Урок-узагальнення до теми "Розмноження і розвиток рослин"

Про матеріал

Матеріал містить конспект узагальнюючого уроку, презентацію, опорну схему для учнів та матеріали опорної схеми, яка вивішується на дошці, а також додаткові матеріали завдань для учнів.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 спермій + яйцеклітина= зародок

 

2спермій+ цен.клітина=ендосперм

Результат:   насінина

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

Додаток до завдання 1. Робота з малюнками.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-24-bio-7 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

Способи розмноження                                                         Будова квітки

              

                                                                                    

 

 

 

                                           

Статеве розмноження                                      

                                                                                  Рослини: 

                   

    Розвиток рослин

               

 

 

 

 

 

 

Етапи розвитку рослин                                      Запліднення:            спермії

                                                                                                   

                                                                                

 

                                                                                                    

 

                                                                               

 

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

Урок-узагальнення: « Розмноження і розвиток рослин»

 

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про способи розмноження рослин, будову і функції генеративних органів рослин (квітку, суцвіття, плід, насіння), закріпити поняття про запилення і запліднення квіткових рослин,  умови проростання насіння та  ріст і розвиток рослин; розвивати вміння аналізувати інформацію, виділяти головне, порівнювати, розвивати навички групової роботи,  роботи з різними видами інформації; сприяти екологічному вихованню

Обладнання і матеріали: мультимедійна презентація, проектор, екран, завдання на картках для роботи у парах,  набори об’єктів для практичної роботи:  бульби картоплі, цибулини, коренеплоди моркви, буряка, боби квасолі, насіння квасолі, плоди  соняшника, пшениці,  насіння маку, квасолі, гороху; малюнки рослин для роботи у парах, відео фрагменти, форми самооцінювання, картки для відповідей, опорні схеми 

 

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань з елементами гри

Методи навчання: репродуктивний,  пояснювально-ілюстративний,  частково-пошуковий, проблемного викладу.

Форми організації навчальної діяльності:  індивідуальна, фронтальна, групова

 

План уроку

 

І. Організаційний етап. Створення позитивної атмосфери.

Доброго дня!

Зерно зійде, як є земля,

І корінець нап’ється сито,

 Не буде плакати дитя,

Коли воно теплом зігріте.

Піде у колос - догори,

Зернина ляже до зернини,

Цей ріст потрібно берегти,

Бо це майбутнє України.

 

Дорогі діти! Ви – як ці паростки – майбутнє нашої держави.

Я  вам бажаю зростати  здоровими, розумними, щасливими. Зігрітими любов’ю та увагою рідних і близьких.  І нехай зерна знань, умінь,добра,  які ми вчителі сіємо у ваших душах теж дадуть гарний  схід і гарний урожай.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети:

Сьогодні у нас із вами узагальнюючий урок  із теми «Розмноження і  розвиток рослин».

  • що саме ми маємо з вами повторити?

 Відповіді учнів:  способи розмноження рослин, будову і призначення генеративних органів рослин, способи запилення та  особливості запліднення квіткових рослин, умови проростання насіння, особливості росту і розвитку рослин.

  • де у повсякденному житті ви зможете застосувати одержані знання?

Відповіді учнів: для вирощування  кімнатних  рослин,  городніх культур, для особистої безпеки при зустрічі з отруйними плодами та насінням…

  • Також  ви маєте змогу успішно підготуватись до написання контрольної роботи.
  • Впродовж уроку ви будете працювати індивідуально, у парах  та у групах. За кожне завдання ви  будете отримувати оцінки, які будете вносити у картки оцінювання. Оцінка за урок буде сумарною   усіх ваших оцінок. Також  ми будемо  складати   опорний конспект вивченої теми.
  • Діти, сьогодні на адресу нашої гімназії, для учнів 7А класу прийшла чарівна скринька із канцелярії Святого Миколая. Але тут зазначено, що відкрити ми її зможемо тільки після успішного виконання усіх поставлених завдань.

ІІІ. Узагальнення  окремих фактів, подій, явищ

Отож,  починаємо працювати і вирушаємо у подорож по Країні розмноження і розвитку рослин.

 

 

 

Скажи мені – і я забуду.

Покажи мені – і я запам’ятаю.

Дай можливість діяти самому – і я навчуся.

                                                                                                            Китайська мудрість

 

Завдання 1. Робота з малюнками.

