні на уроці ми порівняємо ці два поліси.  Порівювати ї ми будемо за планом.

  1. Географічне положення .
  2. Природні умови і заняття населення.
  3. Суспільний устрій.
  4. Політичний устрій

 

І.  Географічне положення

Робота з картою.  Гра «Знайди помилку»

–Ви знаєте, що Греція  була поділена на     5  частин.

Західна, центральна і східна.

Природні умови всіх частин були схожі.

  1. Географічне положення.   

Запрошую вас до Центральної Греції, де на півострові Аттика, в центрі родючої долини, в 5 км від моря розташувалось місто Афіни. Місто виникло далеко від моря, тому афіняни збудували на березі зручної бухти порт Пірей і зєднали його з Афінами довгим коридором  з двох стін.  У Піреї розвантажувались кораблі, привозили ліс, зерно, худобу, рабів, а вивозили вироби грецьких ремісників.

За давньою легендою, щоб стати покровителем цього міста в боротьбу вступили Посейдон (бог моря) і Афіна (богиня мудрості та війни). Верховні боги Олімпу для вирішення цього спору повеліли зробити місту подарунок і той, чий подарунок буде більш значущим і стане покровителем міста.

Вдаривши тризубцем у скелю, на якій висіло  місто, Посейдон подарував місту ключ, з якого била морська вода. У місці удару списа Афіни виросло прекрасне маслинове  дерево, яке і визнали верховні боги кращим і більш цінним подарунком для городян. Таким чином, місто потрапило під заступництво богині організованої війни і мудрості і став називатися її ім'ям. Оливкова гілочка-символ Афін.

У 9 столітті на півострові Пелопоннес в області Лаконіка  дорійці заснували поселення, підкорили місцеві ахейські племена, приєднали область Мессенію. Так склалось державне утворення Лакедемон – Спарта. Малюнок- воїн.

ІІ. Природні умови і заняття населення.

 Аттика дуже бідна на природні ресурси. Її землі сухі і кам’янисті, на них добре ростуть лише оливки і виноград. Хліба афінянам часто не вистачало. Природа ніби кинула виклик людям , і вони на нього відповіли.

 

 

Робота з таблицею.  Природа Аттики  і боротьба людини за існування.

 

Виклик природи

Відповідь людини

В Аттиці багато гір, непридатних для землеробства

Греки добували в копальнях багато мармуру і срібла.

В Аттиці багато гончарної глини

Греки уславились на весь світ розписними вазами з обпаленої глини (керамікою)

Береги Аттики скелясті,порізані.

Греки створили сильний флот і навчились захищатись з моря.

В Аттиці добре ростуть лише оливки  та виноград.

Греки прославились своїм чудовим вином та маслиновою олією.

Безліч грецьких островів розкидано  в морях,спілкуватись грекам було непросто

Море стало другим домом греків, вони уславились  як мореплавці і першовідкривачі нових земель

 

Заняття давніх греків : вирощування маслин  та винограду, мореплавство, торгівля, ремесла,

Спарта.  Землі були родючі і придатні для землеробства. Зручних бухт для кораблів було мало, берег заболочений, багато мілин.

 Дорійці перетворили місцеве населення на своїх рабів і називали їх ілотами. Ілоти виконували різну роботу: обробляли землю,  пасли худобу. Кожен міг скривдити, навіть убити ілота. Щоб ілоти ніколи не повставали, щороку спартанці вбивали кращих з них.

Місцеве населення за чисельністю було в 5-6 разів більшим за спартанську громаду.

Спартіати повинні були утримувати в покорі завойоване населення ,  вони не займались ні господарством, ні торгівлею. Їхнім головним заняттям була війна.

ІІІ. Суспільний і політичний устрій.

Розглянути суспільний і політичний устрій я пропоную, спираючись на презентацію.

     Слайд 1

Слайд 2. Населення поділялос на 2 групи.  До першої належали знатні та багаті, нащадки перших поселенців. Усього в Аттиці налічувалось 50 таких знатних сімей.

Як їх називали?  Аристос

Аристос  +   кратос- влада = аристократія (влада найкращих людей)

Щороку з-поміж них обирали 9 правителів поліса- архонтів – один керував міськими справами, другий був головним жерцем, третій командував військом, шестеро були суддями.

Прості вільні  люди  - селяни і ремісники, (гончарі пекарі, шевці, будівельники, сандальники і ковбасники)  - народ або демос

Демос не приймав участі в управлінні полісом.

Раби  - не громадяни поліса, полонені, діти рабів, народжені в рабстві, продавали в рабство також вільних селян, які не змогли вчасно сплатити борги.

Боргове рабство- боргові камені

 Робота з документом стор 149

Чому  необхідно провести реформи?

Слайд 3.Реформи Солона

Текст на слайді

Слайд  4. Остракізм

Засуджений до смерті філософ Сократ випив за вироком отруту

Фізкультхвилинка.

Слайд 5. Спарта.

Слайд 6-9  текст на слайді

Слайд 10

Лікург  жив приблизно в 9 ст до н. е. Закони створив з допомогою дельфійського оракула. Віщунка  храму, який розташувався в Дельфах – Піфія відповідала на запитання, її відповіді тлумачили жерці.

     Слайд 11  Закони Лікурга

Уся орна земля належала державі, спартіати лише користувалися нею. Купувати і продавати землю заборонялося. Усі родини мали приблизно однаковий рівень достатку — серед спартіатів не було дуже багатих або дуже збіднілих. Навіть царі не перевершували своїм багатством пересічних громадян. Срібні та золоті гроші вилучали з обігу, використовували тільки мідні та залізні — важкі й малокоштовні. Внутрішня торгівля майже згасла. Іноземних купців не шанували, продавати прикраси й коштовності було заборонено. Відсутність багатства швидко знищила в Спарті крадіжки, хабарництво та інші злочини. Навіщо наживатися, якщо не можна скористатися багатством?

Усі житлові будинки споруджували без розкоші та прикрас. Навіть харчувалися всі однаково. Для цього влаштовували спільні обіди (сиситії). Харчування в сиситіях було обов'язковим для всіх, навіть царів.

 

Закріплення.

  1. Що спільного було  у двох таких несхожих держав, як Афіни і Спарта?
  2. Завдання «знайди помилку»

 

 

docx
Пов’язані теми
Всесвітня історія, Розробки уроків
Інкл
Додано
31 січня 2019
Переглядів
4132
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку