Матеріал містить конспект узагальнюючого уроку, презентацію, опорну схему для учнів та матеріали опорної схеми, яка вивішується на дошці, а також додаткові матеріали завдань для учнів.
1 спермій + яйцеклітина= зародок
2спермій+ цен.клітина=ендосперм
Результат: насінина
Додаток до завдання 1. Робота з малюнками.
Способи розмноження Будова квітки
Статеве розмноження
Рослини:
Розвиток рослин
Етапи розвитку рослин Запліднення: спермії
Урок-узагальнення: « Розмноження і розвиток рослин»
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про способи розмноження рослин, будову і функції генеративних органів рослин (квітку, суцвіття, плід, насіння), закріпити поняття про запилення і запліднення квіткових рослин, умови проростання насіння та ріст і розвиток рослин; розвивати вміння аналізувати інформацію, виділяти головне, порівнювати, розвивати навички групової роботи, роботи з різними видами інформації; сприяти екологічному вихованню
Обладнання і матеріали: мультимедійна презентація, проектор, екран, завдання на картках для роботи у парах, набори об’єктів для практичної роботи: бульби картоплі, цибулини, коренеплоди моркви, буряка, боби квасолі, насіння квасолі, плоди соняшника, пшениці, насіння маку, квасолі, гороху; малюнки рослин для роботи у парах, відео фрагменти, форми самооцінювання, картки для відповідей, опорні схеми
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань з елементами гри
Методи навчання: репродуктивний, пояснювально-ілюстративний, частково-пошуковий, проблемного викладу.
Форми організації навчальної діяльності: індивідуальна, фронтальна, групова
План уроку
І. Організаційний етап. Створення позитивної атмосфери.
Доброго дня!
Зерно зійде, як є земля,
І корінець нап’ється сито,
Не буде плакати дитя,
Коли воно теплом зігріте.
Піде у колос - догори,
Зернина ляже до зернини,
Цей ріст потрібно берегти,
Бо це майбутнє України.
Дорогі діти! Ви – як ці паростки – майбутнє нашої держави.
Я вам бажаю зростати здоровими, розумними, щасливими. Зігрітими любов’ю та увагою рідних і близьких. І нехай зерна знань, умінь,добра, які ми вчителі сіємо у ваших душах теж дадуть гарний схід і гарний урожай.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети:
Сьогодні у нас із вами узагальнюючий урок із теми «Розмноження і розвиток рослин».
Відповіді учнів: способи розмноження рослин, будову і призначення генеративних органів рослин, способи запилення та особливості запліднення квіткових рослин, умови проростання насіння, особливості росту і розвитку рослин.
Відповіді учнів: для вирощування кімнатних рослин, городніх культур, для особистої безпеки при зустрічі з отруйними плодами та насінням…
ІІІ. Узагальнення окремих фактів, подій, явищ
Отож, починаємо працювати і вирушаємо у подорож по Країні розмноження і розвитку рослин.
Скажи мені – і я забуду.
Покажи мені – і я запам’ятаю.
Дай можливість діяти самому – і я навчуся.
Китайська мудрість
Завдання 1. Робота з малюнками.
Першим вашим завданням буде робота у парах. Вам потрібно підписати малюнки, які знаходяться у вас на столах. На роботу відводиться 3хв.
(після виконання завдань проводиться їх перевірка: на слайдах з’являються малюнки, учні піднімаються і озвучують підписи, які вони зробили. Після цього з’являються усі підписи на слайді )
Учні перевіряють виконані завдання і ставлять собі бали у картку оцінювання. Учнів, які виступають оцінює вчитель.
Повністю правильно виконане завдання: 10б
Після кожного виступу вчитель вивішує на дошці опорні схеми і учні заповнюють власні опорні схеми.
Недостатньо тільки отримувати знання,
треба знати їх застосування.
Не достатньо тільки бажати,
треба діяти.
Й-В. Гете.
ІУ. Узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань
Для виконання наступного завдання пропоную вам об’єднатися у групи по 4 учні.
На столах знаходяться коробки, у яких зібрано плоди рослин, насіння, видозміни пагонів, видозміни коренів. Ваше завдання – встановити відповідність між біологічним об’єктом та його назвою. Відповіді внесіть у картки, які є у коробках.
(після виконання завдання одна із груп звітує, відповіді з’являються на слайді, учні перевіряють правильність виконання та виставляють оцінки у картки оцінювання.
Правильне виконання – 10б.
У коробках: бульби картоплі, коренеплоди моркви, буряка, цибулини цибулі, боби квасолі і насіння квасолі, коробочки маку, насіння кукурудзи та ін)
Учні займають свої місця.
