Розробка уроку з біології у 6 класі на тему "Пагін: будова, розвиток із бруньки. Лабораторне дослідження "Будова пагона. Будова бруньки"

Про матеріал

тема: Пагін: будова, розвиток з бруньки. Лабораторне дослідження

«Будова пагона. Будова бруньки»

мета: дати поняття про пагін як вегетативний орган рослини; ознайомити з будовою та різноманітністю пагонів, бруньок; розвивати пізнавальні здібності учнів (пам'ять, увагу, мислення); виховувати акуратність; формувати інтерес до біологічних досліджень.

обладнання: таблиці "Будова пагона", "Бруньки та їх будова", приклади різних дерев та кущів, малюнки у підручнику.

основні поняття і терміни: пагін, стебло, листок, брунька, конус наростання, вегетативні бруньки, генеративні бруньки.

Перегляд файлу

тема: Пагін: будова, розвиток з бруньки. Лабораторне дослідження

«Будова пагона. Будова бруньки»

 

мета: дати поняття про пагін як вегетативний орган рослини; ознайомити з будовою та різноманітністю пагонів, бруньок; розвивати пізнавальні здібності учнів (пам’ять, увагу, мислення); виховувати акуратність; формувати інтерес до біологічних досліджень.

 

обладнання: таблиці "Будова пагона", "Бруньки та їх будова", приклади різних дерев та кущів, малюнки у підручнику.

 

основні поняття і терміни: пагін, стебло, листок, брунька, конус наростання, вегетативні бруньки, генеративні бруньки.

 

тип уроку: комбінований.

 

СТРУКТУРА ТА ЗМІСТ УРОКУ:

  1. Самовизначення до діяльності.

(Демонстрація дітям гілки смородини)

  •       Діти, перед вами пагін смородини. Чи знаєте ви з яких складових частин він складається?

(стебло, листки, бруньки).

  •       Пагін рослини - це надземна чи підземна частина рослини?
  1. Активізація знань і Фіксація утруднення.

Перш ніж перейти до вивчення будови пагона, як надземної частини рослини, повторимо, що вам відомо про корінь - підземний вегетативний орган рослини.

Картки 4-м учням:

  1. підписати на малюнку зони кореня, вказати їх функції;

 


  1. підписати на малюнку види коренів та дати визначення кожному;

  1. підписати під кожним малюнком видозміни кореня, вказати яким рослинам вони властиві та функції які вони виконують;

  1. підписати типи кореневих систем. Дати визначення кожній.


Два учні працюють біля дошки. Перший записує види добрив. Другий склад ґрунту.

Фронтальне опитування:

  1. Клітини кореневого чохлика злущуються та ослизнюються. Яке це має значення?
  2.   В якій зоні кореня всмоктується ґрунтовий розчин?
  3. Яку зону кореня ще називають зоною бічних коренів? (провідна зона)
  4.   Що входить до складу ксилеми? (судини)
  5.   Що входить до складу флоеми? (ситоподібні трубки)
  6. Клітини якої зони постійно діляться і дають початок іншим типам клітин кореня? (зона кореня)
  7.   Яка зона кореня розташована над зоною поділу? (зона розтягування)
  8.   Які види добрив вам відомі?
  9.   Що відносять до органічних добрив?

Ю.Що відносять до мінеральних добрив?

  1.               Що відносять до бактеріальних добрив?
  2. Для чого рослинам потрібні сполуки нітрогену? (для росту)

Надземна та підземна частина рослини влаштовані по-різному. Як ви гадаєте, чому? Чи хотіли б ви дізнатись про це сьогодні на уроці?

  1. Виявлення причин утруднення. Постановка мети діяльності.

Діти оформлюють мету та тему уроку. Вчитель записує тему уроку на дошці.

  1. Побудова проекту виходу з утруднення.
  1. Вчитель ділить клас на групи.
  2.   Оголошує правила роботи в групах.
  3.   Вчитель роздає матеріал для опрацювання учням.
  1. група: 3 допомогою підручника готує відповіді на такі запитання: Що таке стебло? Які функції виконує стебло у рослині? Вміти показати на малюнку стебло рослини, листок, верхівку та пазушну бруньки, вузол та міжвузля.
  2.   група: Що таке брунька? Яка внутрішні будова бруньки? Вміти показати складові частини бруньки на малюнку.
  3.   група: Які є типи бруньок? Показати їх на малюнку. Чим вони подібні і чим відрізняються?
  4.     група: Різноманітність стебел за напрямком росту. Заповнити таблицю у робочому зошиті на стор. 16. Замалювати її на дошці.
  1. Первинне закріплення в зовнішньому мовленні.

 

  • Закінчити готуватися, відклали підручники на край парти, сіли на місця, відкрили робочі зошити і уважно слухаємо доповідача.