Першим вашим завданням буде робота у парах. Вам потрібно підписати малюнки, які знаходяться у вас на столах. На роботу відводиться 3хв.

(після виконання завдань проводиться їх перевірка: на слайдах з’являються малюнки, учні піднімаються і озвучують підписи, які вони зробили. Після цього з’являються усі підписи на слайді )

Учні перевіряють виконані  завдання  і ставлять собі бали у  картку оцінювання. Учнів, які виступають оцінює вчитель.

Повністю правильно виконане завдання: 10б

Після  кожного виступу вчитель вивішує на дошці опорні схеми і   учні заповнюють власні опорні схеми.

 

Недостатньо тільки отримувати знання,

треба знати їх застосування.

Не достатньо тільки бажати,

 треба діяти.

                                                                        Й-В. Гете.

 

ІУ. Узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань

  1. Практичне завдання  «Встановлення відповідності»

Для виконання наступного завдання пропоную вам  об’єднатися у групи по 4 учні.

На столах знаходяться коробки, у яких зібрано плоди рослин, насіння, видозміни пагонів, видозміни коренів. Ваше завдання –  встановити відповідність між біологічним об’єктом та його назвою. Відповіді внесіть у картки, які є у коробках.

(після виконання завдання одна із груп звітує, відповіді з’являються на слайді, учні перевіряють правильність виконання та виставляють оцінки у  картки оцінювання.

Правильне виконання – 10б.

У коробках: бульби картоплі, коренеплоди моркви, буряка, цибулини цибулі, боби квасолі і насіння квасолі,  коробочки маку, насіння кукурудзи та ін)

Учні займають свої місця.

  1. Вікторина.

А зараз пропоную вам показати свою обізнаність, ерудицію та швидкість мислення, давши відповіді на наступні питання. Для відповіді піднімаємо руки. За повну правильну відповідь .

1. З якою метою під час цвітіння плодових рослин (яблунь, груш, вишень…) у саду ставлять вулики з медом? (це комахозапильні рослини. Чим більше квіток запилиться, тим кращий буде урожай плодів). (схема про запилення)

2. Любка дволиста – рідкісна рослина з родини орхідних, занесена до Червоної книги України. Білі квітки любки починають сильно пахнути лише з настанням вечора. Чому? (запилювачі любки – метелики, що літають вночі)

3. Весною на одних деревах верби утворюються жовті сережки, а на інших — зелені. З чим пов’язана ця відмінність? (Верба — дводомна рослина. На одному дереві — жіночі квітки (зелені сережки) , на іншому — чоловічі (жовті сережки).

(схема: типи квіток, однодомні і дводомні рослини)

4. Назвіть рослини, які цвітуть на другий рік після посіву. ( це дворічні рослини: морква, буряк, ріпа). (схема: розвиток рослин)

5. З чого виготовляють такі крупи:  манку, геркулес, пшоно?( манку – з насіння пшениці, геркулес – вівса, пшоно – проса)

6. З пелюсток цієї рослини одержують ефірну олію, яка знеболює краще, ніж ефір, угамовує зубний біль на 3-4 години, лікує шкірні хвороби. Дика родичка цієї рослини теж відома у медицині: її плоди є рекордсменами за вмістом вітаміну С. Про які рослини йдеться? (троянда і шипшина)

7. Плоди цієї лісової рослини значно підвищують гостроту зору, а настій  її пагонів народна медицина рекомендує для зниження рівня цукру у крові. Що це за рослина?

(чорниця).

 

  1. Опис рослини за планом.

Зібратися разом – це початок,

Триматися разом – це прогрес.

Працювати разом – це успіх.

 

Пропоную вам продовжити роботу і попрацювати у парах.  У вас на столах знаходяться зображення поширених у нас рослин. Завдання -   описати ці рослини за планом, який  у вас на столах. При виконанні цього завдання  вам дозволяється і рекомендується користуватись підручниками.  На роботу – 5 хв. ( Після виконання завдань  декілька пар презентують свої роботи, вчитель виправляє помилки, всі перевіряють і ставлять оцінки у форми оцінювання.)

Вчитель оцінює виступаючих учнів.  Правильна відповідь – 10б.

Описані рослини належать до різних родин  покритонасінних рослин, знайомство з якими ми продовжимо під час вивчення теми «Різноманітність покритонасінних рослин»

  1. Відеогра «Коментатор»

Уявіть себе в ролі коментатора і озвучте побачене на екрані.