А зараз пропоную вам показати свою обізнаність, ерудицію та швидкість мислення, давши відповіді на наступні питання. Для відповіді піднімаємо руки. За повну правильну відповідь .
1. З якою метою під час цвітіння плодових рослин (яблунь, груш, вишень…) у саду ставлять вулики з медом? (це комахозапильні рослини. Чим більше квіток запилиться, тим кращий буде урожай плодів). (схема про запилення)
2. Любка дволиста – рідкісна рослина з родини орхідних, занесена до Червоної книги України. Білі квітки любки починають сильно пахнути лише з настанням вечора. Чому? (запилювачі любки – метелики, що літають вночі)
3. Весною на одних деревах верби утворюються жовті сережки, а на інших — зелені. З чим пов’язана ця відмінність? (Верба — дводомна рослина. На одному дереві — жіночі квітки (зелені сережки) , на іншому — чоловічі (жовті сережки).
(схема: типи квіток, однодомні і дводомні рослини)
4. Назвіть рослини, які цвітуть на другий рік після посіву. ( це дворічні рослини: морква, буряк, ріпа). (схема: розвиток рослин)
5. З чого виготовляють такі крупи: манку, геркулес, пшоно?( манку – з насіння пшениці, геркулес – вівса, пшоно – проса)
6. З пелюсток цієї рослини одержують ефірну олію, яка знеболює краще, ніж ефір, угамовує зубний біль на 3-4 години, лікує шкірні хвороби. Дика родичка цієї рослини теж відома у медицині: її плоди є рекордсменами за вмістом вітаміну С. Про які рослини йдеться? (троянда і шипшина)
7. Плоди цієї лісової рослини значно підвищують гостроту зору, а настій її пагонів народна медицина рекомендує для зниження рівня цукру у крові. Що це за рослина?
(чорниця).
Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес.
Працювати разом – це успіх.
Пропоную вам продовжити роботу і попрацювати у парах. У вас на столах знаходяться зображення поширених у нас рослин. Завдання - описати ці рослини за планом, який у вас на столах. При виконанні цього завдання вам дозволяється і рекомендується користуватись підручниками. На роботу – 5 хв. ( Після виконання завдань декілька пар презентують свої роботи, вчитель виправляє помилки, всі перевіряють і ставлять оцінки у форми оцінювання.)
Вчитель оцінює виступаючих учнів. Правильна відповідь – 10б.
Описані рослини належать до різних родин покритонасінних рослин, знайомство з якими ми продовжимо під час вивчення теми «Різноманітність покритонасінних рослин»
Уявіть себе в ролі коментатора і озвучте побачене на екрані.
Учні відповідають за бажанням. Вчитель доповнює і виправляє помилки. Повна відповідь – 11б.
Відеоролики : «Поширення плодів саморозкиданням»
« Подвійне запліднення у квіткових рослин»
(схема: заплідненя)
«Розвиток суниці від насінини до цвітіння і утворення насіння»
(схема: етапи після зародкового розвитку)
У. Формування основних теоретичних положень і провідних ідей науки
1. Вправа «термінологічний калейдоскоп»
А тепер давайте узагальнимо основні поняття вивченої нами теми.
У цьому кошику урожай найсмачніших плодів. На кожному з них – термін, що відноситься до нашої теми.
Ці терміни мають засвоїти усі учні. Вибирайте плід і пояснюйте термін.
Терміни:
Розмноження Статеве розмноження нестатеве розмноження вегетативне розмноження квітка суцвіття запилення запліднення плід насіння генеративні органи ріст розвиток
УІ. Підсумок уроку, надання домашнього завдання
Ми з вами пригадали основні поняття теми. Скажіть:
Домашнім завданням буде: повторити матеріал у підручнику № 25-34 , повторити матеріал у зошиті, з використанням опорної схеми, яку ви заповнювали на уроці.
Додатки
Форма самооцінювання з теми «Розмноження і розвиток рослин»
Прізвище ім’я учня: |
Оцінка за завдання |
Завдання 1. Робота з малюнками |
|
Завдання 2. Встановлення відповідності |
|
Завдання 3. Вікторина |
|
Завдання 4. Опис рослини за планом |
|
Завдання 5. Відеогра «Коментатор» |
|
Завдання 6. Термінологічний калейдоскоп |
|
Загальна оцінка за урок: |
|
Завдання: «Встановлення відповідності»
Видозміни кореня
|
|
Видозміни пагона
|
|
Плоди
|
|
Насіння
|
|