 


Додаток 1

 

Осьовою частиною пагона, яка з'єднує в єдине ціле всі його складові (листки, бруньки), є стебло. По стеблу здійснюється висхідний та низхідний рух водних розчинів. Стебло також забезпечує зв'язок надземних частин рослини з її кореневою системою.

На стеблі завжди можна побачити місця прикріплення одного чи кількох листків - вузли. Частина стебла між двома сусідніми вузлами має назву міжвузля. Верхній кут, утворений стеблом і листком, називають пазухою листка. Як ви пригадуєте, бічна частина пагона, що здійснює фотосинтез, дихання та випаровування води, - це листок.

На кінчику пагона розташована верхівкова брунька. Брунька - це зачаток нового пагона з дуже вкороченими міжвузлями. Вона забезпечує ріст пагона та його галу-Візьміть гілку бузку, гіркого каштана або бузини і розгляньте зовнішню будову бруньок. Усі вони мають коричневе, сіре чи буре забарвлення і вкриті зовні ущільненими видозміненими листками - лусками. Луски захищають зачаткові внутрішні листки та стебло від ушкоджень. Луски часто виділяють смолисті речовини (наприклад, у тополі, берези, ялини, сосни). Ззовні луски можуть бути вкриті густим пушком з волосків, що забезпечує їм додатковий захист від холоду та висихання. Якщо бруньку розрізати вздовж, можна за допомогою лупи розглянути її внутрішню будову (мал. 53). Осьовою частиною бруньки є зачаткове стебло.

У його нижній частині можна побачити зачатки майбутніх листків. Зачаткові стебло, листки і бруньки разом утворюють зачатковий пагін. Його верхівку називають конусом наростання. Клітини конуса наростання поділяються, забезпечуючи ріст пагона у довжину.

Додаток 2

За розміщенням на стеблі розрізняють верхівкову та бічні бруньки. Бічні бруньки, які розвиваються в пазухах листків, називають пазушними, а ті, що закладаються у будь-якій іншій частині стебла, а також на коренях чи лист­ках, - додатковими.

Залежно від особливостей будови розрізняють бруньки вегетативні та генеративні. Всередині вегетативних бруньок на зачатковому стеблі є зачатки листків. А генеративні бруньки мають зачаткові квітки або суцвіття. Квіткові бруньки дерев'янистих рослин, насамперед плодових, завжди більші за розмірами, ніж вегетативні, і здебільшого кулястої форми. Змішані бруньки мають водночас зачатки квіток та листків.

 

Додаток З

Як ви пригадуєте,(стебло - осьовий орган рослини, який з'єднує між собою корінь, бруньки й листки. Основною функцією стебла є транспортування речовин по рослині, тобто провідна. Стебло виконує також опорну функцію, тому механічні тканини рослин охоплюють значну його частину. Крім того, воно забезпечує збільшення поверхні рослини завдяки галуженню, утворенню і найвигіднішому розташуванню у просторі листків і квіток. Якщо стебло зелене, то у його клітинах відбувається фотосинтез.

За напрямком росту та розміщенням у просторі стебла бувають прямостоячі, виткі, повзучі, чіпкі. Повзучі стебла з довгими міжвузлями називають вусами.


Лабораторне дослідження на тему: "Будова пагона. Будова бруньки”

 

мета: ознайомити із зовнішньою будовою пагона, розглянути різноманітність пагонів, навчитись порівнювати вегетативну та генеративну бруньки.

 

обладнання: пагони рослин (із листками та бруньками), лупи, скальпелі, кімнатні рослини.

 

 ХІД РОБОТИ

 

  1. Розгляньте пагони кімнатних рослин, знайдіть на них стебло, листок, вузол, міжвузля, листову пазуху, верхівкову бруньку, бічні бруньки.
  2. Позначте цифрами відповідні чистини пагона:
  1. листок
  2. верхівкова брунька
  3. пазушна брунька
  4. стебло
  5. міжвузля
  6. вузол

 

  1. Знайдіть на запропонованих вам пагонах

велику округлу генеративну бруньку й меншу видовжену вегетативну бруньку. Зробіть через них повздовжній розріз.

  1.   Порівняйте будову вегетативної бруньки та генеративної бруньки. Роздивіться малюнки у зошиті та зробіть підписи до них.

 

  1. C:\Users\admin\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image6.jpeg- покривні луски
  2.   - зачаткове стебло
  3.   - зачаткові листки
  4.   - зачаткові квітки
  5. - конус наростання

 

 

Висновок: _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

VII. Домашнє завдання. § 14, 15, заповнити робочий зошит.

 

 

docx
Додано
21 лютого 2018
Переглядів
7137
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку