тема: Пагін: будова, розвиток з бруньки. Лабораторне дослідження
«Будова пагона. Будова бруньки»
мета: дати поняття про пагін як вегетативний орган рослини; ознайомити з будовою та різноманітністю пагонів, бруньок; розвивати пізнавальні здібності учнів (пам'ять, увагу, мислення); виховувати акуратність; формувати інтерес до біологічних досліджень.
обладнання: таблиці "Будова пагона", "Бруньки та їх будова", приклади різних дерев та кущів, малюнки у підручнику.
основні поняття і терміни: пагін, стебло, листок, брунька, конус наростання, вегетативні бруньки, генеративні бруньки.
тема: Пагін: будова, розвиток з бруньки. Лабораторне дослідження
«Будова пагона. Будова бруньки»
мета: дати поняття про пагін як вегетативний орган рослини; ознайомити з будовою та різноманітністю пагонів, бруньок; розвивати пізнавальні здібності учнів (пам’ять, увагу, мислення); виховувати акуратність; формувати інтерес до біологічних досліджень.
обладнання: таблиці "Будова пагона", "Бруньки та їх будова", приклади різних дерев та кущів, малюнки у підручнику.
основні поняття і терміни: пагін, стебло, листок, брунька, конус наростання, вегетативні бруньки, генеративні бруньки.
тип уроку: комбінований.
СТРУКТУРА ТА ЗМІСТ УРОКУ:
(Демонстрація дітям гілки смородини)
(стебло, листки, бруньки).
Перш ніж перейти до вивчення будови пагона, як надземної частини рослини, повторимо, що вам відомо про корінь - підземний вегетативний орган рослини.
Картки 4-м учням:
Два учні працюють біля дошки. Перший записує види добрив. Другий склад ґрунту.
Фронтальне опитування:
Ю.Що відносять до мінеральних добрив?
Надземна та підземна частина рослини влаштовані по-різному. Як ви гадаєте, чому? Чи хотіли б ви дізнатись про це сьогодні на уроці?
Діти оформлюють мету та тему уроку. Вчитель записує тему уроку на дошці.
Додаток 1
Осьовою частиною пагона, яка з'єднує в єдине ціле всі його складові (листки, бруньки), є стебло. По стеблу здійснюється висхідний та низхідний рух водних розчинів. Стебло також забезпечує зв'язок надземних частин рослини з її кореневою системою.
На стеблі завжди можна побачити місця прикріплення одного чи кількох листків - вузли. Частина стебла між двома сусідніми вузлами має назву міжвузля. Верхній кут, утворений стеблом і листком, називають пазухою листка. Як ви пригадуєте, бічна частина пагона, що здійснює фотосинтез, дихання та випаровування води, - це листок.
На кінчику пагона розташована верхівкова брунька. Брунька - це зачаток нового пагона з дуже вкороченими міжвузлями. Вона забезпечує ріст пагона та його галу-Візьміть гілку бузку, гіркого каштана або бузини і розгляньте зовнішню будову бруньок. Усі вони мають коричневе, сіре чи буре забарвлення і вкриті зовні ущільненими видозміненими листками - лусками. Луски захищають зачаткові внутрішні листки та стебло від ушкоджень. Луски часто виділяють смолисті речовини (наприклад, у тополі, берези, ялини, сосни). Ззовні луски можуть бути вкриті густим пушком з волосків, що забезпечує їм додатковий захист від холоду та висихання. Якщо бруньку розрізати вздовж, можна за допомогою лупи розглянути її внутрішню будову (мал. 53). Осьовою частиною бруньки є зачаткове стебло.
У його нижній частині можна побачити зачатки майбутніх листків. Зачаткові стебло, листки і бруньки разом утворюють зачатковий пагін. Його верхівку називають конусом наростання. Клітини конуса наростання поділяються, забезпечуючи ріст пагона у довжину.
Додаток 2
За розміщенням на стеблі розрізняють верхівкову та бічні бруньки. Бічні бруньки, які розвиваються в пазухах листків, називають пазушними, а ті, що закладаються у будь-якій іншій частині стебла, а також на коренях чи листках, - додатковими.
Залежно від особливостей будови розрізняють бруньки вегетативні та генеративні. Всередині вегетативних бруньок на зачатковому стеблі є зачатки листків. А генеративні бруньки мають зачаткові квітки або суцвіття. Квіткові бруньки дерев'янистих рослин, насамперед плодових, завжди більші за розмірами, ніж вегетативні, і здебільшого кулястої форми. Змішані бруньки мають водночас зачатки квіток та листків.
Додаток З
Як ви пригадуєте,(стебло - осьовий орган рослини, який з'єднує між собою корінь, бруньки й листки. Основною функцією стебла є транспортування речовин по рослині, тобто провідна. Стебло виконує також опорну функцію, тому механічні тканини рослин охоплюють значну його частину. Крім того, воно забезпечує збільшення поверхні рослини завдяки галуженню, утворенню і найвигіднішому розташуванню у просторі листків і квіток. Якщо стебло зелене, то у його клітинах відбувається фотосинтез.
За напрямком росту та розміщенням у просторі стебла бувають прямостоячі, виткі, повзучі, чіпкі. Повзучі стебла з довгими міжвузлями називають вусами.
Лабораторне дослідження на тему: "Будова пагона. Будова бруньки”
мета: ознайомити із зовнішньою будовою пагона, розглянути різноманітність пагонів, навчитись порівнювати вегетативну та генеративну бруньки.
обладнання: пагони рослин (із листками та бруньками), лупи, скальпелі, кімнатні рослини.
ХІД РОБОТИ
велику округлу генеративну бруньку й меншу видовжену вегетативну бруньку. Зробіть через них повздовжній розріз.
Висновок: _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
VII. Домашнє завдання. § 14, 15, заповнити робочий зошит.