Учні відповідають за бажанням. Вчитель доповнює і виправляє помилки. Повна відповідь – 11б.

Відеоролики :  «Поширення плодів саморозкиданням»

                          « Подвійне запліднення у квіткових рослин»

(схема: заплідненя)

                          «Розвиток суниці від насінини до цвітіння і утворення насіння»

(схема: етапи після зародкового розвитку)

У. Формування основних теоретичних положень і провідних ідей  науки

1. Вправа «термінологічний калейдоскоп»

А тепер давайте узагальнимо основні поняття вивченої нами теми.

У цьому кошику урожай найсмачніших плодів. На кожному з них – термін, що відноситься до нашої теми.

 Ці терміни мають засвоїти усі учні. Вибирайте плід і пояснюйте термін.

Терміни:

Розмноження         Статеве розмноження     нестатеве розмноження     вегетативне розмноження   квітка   суцвіття   запилення   запліднення    плід   насіння    генеративні органи    ріст   розвиток

 

УІ. Підсумок уроку, надання домашнього завдання

Ми з вами пригадали основні поняття теми. Скажіть:

  • Як вам працювалось на уроці?
  • Що було для вас важливим?
  • Що сподобалось найбільше?
  • Що було найважчим?
  • Чи стане вам у пригоді  матеріал, який ми повторювали?

Домашнім завданням буде: повторити матеріал у підручнику № 25-34    , повторити матеріал у зошиті, з використанням опорної схеми, яку ви заповнювали на уроці.

 

 

 

Додатки

Форма самооцінювання з теми «Розмноження і розвиток рослин»                                                                                       

Прізвище ім’я учня:

Оцінка за завдання

Завдання 1.  Робота з малюнками

 

Завдання 2.

Встановлення відповідності

 

Завдання 3.

Вікторина

 

Завдання 4.

Опис рослини за планом

 

Завдання 5.

Відеогра «Коментатор»

 

Завдання 6.

Термінологічний калейдоскоп

 

Загальна оцінка за урок:

 

 

 

 

Завдання: «Встановлення відповідності»

Видозміни кореня

 

 

Видозміни пагона

 

 

Плоди

 

 

Насіння

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Розмноження і розвиток рослин

Номер слайду 2

Способи вегетативного розмноження 1 – цибулинами 2 – вивідковими бруньками 3 – бульбами 4 – кореневищем 5 - вусами

Номер слайду 3

Будова квітки А- квітконіжка Б- квітколоже В- чашолистки Г-пелюстки Д- маточка Е- приймочка Є- стовпчик Ж- зав'язь З- тичинка І- тичинкова нитка И- пиляк

Номер слайду 4

Типи суцвіть 1-китиця 2- колос 3- початок 4- головка 5– щиток 6- кошик 7- зонтик 8- скл. колос 9- скл. зонтик 10- волоть

Номер слайду 5

Соковиті плоди 1- кістянка 2-ягода 3-яблуко 4-гарбузина 5- померанець 6- багатогорішок 7- збірна кістянка

Номер слайду 6

Сухі плоди 1- біб 2- стручок 3- стручечок 6- горіх 4,5,7 – коробочка 8- сім'янка 9- зернівка

Номер слайду 7

Будова насіння 1- шкірка 2- оплодень 3- ендосперм 4- сім'ядолі 5- брунечка 6- стебельце 7- корінець зародка

Номер слайду 8

Недостатньо тільки отримувати знання, треба знати їх застосування. Не достатньо тільки бажати, треба діяти. Й-В. Гете

Номер слайду 9

Видозміни кореня

Номер слайду 10

Видозміни пагона

Номер слайду 11

П л о д и

Номер слайду 12

Н а с і н н я

Номер слайду 13

Вікторина

Номер слайду 14

Вікторина

Номер слайду 15

Вікторина

Номер слайду 16

Вікторина

Номер слайду 17

Вікторина

Номер слайду 18

Вікторина

Номер слайду 19

Вікторина

Номер слайду 20

Зібратися разом – це початок. Триматися разом – це прогрес. Працювати разом – це успіх.

Номер слайду 21

Розмноження і розвиток рослин

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Полюга Наталія Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
17 лютого 2018
Переглядів
1607
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку